کد خبر: ۱۲۸۰۵۶
زمان انتشار: ۲۰:۳۷     ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۲

حجت الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی نامزد انتخابات ریاست جمهوری در جمع دانشجویان دانشگاه علوم‌پزشکی یاسوج در پاسخ به پرسشی در مورد روند پرداخت یارانه‌ها و اجرای این طرح در دولت احتمالی آینده‌اش خاطر‌نشان کرد : اگر مردم درصدی از یارانه‌های خود را در حساب سپرده‌ای با سود مطلوب در اختیار شبکه‌ی بانکی قراردهند هم به ایجاد اشتغال و رونق تولید کمک می شود و هم اثر تورمی پرداخت یارانه نقدی کاهش می یابد.

وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد راهبرد سیاست خارجی دولت آینده‌اش گفت: راهبرد سیاست خارجی ما همان راهبرد سیاست داخلی است. در سیاست داخلی بر گفتمان مبتنی بر علم و اخلاق اعتقاد دارم و بر این اساس باید تصمیمی اتخاذ کرد که بتوان در قبال آن پاسخگو بود.

وی دارا بودن پشتوانه‌ی علمی را لازمه‌ی اتخاذ چنین تصمیمی عنوان کرد و در مورد بحث مقابله با قدرت سلطه‌ی جهانی خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم با صاحبان قدرت که خود را کدخدای دهکده‌ی جهانی می‌دانند مقابله کنیم باید در تمامی زمینه‌ها مقتدر باشیم.

حجت الاسلام ابوترابی وحدت را رمز این اقتدار دانست و گفت: با این گفتمان و مبتنی بر کرامت انسان با هر دین و آئین و نژادی گفتگو می‌کنیم و همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند: گفتگو با آمریکا نیز باید در چهارچوب خط قرمز‌های نظام و با تغییر ادبیات واقعی آنها صورت گیرد.

یکی از دانشجویان در مورد برنامه‌های اقتصادی ابوترابی برای کنترل تورم و اشتغال‌زایی در کشور پرسید که وی در پاسخ گفت: باید تولید کالا و خدمات ، موتور محرکه‌ی اقتصاد کشور باشد که در این راه باید از سرمایه‌های کشور و موقعیت استثنایی موجود استفاده کنیم.

وی ادامه داد اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده می‌کردیم، قطعا می‌توانستیم با رشد اقتصادی مطلوب و نرخ تورم قابل قبول عرصه‌ی اقتصادمان را مدیریت کنیم.

نائب رئیس مجلس دلیل عدم تحقق این مسئله را ناشی از نگاه مسئولان عنوان کرد و گفت: نگاه مسئولان اجرایی بیش از آنکه به سمت تولید معطوف باشد به سمت ارائه‌ی خدمت بیشتر معطوف شده است که البته بر اساس نیازهای کشور بوده و ما باید بودجه‌ی سالانه‌ی کشور را عملیاتی و در بالاترین سطح انضباط تدوین و تثبیت نماییم.

نماینده‌ی تهران در پاسخ به سؤال یکی دیگر از دانشجویان در مورد رعایت اخلاق و علم در انتخاب اعضای کابینه‌اش اظهار داشت خدا را گواه می‌گیرم که بدون کمترین اغماض و چشم‌پوشی به این مسئله عمل کنم و هر امانتی را به اهل او واگذار کنم، وی در همین ضمینه ارتباط مؤثر خود با دانشگاهیان و حضور در عرصه‌ی نائب رئیسی مجلس در چند دوره‌ی متوالی را پشتوانه‌ای برای تحقق این مسئله عنوان کرد و گفت: رعایت تعهد و علم و اخلاق در اولویت قرار دارد و حتی یک گزارش غلط وزیری را در کابینه بر نمی‌تابد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری بحث تحقق اشتغال را نیز، نیازمند توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد که در این راستا باید به سمت تجاری سازی علم و تبدیل دانش به فناوری حرکت کرد که این مسئله به نوبه‌ی خود زمینه‌ی اشتغال فارغ‌التحصیلان را فراهم می‌کند.

یکی از دانشجویان در مورد علت عدم حضور او در صحنه پیش از این انتخابات را مورد پرسش قرار داد که ابوترابی در پاسخ به وی گفت: امروز تجربه‌ام نسبت به 8سال گذشته به سطح قابل‌قبولی رسیده است و اشراف کافی نسبت به مسائل کشور دارم.

وی در مورد بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها نیز با اشاره به اینکه دانشگاه یک نهاد علمی است و رسالتش توسعه‌ی علمی و فرهنگی و اخلاقی جامعه است گفت: باید تدابیر لازم را اتخاذ کرد تا به راهکاری برای ارتقاء سطح فرهنگ، اخلاق و علم دست یافت.

دانشجوی دیگری در مورد بحث اساتید سکولار در دانشگاه‌ها پرسید که وی در پاسخ گفت: در دانشگاه‌های اسلامی می توان تریبون‌های آزاد برگزار کرد و اساتید سکولار نیز می‌توانند از دیدگاه خود دفاع کنند، اما در دانشگاه اسلامی باید به ارزش‌های اسلامی باور جدی داشته باشند و با پشتوانه‌ی علمی و دینی در عرصه حاضر شوند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، در ادامه یکی از نقات قوت دولت فعلی را شعارهای انقلابی، ساده‌زیستی و پرکاری برای ارائه‌ی خدمت به مردم عنوان کرد که رئیس جمهور آینده نیز باید آنها را مد نظر داشته باشد.

دانشجوی دیگری در مورد بحث مخالفت مجلس با تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی از وی پرسید که ابوترابی در پاسخ گفت: بحث تبدیل وضعیت قابل مقبول مجلس است، اما تصمیمات باید مبتنی بر قانون باشد و بر این مبنا باید مجرای اجرای یک قانون در چهارچوب ساختار اداری کشور فراهم شود.

عضو هیئت عالی حل اختلاف قوا، اصلی‌ترین دلیل ضعیف بودن نظارت در کشور را بزرگ بودن دولت عنوان کرد که در این راستا دولت مسائلی را تحت تصدی خود دارد که جزو وظایف حاکمیتی نیست و باید به بخش خصوصی واگذار شود.

ابوترابی در پاسخ به پرسشی در مورد بحث طولانی شدن روند مذاکرات هسته‌ای و بحث تحریم‌ها یادآور شد: یکی از چالش‌های موجود در این حوزه بحث تحریم‌ها بود که باعث کاهش ارزش پول ملی شد، اما می‌توانستیم ذخائر ارزی خود را به گونه‌ای پیش‌بینی کنیم که این مسئله بروز نکند.

وی ادامه داد: بحث مدیریت نقش کلیدی برای برون رفت شایسته از این تنگناها دارد. موضوع حفظ دانش هسته‌ای کشور نیز یکی از راهبردهای اساسی نظام است که باید با مدیریت مبتنی بر علم و اخلاق آن را به پیش ببریم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری در ادامه در پاسخ به پرسشی، در مورد وضعیت آزادی بیان پس از انتخاب شدن وی به عنوان رئیس جمهور گفت: رهبری معظم انقلاب بیشترین توجه را نسبت به این مسئله دارند و یکی از تأکیداتشان به مسئولان ارشد نظام این بوده که در حوزه‌های دانشجویی حضور یابند و به سؤاالات آنان پاسخ دهند.

ابوترابی این مسئله را عاملی در جهت اصلاح این مسئولان عنوان کرد و افزود: در نظام اسلامی جلسات بحث و گفتگو باید برگزار شود و اگر ما بر اساس اصول اسلامی تصمیم گرفتیم به راحتی می‌توانیم با آزاد اندیشی سؤالات دیگران را پاسخ دهیم.

بر اساس این گزارش ابوترابی سپس در جمع دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی یاسوج حضور یافت و در پاسخ به پرسشی در مورد بحث شناخت فتنه و عمل با بصیرت گفت: باید انسان با افزایش سطح معرفت و بصیرت سیاسی طوری عمل کند که در برابر چالش‌های پیشرو موفقیت لازم را کسب کند.

وی افزود:در اثر حوادث مربوط به انتخابات 88 بر سطح بصیرت دینی و سیاسی مردم افزوده شد و امیدواریم انتخابات آینده نیز به حماسه‌ی سیاسی تبدیل شود.

دانشجویی در مورد بحث ائتلاف‌های اصول‌گرایان پرسید که ابوترابی این ائتلاف‌ها را در راستای فراهم آوردن وحدت و انسجام اصول‌گرایان ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم دوستان با احترام و نگاه ویژه به جامعتین در انتخابات پیشرو به یک نقشه‌ی راه واحد و قابل قبول دست یابند.

نائب رئیس مجلس در پاسخ به پرسش دیگری در مورد بحث اصول‌گرایان و اصلاح‌طلبان گفت: در کشور تقابلی بین اصول‌گرایی و اصلاح‌طلبی نداریم، به اعتقاد من کسانی که به اصول و مبانی اسلام، انقلاب، امام و رهبری و قانون‌اساسی قائل هستند اصول‌گرا می‌باشند و انقلاب بدست نیروهای وفادار به این اصول اداره می‌شود.

نائب رئیس مجلس، در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان در مورد مدیریت ضعیف وی در یکشنبه‌ی سیاه مجلس تصریح کرد: من قبل از جلسه با تمام کسانی که فکر می‌کردم با رفتارشان ممکن است چنین حادثه‌ای بروز کند مذاکره کردم اما نتیجه نداد، لذا جز نقش سازنده نقش دیگری ایفا نکردم.

وی در پاسخ یکی از دانشجویان نیز با تأکید بر اینکه نباید دولت امنیت روانی جامعه را به هم بزند گفت: نباید یکشنبه‌ی سیاه اتفاق می‌افتاد و بر این اساس چالش‌هایی در کشور ایجاد نشود که رهبری برای حل آن ورود پیدا کند. باید وحدت ملی در بالاترین سطح تحقق یابد و نزاع‌ها بین جریانات سیاسی تبدیل به وحدت شود.

یکی از دانشجویان بحث تغییر زمان امتحانات به خاطر برگزاری انتخابات را مورد انتقاد قرار داد که ابوترابی در پاسخ به وی گفت: این تصمیم در اختیار دولت، وزارت علوم و دانشگاه آزاد است نه می‌توانم آن را رد کنم و نه تأیید. چرا که ممکن است استدلال اقناعی داشته باشند.

وی ادامه داد برقراری امتحانات تأثیری بر روند انتخابات ندارد و ثابت شده است که جمهوری اسلامی یکی از با ثبات‌ترین و امن‌ترین نظام‌ها در کشورهای جهان است و امتحان خود را صدها بار پس داده.

این نامزد انتخابات در بخش دیگری از اظهارات خود، اراده‌ی نظام را بر حضور تمام سلایق سیاسی در انتخابات عنوان کرد و گفت: می‌توان فضای سیاسی کشور را ارتقاء بخشید و ارزش‌های موجود را پاسداری کرد.

یکی از دانشجویان انتقاداتی به نظارت استصوابی شورای نگهبان عنوان کرد که ابوترابی در پاسخ به وی گفت: در همه‌جای دنیا کسانی که می‌خواهند وارد عرصه‌ی انتخابات شوند باید واجد شاخص‌هایی باشند که اگر این اصول و شاخص‌ها رعایت نشود، مردم سالاری آسیب می‌بیند.

در این نشست همچنین دانشجویان به بیان دیدگاه‌های خود در مورد مسائل به صورت تریبون آزاد پرداختند که ابوترابی آنها را مورد استماع قرار داد.

پس از پایان هر دو جلسه دانشجویان با حلقه زدن دور ابوترابی سؤالات خود را از وی مطرح کردند.

حضور دانشجویان در این دو نشست بسیار چشمگیر و مشارکت آنان بسیار بالا بود.

منبع: http://aboutorabi.ir

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها