کد خبر: ۱۲۰۶۵۴
زمان انتشار: ۱۶:۱۸     ۲۴ اسفند ۱۳۹۱
استاد میرباقری در دیدار با تحریریه پایگاه ۵۹۸ عنوان داشتند:
در انتخابات پیش رو رهبری معظم انقلاب نقشه های دشمنان انقلاب را رصد کرده اند و ایشان بر این اعتقادند که حتما باید مشارکت مردم در انتخابات آتی مشارکتی حداکثری باشد و این مشارکت حداکثری حتما باید با آرامش باشد و از این شاخص ها پیداست که برای تحقق مطالبات ایشان باید این دو اصل مورد توجه قرار گیرد. یعنی به گونه ای نباشد که اگر بخواهیم افزایش مشارکت ایجاد کنیم از طریق به هم زدن آرامش روانی جامعه حاصل شود که بعضی از اخبار و تحلیل ها ممکن است آرامش روانی جامعه را برهم زند.
به گزارش پایگاه 598، صبح امروز مسئولین، اعضای تحریریه و خبرنگاران پایگاه تحلیلی خبری 598 در پایان سال 1391 و در آستانه سال جدید و انتخابات ریاست جمهوری با حجت الاسلام و المسلمین استاد سید محمد مهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی و استاد سطح عالی حوزه علمیه قم دیدار نموده و ضمن ارائه گزارش از فعالیت سه ساله این پایگاه تحلیلی خبری به بیان نظرات و سوالات خود در موضوعات جایگاه رسانه در عصر حاضر و وظایف رسانه انقلابی پرداختند.

استاد سید محمد مهدی میرباقری در این دیدار ضمن استماع سخنان مدیر مسئول، سردبیر و برخی از اعضای تحریریه پایگاه 598 نکات مهمی را پیرامون جایگاه رسانه در نظام ولائی و آسیب ها و چالش های موجود در فضای رسانه ای کشور و همچنین حضور و فعالیت منطبق با موازین دینی و انقلابی در عرصه رسانه و خبر رسانی را بیان داشتند که اهم سخنان ایشان در ادامه می آید.

" به سهم خودم تشکر می کنم از زحماتی که دوستان در این مدت در پایگاه تحلیلی 598 کشیده اند و احیاناً مشقات و مشکلاتی را که متحمل شده اند که حقاً و انصافاً در این مدت چه به صورت کیفی و چه به صورت کمی مفید و اثر گذار بوده است و احساس می شود کار خوب و الهام بخش آن رو به افزایش است و قاعدتاً کارهایی مثل فعالیت شما رد حوزه رسانه که بنابر گزارش های ارائه شده در مقیاس کلان انجام می شود نیاز به یک هدایت و تعمل اندیشه مضاعف دارد.

چند نکته را از باب کلیاتی که در زمینه فعالیت دوستان هم است عرض میکنم. در فعالیت رسانه ای مقیاس کار در سطح خورد ارزیابی نشود و در فعالیت های رسانه ای، دشمن اصلی خود را دشمن اصلی اسلام که در غالب تمدن مدرن تبلور یافته است، بدانید. بنابراین میزان درگیری شما با دیگران به اندازه ضرورت و نتیجه مفید رسالت شما در این مسیر باشد. خاه این درگیری با اشخاص و جریانات داخلی باشد و یا جریانات و اشخاص خارجی .

در این گونه فعالیت ها حب و بغض های شخصی را دخالت ندهید یعنی موالات با اولیاء خدا و درگیری با دشمنان خدا محور کارها باشد و حب و بغض های شخصی، سیاسی، صنفی و یا حتی با بغض هایی که از علائم پنهان ما است باید دوری کرد و سطح مواجهه خود را در حد مسائل کوچک و خرد نبینید و اگر با یک شخص یا جریانی موضع مخالف دارید اصلا این را مبنا قرار ندهید ولو اینکه موضع شما نسبت به این شخص و یا جریان موضع حق هم باشد. بلکه ببینید این رویکرد در مسیر هدف کلی که همان دوستی با اولیاء خدا و دشمنی با دشمنان خداست برای شما چقدر موثر است.

شاخص های محوریتان همان سیاست اصولی شما باشد و درگیر با دوستان و حتی درگیر با دشمنان فرعی اسلام هم درگیری اصلی شما نیست درگیری اصلی شما با دشمنان اسلام و انقلاب است که در آن جبهه باید بجنگید چون یک موقع آدم غفلت می کند و حتی موضع حقی هم دارد ولی این موازنه به نفع آن شخص تمام می شود.

اگر بخواهید در مجموعه فعالیت های رسانه ای مسیر حق را در پیش گیرید حتما نیاز به یک پشتوانه فکری دارد. یعنی اگر شما یک تحلیل فرهنگی درست از جریان درگیری حق و باطل و تطبیقش در شرایط موجود و جریان شناسی آن نسبت به جامعه جهانی و جریان هایی که درون دنیای اسلام و دنیای تشیع و حتی درون کشور، داشته باشید، اگر یک تحلیل صواب فرهنگی مبتنی بر اندیشه اصولی نداشته باشید قاعدتا نمی توانید شاخصه های مواجهه را بدست آورید. شاخصه حتما باید از یک عقبه فکری حاصل شود.

اگر شما نتوانید یک ابر تئوری داشته باشید که همه بخش های فعالیت های رسانه را متناسب با هدف کلی شما تحلیل کند نمی توانید شاخصه ها را به دست آورید و در این مسیر اگر آن کسی را که درگیری جبهه حق و باطل را در بالاترین سطح رصد می کند و در محور درگیری با نظام سلطه است و پرچمداری حکومت عدل را می کند، شخص مقام معظم رهبری حفظه الله هستند. حتما سعی کنید سیاستهای اصولی ایشان را به دست آورید که این هم خودش یک کار عمیقی است که از مجموعه بیانات ایشان و موضع گیریهای معظم له، خطی مشی کلی ایشان را استنباط کنید و بر اساس آن عمل کنید.



در انتخابات  پیش رو رهبری معظم انقلاب نقشه های دشمنان انقلاب را رصد کرده اند و ایشان بر این اعتقادند که حتما باید مشارکت مردم در انتخابات آتی مشارکتی حداکثری باشد و این مشارکت حداکثری حتما باید با آرامش باشد و از این شاخص ها پیداست که برای تحقق مطالبات ایشان باید این دو اصل مورد توجه قرار گیرد. یعنی به گونه ای نباشد که اگر بخواهیم افزایش مشارکت ایجاد کنیم از طریق به هم زدن آرامش روانی جامعه حاصل شود که بعضی از اخبار و تحلیل ها ممکن است آرامش روانی جامعه را برهم زند. پس بنابراین حتما مبتنی بر آن تئوری اساسی خودتان سیاست های کلان را با رهنمودهای رهبری هماهنگ کنید تا که انشاء الله بتوانید سیاست ها و اصول رسانه ای در نظام فکری رهبر معظم انقلاب را استنباط کنید. اگر ما در محور سیاست های اساسی نظام حرکت نکنیم حتما دچار اشتباه می شویم.

در کارهای بزرگ از محاسبات دقیق غافل نشوید و ریز بین هم باشید که یکی از آسیب های جدی کارهای بزرگ این است که نسبت به ریز بینی در امور غفلت ایجاد می شود. این را به بعنوان مثال عرض می کنم؛ در اثری از داماد حضرت امام(ره) مرحوم اشراقی می خواندم که روز جمعه ای بود قرار گذاشته شد که عده ای خبرنگار راس ساعت معینی به منظور مصاحبه و نشستی خبری خدمت حضرت امام برسند، اما جمع خبرنگاران سر موعد مقرر حاضر نشدند، حضرت امام بعد از دقایقی مکان نشست را ترک نمودند و رفتند و بعد از حضور خبرنگاران امام دیگر حاضر به انجام مصاحبه نگردیدند و فرمودند من کار دیگری دارم. چند روز گذشت به طور غیر مترقبه صحنه ای پیش آمد و مجموعه ای از خبرنگارها آمدند و با ایشان به گفتگو پرداختند که آن برنامه رسانه ای بازتاب وسیعی در سطح رسانه های داخلی و خارجی پیدا کرد. بعد از آن حضرت امام من را خواستند و فرمودند: شما آن روز ناراحت شدید؟ گفتم بله حضرت آقا. امام خمینی(ره) فرمودند: من آن روز راس ساعتی مشغول به مستحبی شدم که باید در وقت فضیلتش انجام می گرفت و عمل مستحب را برای خدا انجام دادم و اثر آن فعل مستحب من برنامه خوب و اثربخش امروز شد. نتیجه این است که در حالی که انسان مشغول به کارهای بزرگی است نباید جزئیات که شامل رسیدگی به امور فردی و خود سازی و ... را هم فراموش کند و هر چیزی به اندازه خودش باید مورد توجه قرار بگیرد.



در آخر نکته ای در باب تقوای سیاسی در عرصه اطلاع رسانی و رسانه ای عرض می کنم. معنا و مفهوم تقوای سیاسی در امر رسانه به صورت مصداقی به این معناست که در فعالیت رسانه ای در حوزه سیاسی باید نهایتاً در جبهه مومنین  ایجاد امید و در جبهه کفار ایجاد یاس کند. این را می توان تقوا در امر رسانه و اطلاع رسانی دانست. مقیاس و شاخصه های تقوا در امور کلان  با رعایت تقوا در امور خرد و جزئی متفاوت است که رعایت هر دو مورد ضروری است. اغلب فعالیت های رسانه ای کنونی در مجموع چون نظریه ی مبنایی یا ندارد یا اگر نظریه ی مبنایی دارد همان نظریه ی سیاستهای رسانه ای مدرن است که به نفع جبهه باطل تمام می شود که اصل این موضوع بی تقوایی است.

بالاخره ما نسبت به این امانت الهی انقلاب اسلامی ماموریم در موازنه باید کاری کنیم و پرچمدار حقه ی این انقلاب رهبری معظم هستند و همه ما باید در پیشگاه آلهی نسبت به این امانت الهی پاسخ گو باشیم و انسان متعهد نمی تواند به این مسائل بی توجه باشد."
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۳
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۴۲ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
حفظه الله.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۳۴ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۱
۰
۰
تشکر ازجبهه پایداری انقلاب اسلامی داریم که با حضور خود ما بسیجی ها و حزب اللهی ها را نسبت به راه انقلابمان مصمم تر می کنند
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۲:۴۹ - ۲۶ اسفند ۱۳۹۱
۱
۰
به انتظار ظهور ننشینیم

به انتظار ظهور قیام کنیم

رای ما کاندید جبهه پایداری
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها