کد خبر: ۱۲۵۰۸۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۰     ۲۵ فروردين ۱۳۹۲
معاون دبیرکل جمعیت ملی دموکراتیک بحرین با بیان اینکه جمعیت ملی دموکراتیک بحرین در مذاکره و گفت‌وگو با حکومت بحرین شرکت نکرده، تاکید کرد جمعیت خواهان فروپاشی و انحلال حکومت است و جایی برای گفت‌وگو با آن وجود ندارد.

به گزارش 598، «حسن المرزوق» معاون دبیرکل جمعیت ملی دموکراتیک بحرین تاکید کرد که جمعیت ملی دموکراتیک بحرین در مذاکراتی که بین حکومت و جمعیت‌های معارض بحرینی تحت عنوان «مذاکرات و گفت‌وگوی ملی» در جریان است، شرکت نمی‌کند چون بر این باور است که این مذاکرات، گفت‌وگویی‌های صوری است.

وی تاکید کرد که جمعیت ملی دموکراتیک بحرین نه تنها با حکومت بحرین مذاکره نمی‌کند، بلکه خواهان فروپاشی و انحلال این حکومت و تشکیل حکومت منتخب و مردمی است.

این رهبر معارض بحرینی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در بحرین تاکید کرد که متهم کردن ایران و عراق و حزب الله لبنان توسط حکومت بحرین به تضعیف و تزلزل امنیت بحرین اقدامی هدفمند برای متهم کردن معارضان این کشور با این کشورها و حزب الله است تا به جهانیان  اعلام کنند که انقلاب بحرین انقلابی طایفه‌ای است و معارضان وابسته به جریان‌ها و طرف‌های خارجی هستند.

معاون دبیرکل جمعیت ملی دموکراتیک بحرین تاکید کرد که این اتهامات از پایه و اساس واهی و دروغین است که حکومت بحرین هرگاه انقلاب و انتفاضه‌ای در کشور به پا خیزد، از آنها برای سرکوب آن انقلاب و انتفاضه استفاده می‌کند.

آنچه در زیر می‌آید، مشروح این گفت‌وگو است

 فارس: چرا جمعیت ملی دموکراتیک بحرین در گفت‌وگو و مذاکره بین حکومت و معارضان شرکت نکرده است؟

المرزوق: برای اینکه به سادگی باید گفت که این گفت‌وگوها و مذاکرات گفت‌وگویی‌هایی صوری و شکلی است که در آن حکومت به خواسته‌های و مطالبات معارضان تن نمی‌دهد و این موضوعی است که وزیر دادگستری و امور اسلامی و اوقاف بحرین با 9 نکته‌ای که آنها را به معارضان تذکر داد، بر این موضوع تکیه و تاکید کرد. در این نکات مورد تذکر آمده بود که حکومت طرف اصلی مذاکرات است و فاقد مشروعیت نیست و همان حکومتی که از 40 سال پیش تاکنون بر بحرین حکومت کرده، هم اکنون نیز به حاکمیت خود ادامه می‌دهد و مسئول تمام حوادث و جریان‌هایی است که در کشور در حال وقوع است و از جمله این حوادث و امور باید به عملیات سرکوب و قتل و کشتار و ایجاد رعب و وحشت اشاره کرد، در حالی‌که مهمترین خواسته تشکیل دولت منتخب و مردمی است. در چنین شرایطی جمعیت ملی دموکراتیک بحرین چگونه می‌تواند با حکومتی به گفت‌وگو و مذاکره بنشیند که خواهان زوال و فروپاشی آن و روی کار آمدن حکومتی منتخب از راه‌های دمکراتیک است و چگونه می‌توان گفت که در این گفت‌وگوها و مذاکرات آنگونه که حکومت بحرین مدعی است، افراد و طرف‌های مستقلی حضور دارند که نماینده پارلمان و مجلس شورا هستند، در حالی‌که جریان‌های معارض خواهان پارلمانی واقعی و مردمی با اختیارات کامل هستند.

فارس: نظر شما درباره جریان‌های معارض بحرینی که در حال مذاکره و گفت‌وگو با حکومت بحرین هستند، چیست؟

المرزوق: آنچه مورد اعتراض ماست، این است که طرف‌ها و جریان‌ها و جمعیت‌هایی در مذاکرات به عنوان طرف اصلی حضور دارند که به وفاداری و وابستگی آنها به حکومت بحرین معروف است و همه از این امر اطلاع هستند. به نظر جمعیت ملی دموکراتیک بحرین حکومت تلاش می‌کند، به این طریق تلاش می‌کند، به گفت‌وگوها و مذاکرات صبغه و ماهیتی طایفه‌ای و مذهبی بدهد، گویی این بحران، بحرانی بین شیعیان و اهل سنت است و این همان چیزی است که حکومت بحرین همواره به دنبال آن بوده و از ابتدای انقلاب بحرین بر آن پافشاری و اصرار داشته است تا به جهانیان اینگونه القا کند که حکومت در قبال معارضان با حسن نیت وارد گفت‌وگوها شده و آنچه در کشور روی می‌دهد، ارتباطی به حکومت ندارد و در واقع اختلاف بین این دو طایفه است.

از سوی دیگر پافشاری و اصرار حکومت را ملاحظه می‌کنیم که نتایج گفت‌وگوها و مذاکرات هرچه باشد، نباید به عنوان تصمیمات و توصیه‌های لازم الاجرا بر حکومت تحمیل شوند، بلکه تنها پیشنهاداتی هستند که به پادشاه بحرین ارائه می‌شوند و او تصمیم خواهد گرفت که این پیشنهادات را به دستگاه‌ها و نهادهای حکومتی از جمله دو مجلس نمایندگان و شورا ارائه دهد، یا خیر. به همین دلیل در چنین شرایطی و در راستای پافشاری حکومت بر از بین بردن زمینه‌های واقعی و حقیقی آغاز مذاکرات و گفت‌وگوها چگونه می‌توان انتظار داشت که این مذاکرات به نتایجی واقعی و حقیقی برسد و این موضوعی است که طی دیدارهای معارضان با وزیر دادگستری و تعیین زمان و موعد مقررات تنها و تنها توسط حکومت بدون در نظر گرفتن خواسته معارضان و انجام مذاکرات براساس پیش شرط‌های مشخص شده توسط حکومت آشکارا و به عینه قابل ملاحظه است و به همین دلیل است که جمعیت ملی دموکراتیک بحرین تصمیم گرفته است در این مذاکرات شرکت نکند، چون همانطور که گفته شد، این مذاکرات تلف کردن وقت و دادن وجه و صبغه‌ای طایفه‌ای و مذهبی به آن است، افزون بر اینکه در سایه ادامه سرکوب‌ها و قتل‌ها و کشتارهای حکومت و ادامه بازداشت رهبران انقلاب در زندان‌های رژیم چنین مذاکراتی تنها اهرم فشاری خواهد بود تا حکومت فشارهای خود را بیش از پیش بر معارضان افزایش دهد.

فارس: به این ترتیب آیا تصور می‌کنید که این مذاکرات معارضان را به نتایج واقعی رهنمون خواهد کرد؟

المرزوق: ما بر این باور هستیم که این گفت‌وگوها و مذاکرات چشم داشت‌ها و خواسته‌های مردم بحرین را تامین نخواهد کرد و نخواهد توانست به ظلم و ستمی پایان دهد که سال‌هاست، در معرض آن قرار دارد و طی آن تمام حق و حقوق بر حق و مشروع آن سلب شد، به همین دلیل است که وقتی انقلاب مسالمت آمیز 14 فوریه بحرین در سال 2011 آغاز شد حدود 70 درصد از مردم بحرین به خیابان‌ها ریخته و طی آن خواستار عمل به خواسته‌ها و مطالبات خود شدند و همین موجب انتقامگیری نظام از مردم از تاریخ تاکنون شده است. بنابراین ما نیازمند گفت‌وگو و مذاکره با حکومت نیستیم و به نظر من حکومت به جای گفت‌وگو و مذاکره با معارضان بهتر آن است که به خواسته‌ها و مطالبات مردم عمل کند که آشکارا و عیان در وثیقه منامه به آن و اشاره و در آن تاکید شده است که حکومت باید به توصیه‌های ارائه شده توسط کمیته حقیقت یاب و شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عمل کند.

فارس: چرا معارضان بحرینی به اتحادیه عرب مراجعه نمی‌کنند تا از این نهاد عربی برای حل قضیه بحرین استفاده کند؟

المرزوق: جمعیت ملی دموکراتیک بحرین بر این باور است که اتحادیه عربی به معنای واقعی این کلمه وجود ندارد و آنچه اتحادیه عرب خوانده می‌شود، در واقع اداتی در دست کشورهای نفت خیز است و تصمیمات خود را با توجه به حمایت‌های مالی سخاوتمندانه عربستان سعودی و قطر اتخاذ می‌کند و همه از نقش شرم‌آور عربستان سعودی در بحرین و حمایت مالی و نظامی و تجهیزاتی آشکار این رژیم از حکومت بحرین برای سرکوب انقلاب مردم بحرین آگاه هستند، همچنین به راحتی می‌توان به نقش اتحادیه عرب نیز در بحرین پی برد، به ویژه آنکه اتحادیه عرب تا امروز ثابت کرده است که نه به دمکراسی ایمان و باور دارد و نه حقوق ملل بلکه نهادی است که دستورات از بالا و از طریق کشورهای دیگر به وی تحمیل می‌شود، اگرچه این به معنای به کنار نهادن کامل اتحادیه عرب توسط معارضان بحرینی نیست.

فارس: درباره اظهارات وزیر کشور بحرین بفرمایید که مدعی شده است، طرف‌هایی مسلحی در بحرین هستند که از خارج حمایت می‌شوند، نظر شما در این ارتباط چیست؟

المرزوق: درباره اظهارات وزیر کشور بحرین در خصوص وجود شبکه‌های تروریستی در کشور از وی خواستیم تا کمیته حقیقت یاب بی‌طرفی در این ارتباط تشکیل دهد تا به تحقیق درباره این شبکه‌ها بپردازد، تا واقعیت امر برای همه آشکار شود، اما حکومت بحرین این پیشنهاد را رد کرد، سوال من این است که اگر وزیر کشور بحرین در اظهارات خود راست می‌گفت، چرا پیشنهاد معارضان برای تشکیل کمیته حقیقت یاب را می‌بایست رد کند. افزون بر اینکه اقدام حکومت بحرین به متهم کردن ایران و عراق و حزب الله لبنان در دست داشتن به تلاش برای متزلزل کردن امنیت و ثبات بحرین اقدامی برنامه ریزی شده و هدفمند برای متهم کردن معارضان بحرینی به ارتباط با این کشورهاست تا به جهانیان اینگونه القا کند که انقلاب بحرین، انقلابی طایفه‌ای و مذهبی است که از خارج تحریک می‌پذیرد و تمام ادعاهای حکومت بحرین کذب محض است و بی‌پایه و اساس است و این برای ما امری ثابت شده است که حکومت بحرین هرگاه با انتفاضه و انقلابی مردمی در این کشور مواجه شده، تلاش کرده با توسل به این اکاذیب و افتراها سرکوب خواسته‌ها و مطالبات مردم بحرین را توجیه کند و این اظهارات در واقع تلاش حکومت برای یافتن راه‌هایی دیگر برای سرکوب بیش از پیش انقلاب مردم بحرین است.

فارس: لطفا درباره وضعیت حقوق بشر در بحرین و ادعای نخست وزیر این کشور مبنی بر اینکه حکومت بحرین در طول تاریخ حاکمیت خود بر این کشور به حقوق بشر در آن احترام گذاشته است، بفرمایید؟

المرزوق: سخنان نخست وزیر بحرین در این خصوص را تنها باید یاوه سرایی و دروغ محض دانست، چون بقای وی برای مدت 43 سال در منصب نخست وزیری بی‌آنکه در این خصوص نظر مردم بحرین و موافقت یا عدم موافقت آنها را جویا شود، در واقع اولین نقض حقوق بشر صورت گرفته در بحرین است و این جدای از اقدامات تبعیض آمیزی است که به دست وی در طول این مدت و در وزارتخانه‌های مختلف صورت گرفته و سال‌های اموال عمومی و املاک و اراضی مردم بحرین را به غارت برده و سرقت کرده است و هنوز هم خود را نخست وزیر بحرین می‌داند و تاکید می‌کند که هیچ نقض حقوق بشری در کشور صورت نمی‌گیرد، در حالی‌که بارها حکومت بحرین توسط دبیرکل سازمان ملل متحد و شورای حقوق بشر این سازمان و بسیاری از سازمان‌های بین المللی مدافع حقوق بشر از جمله سازمان دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل و کمیته حقیقت یاب بحرین که به دست خود پادشاه بحرین تشکیل شد، بر نقض حقوق بشر در این کشور و توسط حکومت بحرین محکوم شده است.

فارس: درباره انتخاب ولی عهد بحرین به سمت معاون اول نخست وزیر بحرین جمعیت ملی دموکراتیک بحرین چه نظری داشته و آیا با این انتخاب موافق است؟

المرزوق: جمعیت ملی دموکراتیک بحرین هیچ‌گاه از این انتصاب استقبال نکرده و بر این باور است که این انتصاب بار دیگر تاکیدی بر حفظ قدرت و احتکار آن در خاندان آل خلیفه است، در حالی‌که به نظر می‌رسد، بهتر آن بود، نظام نخست وزیر کنونی را از سمت خود برکنار می‌کرد و اجازه می‌داد، مردم بحرین خود نخست وزیر خود را انتخاب کنند، چون منبع اصلی قدرت در بحرین مردم هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها