کد خبر: ۱۲۶۵۸
زمان انتشار: ۱۰:۵۳     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
به دنبال انتشار بیانیه! خانه تئاتر:
انجمن بازیگران خانه تئاتر با قرائت بیانیه ای در هشتمین شب بازیگر، به نوعی خط فکری فعالان در این عرصه را به جامعه نشان داد. این بیانیه، سال گذشته را سالی تلخ و پرسانسور ذکر کرده است، حاوی نکاتی است که نگاه و توجه و تامل در آن می تواند ذهن مخاطبان جامعه را به اندیشه های زیر پوستی فعالان در عرصه باز کند زیرا تکیه اصلی این بیانیه بر آزادی بی قید و شرط صحنه های نمایش در کشور است.
سرویس فرهنگی پایگاه 598 علي شعباني/، انجمن بازیگران خانه تئاتر با قرائت بیانیه ای در هشتمین شب بازیگر، به نوعی خط فکری فعالان در این عرصه را به جامعه نشان داد.

 این بیانیه که در آن، سال گذشته را سالی تلخ و پرسانسور ذکر کرده است، حاوی نکاتی است که نگاه و توجه و تامل در آن می تواند ذهن مخاطبان جامعه را به اندیشه های زیر پوستی فعالان در عرصه باز کند زیرا تکیه اصلی این بیانیه بر آزادی بی قید و شرط صحنه های نمایش در کشور است.

 در این بیانیه، بیانیه نویسان به گونه ای با مردم و اهالی هنر و مسئولین سخن گفته اند که اگر کسی از خارج از این کشور سخنان را بشنود، احساس می کند که تمام تئاترها و نمایش ها در داخل زندان های نمور و سیاه چال های تنگ و تاریک روی صحنه می رود.

 در این بیانیه تاکید شده است که باید اقتصاد و فضای حاکم بر نمایش ها و سالن ها، تولید واجرا و تمام امورات چرخه تئاتر را به صحنه گردانان و فعالان این بخش واگذار کنند و به طور کلی کسی در کار این دوستان دخالت نکند تا بتوانند به زعم نویسندگان این بیانیه، طعم آزادی در کارشان را بچشند.

 در بخشی از این بیانیه آمده است: « به جای افزودن امتیازهای زحمتکشان تئاتر و یاری آنها در برخورد با بالارفت قیمت معیشت و زیست، تا توانست به تعداد بازدارندگان تئاتر سالم و ملی افزود، و تا آنجا بر این مأموریت خود فرموده افزود که افزون بر ده نمایش آماده را از صحنه تنگ و تلخ تئاتر باژگون کرد و به سینه پرتراکم سانسور نمایش در ایران زمین فرستاد و تا توانست آثار خودفرموده و فرمایش فرموده را یاری رساند.

 ما نزدیک به سی سال هر سال سیصد بار گفته ایم و باز سیصد بار دیگر می گوییم و بر این گفته پای می فشاریم که جامعه تئاتر زخمگین و سوگوار گشته است. این قبیله دیگر در چرخه تاریخ، "سازمان مستقل"خود را می‌طلبد، آن هم نه به آن شکل و شمایلی که سرمایه‌های ملی را در اختیار صاحبان سرمایه گذاشتند و مردم را آه در سینه به حسرت نشاندند.

 ما استقلال هنر و استقلال تئاتر را می طلبیم! استقلالی که تولید تئاتر و اقتصاد تئاتر و امکانات اجرایی تئاتر را در اختیار خود داشته باشد. مدیریت آن با رایزنی و مشورت و رای هنرمندان رنج کشیده و کاربلد انتخاب شود و اعضای این سازمان به آب مقدس تعهد هنری به دور از مافیای تازه به میدان آمده این ملک شسته شده باشد.»

 در بخش دیگری از این بیانیه نیز می خوانیم: « ولی می دانیم و می دانند که هیچ سخنی اگر سوی انسانی داشته، نگفته و نشنیده نمانده و نمی ماند. به قول فیلسوف بزرگ تآتر برتولت برشت این گونه که هست این گونه نمی‌ماند.

 آخر سخن آن که از سانسور سالی که گذشت متنفریم. امکان معیشت و کار و پیکار را از ما ستانده اید. هنر مؤلف و خلاق را از ما گرفته اید. این حقوق حقه ماست که باید به ما بازگردانید. ما تنها به اتحاد و اتفاق و همدلی دل بسته ایم. ما به وحدت صنوفمان وابسته ایم. ما به عشق دستهایمان که اشک های یکدیگر را پاک می کنیم بر پا ایستاده ایم. امیدواریم با شناخت از مسائل صنفی و معاییر حرفه ی خویش برازنده ی ادعاهای صنوف خویش باشیم."

و در آخر، این بیانیه با این شعر به پایان می رسد که: «خویش رنج می برد عجین می‌کنیم.

رسید مژده که ایام غم نخواهد ماند
چنان نماند و چنین نیز هم نخواهد ماند
چو پرده دار به شمشیر می زند همه را
کسی مقیم حریم حرم نخواهد ماند»

 اما تنظیم کنندگان این بیانیه باید به این مطلب نیز توجه کنند، که علی رغم به قول آقایان به بند کشیده شدن این عرصه، بر هیچ کس پوشیده نیست که در هیچ رشته هنری در کشور به اندازه نمایش و سینما، شاهد وقوع وقایع تلخ از جمله فساد نیستیم. مسایلی که اکثر آنها در بین همین اهالی سینما و تئاتر و نمایش بوقوع می پیوندد.

یکی از نکاتی که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که در این متن که مطمئنا مورد وثوق و تایید حاضران و فعالان در این بخش نیز بوده است، تاکید بر آزادی بی قید و شرط صحنه ها، سالن ها و اقتصاد و مسایل دیگر است که در این خصوص نیز باید به این دوستان یادآور شد که آیا مشکل تئاتر ایران تنها، آزادی در موضوعات و سانسور برخی نمایش ها است؟

همگان بر این مساله واقفند که عامه مردم ایران به دلیل طبع خاص خود، علاقه خاصی به حضور در سالن های تئاتر جدی ندارند و مخاطبان تئاتر تنها عده خاصی از جامعه ما را تشکیل می دهند. مساله دیگر آنکه شاید منظور دوستان از این بحث، توقف اجرای چند نمایش مستهجن بوده است که اگر این گونه باشد باید عنوان کرد که شاید دوستان علاقه مند باشند که تئاتر ایرانی به سمت تئاتر فارسی شدن پیش برود تا با استفاده از حرکات تحریک برانگیز جنسی مخاطبان را به سالن ها بکشند؟

 در ایران قوانین خاصی برای اجرای نمایش های عمومی وجود دارد و بسیاری از این سانسورها بر اساس قوانین رایج در کشور انجام می شود و کسانی که بر این مساله اعتراض دارند مرتکب بی قانونی می شود.

 نکته بعدی که در این بیانیه به چشم می آید، اصرار بیانیه نویسان بر وجود جو خفقان و فشار و شمشیر بر سر مردم است که در شعر آخر این بیانیه به روشنی خودنمایی می کند. بازهم شعار تبعیض و آزادی و نجاب از زندان و دیکتاتوری که امروزه به صلاح اپوزیسون نظام تبدیل شده است.هر گاه دشمنان انقلاب اسلامی به خصوص در این چند سال اخیر در مشکلات خود غوطه ور شده و راهی برای برون رفت از مشکلات خود پیدا نکرده اند برای سرپوش گذاشتن بر این ضعف ها به این کلمات دهان پرکن متوسل شده اند. کلماتی که به فراکنی بیشتر شباهت دارد تا حق و آنچه در واقعیت می گذرد.

 هنرمندانی که در این سرزمین کار و زندگی می کنند به این مساله واقف هستند که این انقلاب سه دهه پیش با رای اکثریت قریب به اتفاق مردم به یک حکومت وجامعه اسلامی تشکیل شده است و اگر قرار بر فعالیت هنری و حرفه ای در این کشور نمی توانند خارج از حدود الهی قرار بگیرند. به طور قطع از منظر این عزیزان، عدم اجازه رسمی برای اختلاط زن و مرد، به تصویر کشیدن صحنه های مستهجن و به سخره گرفتن بسیاری از مقدسات، همان چیزهایی است که توان کار کردن و نفس کشیدن را از نویسندگان و حامیان این بیانیه گرفته است. اما همه این عزیزان باید در جریان باشند که بسیاری از آزادی هایی که از آن دم می زنند ممکن است فضای جامعه را به لجن کشیده و برای ارضای غرایض شخصی ما جامعه در دام فساد و هوای نفس گرفتار شود. چیزی که متاسفانه بسیاری از ما از آن غافل شده ایم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۹
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۲۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
به نام خدا.
با سلام.
از ماست که بر ماست! یا هنر حرام است یا مشروط به رعایت موازین اخلاقی حلال! وقتی یکی مانند آیت الله فلانی (نام نمی‌برم که سانسور نکنید!) فتوا می‌دهد هرکس هیئت آلت موسیقی را بشکند ضامن نیست و فروشگاه لوازم موسیقی خانه‌ی فساد است! وقتی قشر متشرع بازیگران را مانکن لقب می‌دهد و نسبت به سفر حج آنان معترض می‌شود نتیجه اینکه مذهبی جماعت از عالم موسیقی و بازیگری فاصله می‌گیرد تا سکولار جماعت جایش را بگیرد! شنیده‌ام وقتی از آیت‌الله کاشانی می‌پرسند چرا پخش موسیقی از رادیو را حرام نمی‌کنی پاسخ می‌دهد آیا می‌خواهید مردم رادیو باکو را گوش دهند؟ حتماً خواست حوزه‌ی قم است که مردم سانسی مانکن گوش بدهند و فلان رفتار جنیفر لوپز را ببینند که این‌گونه هنرهای نمایش و موسیقی را مغایر اسلام نشان می‌دهند!
یا علی.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۳۳ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
سینما و تئاتر که بر اساس مدل و الگوی غربی درست شده اند اسلامی بشو نیستند. و همیشه شاهد این درگیری خواهیم بود.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۱۶ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
بي فكر و غرب زده!

كسي كه گفته شكستن آلات موسيقي جائز است و ضمان ندارد امام باقر است.

عن أبي جعفر (عليه السلام) أنه قال: «من كسر بربطاً أو لعبةً من اللعب أو بعض الملاهي أو خرق زق مسكر أو خمر فقد أحسن ولا غرم عليه

هر كس ((بربطي)آلت موسيقي را بشكند يا آلت لهوي و لعب را نابود كند يا ظرف شراب را روي زمين بريزد، براستي كه خوب كاري كرده است و هيچ اشكالي بر او نيست.دعائم الإسلام: ج2 ص486

من

پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۲۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
بي فكر و غرب زده!

كسي كه گفته شكستن آلات موسيقي جائز است و ضمان ندارد امام باقر است.

عن أبي جعفر (عليه السلام) أنه قال: «من كسر بربطاً أو لعبةً من اللعب أو بعض الملاهي أو خرق زق مسكر أو خمر فقد أحسن ولا غرم عليه

هر كس ((بربطي)آلت موسيقي را بشكند يا آلت لهوي و لعب را نابود كند يا ظرف شراب را روي زمين بريزد، براستي كه خوب كاري كرده است و هيچ اشكالي بر او نيست.دعائم الإسلام: ج2 ص486

من

پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۰:۱۵ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
به نام خدا.
با سلام.
حالا بنده بی فکر و غرب زده ولی شما که بدون تحقیق و صرفاً به خاطر یک اظهار نظر به غرب‌زدگی متهم می‌کنید که هستید؟ این همان آزاد اندیشی مد نظر امام خامنه‌ای است دیگر؟ ولی در دوران پیامبر شعر و شاعری هم نهی می‌شد ولی ما به عنوان نمونه رجز حضرت عباس را داریم که شعر است! در دوران پیامبر حضرت رزم آوری زنی را در میدان نبرد ستود و امام حسین علیه‌السلام در روز عاشورا جهاد را بر زن حرام دانست، چرا؟ آیا وظیفه‌ی عالم این است که فقط به ظاهر حدیث و آیه توجه کند یا شأن نزول و شرایط زمان و ارتباط آیه و حدیث با دیگر آیه‌ها و حدیث‌ها را هم بسنجد؟ در ضمن به متن حدیث هم توجه کنید روی آلت لهو و لعب تأکید شده شاید آن زمان بربط صرفاً برای لهو و لعب به کار می‌رفته است! ولی چرا فقط یک نفر کلاً حرام کرده چرا مثلاً امام یا امام خامنه‌ای چنین نکرده‌اند و حتی امام خامنه‌ای در فتوایش گفته در مسئله‌ی موسیقی باید به نظر مجتهد رجوع کرد ولی دلیلی ندارد موسیقی‌ای که برای لهو و لعب نیست حرام باشد! اگر سواد و علم فلانی بیشتر است چرا ولی فقیه او نیست؟ این نظر شخصی من است و ممکن است غلط باشد که وفور فقیه نعمت است و وفور مرجع زحمت! امام خامنه‌ای مدال آوری زنان را در مسابقات جهانی مایه‌ی افتخار می‌داند و همان عالم ضد موسیقی مایه‌ی خجالت! حدود صد سال پیش عالمی با همین دید کوته هرگونه استفاده از ابزار جهان مدرن را حرام دانست حتماً چون در دوران صدر اسلام مثلاً ماشین و تراکتور نبوده پس الآن هم نباید باشد! نتیجه این که در اطراف کرج روستایی است که باشنده‌هایش اهل سکونند و حتی از شناسنامه خود را محروم کرده‌اند برق ندارند و مانند عهد بوق زندگی می‌کنند این از دنیا عقب‌ماندگی تقصیرش به گردن کیست؟ شرایط صدر اسلام یا کوته بینی یک احتمالاً عالم!
یا علی.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۲۷ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
لعنت و تف به خودت و عقيده فاسدت و ...
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۲۸ - ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۰
۰
۰
الآن پس از سی و دو سال از انقلاب نتیجه‌ی فرمان آقا مبنی بر کرسی آزاداندیشی این شد که به جای روشنگری و بحث علمی صاحب نظر مخالف را لعن و نفرین می‌کنند! ببین اگر 10 سال پیش قرار بود آزاد بیاندیشیم و کامل روشن شویم چه می‌شد!حتماً خود را به آب و آتش می‌زدند که پیدایم کنند و در راه خدا مثله!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۴:۱۰ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
آزاد انديشي كفري بيش نيست و وسيله منهدم نمودن اعتقادات است چرا فكر نميكنيد؟
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۵۹ - ۰۱ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
به نام خدا.
با سلام.
ولی امام خامنه‌ای حکم به برگزاری کرسی آزاد اندیشی فرموده‌اند! به ولایت فقیه که انشاء الله اعتقاد دارید؟ در ضمن اگر من نتوانم عقیده‌ام را آزادانه بگویم از کجا دیگران بفهمند اشتباه می‌کنم تا روشنم کنند یا درست می‌گویم تا عقیده‌ی درست را نشر دهند! آیا از مناظره عالمان ادیان مختلف با امامان مخصوصاً امام رضا را چیزی شنیده‌ای؟ این یعنی همان آزاداندیشی! نکند امامان ما هم نعوذبالله ...
در ضمن خیالت راحت من دیگر پاسخی نخواهم داد شما هم مختاری روی خوارج و حجتیه و فرقان وهابیت را سفید کنی! و هر جور که دوست داری بیاندیشی!
یا علی.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها