کد خبر: ۱۲۴۴۵۳
زمان انتشار: ۲۰:۲۸     ۲۱ فروردين ۱۳۹۲
رئیس سازمان انرژی اتمی گفته است که متخصصان این سازمان 16ساختگاه برای احداث نیروگاه های هسته ای مکان یابی کردند و قرار است در آینده نزدیک نیز دو رآکتور 1000 مگاواتی در بوشهر ساخته شود.

فریدون عباسی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما این مطلب را بیان کرد.

وی همچنین از پیشنهاد ایران به برخی کشورها برای ساخت نیروگاه اتمی در داخل ایران با سرمایه خود و فروش برق آن خبر داد. 

به گزارش رجانیوز، توانایی ساخت ایران برای احداث نیروگاه های هسته ای در حالی رقم خورده است که ایران در جمع کشورهایی قرار دارد که توانایی تولید سوخت هسته‌ای از مرحله اکتشاف تا بارگذاری سوخت در نیروگاه را دارا می باشند.

برنامه هسته ای ایران علی رغم تهدیدها و تحریم‌های برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در حالی متوقف یا کند نشده است که با گذشت زمان، ایران دستاوردهای هسته‌ای خود را گسترش می دهد.  

فریدون عباسی روز گذشته در مراسم روز ملی فناوری هسته ای، دستاوردهای جدید هسته ای ایران  را در دو حوزه چرخه سوخت و کاربرد پرتوها در زندگی به شرح تفکیک شده زیر اعلام کرد:

 1- چرخه سوخت: همانگونه که مستحضرید، پایه و اساس فعالیت هسته‌یی بر منابع و مواد اولیه استوار می‌باشد موضوعی که می‌بایست در این برهه از زمان (که ایران اسلامی از بدیهی‌ترین حقوق مسلم خود به عنوان یک عضو NPT، یعنی تامین ماده اولیه محروم می‌باشد) مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد.

از اواسط سال 90، با تجزیه و تحلیل شرایط حاکم و با بسیج تمامی مقدورات کشور و اصلاح برخی روش‌های مدیریتی و تمرکز بر حوزه سه‌گانه اکتشاف، استخراج و فرآوری ماده اولیه، نتایج چشمگیر و غیرقابل تصوری حاصل گردید که بدون شک موید عنایت خاص خداوند می‌باشد. از جمله کشف ذخایر و منابع جدید اورانیوم که خبر تفصیلی آن در پایان سال گذشته به استحضار ملت ایران و جهانیان رسید. امروز نتیجه نهایی آن در سه حوزه فوق ارائه می‌گردد.

1/1- در حوزه اکتشاف: با اکتشافات جدید در یک و نیم سال اخیر و پس از بررسی‌های دقیق، ذخایر و منابع معدنی کشور با ثبت رکورد 4.5 برابری نسبت به 35 سال گذشته از 1527 تن اورانیوم، به 6871 تن منابع جدید اورانیوم افزایش پیدا کرد و در حوزه منابع زمین‌شناسی نیز، با بدست آمدن رکورد 5 برابری نسبت به 3 دهه گذشته، از 6650 تن اورنیوم به 33000 تن ذخایر جدید اورانیوم رسید.

به دست آمدن این رکورد تاریخی در اکتشاف اورانیوم که حاصل تلاش شبانه‌روزی متخصصان صنعت هسته‌یی است، با روش‌های مختلفی از جمله پیمایش زمینی گروه‌های اکتشافی، انجام مطالعات زیر - سطحی در مناطق مرکزی، جنوب، جنوب شرق، شمال شرق، غرب و شرق کشور محقق شده و با عنایت حضرت حق، منجربه افزایش چند برابری ظرفیت‌های داخلی تامین مواد اولیه صنعت استراتژیک هسته‌یی گردید.

2/1 در حوزه استخراج. آغاز بهره‌برداری از معادن شماره 1 و 2 اورانیوم ساغند.

جهت مزید استحضار آنکه این معادن با تاریخچه شناسایی حدود 30 سال و آماده‌سازی حدود 18 سال، همچنان بنا به دلایلی روند عادی خود را طی می‌نمود که با عنایت به توضیحات فوق و با بهره‌گیری از روش‌های مدیریتی جدید و توانمندی پیمانکاران، به لطف خداوند متعال به نتیجه رسیده و این معادن امروز بدست ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران رسما افتتاح و در چرخه تامین مواد اولیه صنعت هسته‌یی ایران اسلامی قرار خواهد گرفت.

3/1 در حوزه فرآوری. حلقه نهایی و مکمل دو حلقه قبلی اکتشاف و استخراج، یعنی فرآوری می‌بایست به نتیجه نهایی می‌رسید. همگان مستحضرید که جمهوری اسلامی ایران در سنوات قبل تولید کیک زرد را در مجتمع معدنی و فرآوری بندرعباس بصورت آزمایشی و در مقیاس کوچک با تولید سالیانه حدود 10 تن آغاز نموده بود.

خودباوری و توسل به شعار «ما می‌توانیم» توانست این بار نیز بروز و ظهور خود را به بهترین شکل نشان داده و کارخانه و مجتمع فرآوری و تولید کیک زرد با ظرفیت 60 تن در سال، توسط متخصصان این مرز و بوم به صورت کاملا داخلی طراحی و ساخته شده و امروز با نام‌گذاری این مجتمع به نام شهید بزرگوار مهندس داریوش رضایی‌نژاد و توسط دکتر احمدی‌نژاد رسما افتتاح می‌گردد.

2- رونمایی از اولین شتاب دهنده صنعتی: کاربرد پرتوها در زندگی خصوصا پزشکی، کشاورزی، صنعت اگر در مقام اول بهره‌مندی از صنعت استراتژیک هسته‌یی نباشد، بدون شک همپای تولید برق و انرژی، جزء مهم‌ترین عناصر قابل بهره‌برداری خواهد بود. در این عرصه، طراحی و تجهیز و ساخت شتاب‌دهنده‌ها جزء مهم‌ترین و پیچیده‌ترین اجزا و مسائل می‌باشد که به فضل الهی این گره نیز بدست جوانان دانشمند و متفکر ایران اسلامی گشوده شده و اولین شتاب‌دهنده صنعتی کشور به همراه 5 رادیوداروی درمانی:

1- (153Sm-EDTMP(kit اتمام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور
2- 185Re-Sulfocolloid در حال انجام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور
3- 99mTc-Ciprofluxcin اتمام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور
4- 90Y-Colloid در حال انجام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور
5- 177Lu-EDTMP اتمام فاز بالینی- ورود به لیست دارویی کشور

در حالی غرب در تلاش است با اتخاذ سیاست "فشار و گفتگو" ایران را از دستیابی به حقوق هسته ای خود محروم کند که جمهوری اسلامی در نتیجه سیاست "مقاومت هسته‌ای" پیشرفت خود را متوقف نکرده است. آنچه که باید در در کنار مذاکرات هسته‌ای به آن توجه داشت آن است که ایران در این حوزه به نقطه "غیرقابل بازگشت" رسیده و خود را در قامت یک قدرت هسته‌ای مطرح کرده است. طبیعی است که قدرت هسته ای ایران یکی از مولفه های اصلی برای جمهوری اسلامی در افزایش قدرت منطقه ای و بین المللی به حساب می آید. در چنین شرایطی رویکرد غیر منطقی غرب در مواجه ایران بیش از آنکه یک معضل برای جمهوری اسلامی به حساب بیاید یک چالش جدی برای غرب به ویژه آمریکا محسوب می شود.

اندیشکده شورای ملی ایران- آمریکا در این باره نوشته است :راهبرد فشار و تحریم‌های کنونی نه‌تنها موفق نیست بلکه می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد. در مورد ایران، تداوم رویکرد فعلی شعارهای ضدغربی را انسجام بیشتری بخشیده و دست‌یابی به مصالحه با این کشور را دشوارتر خواهد نمود.

در نتیجه گیری پژوهش این اندیشکده آمریکایی همچنین آمده است: پژوهش ها نشان می‌دهد که میان اهداف اظهار شده سیاست تحریم‌ها (یعنی تغییر محاسبات ایران در رابطه با برنامه هسته‌ای) و آن‌چه تحریم‌ها به واقع باعث شده‌اند افتراق مشهودی وجود دارد. به رغم فشار اقتصادی بی‌سابقه بر ایران از سال 2010، فعالیت‌های هسته‌ای تهران شتاب گرفته است؛ به طوری که ذخیره اورانیوم ضعیف بالا رفته است، سانتریفیوژهای جدیدی اضافه شده‌اند، تولید اورانیوم غنی شده متوسط تا سال 2013 ادامه یافته است و تهران نصب سانتریفیوژهای IR2-m پیشرفته را نیز آغاز نموده است. بازرسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات ایران آشکار نمود که فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران از تحریم‌ها تأثیری ندیده یا تا حدی توسط آن به پیش رفته است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها