کد خبر: ۱۲۱۵۸۴
زمان انتشار: ۱۲:۱۶     ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
در حالی‌که «انقلاب یاسمین» تونس آغاگر موجی از تغییر و تحولات گسترده در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا بود، هم اکنون با دخالت برخی طرف‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در معرض تهدید یا مصادره شدن قرار گرفته است.

به گزارش598، به نقل از خبرگزاری فارس، انقلاب تونس که سر آغاز انقلاب‌های موسوم به «بهار عربی» و در واقع «بیداری اسلامی» در جهان عرب و اسلام بود و به «آزادی و کرامت» یا «انقلاب یاسمین» هم معروف شد، به نظر می‌رسد، در آستانه تحریف و مصادره توسط برخی جریان‌های داخلی با کمک نفوذ و دخالت‌ جریان‌های خارجی منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای قرار دارد.

مهمترین حوادث جاری در سال 1391 هجری شمسی در تونس را می‌توان در موارد زیر ملاحظه کرد.

- 6 فروردین 1391

هزاران اسلامگرای تونس با برگزاری تظاهراتی گسترده خواستار ایجاد کشوری اسلامی در تونس شدند. تظاهرات کنندگان پرچم‌های سیاه در دست داشته و شعارهایی سر می‌دادند که بر اساس آن خواستار اجرای شریعت اسلامی در این کشور و نوشته شدن قانون اساسی بر مبنای قوانین اسلام بودند.

 

- 12 فروردین 1391

 

صدها تونسی در برابر مجلس موسسان این کشور تظاهرات کرده و هرگونه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را رد کرده و خواستار تحریم محصولات این رژیم می‌شوند.

 

- 21 فروردین 1391

 

فعالان سیاسی و حقوقی و مردم تونس این روز را «روز سیاه» در تاریخ این کشور خواندند. نیروهای امنیتی با شلیک گاز اشک‌آور و ضربات باتوم به تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم در خیابان «محمد الخامس» در مرکز پایتخت حمله‌ور شدند. تظاهرات‌کنندگان تنها برای بزرگداشت روز «عید شهدا» در این روز به خیابان‌‌ها آمده بودند. در این حمله ده‌ها نفر زخمی و شماری از فعالان تونسی بازداشت شدند.

 

- 29 فروردین 1391

 

«نور الدین البحیری»، وزیر دادگستری تونس اعلام کرد از زمان فرار بن‌علی تاکنون 50 حکم بازداشت بین‌المللی علیه وی صادر شده است.

 

- 8 اردیبهشت 1391

 

«علی‌اکبر صالحی»، وزیر امور خارجه ایران  به دعوت همتای تونسی خود در سفری سه روزه وارد تونس شد. وزیر خارجه ایران در این سفر با نخست وزیر، رئیس جمهور، وزیر خارجه، وزیر صنایع و برخی دیگر از مقامات تونسی دیدار کرد.

 

- 22 اردیبهشت 1391

 

«حسین التریکی»، مبارز و نویسنده ضد صهیونیسم تونسی هنگام بازگشت از نماز بر اثر یک حادثه رانندگی مشکوک در آرژانتین جان خود را از دست داد. التریکی بارها توسط موساد تهدید به مرگ شده بود.

 

- 23 اردیبهشت 1391

 

جبهه سلفی «الاصلاح» تونس با کسب مجوز تاسیس حزب به عنوان اولین جریان سلفی به صحنه سیاسی این کشور وارد شد.

 

- 7 خرداد 1391

 

به دنبال تجمع سلفی‌های تونس مقابل مقر پلیس در شهر «الجندوبه» در شمال غربی پایتخت که خواستار آزادی بازداشت شدگان شده بودند، پلیس برای مقابله با معترضین به گاز اشک آور متوسل شد.

 

- 22 خرداد 1391

 

حزب النهضه که دولت را در اختیار دارد، مراسم افتتاح نخستین کنگره علنی خود پس از بیست سال برای تعیین راهبرد سیاسی و اجتماعی کشور برگزار کرد. راشد الغنوشی که از سال 1991 رهبری این جنبش را برعهده دارد، در این سمت ابقا شد.

 

- 25 خرداد 1391

 

زین العابدین بن علی به جرم قتل تظاهرات‌کنندگان تونسی، به حبس ابد محکوم شد.

 

- 6 تیر 1391

 

شهروندان تونسی در شهر سیدی بوزید در اعتراض به وضعیت معیشتی خود با حمله به دفتر حزب النهضه تلاش کردند تا وارد این ساختمان شوند و بخش‌هایی از این ساختمان را به آتش کشیدند.

 

- 17 مرداد 1391

 

شماری از فعالان سیاسی تونس با برگزاری تظاهراتی خواستار گسترش آزادی‌ها و رسیدگی به مطالبات مردم توسط دولت این کشور شدند.

 

- 21 مرداد 1391

 

پلیس تونس تظاهرات مردم شهر «طینه» در استان «صفاقس» در شرق تونس را با شلیک گاز اشک آور متفرق کرد. تظاهرات کنندگان در اعتراض به قطع مکرر و طولانی مدت آب آشامیدنی و عدم خدمات رسانی درست دولت به این منطقه شعار سر می‌دادند.

 

- 22 مرداد 1391

 

شهر سیدی بوزید شاهد اعتصاب و تظاهرات گسترده‌ای بود که در اعتراض به ادامه بازداشت معترضان برپا شد. صدها نفر از مردم سیدی بوزید با ریختن به خیابان‌ها علیه سیاست‌های ائتلاف حاکم بر تونس شعار دادند.

 

- 23 مرداد 1391

 

مقامات تونسی تاکید کردند، برخی احزاب سیاسی چپگرا و همچنین حزب منحل شده متعلق به دیکتاتور سابق تونس عامل اغتشاشات اخیر در شهر سیدی بوزید  ودیگر شهرهای این کشور هستند.

 

- 24 مرداد 1391

 

سلفی‌های وهابی به جشنواره الاقصی در این کشور حمله کردند. در این نشست سمیر قنطار قدیمی‌ترین اسیر در زندان‌های رژیم صهیونیستی معروف به سردار اسرای عرب نیز حضور داشت.

 

- 3 شهریور 1391

 

تظاهرات‌کنندگان تونسی در استان صفاقس خواستار آزادی سه نفر از معترضانی شدند که در جریان اعتراضات اخیر بازداشت شده بودند که این اعتراضات به درگیری معترضان با پلیس انجامید.

 

- 17 شهریور 1391

 

هزاران تونسی با برگزاری تظاهراتی در پایتخت، از دولت تونس خواستند کشور را از همدستان رژیم سابق این کشور به ویژه در بخش رسانه‌ها و احزاب مخالف پاکسازی کند.

 

- 18 شهریور 1391

 

شهر القصرین، واقع در مرکز تونس بار دیگر  صحنه اعتراض، تحصن و اعتصاب مردمی بود که خواستار پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان انقلاب و بهبود اوضاع بد معیشتی بودند.

 

- 21 شهریور 1391

 

تظاهرات اعتراض‌آمیز مردمی در شهر «الجریصه» در شمال غرب تونس به درگیری بین تظاهرات‌کنندگان و نیروهای امنیتی منجر شد.

 

- 12 شهریور 1391

 

به دنبال تظاهرات اعتراض‌آمیز مردم مصر و لیبی در برابر سفارت آمریکا در کشورشان مسلمانان خشمگین تونس نیز در حالی که پرچم سیاه در دست داشتند برابر سفارت آمریکا در تونس تجمع اعتراض‌آمیز برگزار کردند.

پلیس تونس برای متفرق کردن تظاهرات‌ ضد آمریکایی مردم این کشور به شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی روی آورد.

 

- 24 شهریور 1391

 

معترضان تونسی خشمگین از پخش فیلم توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر (ص) به سفارت آمریکا در تونس حمله کردند که به درگیری منجر شد و 4 کشته و بیش از 46 تن زخمی بر جا گذاشت و ده ها تظاهرات کننده نیز بازداشت شدند. تظاهرات‌کنندگان معترض به پخش فیلم توهین‌آمیز به ساحت مقدس پیامبر (ص) یک مدرسه آمریکایی در کنار سفارت آمریکا را نیز آتش زدند.

 

- 7 مهر 1391

 

جوانان استان «تطاوین» در جنوب تونس در اعتراض به بیکاری جاده منتهی به چاه‌های نفت این منطقه صحرایی را بسته و شش دستگاه خودروی وابسته به شرکت‌های نفتی را توقیف کردند.

 

- 9 مهر 1391

 

همه ارگان‌های شهر بوزیان در استان سیدی بوزید در اعتراض به بازداشت ده‌ها تظاهرات‌کننده معترض و همچنین تداوم مشکلات اجتماعی این شهر در اعتصاب عمومی و نامحدود زدند.

 

- 10 مهر 1391

 

چندین شهر تونس از جمله سیدی بوزید شاهد تظاهرات گسترده مردمی در اعتراض به بازداشت تظاهرات‌کنندگان و رشد بیکاری در این شهرها بود.

 

- 14 مهر 1391

 

صدها نفر از مردم شهر سیدی بوزید تونس همچون هفته‌های گذشته در اعتراض به وضعیت دشوار معیشتی و اجرا نشدن طرح‌های توسعه در این شهر تظاهرات کردند.

 

- 15 مهر 1391

 

نیروهای امنیتی تونس با مردمی که در اعتراض به تخلیه زباله‌ها در شهر قلاله در جزیره جربه واقع در جنوب شرق این کشور تظاهرات کرده بودند، درگیر شدند و در این درگیری 49 نیروی پلیس زخمی شدند.

 

- 23 مهر 1391

 

احزاب عضو ائتلاف حاکم تونس با برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری آینده در روز 23 ژوئن 2013 موافقت کردند و دور دوم انتخابات ریاست جمهوری نیز هفتم ژوئیه برگزار خواهد شد.

 

- 25 مهر 1391

 

ده‌ها فعال مدنی و شخصیت‌ سیاسی به همراه مردم تونس در برابر مجلس مؤسسان تونس تجمع کردند و خواستار تصویب لایحه جرم تلقی شدن عادی‌‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شدند.

 

- 26 مهر 1391

 

رسانه‌های گروهی تونس برای برخورداری از آزادی بیان و مقابله با بازداشت خبرنگاران به مدت یک روز دست به اعتصاب عمومی زدند.

 

- یکم آبان 1391

 

نیروهای امنیتی در استان «قابس» تونس به سوی صدها تظاهرات‌‌کننده معترض به برخورد پلیس با شهروندان، گاز اشک‌آور شلیک کردند.

 

- 4 آبان 1391

 

ده‌ها جوان تونسی در استان قابس در جنوب این کشور در پی برگزاری تظاهرات با حمله به یک مرکز پلیس آنجا را به آتش کشیدند.

 

- 16 آبان 1391

 

دبیرکل جنبش وفای تونس اعلام کرد، در قضیه اعتراف رژیم صهیونیستی به ترور خلیل الوزیر معاون دبیرکل سازمان آزادی‌بخش فلسطین در سال 1988 شکایت علیه این رژیم را به دادگاه تونس ارائه داد.

 

- 27 آبان 1391

 

صدها تونسی با برپایی تظاهرات اعتراض‌آمیز به حمله رژیم صهیونیستی علیه ملت مظلوم غزه خواستار گنجانده شدن قانون جرم شمردن عادی‌سازی روابط با اسرائیل در قانون اساسی کشورشان شدند.

 

- 7 آذر 1391

 

استان «سلیانه» در اعتراض به عدم توسعه شهر از یک سو و علیه رفتار غیرمسئولانه استاندار وارد اعتصاب عمومی نامحدود شد.

 

- 11 آذر 1391

 

دولت تونس پس از روزها اعتراضات مردمی در سلیانه نسبت به ناکارآمدی استاندار سلیانه و عدم توسعه اقتصادی این منطقه استاندار آن را برکنار کرد.

همچنین صدها نفر از اعضای انجمن حمایت از انقلاب تونس به مقر اتحادیه مشاغل  تونس حمله کردند که به زخمی شدن 10 تن منجر شد.

 

- 16 آذر 1391

 

چهار استان تونس به دعوت اتحادیه عمومی مشاغل در اعتراض به سیاست‌های دولت موقت این کشور اعتصاب عمومی برگزار کردند.

 

- 27 آذر 1391

 

مصطفی بن جعفر، رئیس مجلس موسسان تونس و منصف المرزوقی رئیس جمهور این کشور که برای شرکت در مراسمی که به مناسبت دومین سالگرد وقوع انقلاب در تونس در سیدی بوزید مهد انقلاب این کشور حضور یافته بودند مورد حمله تظاهرات کنندگان قرار گرفتند. این امر موجب شد که نیروهای امنیتی تونس وارد عمل شده و مقامات را با خود از صحنه بیرون ببرند.

 

- 11 دی 1391

 

نوشته یک وبلاگ‌نویس تونسی در متهم کردن وزیر امور خارجه این کشور، داماد رهبر جنبش اسلام گرای النهضه به فساد مالی و اخلاقی به حدی جنجال ساز شد و محکومیت مقامات رسمی کشور را به همراه داشت.

 

- 23 دی 1391

 

راشد الغنوشی، رهبر حزب النهضة تونس درباره تبدیل انقلاب این کشور به هرج و مرج و ناآرامی هشدار داد.

 

- 26 دی 1391

 

برگزاری جشن دومین سالگرد انقلاب تونس و انعقاد پیمان اجتماعی با حضور هزاران شهروند تونسی و همچنین اعضای وابسته به احزاب موافق و مخالف تونس و تاکید بر تحقق دستاوردهای بیشتر انقلاب.

 

- 7 بهمن 1391

 

نخست وزیر تونس اعلام کرد که رایزنی‌های دولت با گروه‌های سیاسی مختلف برای ایجاد تغییرات مناسب در کابینه نتیجه بخش نبوده است.

 

- 10 بهمن 1391

 

سه حزب اصلی مخالفان تونس یعنی ندای تونس، المسار و جمهوری امروز سه شنبه به صورت رسمی از تشکیل ائتلاف سیاسی و انتخاباتی علیه حزب اسلامی النهضه خبر دادند که رهبری ائتلاف سه گانه حاکم بر این کشور را به عهده دارد.

 

- 12 بهمن 1391

 

کاخ ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد: منصف المرزوقی رئیس جمهور پس از مشورت با نخست وزیر و رئیس مجلس موسسان، تصمیم گرفت وضع فوق العاده را از اول فوریه تا دوم مارس 2013 یعنی به مدت یک ماه تمدید کند. در این روز همچنین صدها تن از نیروهای امنیتی تونس در اعتراض به شرایط کاری خود و سیاسی شدن دستگاه امنیتی این کشور و حضور بقایای نظام بن علی در نهادهای امنیتی تظاهرات کردند.

 

- 18 بهمن 1391

 

شکری بلعید، حقوقدان و فعال سیاسی تونسی و رهبر حزب دموکرات میهن پرستان حزبی سکولار و چپ‌گرا به شمار می‌آید هنگام خروج از منزل ترور و کشته شد.

 

- 20 بهمن 1391

 

مردم شهرهای مختلف تونس برای همبستگی با شکری بلعید، یکی از رهبران مخالفان چپگرا که اخیرا کشته شد،‌ به اعتصاب و تظاهرات پرداختند.

 

 

- 29 بهمن 1391

 

دبیرکل حزب کنگره برای جمهوریت تونس امروز از سمت خود استعفا داده و اعلام کرد که حزب جدیدی را تاسیس خواهد کرد.

 

- 1 اسفند 1391

 

حمادی جبالی نخست وزیر تونس پس از دیدار با رئیس جمهور این کشور و پس از آنکه نتوانست بر اساس تعهدش دولت تکنوکرات را در تونس تشکیل دهد از سمت خود کناره‌گیری کرد.

 

- 16 اسفند 1391

 

وزیر دفاع تونس در اعتراض به آنچه روشن نبودن برنامه دولت برای پیشبرد کشور خواند، استعفای خود را اعلام و تاکید کرد تنها به چند شرط در کابینه جدید حاضر می‌شود.

 

- 18 اسفند 1391

 

وزرای جدید کابینه تونس معرفی شدند. وزارتخانه‌های کلیدی همچنین در اختیار جنبش اسلامگرای النهضه است.

 

- 23 اسفند 1391

 

ده‌ها دستفروش تونسی ساعاتی پس از مرگ یک همکار خود که در اعتراض به وضعیت شغلی خودسوزی کرده بود با برپایی تظاهرات در پایتخت خواستار برکناری استاندار این شهر شدند. همچنین دولت جدید تونس به رهبری علی العریض، از رهبران جنبش اسلام‌گرای النهضه امروز با اکثریت آرا، از مجلس ملی مؤسسان این کشور رأی اعتماد گرفت.

 

- 24 اسفند 1391

 

تشییع جنازه عادل الحذری، جوان تونسی که در اعتراض به بیکاری خودسوزی کرد به تظاهرات اعتراض آمیز مبدل شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها