کد خبر: ۱۲۸۰۸۶
زمان انتشار: ۰۰:۰۲     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲

به گزارش سرویس نقد رسانه پایگاه 598، برنامه ‌آسیب‌شناسی سیاست‌های صداوسیما با حضور ضرغامی رئیس سازمان صداوسیما در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.

در این مراسم که با جنجال‌هایی همراه بود کلیپی از برخی سوالات دانشجویان این دانشگاه پخش و در ادامه نماینده‌های سه تشکل دانشجویی به اظهار نظر  پرداختند.

محور نقدهای دانشجویان در کلیپی که پخش شد، به این شرح است:

عدم ارتباط صداوسیما با دانشگاه، ضعف سریال‌ها، ژورنالیستی شدن برنامه‌های تلویزیون و سایت‌های مرتبط، عدم نقد سازنده و عمیق در برنامه‌ها، عدم بازنمایی مناسب اقوام گوناگون ایران، عدم پوشش مناسب اخبار و اینکه صداوسیما جهوری اسلامی غیر اسلامی شده است.

 

* با پژوهش ها مهربان باشید!

 چلنگر نماینده انجمن علمی ارتباطات به اظهار نظر در خصوص صداوسیما پرداخت. وی در ابتدا با اشاره به پژوهش‌های انجمن علمی ارتباطات که در راستای اهداف صداوسیما انجام شده‌اند مهم‌ترین نقد خود را به صداوسیما بی‌مهری این سازمان به این پژوهش‌ها دانست. چلنگر با انتقاد از رشد کمی صداوسیما و عدم توجه به رشد کیفی این سازمان رسانه‌ ملی را بحران‌زده معرفی کرد. از دیگر محورهای انتقادی چلنگر بازتاب غیردقیق و ناقص اقوام و اندیشه‌های گوناگون دانست.

چلنگر با برشمردن برخی اهداف و سیاست‌های خبری صداوسیما از جمله ایجاد رقابت در بخش‌های خبری؛ توسعه کیفی خبر و تبدیل رسانه ملی به عنوان قطب اصلی خبر، برنامه‌های صدا وسیما را برخلاف این اهداف دانست.

چلنگر با اشاره به نوع اخبار سال 88 تصریح کرد: یکی از انتقادها به صداوسیما برچسب زدن به اندیشه‌های گوناگون کشور است. وی همچنین سیاست سکوت در مقابل اخبار گوناگون که در خبر مربوط به استیضاح وزیر کار و زلزله آذربایجان نمود بیشتری داشت، انتقاد کرد. چلنگر همچنین صداوسیما را از این بعد به نقد کشید که به گروه‌های خاصی می‌پردازد.وی مدعی شد اعتماد بخش زیادی از مخاطبان از بخش خبری رسانه ملی سلب شده است.

سوگیری و افراط در اخبار خارجی، برائت کاریکاتوری از دین، بازنمایی نامناسب زنان در فیلم‌های و سریال‌ها، حذف سالمندان از برنامه‌های صداوسیما و پررنگ‌شدن معضلات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی دیگر کشورها از دیگر انتقادات نماینده انجمن علمی ارتباطات به صداوسیما بود.

چلنگر در پایان پیشنهاداتی از قبیل رجوع به پژوهش‌های مناسب همکاری با پژوهشگران و دانشجویان حضور بیشتر در دانشگاه‌ها، اقبال هر چه بیشتر به تحقیقات و مطالعه ضوابط و قوانین و مشی دیگر رسانه‌ها مطرح کرد.


*صدا و سیما بداخلاقی را در جامعه ترویج می کند

 در ادامه نماینده انجمن اسلامی مهدی نجفی‌خواه انتقاداتی صریح و جانبدارانه از صداوسیما بیان کرد.

وی  فعالیت‌های صداوسیما را موجب گسترش دروغ و اختلاف میان اقوام مختلف دانست. نجفی خواه مدعی شد صداوسیما تبدیل به یک جناح خاص شده است . نماینده انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه تهران که یک طرفه بودن صداوسیما مهم‌ترین بخش صحبت‌هایش بود به مناظره‌ها اشاره کرد که در آنها افراد گوناگون یک جریان فکری حضور پیدا می‌کنند

وی در انتقاد از پخش مستقیم تشییع رهبر فاشیست کره شمالی حذف برخی اخبار از رسانه ملی را ناعادلانه خواند. وی همچنین پارازیت انداختن روی ماهواره را اولا نشانه ضعف صداوسیما معرفی کرد و دوما این امر را موجب بروز مشکلات زیستی در جامعه ایران معرفی کرد.

در نهایت ترویج بداخلاقی در صداوسیما از آخرین انتقادهای این دانشجوی دانشگاه تهران بود. نجفی خواه در پایان که می‌خواست تریبون را ترک کند، سوال کرد: ‌امسال به چه کسی قرار است 20 دقیقه وقت اضافی بدهید تا رای بیاورد.


*رسانه ملی مختص به کسانی نیست که به ملت پشت کرده اند

 سپس سجاد اکبری نماینده بسیج دانشجویی دانشگاه تهران دغدغه‌های این تشکل در خصوص صداوسیما را مطرح کرد.

وی در ابتدا گفت: رسانه ملی رسانه ملت است نه کسانی که به ملت پشت کرده‌اند. او  برنامه‌های صداوسیما را مورد نقد قرار داد و گفت: شبکه شما نتوانست اقوام گوناگون نمایش دهد و نمونه‌ای دیگر از شبکه تهران شده است.

وی با اشاره به اردوهای جهادی تصریح کرد: این‌گونه مسائل در برخی از برنامه‌ها دیده می‌شود اما هنوز در برنامه‌های اصلی و همچنین فیلم‌ها و سریال‌ها وجود ندارد. رواج ناامیدی در فیلم‌ها و سریال‌ها؛ عدم استفاده از نیروهای مذهبی، عدم بازنمایی زن مسلمان، ساعات نامناسب برای برنامه های مذهبی و انقلابی و برنامه‌های نامناسب مناسبتی از دیگر انتقادات بسیج دانشجویی به ضرغامی بود. یکی از مشکلاتی که وجود دارد این است که کسانی که به شما نقد می‌کنند بلافاصله ممنوع التصویر می‌شوند.


* ضرغامی باید محکوم شود!

 سپس تریبون آزاد برگزار شد که با حاشیه‌های همراه بود.

ابتدا فریده فرهادی در انتقاداتی صریح و بی‌پروا صداوسیما را به دروغگویی و بی‌عدالتی محکوم کرد و در ادعای عجیب گفت: ضرغامی باید محکوم شود. وی گفت: صداوسیما نماینده ملت نیست اگر دادگاهی وجود داشته باشد که شما را محکوم کند در این خصوص باید شما محکوم شوید که نقض قانون می‌کنید و آزادی بیان ندارید.

وی که به نظر می‌رسید تمام حرف‌های را که انجمن اسلامی جرئت بیانش را  نداشت، مطرح می کرد، با نام بردن از بهزاد نبوی و تاج‌زاده پخش دادگاهشان را محکوم کرد. همچنین محدودیت موسوی،‌کروبی و خاتمی در صداوسیما را به نقد کشید.

در اینجا برخی دانشجویان مطرح می‌کردند که فرهادی به نوعی به نمایندگی از انجمن اسلامی مطالبی را بیان کرده است که انجمن اسلامی به خاطر نام تشکلی خود توان مطرح کردن آن مسائل را نداشت.

این دانشجویان به خصوص به جمله اول نماینده انجمن اسلامی نجفی‌خواه استناد می‌کردند که گفته بود اگر قرار نیست تریبون آزاد برگزار شود من وقت خودم را به دانشجویان می‌دهم تا آنها بحث‌هایشان را در تریبون آزاد بگویند.


* تبلیغ مصرف گرایی و تجمل پرستی را مبوقف کنید

 در ادامه امین اقرلو گسترش مصرف‌گرایی، افراط در استفاده از تکنولوژی و مصرف‌زدگی را مهم‌ترین انتقاد به صداوسیما مطرح کرد. همچنین برنامه کودک و موسیقی‌های خاص و رقص‌های که در این برنامه‌ها وجود دارد را نقد کرد.

سپس قدیمی‌فلاح با اشاره به ضعف صداوسیما در تولید برنامه و به‌خصوص فیلم و سریال گفت: با این گونه برنامه‌ها پول دولت را حرام می‌کنید.

سپس یوسف منصوری در انتقاداتی بسیار تند ضرغامی را دارای خطوط قرمز مجازی دانست که صداوسیما را هدایت کند و هر کس به حریم این خطوط وارد شود، قطعا از صداوسیما حذف خواهد شد. منصوری همچنین گفت: گله می‌کنید که نیروی کافی ندارید چرا از نیروهای که دارید استفاده نمی‌کنید.

همچنین منصوری با اشاره به کتابی که انتشارات سروش منتشر کرده و توسط ضرغامی به مدیران سازمان صداوسیما اهدا شده است و با قرائت بخش‌های از آن کتاب تصریح کرد: در این کتاب گناهان کبیره همچون قتل، زنا و مرگ در حین زنا از موقعیت‌ها و گره‌های مناسب در فیلم‌ها و سریال‌ها است. همچنین منصوری افت شدید مخاطبان صداوسیما را از انتقادات دیگر صداوسیما دانست.

در ادامه حسین احمدی که از دانشجویان دانشگاه تهران نبود می‌خواست پشت تریبون برود و در دفاع از ضرغامی صحبت‌های بکند که چون نوبت وی نبود مجری برنامه اجازه صحبت به او نداد ضرغامی نیز با احترام به چینش برنامه از وی خواست تریبون را ترک کند اما این دانشجو حاضر به این کار نبود تا اینکه ضرغامی نزد وی رفت و او را به پایین سن هدایت کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۷
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۳۹ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴۲۹
۰
صداوسیما نماینده ملت نیست. صداوسیما از شبکه های فارسی زبان هم بدتر است
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۸ - ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۵
۱۲۷
سلام من م.ت هستم از اصفهان
از منابع كاملا موثقي شنيدم كه رفتار صدا و سيما در عدم اطلاع رساني ورودرئيس جمهور و نيز نوع پوشش بي سابقه تلويزيون درباره كم جمعيت نشان دادن استقبال كنندگان اصفهاني در ميدان امام اصفهان به دستور مستقيم آقاي ضرغامي بوده است.
پاسخ
هموطن
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۸:۴۷ - ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۱
۰
اگر هدف صدا و سیما پر کردن وقت مردم باشد، هرگز اسلامی نخواهد شد همانطور که هم اکنون نیست.
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۳۱ - ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴۹
۰
هیچ فایده ای نداره
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۷:۳۱ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
۸۵
۰
باسلام.شمافکرکردید که ضرغامی رفت بین دانشجویان تا انتقاد بشنوه وبواسطه آن ها سیستمش رواصلاح کنه؟؟نه اشتباه نکنیدایشان با آوردن یک مرد کاملا سیاسی در سیما کارهای انتخاباتی خودش رو شروع کرده رفتن بین دانشجوها ژست وشگرد کاندیداتوریه والا با آوردن دارابی این چنین آتیش به سیما نمی زد.
پاسخ
ايراني
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۵۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
اگر مردم ايران به .... روي آوردند علت آن ضعف صدا و سيماست. مخاطب رو نادان فرض ميكنند و خود را دانا و اين نتيجه كارشان است....
پاسخ
اشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۱۳ - ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
هیچ کس این اقا رو قبول نداره.دروغگو
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها