کد خبر: ۱۲۱۴۶
زمان انتشار: ۱۷:۲۱     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
‌محمد زارع فومني رئيس ائتلاف اصلاح‌طلبان جوان در گفت‌وگوي ‌تفصيلي با خبرگزاري فارس به تبيين و واكاوي جريان اصلاحات و دوم خرداد پرداخت و ناگفته‌هاي جالبي از مسائل پشت‌پرده اين جريان را فاش كرد .

*فارس: آقاي فومني! در ماجراي فتنه اوضاع به چه صورتي بود و جريان اصلاحات چگونه عمل كرد؟ اساسا فتنه به چه دليلي شروع شد؟

- زارع فومني: همانگونه كه مقام معظم رهبري بيان فرمودند؛ طراحي فتنه سال‌ها قبل از اين صورت گرفته بود كه تقريبا اين برنامه‌ريزي و سازماندهي‌ آن 15-16 سال قبل انجام شده بود. يعني اينكه سازماندهي و طرح اين فتنه در ايران اينگونه پيش مي‌رفت كه جريان‌هايي وارد ميدان شوند و مسائلي را ايجاد كنند تا در اصل انديشه‌هاي ناب امام خميني (ره) را زير سؤال برده و اهداف خود را پيگيري كنند.

جريان اصلاحات و دوم خرداد قبل از انتخابات نهم رياست جمهوري دچار انحراف شد؛ همين‌هايي كه مدعي خط امام (ره) بودند و با اعضا خانواده امام(ره) ادعاي نزديكي مي‌كردند در اصل انديشه‌هاي امام(ره) و راه ايشان را اصلا قبول نداشتند.

*فارس: چرا در ادامه يك همخواني‌هايي شكل مي‌گيرد كه اين افراد نامتجانس با يكديگر پيوند مي‌خورند؟

- زارع فومني: تقريبا چند ماه قبل از انتخابات دهم رياست جمهوري سازماندهي بسيار شديدي از بيرون شكل گرفت و مبالغ بسيار زيادي به حساب‌هاي برخي افراد تزريق شد كه از جمله از طريق دبي پول‌ها و مبالغي به حساب‌هاي برخي از آقاياني كه كانديدا شدند، ريخته شد.

جالب اين است كه سرويس‌هاي خبري كه در ستادهاي اين كانديدا‌ها شكل گرفته بود، مشخص بود كه سازماندهي‌ها به كدام سمت قرار است برود؛ هر چند شايد خود آن كانديدا در اول راه متوجه نبودند كه چه برنامه‌اي طراحي شده است، اما بعد از سپري شدن مدتي متوجه شدند كه در راهي افتادند كه امكان بازگشت ندارند.

*فارس: آقاي فومني! بيشتر از سوي كدام كشورها به اين كانديداها كمك مالي انجام مي‌شد؟

- زارع فومني: بيشتر از سوي كشورهاي عربي كمك‌ها به اين افراد تزريق مي‌شد؛ حتي مبلغي را محمود عباس رئيس تشكيلات خود گردان به عنوان كمك به يكي از كانديدا داده بود و نيز كشورهايي مثل عربستان كمك‌هايي را از طريق سرمايه‌دارها و برخي پولدارها به طور غيرمستقيم در اختيار برخي از كانديدا داده بودند و از طريق آنها كارها را سازماندهي مي‌كردند.

*ورود خاتمي به انتخابات طراحي دشمن را بهم مي‌ريخت

در جريان فتنه، گروه‌ها در همان ابتدا تقسيم كار كردند و سعي كردند؛ لذا عده‌اي آقاي كروبي و موسوي را احاطه كردند. زماني كه آقاي خاتمي در ابتدا خود را به عنوان كانديدا مطرح كرد، اين جريانات وابسته به اسرائيل و آمريكا با بررسي‌هاي دقيقي كه انجام دادند و نظرسنجي‌هايي كه صورت دادند، فهميدند كه اگر خاتمي به انتخابات ورود پيدا كند، ممكن است در طراحي‌شان نقص به وجود آيد، لذا پيش خود گفتند كه خاتمي را فعلا هزينه نكنيم و افرادي مثل كروبي و موسوي را به ميدان بياوريم كه اگر راي هم نياوردند هزينه‌هاي ما خيلي بالا نرود و ما جايگاه خود را از دست ندهيم. اين طرحي بود كه از بيرون كشور داده شد و در داخل هم به اجرا درآمد و اين طرح تا آنجايي كه مطلع هستيم، سازماندهي‌هاي زيادي را در پشت صحنه داشت.

*اطرافيان موسوي با ساختن نظرسنجي‌هاي دروغين وي را فريب دادند

زماني كه آقاي خاتمي تصميم گرفت از صحنه انتخابات كنار بكشد، نظر من اين است كه آقاي موسوي را فريب دادند و وارد انتخابات كردند، در حالي كه آقاي موسوي اگر مي‌دانست كه راي نمي‌آورد و به اين سرنوشت سياسي دچار مي‌شود، بسيار بعيد بود كه فريب بخورد. اطرافيان موسوي با ساختن نظرسنجي‌هاي دروغين و دادن اطلاعات غلط مبني بر اينكه شما حتما راي خواهيد آورد وي را فريب دادند.

جالب اين است كه اطرافيان اين كانديداها با استفاده از نظرسنجي‌هايي كه كاملا دروغين بود، اطلاعات ساختگي و كاملا غلطي به آنها مي دانند. هيچ سؤال و نظرسنجي از كسي صورت نمي‌گرفت در برخي مواقع كه خود من نيز كه در اصلاحات در جاهايي بودم به ما مي‌گفتند و ما نظرسنجي‌هايي را درست مي‌كرديم و اين يك واقعيت است.

*افرادي از درون دوم خرداد مأموريت داشتند ستاد هاي انتخاباتي را به آتش بكشند

به عنوان مثال زمان دور اول رياست جمهوري آقاي خاتمي به ما و برخي از رؤساي برخي ستادها دستور داده بودند، كه از اينكارها انجام دهيم و يا به برخي از افراد ماموريت مي‌دادند كه به ستادهاي تبليغاتي حمله كنند و آنجا را مثلا به آتش بكشند و بعد گروه‌هاي بسيج و حزب‌الهي را متهم به اين كار بكنيم.

*سران دوم خرداد به ما مي‌گفتند بايد در جامعه مظلوم‌نمايي كرد

به ما مي‌گفتند بايد در جامعه مظلوم‌نمايي كرد. يكي از چيزهايي كه در مركز پژوهش‌هاي مجلس ششم جزو طرح‌ها بود اين بود كه چند ارگان و نهاد كشور بودند كه بايد تخريب و تضعيف مي‌شدندكه اولين آن بحث جايگاه ولايت فقيه بود كه شديداً بايد تضعيف مي‌شد.

ديگر اينكه سپاه را طوري در نظر مردم جلوه دهند كه در نگاه مردم سپاه و بسيج بدجلوه كنند؛ لذا طرح‌شان اين بود كه با ساختن كارهاي نمايشي مثل آتش زدن، حمله به برخي جاها، سپاه و بسيج را متهم كنند؛ حتي نهادهايي مثل شوراي محترم نگهبان، ‌وزارت اطلاعات و قوه قضائيه و نيروي انتظامي نيز در هدف اين آماج قرار داشتند.

*حادثه كوي دانشگاه نيز توسط همين طيف فكري سازماندهي شد

به نظر من جريان فتنه سال 78 يا همان كوي دانشگاه نيز توسط همين طيف فكري سازماندهي شد كه از بيرون دستور مي‌گرفتند و مامور بودندكه آن وقايع را به وجود بياورند.

*فارس: آقاي فومني گفتمان اصلي درون گروهي اصلاحات چه بود و در جلسات خصوصي چه مي‌گفتند؟

-زارع فومني: بحث همه اين گروه‌ها اين بود كه ما بايد "تغيير " ايجاد كنيم و تغيير به اين معنا كه مثلا خاتمي نمي‌تواند در مقابل رهبري بايستد. لذا ديدند تنها كسي كه طبق سابقه رفتاري‌اش مي‌تواند مقابل رهبر معظم انقلاب بايستد، موسوي بود.

آنها مي‌دانستند كه موسوي در حرف زدن ممكن است كم بياورد، لذا شخصي مانند كروبي را وارد ميدان كردند چرا كه كروبي با توجه به شخصيت‌اش طبق برآوردهايشان مي‌توانست خيلي حرف‌هايي كه آنها مي‌خواستند را بزند. آنها حتي كروبي را فريب دادند و افرادي را مانند عباس عبدي، ابطحي و كرباسچي به صورت كاملا برنامه‌ريزي شده اطراف كروبي قرار دادند تا او را طبق برنامه‌هاي خود به پيش ببرند.

* افراد ستاد كروبي، پول اين ستاد را در ستاد موسوي خرج مي كردند

جالب اين است كه پول‌هاي بسيار هنگفتي كه به ستاد كروبي تزريق شده بود كه اين افراد پول ستاد كروبي را مي‌گرفتند؛ اما آن را در ميان طرفداران موسوي پخش مي‌كردند و در آن ستاد هزينه مي‌كردند كه خود كروبي نيز فريب اين افراد را خورد و يكي از همين آقايان در نهايت به كانديداي ديگري راي دادند.

من مشاور امور جوانان آقاي كروبي بودم و از بسياري اتفاقات روي داده كاملا مطلع هستم، لذا اگر كروبي مي‌خواهد بداند كه چرا راي نياورد، يكي از مهمترين علت‌ها همين بود كه حتي در آن زمان در مصاحبه‌اي به برخي از اين كارها اشاره كردم. لذا به دليل انتقادهاي شديدي كه به اطرافيان كروبي داشته‌ام با فشارهاي شخص كرباسچي كه شديداً مخالف من بود به دليل اينكه من معتقد به چارچوب‌هاي نظام بودم از كار بركنار شدم.

*خوشحالم كه به دليل دفاع از نظام و حمايت از رهبري و به دليل حقايقي كه داخل جريان اصلاحات ديدم،‌ بركنار شدم

آقاي كروبي هيچ گاه من را كتباً از كار بركنار نكرد و هيچ نامه‌اي مبني بر عزل من نداد. لذا اطرافيان كروبي با طراحي موجي را در سايت‌هاي خود راه انداختند و فضا را طوري كردند كه من در نهايت از كار كناره‌گيري كردم و استعفا كردم. لذا خوشحالم كه به دليل دفاع از نظام و حمايت از رهبري و به دليل حقايقي كه داخل جريان اصلاحات ديدم،‌بركنار شدم.

*يك جريان فسادآور مافياي قدرت و ثروت به شدت در داخل جريان دوم خرداد نفوذ كرده بود

واقعا يك جريان فسادآوري در ميان همه اين گروه‌ها وجود داشت. مافياي قدرت و ثروت به شدت در داخل جريان دوم خرداد نفوذ كرده بود و با هم عجين شده بودند.


*فارس: آقاي فومني شما قبلا گفته بوديد كه برخي از اين آقايان چك‌هاي بسيار سنگيني از برخي كشورها دريافت كردند، توضيح مي‌دهيد؟

-زارع فومني: ببينيد پول‌هاي بسيار سنگيني به ويژه از سوي برخي كشورهاي عربي به اين افراد تزريق شد و دلارهايي كه مي‌آمد و به حساب خيلي از همين آقايان تزريق شد من خودم بسياري از اين وقايع را ديده بودم، لذا مدارك و دلايل همه اين چيزهايي را كه مي‌گويم را در اختيار دارم. حتي برخي از كانديداهاي رياست جمهوري با خوانندگان غربي ارتباط برقرار كرده بودند كه براي آنان بخواند كه پول‌هاي هنگفتي به آنان داده شد و من خود شاهد آن بودم.

يكي از كارهاي ديگر آنها در جريان دوم خرداداين بود كه در مراكز دانشگاهي و نخبه پرور كشور نفوذ كنند و افراد را با شيوه‌هاي گوناگون تحت تاثير خود قرار داده و به خدمت خود درآورند. آنها توانستند برخي از شخصيت‌هاي روحاني و برخي شخصيت‌هاي نظام را تحت تاثير قرار داده و در اطراف آنها نفوذ كنند.

*هر فردي در پازل فتنه در تكه خود نقش ايفا مي كرد و طرح دشمن را كامل مي كرد

لذا مي‌توان برنامه طراحي شده فتنه، توسط دشمن را به يك پازل يا توپ 40 تكه تشبيه كرد كه هر فرد در تكه يا بخش خود مامور به انجام يك نقش و يك وظيفه بود. لذا به اين گونه بودكه افراد حتي شايد بدون اينكه همديگر را بشناسند در يك طراحي بزرگ بازي مي‌كردند كه در نهايت منجر به اين مي‌شد كه يك هدف شوم به نتيجه برسد.

به عبارت ديگر مي‌توان گفت كه اين طرح مانند يك طرح گلد كوئيست عمل مي‌كرد و اين طرح از اول نيز در حزب منحله مشاركت مطرح بود كه چگونه مي‌توانيم نيروها و طرفداران خود رادر بدنه اجتماعي سازماندهي كنيم؛ بنابراين تصميم بر اين شد كه با الگوگيري از اين كار به صورت شبكه‌سازي، يك مجموعه اجتماعي را از طرفداران خود راه بيندازيم.

در اين طراحي‌ها يكي از برنامه‌ها اين بودكه يك شكاف مذهبي يا قومي يا نژادي و زباني ايجاد كنند و در نهايت بتوانند كشور ايران را به چند تكه تبديل كنند. حتي در دولت آقاي خاتمي اين بحث مطرح شد كه مانند برخي كشورهاي ديگر به ايالت‌ها تقسيم شود كه از بيرون طراحي و توسط برخي افراد مطرح مي‌شد.

لذا بايد به اين نكته توجه كنيم كه فتنه لايه‌هاي مختلفي دارد و به شكل‌هاي گوناگون بروز مي‌كند. لذا فتنه‌گران به چند گروه تقسيم مي‌شوند؛ سازمان منافقين، سلطنت‌طلب‌ها، ضد انقلاب، رژيم صهيونيستي، برخي كشورهاي عربي، برخي از جريانات معاند داخل و فتنه‌گران هر كدام نقش و كاري را بر عهده داشتند.

بنابراين در جريان انتخابات اين بهانه خوبي بود كه بتوانند طرح‌هايي را كه سال‌ها در لايه‌هاي مختلف براي آن برنامه‌ريزي كرده بودند را كليد زده و به مرحله اجرا درآورند؛ من معتقدم فتنه تمام نشده است و برخي از فتنه‌گران همچون آتش زير خاكستر هستند.

*فارس: لطفا بيشتر توضيح دهيد؟

-زارع فومني: اين آقايان دانسته و يا ندانسته انتخابات را به جنگ ميان افراد و گروه‌ها تبديل كردند. لذا طرح اصلي آنها اين بود كه ايران به آشوب كشيده شود. تا در اين فضاي غبارآلود و متشنج اهداف از پيش تعيين شده مرحله به مرحله به اجرا درآيد.

لذا من تاكيد مي‌كنم كه موضوع تقلب در انتخابات واقعاً يك بهانه بود. كما اينكه بعدا خود اين افرادي كه آنرا مطرح كرده بودند نيز اعتراف كردند كه تقلب رمز آشوب‌هايشان بود و يكي ديگر از اين افرادي كه خود نيز در وزارت كشور سابقا مسئوليت داشت در زندان اعتراف كرد كه واقعا تقلب در انتخابات امكان نداشت.

* ماهها قبل از انتخابات به همه ما گفته شده بود هرجا صحبت كرديد كلمه "تقلب و تكرار آن را " فراموش نكنيد

در جلسات به همه ما گفته شده بود كه حواستان باشد رمز ما براي پيگيري اهدافمان "تقلب " است. لذا هرجا تصميم گرفتيد صحبت كرديد كلمه تقلب و تكرار آن را فراموش نكنيد. لذا سعي مي‌كردند از ماها قبل از انتخابات اين كلمه را مرتب تكرار كنند تا براي جامعه و افكار عمومي اين شبهه ايجاد شود.

*فارس: آقاي فومني به نظر شما، موضوع تقلب از كجا شروع شد؟

-زارع فومني: اين مسئله حدودا از زماني شروع شد كه در دوره نهم آقاي كروبي رقيب آقاي احمدي‌نژاد بود؛ لذا آقاي كروبي در آن زمان آن جمله معروف را گفت كه من چند ساعت خوابيدم و شبهه تقلب وجود دارد. آقاي كروبي خود نيز مي‌دانست كه تقلب امكان نداشته و انجام نشده است كه در نهايت نيز نتايج را پذيرفت و من تاكيد مي‌كنم به اين كه بحث تقلب يك فرمولي بود كه از طريق سازمان‌هاي اطلاعاتي و امنيتي كشورهاي آمريكا، رژيم صهيونيستي، انگليس و فرانسه به بازيگران داخلي ديكته شده بود.

*فارس: آقاي فومني آيا به نظر شما همه آن مسائل و طراحي‌هاي پشت پرده جريان فتنه بازگو شده است؟

-زارع فومني: خير، من معتقدم از آنجايي كه ابعاد فتنه 88 بسيار گسترده و عميق بود، بعدها عمق آن مشخص خواهد شد، لذا گفته‌هايي است كه به مرور روشن خواهد شد كه رهبر معظم انقلاب نيز تاكيد كردند ابعاد و عمق اين فتنه سال‌ها بعد روشن خواهد شد.

نكته‌اي كه بايد در اينجا به آن اشاره كنم اين است كه جريان فتنه حتي درون برخي از جريان‌هاي اصولگرايي نيز نفوذ كرده است و موفق شدند كه برخي از چهره‌هاي ظاهراً اصولگرا را جذب خود كنند و از آن به عنوان سخنگوي خود و با لباس اصولگرا استفاده كنند. كه نمونه آن چند تن از نمايندگان مجلس در حال حاضر هستند كه تبديل به تريبون جريان فتنه شده‌اند و عملا حرف‌هاي آنها را زده و حتي در برخي مواقع از آنها دفاع نيز مي‌كنند.

* آقاي فومني دليل آن را چه مي‌دانيد؟

-زارع فومني: به نظر من به اين دليل است كه به آنها قول داده شده است كه در انتخابات مجلس و رياست جمهوري آينده به آنها و يا كانديداي موردنظر آنها كمك و پشتيباني صورت گيرد. به نظر من همه اين‌ها از يك طيف فكري سرچشمه مي‌گيرند و برنامه‌شان اين است كه از يك سري از چهره‌هاي اصولگرا و اصلاح‌طلب كه مي‌توانند برنامه‌ها و طرح‌هاي آنها را به پيش برده و سخن آنها را بگويند استفاده مي‌كنند تا بتوانند مجلس و رياست جمهوري‌هاي آينده را از آن خود كنند.اين افراد در مجلس فعلي نيز نفوذ كرده و با شدت در حال فعاليت هستند.

اما جاي تاسف اينجاست كه ما و برخي ديگر از دلسوزان نظام در همان اوايل هشدارهايي را براي شكل‌گيري فتنه داده بوديم اما سازمان‌هاي مسئول به حرف‌ها ما توجه نكرده بودند.

*برخي از افراد بيت امام (ره) نيز با برخي از چهره‌هاي فتنه همخواني مي‌كردند

برخي از چهره‌هايي كه مدعي خط امام(ره) بودند با جريان فتنه هماهنگ شده و حتي متأسفانه برخي از نزديكان امام (ره) نيز با برخي از چهره‌هاي فتنه همخواني مي‌كردند كه اين نشان مي‌دهد كه سال‌ها برنامه‌ريزي صورت گرفته و براي اين، كارهاي زيادي شده است و هزينه‌هاي سنگيني انجام شده است.

حتي آنها به برخي از بيوت مراجع خود خوانده نفوذ كرده بودند و اخبار و اطلاعات را از بيوت آنها خارج و اخبار غلط را نيز به داخل بيوت مي‌بردند. حتي برخي از آقايان در قم بودند كه حاضر بودند به دليل آنكه مقلدي پيدا كنند، توسط برخي از خبرنگاران حرف‌هاي روشنفكرانه بزنند تا در جامعه مطرح شوند.

من معتقد هستم در جريان فتنه يك يا دو نفر دخيل نبودند بلكه يك جريان گسترده كه با سرمايه‌گذاري‌هاي خارجي سنگيني اين جريان را بوجود آوردند. اين جريان حتي با نفوذ به محافل دانشگاهي و علمي و سرمايه‌گذاري بر بحث علوم انساني سعي در گفتمان‌سازي داشته و دارند، لذا هم ‌اكنون با در اختيار گرفتن برخي از كرسي‌هاي علمي و هيأت‌هاي علمي برخي از دانشگاه‌ها و حتي در برخي از وزارتخانه‌ها حضور دارند و همان‌ها در حال شكل دادن و هدايت جرياني فراماسونري هستند كه در دولت و مجلس فعلي نيز نفوذ دارند.

*فتنه‌هاي آينده با فرمول‌هاي جديد رقم مي‌خورد

هدف اين جريان انتخابات مجلس نهم است، لذا قصد دارند با هزينه‌هاي هنگفت، اكثريت مجلس را به دست بگيرند و بعد از آن به فكر انتخابات رياست جمهوري بعدي هستند. اما كسي شايد خيلي توجهي به اعمال آنها نداشته باشد. بنابراين من معتقدم كه فتنه 88 آخرين فتنه نبوده است؛ چرا كه مي‌بينم جرياناتي ممكن است فتنه‌هاي آينده را با فرمول‌هاي جديد رقم بزند.

به اعتقاد من هدف فتنه جديد بدنه مذهبي جامعه خواهد بود تا بتواند كانون‌هاي خانواده و نظامات اجتماعي كشور را بر هم بزند و جوانان كشور را به سمت خود بكشانند.

بسياري از همين افرادي كه در بدنه فتنه بودند و خود را از سران فتنه دور كردند؛ كنون در مسائل اقتصادي وارد شده و در قراردادهاي نفتي دست دارند و بسياري از قراردادها و ساخت و سازها توسط اينها انجام مي‌شود كه با استفاده از منابع دولت فعلي اقدام به ساخت و سازهاي اقتصادي در برخي كشورهاي منطقه كرده‌اند كه متاسفانه برخي از دولتمردان ما حواسشان نيست كه اين افراد از آنها سوءاستفاده مي‌كنند. بايد بدانيم كه دشمن و شيطان بزرگ ممكن است كنار هر كدام از ما نفوذ كرده باشند و بخواهد ما را فريب بدهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها