کد خبر: ۱۲۵۳۵۴
زمان انتشار: ۱۷:۴۶     ۲۶ فروردين ۱۳۹۲
آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب که برای سخنرانی در دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز حضور یافته بود بعد از سخنرانی و زمانی که می خواست به سوالات دانشجویان پاسخ گوید با تشنج شدید محیط مواجه و مجبور شد دانشگاه را ترک کرد .

رخدادهای 26 فروردین 1359

چکیده

  • دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی طی مصاحبه ای مطبوعاتی از دولتمردان شوروی خواست تا در قرار داد فروش سلاح به عراق تجدید نظر کنند .
  • کارتر رئیس جمهور آمریکا طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ایران کاسه صبر مرا لبریز کرده است .
  • معاون وزارت خارجه آمریکا در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد چنانچه متحدین آمریکا به تصمیمات ایالات متحده مبنی بر شرکت در تحریم اقتصادی علیه ایران نپیوندند آمریکا تصمیمات دیگری از جمله یک سلسله عملیات نظامی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد .
  • باد شوستر عضو جمهوری خواه سنای آمریکا نیز در مصاحبه ای گفت : ایالات متحده از اینکه برخی از متفقین غربی در پشتیبانی از مجازات این کشور علیه ایران طفره رفته اند نومید شده است .
  • وزیر دفاع جدید ایتالیا  امروز از آمریکا خواست تدابیر نظامی علیه ایران اتخاذ نکند زیرا به گفته وی این کار آمریکایی ها را از متحدان اروپای غربی خود جدا کرده و باعث انزوای آمریکا خواهد شد .
  • بر اساس یک نظر خواهی جدید کارتر در مورد حل بحران ایران و آمریکا از نظر تائید افکار عمومی با یک شکست شدید رو برو شده است زیرا 49 درصد مردم آمریکا در حال حاضر با اقدامات او در این زمینه مخالف هستند .
  • با آغاز مانور نیروی دریایی در تنگه هرمز و خطوط مرز های دریایی ایران جزایر تنب بزرک و کوچک و ابوموسی تحت کنترل دقیق نیروی دریایی قرار گرفت .
  • نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نقل و انتقالات واحد های نظامی اطلاعیه ای منتشر و تاکید کرد : هیچ گونه طرحی برای عملیات نظامی و درگیری در نظر نیست و امید است با پشتیبانی مردم رشید و وطن دوست کردستان مزاحمتی در مسیر رفت و آمد واحدها فراهم نگردد .
سخنان هاشمی دانشگاه تبریز را به تشنج کشید

آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب که ظهر امروز برای سخنرانی در دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز حضور یافته بود بعد از سخنرانی و زمانی که می خواست به سوالات دانشجویان پاسخ گوید با تشنج شدید محیط مواجه و مجبور شد دانشگاه را ترک کرد .

در پی این واقعه گروهی که خود را دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تبریز می نامیدند به ساختمان مرکزی دانشگاه رفته و ضمن بیرون کردن مسئولان و کارکنان این مرکز آنجا را به تصرف خود درآوردند .دانشجویان اعلام داشتند تا تکمیل انقلاب فرهنگی و پاکسازی در سطوح دانشجویی و هیئت علمی و کارمندان این مرکز را ترک نخواهند کرد . (1)

 

وزیر دفاع جدید ایتالیا نیز امروز از آمریکا خواست تدابیر نظامی علیه ایران اتخاذ نکند زیرا به گفته وی این کار آمریکایی ها را از متحدان اروپای غربی خود جدا کرده و باعث انزوای آمریکا خواهد شد . از سوی دیگر مجله نیوزویک نوشت بر اساس یک نظر خواهی که دیروز منتشر شد کارتر در مورد حل بحران ایران و آمریکا از نظر تائید افکار عمومی آمریکا با یک شکست شدید رو برو شده است زیرا 49 درصد مردم آمریکا در حال حاضر با اقدامات او در این زمینه مخالف هستند .
درخواست سفیر ایران در روسیه / لغو قرار داد فروش اسلحه شوروی به عراق

دکتر محمد مکری سفیر ایران در شوروی طی مصاحبه ای مطبوعاتی از دولتمردان شوروی خواست تا در قرار داد فروش سلاح به عراق تجدید نظر کنند . وی عراق را جبهه دوم آمریکا دانسته و اظهار داشت : از شوروی به خاطر حسن همجواری انتظار داریم که صدور اسلحه به عراق را متوقف کند و تردیدی نیست که عراق از این اسلحه فقط در تامین منافع امپریالیسم آمریکا در منطقه استفاده خواهد کرد. (2)

کارتر : کاسه صبرم لبریز شده است

کارتر رئیس جمهور آمریکا طی یک مصاحبه مطبوعاتی اظهار داشت : ایران کاسه صبر مرا لبریز کرده است. وی گفت حق استفاده از نیروی نظامی را برای آزاد ساختن گروگان ها برای خود محفوظ داشته است ولی ترجیح می دهد که با توسل به اقدامات مسالمت آمیز این مسئله را حل کند . کارتر همچنین گفت : ما وقت زیادی نداریم .

مجازات های تازه علیه ایران تا هفته آینده

یک مقام آمریکایی نیز گفت کارتر رئیس جمهور آمریکا ممکن است در صورت عدم آزادی گروگان های آمریکایی در تهران مجازات های تازه ای را تا هفته آینده علیه ایران اعمال نماید . معاون وزارت خارجه آمریکا نیز در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد چنانچه متحدین آمریکا به تصمیمات ایالات متحده مبنی بر شرکت در تحریم اقتصادی علیه ایران نپیوندند آمریکا تصمیمات دیگری از جمله یک سلسله عملیات نظامی علیه ایران اتخاذ خواهد کرد .

باد شوستر عضو جمهوری خواه سنای آمریکا نیز در مصاحبه ای گفت : ایالات متحده از اینکه برخی از متفقین غربی در پشتیبانی از مجازات این کشور علیه ایران طفره رفته اند نومید شده است .

وزیر دفاع ایتالیا : اقدامات نظامی علیه ایران آمریکا را منزوی خواهد کرد

وزیر دفاع جدید ایتالیا نیز امروز از آمریکا خواست تدابیر نظامی علیه ایران اتخاذ نکند زیرا به گفته وی این کار آمریکایی ها را از متحدان اروپای غربی خود جدا کرده و باعث انزوای آمریکا خواهد شد . از سوی دیگر مجله نیوزویک نوشت بر اساس یک نظر خواهی که دیروز منتشر شد کارتر در مورد حل بحران ایران و آمریکا از نظر تائید افکار عمومی آمریکا با یک شکست شدید رو برو شده است زیرا 49 درصد مردم آمریکا در حال حاضر با اقدامات او در این زمینه مخالف هستند . (3)

 

آیت الله هاشمی رفسنجانی عضو شورای انقلاب که ظهر امروز برای سخنرانی در دانشکده پزشکی دانشگاه تبریز حضور یافته بود بعد از سخنرانی و زمانی که می خواست به سوالات دانشجویان پاسخ گوید با تشنج شدید محیط مواجه و مجبور شد دانشگاه را ترک کرد . در پی این واقعه گروهی که خود را دانشجویان مسلمان پیرو خط امام در تبریز می نامیدند به ساختمان مرکزی دانشگاه رفته و ضمن بیرون کردن مسئولان و کارکنان این مرکز آنجا را به تصرف خود درآوردند .
جزایر سه گانه زیر کنترل نیروی دریایی قرار گرفت

با آغاز مانور نیروی دریایی در تنگه هرمز و خطوط مرز های دریایی ایران جزایر تنب بزرک و کوچک و ابوموسی تحت کنترل دقیق نیروی دریایی قرار گرفت . از دیروز مانور عظیم دریایی جمهوری اسلامی ایران برای نمایش قدرت رزمی این نیرو با حضور دریادار طباطبایی فرمانده نیروی دریایی آغاز شد .

فرمانده نیروی دریایی در رابطه با این مانور اعلام کرد که همزمان با آماده باش کامل نیروهای نظامی ایران و با توجه به آمادگی نیروی دریایی برای جلوگیری از هرگونه تجاوزی جزایر تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی تحت کنترل دقیق نیروی دریایی قرار گرفته است.(4)

اطلاعیه نیروی زمینی در مورد نقل و انتقالات کردستان

نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران در رابطه با نقل و انتقالات واحد های نظامی اطلاعیه ای منتشر و تاکید کرد : برخلاف شایعه پراکنی های مغرضانه پاره ای از عناصر شناخته شده که همواره قصد ایجاد وحشت در مردم را داشته اند هیچ گونه طرحی برای عملیات نظامی و درگیری در نظر نیست و امید است با پشتیبانی مردم رشید و وطن دوست کردستان مزاحمتی در مسیر رفت و آمد واحدها فراهم نگردد . (5)

پی نوشت :

1- اطلاعات ، 27 فروردین 1359 ، صفحه 12

2- اطلاعات ، 26 فروردین 1359 ، صفحه 2

3- اطلاعات ، 26 فروردین 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 26 فروردین 1359 ، صفحه 1

5- اطلاعات ، 26 فروردین 1359 ، صفحه 1

پژوهشگر : سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها