کد خبر: ۱۲۷۳۸۷
زمان انتشار: ۰۷:۱۷     ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
انديشكده نشنال اينترست بررسي كرد
كارشناسان انديشكده آمريكايي نشنال اينترست طي نشستي به بررسي جوانب حمله احتمالي به ايران پرداخته و عواقب آن را مورد بحث قرار دادند.
در پي انتشار كتاب «جنگ با ايران: پيامدهاي سياسي، نظامي و اقتصادي»، به قلم يكي از كارشناسان انديشكده نشنال اينترست، نشستي با موضوع بررسي گزينه نظامي در قبال ايران، در اين انديشكده برگزار شد.
جئوفري كمپ، در جلسه رونمايي از كتاب جديد خود با عنوان «جنگ با ايران، پيامدهاي سياسي، نظامي و اقتصادي» كه با همراهي جان الن گاي نگاشته است تصريح كرد كه آمريكا نبايد پيامدهاي بسيار سنگين هسته اي شدن ايران را دست كم بگيرد، اما جنگ با ايران بسيار بدتر از در پيش گرفتن سياست بازدارندگي در قبال اين كشور است. علاوه بر اين دو نفر، در اين رويداد مايكل ايزنشتات از موسسه واشنگتن و سوزان ملوني از موسسه بروكينگز حضور داشتند كه در مورد پيامدهاي گسترده نظامي، سياسي و اقتصادي و ديگر مسائل مرتبط با آن به بحث و گفتگو نشستند. همچنين داو زاخيم، وايس چيرمن از مركز نشنال اينترست و يكي از معاونان پيشين وزير دفاع، هدايت اين نشست را عهده دار بود.
سوزان ملوني پيامدهاي اقتصادي منازعه نظامي با ايران و همچنين تاثيرات تحريم ها را مطرح و بررسي كرد. وي تاكيد كرد كه حمله نظامي به ايران بدون شك باعث مي شود ايران نسبت به اقتصادهاي همسايه خود در منطقه دست به اقدام تلافي جويانه بزند. ايران مي تواند حوزه هاي نفتي، تاسيسات صادراتي، ذخاير گازي يا ديگر زيرساخت هاي انرژي دولت هاي حاشيه خليج فارس را از پي محدود شدن توان صادراتي خود هدف قرار دهد. ايران به لحاظ اقتصادي منزوي نشده است و چنين اقداماتي ممكن است تاثير بسيار مهمي بر چين و هند داشته باشد چرا كه ايشان به شدت به جريان انرژي فسيلي خاورميانه وابسته هستند. به هر حال تمركز آمريكا بر اقتصاد ايران، محور تلاش هايي است كه ما براي جلوگيري از جنگ با استفاده از قدرت تحريم ها ترتيب داده ايم، هر چند كه اين اقدامات براي تاثيرگذاري نيازمند خلاقيت هر چه بيشتر هستند. ملوني خاطرنشان ساخت كه اقتصاد جهاني تنها در صورتي كه منابع انرژي جايگزيني در ديگر نقاط جهان يافت شود در برابر پيامدهاي اقتصادي جنگ با ايران از آسيب مصون خواهد بود.
به گزارش تسنيم، مايكل ايزنشتات به بررسي اين سناريو پرداخت كه اگر آمريكا بخواهد در برابر ايران هسته اي سياست بازدارندگي و نه جنگ افروزي را در پيش گيرد، چه پيامدهاي احتمالي خواهد داشت. در پيش گرفتن سياست بازدارندگي ممكن است تنش هاي منطقه اي را به درازا بكشاند، به مسابقه تسليحاتي دامن بزند، كنترل انتقال تسليحات ايران به دست بازيگران غير دولتي را ناممكن سازد، يا سناريوهاي ديگري رخ دهد. ايزنشتات پيش بيني كرد كه جنگ با ايران در كوتاه مدت آشكار خواهد بود اما پس از مدتي به سمت يك منازعه بلندمدت مخفيانه سوق پيدا مي كند. در مرحله اول جنگ هوايي و دريايي آمريكا و اسرائيل با ايران را شاهد خواهيم بود و در مرحله دوم استفاده از تيم هاي عمليات هاي ويژه در دستور كار قرار مي گيرد. واكنش هاي احتمالي ايران از اين قرار خواهد بود كه «جنگ هاي نيابتي» را افزايش خواهد داد؛ حملات خود را از طريق عواملي همچون حزب الله در سراسر افزايش مي دهد؛ صادرات نفت را متوقف خواهد كرد و قيمت ها را بالا مي برد؛ جنگ هوايي با اسرائيل و منازعه دريايي با آمريكا در خليج فارس را در دستور كار قرار مي دهد؛ و در نتيجه اين اقدامات شايد بتوان پيش بيني كرد كه ايران از دسترسي به بمب هسته اي بازماند. با اين حال ايزنشتات مدعي شد كه با در نظر گرفتن كاميابي ايران در اجراي سياست هاي منطقه اي خود، جنگ با اين كشور به احتمال زياد منجر آن خواهد شد كه ايران حملات خود را به شدت افزايش داده و حتي فراتر از حملات اسرائيل يا آمريكا ببرد و از اين طريق از حملات بيشتر در آينده جلوگيري كند. عمليات هاي تلافي جويانه ايشان اساسا به گستره حمله آمريكا/اسرائيل، خسارتي كه به تأسيسات هسته اي آن وارد مي شود و شمار تلفات آن، بستگي دارد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها