کد خبر: ۱۲۷۰۵
زمان انتشار: ۱۷:۲۶     ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰
تعدادي از معاونين رئيس جمهور و اعضاي كابينه دولت دهم در حاشيه جلسه امروز هيئت وزيران در گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه دولت به تبيين آخرين تحولات حوزه كاري خود پرداختند.
به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاري فارس، تعدادي از معاونين رئيس جمهور و اعضاي كابينه دولت دهم در حاشيه جلسه امروز هيئت وزيران در گفت‌وگو با خبرنگاران حوزه دولت به تبيين آخرين تحولات حوزه كاري خود پرداختند كه مشروح آن به شرح ذيل است؛


* وحيدي ادعاي غربي‌ها درباره تبادل تسليحاتي بين كره شمالي و ايران را رد كرد

وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح ادعاي غربي‌ها مبني بر تبادل تسليحات موشكي را بين كره شمالي و جمهوري اسلامي ايران رد كرد.

سردار احمد وحيدي در حاشيه جلسه امروز چهارشنبه هيئت وزيران در جمع خبرنگاران در پاسخ به سؤالي در خصوص ادعاي غربي‌ها مبني بر تبادل تسليحات موشكي بين كره شمالي و جمهوري اسلامي ايران، اين موضوع را رد كرد و اظهار داشت: ايران در عرصه صنعت دفاعي كاملاً خودكفاست و نيازي به كشورهاي ديگر ندارد و هيچ‎چيز در اين حوزه بين ما تبادل نشده است.

در روزهاي اخير سازمان ملل در گزارشي مدعي شد كه جمهوري اسلامي ايران و كره شمالي با همديگر در عرصه صنايع موشكي تبادل كالا داشتند.

خبرنگاري از وزير دفاع و پشتيباني درباره آخرين اخبار مربوط به صنعت دفاعي سؤال كرد كه وحيدي پاسخ داد: در سالروز آزادسازي خرمشهر (3 خرداد) پروژه‌هاي جديدي در حوزه دفاعي مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرند كه برخي شناورها و يك سري از موشك‌هاي بالستيك و برخي از انواع مهمات جديد از جمله آنها است.

وي درباره ويژگي‌هاي موشك‌هاي بالستيك جديد گفت كه اين سلاح‌ها جزو سلاح‌هايي است كه قبلا تحقيقات آنها به ثمره رسيده‌ و اكنون به مرحله تحويل رسيده و طي مراسمي به بهره‌برداري مي‌رسد.

* نجار: برنامه‌اي براي افزايش قيمت بليط مترو وجود ندارد

وزير كشور گفت كه بررسي‌هايي در رابطه با قيمت مترو در حال انجام است اما ‌هم‌اكنون برنامه‌اي براي افزايش قيمت بليت مترو وجود ندارد.

مصطفي محمدنجار وزير كشور با اشاره به انتصاب رئيس ستاد انتخابات كشور و آغاز به كار اين ستاد، گفت كه جزئيات مربوط به مراحل برگزاري انتخابات مجلس نهم و مياندوره‌اي مجلس خبرگان در استان‌هاي خراسان رضوي و كردستان خردادماه اعلام مي‌شود.

وي همچنين درباره برگزاري رايانه‌اي انتخابات مجلس گفت كه وزارت كشور در حال رايزني با شوراي نگهبان قانون اساسي و مذاكره با دستگاه‌هاي مختلف براي هماهنگي در اين زمينه است.

خبرنگاري از وزير كشور درباره افزايش قيمت بليت مترو كه در روزهاي اخير اخباري در اين باره منتشر شده، سؤال كرد كه نجار پاسخ داد: برنامه‌اي در اين زمينه نداريم و بسته‌هاي حمايتي دولت براي شهرداري به منظور جلوگيري از افزايش بليت مترو ارسال شده است.

وي افزود: بررسي‌هايي در رابطه با قيمت مترو در حال انجام است اما در حال حاضر برنامه‌اي براي افزايش قيمت بليت مترو وجود ندارد.

خبرنگار ديگري از وزير كشور درباره همكاري اين وزارتخانه با دست‌اندركاران برگزاري مراسم سالگرد ارتحال امام(ره) سؤال كرد كه نجار پاسخ داد: وزارت كشور با مسئولان مربوطه جلسات و هماهنگي‌هاي لازم را انجام داده و معاون وزير در اين حوزه درحال پيگيري امور است.

وي در پايان تاكيد كرد: به استانداري‌ها اعلام شده كه مشاركت لازم را در جهت برگزاري هرچه باشكوه‌تر سالگرد ارتحال حضرت امام(ره) داشته باشند.

* ميرتاج‌الديني از احتمال حضور رئيس‌جمهور در اجلاس اوپك خبر داد

معاون پارلماني رئيس جمهور گفت: رئيس‌جمهور سرپرستي وزارت نفت را به‌عهده گرفته‌؛ بنابراين اگردر دوره سرپرستي ايشان اجلاس اوپك برگزار شود، خود در آن شركت مي‌كند.

حجت‌الاسلام محمدرضا ميرتاج‌الديني با اشاره به توافق قواي مجريه و مقننه در خصوص ادغام وزارتخانه‌ها گفت كه لايحه ادغام وزارتخانه‌هاي مسكن و راه و ايجاد وزارتخانه امور زيربنايي تهيه شده است.

وي افزود: بر اساس اجازه مجلس به دولت، وزارتخانه‌هاي مسكن و راه و بازرگاني و صنايع و همچنين كار و رفاه ادغام شده‌اند و دولت لايحه ادغام اين وزارتخانه‌ها را در قالب شرح وظايف و اختيارات آنها جهت تصويب به مجلس مي‌دهد و براي وزارتخانه‌هاي جديد وزير تعيين خواهيم كرد.

خبرنگاري از معاون پارلماني رئيس جمهور درباره شايعه منتفي شدن ادغام وزارتخانه‌‌هاي نفت و نيرو سؤال كرد كه ميرتاج‌الديني با رد اين موضوع گفت كه در كشورمان مانند بيشتر كشورها وزارت انرژي تشكيل مي‌شود.

وي با بيان اينكه بحث ادغام وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو از گذشته مطرح بوده تا بخش‌هاي مرتبط با انرژي در كشور يكپارچه شود، افزود: قرار است امور حاكميتي همچون صيانت از توليد در اختيار وزارت انرژي بماند و ساير موضوعات برون‌سپاري شده و به بخش خصوصي واگذار گردد.

ميرتاج‌الديني درباره حضور نماينده جمهوري اسلامي در اجلاس آتي اوپك توضيح داد: رياست ايران در اوپك موضوعي حقوقي است و به اشخاص مرتبط نمي‌شود و هركس مسئوليت وزارت نفت را برعهده داشته باشد در اجلاس اوپك شركت مي‌كند.

وي خاطر نشان كرد: ابتدا قرار بود با ادغام وزارتخانه‌هاي نفت و نيرو آقاي نامجو مسئوليت اين وزارتخانه را برعهده داشته باشد اما با توجه به توافقات صورت گرفته با مجلس درباره ادغام اين دو وزارتخانه، رئيس جمهور سرپرستي آن را برعهده گرفته و اگر در دوره سرپرستي ايشان اجلاس اوپك برگزار شود، خودش شركت مي‌كند كه قطعا اين موضوع باعث ارتقاي جايگاه ايران در اوپك مي‌شود.

خبرنگاري از معاون پارلماني رئيس جمهور درباره آخرين تحولات مربوط به وزارت ورزش و جوانان سؤال كرد كه ميرتاج‌الديني پاسخ داد: در خصوص وزارت ورزش و جوانان كميته مشتركي تشكيل شده تا مجلس با دولت نظرات خود را ارائه و موضوع را از نظر كارشناسي بررسي و نهايي كنند.

وي خاطر نشان كرد: رئيس جمهور در نامه‌اي به رئيس مجلس ابهامات مربوط به ايجاد وزارت ورزش و جوانان را تبيين كرده و دوستان مجلس هم قرار است در جهت رفع اين ابهامات كمك كنند و پس از نهايي شدن بحث ابتدا براي وزارتخانه سرپرست معرفي و با طي روال قانوني در دولت به قانون عمل خواهد شد.

* حسيني: وضعيت بازار غير رسمي ارز "سفته بازي " است

وزير امور اقتصاد و دارايي وضعيت كنوني بازار غيررسمي ارز را سفته‌بازي خواند و به مردم توصيه كرد كه مراقبت‌هاي لازم در زمان خريد ارز را مدنظر قرار دهند.

سيد شمس‌الدين حسيني وزير اقتصاد و امور دارايي هم در حاشيه جلسه امروز چهارشنبه هيئت دولت در جمع خبرنگاران گفت كه بانك مركزي با اقتداري كه در نظام پولي و مالي كشور دارد، در اين فضا مداخله مي‌كند.

وي ادامه داد: همه متفق‌القول‌اند كه وضعيت كنوني بازار غيررسمي ارز سفته‌بازي است و اين وضعيت براساس ساختارهاي طبيعي بازار نيست از اين رو دولت تاكيد دارد كه فاصله بازار رسمي و غيررسمي ارز را از ميان بردارد.

وزير اقتصاد به مردم توصيه كرد كه مراقبت‌هاي لازم در زمان خريد ارز را مدنظر قرار دهند و در ادامه با اشاره به فاصله قيمت ارز در بازار رسمي و غيررسمي گفت: بانك مركزي اين حباب را از بين خواهد برد و ضرورت دارد كه مردم تحت تاثير اغواها قرار نگيرند.

حسيني بر همين اساس متذكر شد: قانون برنامه پنجم توسعه، نظام ارزي كشور را نظام شناور مديريت شده تصويب كرده است.

وي به سخنان چند روز پيش احمدي نژاد هم اشاره كرد و گفت كه رئيس‌جمهور در اين گفت‌وگو به نرخ پايين ارز اشاره داشت و مشكلات و مسائلي كه در زمينه افزايش نرخ ارز براي توليدكنندگان ايجاد مي‌شود را مطرح كرد.

وزير اقتصاد در خاتمه خاطرنشان كرد: نظام شناور ارزي مديريت شده مي‌طلبد عدم تعادل بازار ارز را به ثبات برسانيم و اين موضوع در دستور كار دستگاه‌هاي دولتي قرار دارد.

* توضيحات معاون حقوقي دولت درباره بازداشت يكي از مقامات رياست‌جمهوري

فاطمه بداغي با ابراز بي اطلاعي از بحث دستگيري يكي از مقامات ارشد نهاد رياست جمهوري از خبرنگاران خواست اين موضوع را از سرپرست نهاد جويا شوند كه در جريان وضعيت نيروهاي انساني مجموعه است.

فاطمه بداغي معاون حقوقي رئيس‌ جمهوري در پاسخ به سؤالي درباره دستگيري يكي از مقامات ارشد نهاد رياست جمهوري گفت: در اين زمينه مطلبي به من ابلاغ نشده و بهتر است موضوع را از سرپرست نهاد جويا شويد كه در جريان وضعيت نيروهاي انساني خود هستند.

خبرنگاري از معاون حقوقي رئيس جمهور درباره آخرين وضعيت تشكيل وزارت ورزش و جوانان سؤال كرد كه وي پاسخ داد: مصوبه مجلس (ماده واحده تشكيل وزارت ورزش و جوانان) تكليفي در اين زمينه متوجه دولت نكرده و تصريح كرده دو سازمان (جوانان و تربيت بدني) در هم ادغام و وزارت ورزش و جوانان تشكيل شود.

بداغي افزود: در ادامه متن مصوبه هم از عبارت "اقدام قانوني لازم " در اين خصوص استفاده شده كه مشخص نكرده كدام مجموعه، مجلس يا دولت بايد اين اقدام لازم را انجام دهند و اول بايد براي وزارتخانه جديدالتاسيس سرپرست تعيين يا شرح وظايف و اختيارات آن تبيين شود و لذا از اين منظر مبهم است.

وي در خصوص فعاليت كارگروه مشترك دولت و مجلس براي رفع ابهامات مربوط به تشكيل وزارت ورزش و جوانان توضيح داد: گفت‌وگوهايي انجام شده و ما درصدد هستيم به زودي نشست مشتركي را در اين زمينه برگزار ‌كنيم.

معاون حقوقي رئيس جمهور در پايان با تاكيد بر اينكه موضوع تشكيل وزارت ورزش و جوانان با رايزني بين دولت و مجلس پيگيري مي‌ شود و بعد از برگزاري اين نشست نتيجه آن اعلام خواهد شد، در پاسخ به اين سؤال كه آيا رئيس مجلس به نامه رئيس جمهوري درباره مشكلات احتمالي ايجاد وزارت ورزش و جوانان پاسخ داده، گفت كه اطلاعي ندارد كه از سوي لاريجاني پاسخي براي احمدي‌نژاد آمده باشد.

* تدابير دولت براي جلوگيري از افزايش 'اجاره‌بها' از زبان وزير مسكن

وزير مسكن و شهرسازي گفت: تقريبا در همه 31 استان كشور طرح‌هاي مسكن مهر آماده افتتاح است و با اين سياست‌ها قيمت مسكن و اجاره‌‌بها در حد قابل توجهي كنترل خواهد شد.

علي نيكزاد هم پس از جلسه امروز چهارشنبه هيئت دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به سئوالي درباره اقدامات وزارت مسكن براي كنترل اجاره‌بها به ويژه در فصول جا به جايي مستأجران اظهار داشت: در روزهاي گذشته طرح‌هاي مسكن مهر را در چند استان افتتاح كرديم و قرار است هفته آينده هم اين طرح در استان‌هاي سمنان، قم، آذربايجان شرقي و خراسان رضوي به بهره‌برداري برسد.

وي با تاكيد بر اينكه افزايش اجاره‌بها كم‌تر از نرخ تورم بوده است، افزود: براي كنترل بازار، تسهيلات ساخت و ساز مسكن همچنان ادامه خواهد يافت و در توافق با اتحاديه مشاوران املاك ابزارهاي تشويقي و توافقي لحاظ خواهد شد.

نيكزاد همچنين خاطر نشان كرد كه به خانه‌هاي نيمه تمامي كه جزء مسكن مهر نيستند، از طريق بانك مسكن تسهيلات داده خواهد شد كه البته سود آن با طرح‌هاي مسكن مهر متفاوت است.

وزير مسكن و شهرسازي در ادامه گفت‌وگوي خود با خبرنگاران حوزه دولت اظهار داشت: اينكه رئيس جمهور اعلام كرده بود طرحي در راه است تا مشكل مسكن براي هميشه حل شود، از لحاظ كارشناسي قابل تحقق است.

نيكزاد افزود: رئيس جمهور معتقد است كه بايد از ساخت ‌و سازهاي بلندمرتبه و آپارتمان‌سازي به سمت ساخت و ساز خانه‌هاي ويلايي و بر مبناي روش‌هاي اسلامي - ايراني حركت كنيم و در همين زمينه كارگروهي تشكيل شده كه پس از قطعي شدن اقدامات، نتايج اطلاع‌رساني مي‌شود.

وي متذكر شد كه در جلسه‌اي اختيارات اين موضوع به استانداران سپرده و مقرر شده است چنانچه در استاني زمين وجود دارد، مرتفع‌سازي و آپارتمان‌نشيني انجام نشود.

وزير مسكن و شهرسازي در خاتمه در خصوص روند ساخت مصلاي تهران كه فعاليت‌هاي ساختماني آن به اعتقاد برخي كارشناسان به كندي پيش مي رود، گفت: برنامه ريزي هاي گسترده‌اي شده تا ساخت مصلاي تهران تا پايان دولت دهم به اتمام برسد.

* حاجي بابايي: تغييرات بنيادين آموزش و پرورش نيازي به مصوبه مجلس ندارد

وزير آموزش و پرورش با اشاره به تغييرات بنيادين در وزارت آموزش و پرورش گفت كه هر دو تغيير بنيادين و ساختار در حال انجام است و هيچكدام از اين اقدامات نياز به مصوبه مجلس ندارد زيرا در چارچوب قوانين مصوب مجلس در حال انجام است.

حميدرضا حاجي بابايي با ارائه توضيحاتي درباره بازنشستگي پيش از موعد معلمان زن اظهار داشت: براي بازنشستگي فردي پيش از موعد بايد ثابت شود كه آن فرد مازاد است.

وي تصريح كرد: چنانچه فردي به صورت پيش از موعد بازنشسته شود، نمي‌توان فرد ديگري را جايگزين وي كرد.

حاجي بابايي در ادامه به بودجه وزارتخانه متبوع خود اشاره كرد و گفت: آموزش و پرورش دو نوع بودجه دارد؛ حقوق معلم و سرانه مدارس همچون هزينه آب و برق مدارس پس بودجه ما شامل اين دو بخش است.

وي در ادامه افزود: مقرر شده كه هزينه بازنشستگي پيش از موعد از محل صرفه جويي تأمين شود در حالي كه اين موضوع ممكن نيست زيرا بايد حقوق معلمان يا سرانه مدارس را كاهش دهيم.

وزير آموزش و پروش اعلام كرد: اگر اعتباري پيش بيني شود، وزارت آموزش و پرورش اين كار را انجام مي‌دهد.

وي درمورد تحول ساختاري در وزارت آموزش و پروش گفت: آموزش و پرورش نياز به تحول بنيادين دارد كه البته اين كار آغاز شده و زيرساختها در حال آماده شدن است بنابراين ساختار هم متناسب با آن بايد تغيير پيدا كند.

حاجي بابايي در خاتمه تصريح كرد: هر دو تغيير بنيادين و ساختار در حال انجام است و هيچكدام از اين اقدامات نياز به مصوبه مجلس ندارد زيرا در چارچوب قوانين مصوب مجلس در حال انجام است.

* فروزنده: خدمت‌رساني به روستاها با توسعه دفاتر پيشخوان الكترونيكي مي‌شود

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس جمهور تاكيد كرد: با ساماندهي و توسعه خدمات دفاتر پيشخوان روستايي به نقطه‌اي مي رسيم كه هر خدمتي به روستائيان، به صورت الكترونيكي ارائه شود.

لطف‌الله فروزنده كه در پايان جلسه امروز هيئت دولت با خبرنگاران گفت‌وگو مي كرد، در خصوص تسهيل در ارائه خدمات عمومي اظهار داشت: تحقق دولت الكترونيك واقعا حلال مشكلات كشور است.

وي تصريح كرد: بر اساس برنامه‌ ريزي هاي صورت گرفته و حمايتي كه در اين زمينه از بخش خصوصي خواهد شد، تا پايان برنامه پنجم توسعه، تعداد دفاتر پيشخوان روستايي را از 10 هزار به 16 هزار مورد افزايش خواهيم داد.

معاون رئيس جمهور در امور توسعه مديريت و نيروي انساني با اشاره به روز جهاني ارتباطات (27 ارديبهشت) اظهار داشت: با ساماندهي و توسعه خدمات دفاتر پيشخوان روستايي به نقطه‌اي مي رسيم كه هر خدمتي به روستائيان، به صورت الكترونيكي انجام شود.

فروزنده افزود: همچنين بحث پيشخوان‌هاي شهري را داريم كه تمام فعاليت‌هايي كه انجام مي‌شود، از طريق اين پيشخوان‌ها انجام شود.

وي خاطر نشان كرد: ديگر دستور كار دولت در راستاي تحقق دولت الكترونيك، ايجاد ميز خدمت است كه هر دستگاهي در دفاتر پيشخوان ميز خود را ايجاد مي كند و بخشي از خدمات را به صورت الكترونيكي و بخشي ديگر را هم كه لازم باشد، به صورت حضوري ارائه مي‌دهد.

معاون توسعه مديريت و منابع انساني رئيس جمهور در بخش پاياني سخنانش درباره مذاكرات دولت و مجلس در خصوص رفع مشكلات حقوقي تشكيل وزارت ورزش و جوانان گفت: در اين جلسات تصميم‌گيري مي‌شود تا مسيرهاي قانوني طي شود و مشكلي پيش نيايد.

فروزنده خاطر نشان كرد: در حال حاضر بين دولت و مجلس مذاكره صورت مي‌گيرد كه نحوه كار به چه شكل باشد و موضوع با تفاهم حل خواهد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها