کد خبر: ۱۲۳۹۱۶
زمان انتشار: ۱۲:۵۹     ۲۰ فروردين ۱۳۹۲
در حالی که شورشیان سودان از تحت کنترل درآوردن دو منطقه در دارفور خبر دادند، شرکت کنندگان در کنفرانس کمک به توسعه دارفور متعهد به پرداخت مبلغی شدند که از سطح انتظارات پایین‌تر بود.

به گزارش598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، جنبش آزادسازی سودان، شاخه "منی آرکو مناوی" اعلام کرد که دو منطقه را در فاصله 100 کیلومتری "نیاله" مرکز دارفور جنوبی تحت کنترل درآورده است.

حسین مناوی، یکی از رهبران جنبش آزاد سازی سودان اعلام کرد که نیروهای وی روز یکشنبه منطقه "العشمة" را تحت کنترل درآوردند.

وی در خصوص این مساله که آیا شورشیان روز دوشنبه نیز منطقه را تحت کنترل داشتند، سخنی به میان نیاورد، اما گفت که آنها دو منطقه "مهاجریه" و "لبدورا" را که در فاصله 100 کیلومتری شرق نیاله قرار دارند، تحت کنترل درآورده‌اند.

نیروهای مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا در دارفور تاکید کردند که نیروهای مناوی به دو منطقه مذکور یورش برده و صبح روز یکشنبه آنجا را تحت کنترل خود گرفتند.

نیروهای مشترک سازمان ملل و اتحادیه آفریقا همچنین از وقوع چندین حملات هوایی در منطقه خبر داده و اعلام کردند که هزاران تن از غیرنظامیان برای حفظ جان خود به پایگاه‌های این نیروها پناه آوردند.

از سوی دیگر، یکی از فعالان جامعه مدنی اعلام کرد: تظاهرات اعتراض آمیز علیه برپایی کنفرانس توسعه دارفور در دوحه در مرکز "النازحین" واقع در خارطوم وارد سومین روز خود شد.

این فعال که خواست نامش فاش نشود، اظهار کرد: تظاهرکنندگان اعلام کردند که شرکت کنندگان در کنفرانس دوحه نماینده آنها نیستند.

از سوی دیگر، کشورهای اهدا کننده در این کنفرانس تعهد کردند تا برای توسعه دارفور و تلاش برای بازگردانی مهاجران به آن 6 / 3 میلیارد دلار ارائه دهند.

علی الزعتری، نماینده دبیرکل سازمان ملل اعلام کرد: با وجود اینکه دولت سودان خواهان دریافت 6 /2 میلیارد دلار شده بود، اما کل تعهدات کمتر از آن است که سازمان ملل به جمع آوری آن امید داشت، چرا که سازمان ملل خواهان جمع آوری 2 / 7 میلیارد دلار بود.

جزئیات در خصوص مبالغی که کشورها متعهد به پرداخت آن شدند، اعلام نشده است، اما احمد بن عبدالله آل محمود، معاون نخست وزیر قطر اعلام داشت که کشورهای عربی بیشترین تعهد را برای پرداخت کمک‌های مالی دادند.

وی در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرد که قطر این وعده را داد که 500 میلیون دلار ارائه دهد و برخی کشورها نیز زمانی که از جزئیات طرح‌ها آگاه شدند، تعهدهای خود را برای پرداخت کمک مالی افزایش دادند.

یک روز پیش از کنفرانس اهدا کنندگان، دولت سودان و جنبش عدالت و برابری توافقنامه صلحی براساس معاهده صلح دارفور در دوحه امضا کردند.

معاهده صلح دارفور در دوحه دو سال قبل منعقد شد که این امکان را ایجاد کرد که جنبش‌هایی که این معاهده را امضا نکرده بودند، به آن بپیوندند.

شورشیان در دارفور در سال 2003 جنگ علیه نیروهای دولتی را با این تفکر که دولت خارطوم این اقلیم واقع در غرب سودان را به حاشیه رانده آغاز کردند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها