کد خبر: ۱۲۸۲۸۳
زمان انتشار: ۱۳:۱۲     ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۲
کرمان را با زیره و پسته‌اش می‌شناسند، پسته، محصولی است که با دارا بودن عنوان سلطان خشکبار یک منبع غذایی بسیار با ارزش به شمار می‌رود و این ظرفیت را دارد که به عنوان گیاه دارویی هم مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، با توجه به سرشار بودن پسته از پروتئین، چربی، کلسیم، فسفر، آهن، پتاسیم، روی، منگنز، ویتامین آ، ب6، ای، کا، نیاسین، فولات و ... لازم است بر روی بالا بردن مواد مؤثر و خواص دارویی آن تحقیق و کار بیشتری صورت گیرد و با تبلیغ بیشتر در مورد خواص غذایی، دارویی و صنعتی آن می‌توانیم شاهد صادرات بیشتر و همچنین رونق پسته در کشور باشیم.

پسته از نگاه زکریای‌رازی و ابوعلی سینا

استفاده انسان از میوه درخت پسته به دلیل طعم لذیذ آن است و پیشینه باستانی درخت پسته مربوط به سابقه بهره‌مندی انسان از میوه این درخت است.

زکریای‌رازی یکی از بزرگترین پزشکان دنیا در یکی از تألیفات خود به معرفی پسته و خواص آن پرداخته است و نوشته که پسته گرم، قابض و دارای عطری است که برای معده سازگار و برای کبد هم مفید است به شرطی که کبد التهاب نداشته باشد، پسته در دهان و حلق تولید جوش‌هایی می‌کند که برای رفع آن باید با گلاب غرغره کرد، گرمی پسته را می‌توان با سکنجبین و رب میوه‌ها جبران کرد.

رازی در یکی از تألیفات خود به نام برالساعه به برنامه غذایی برای لاغری مفرط پرداخته است و پسته را هم در این برنامه غذایی وارد کرده است، وی پسته را خون‌ساز، روشن‌کننده چهره و مؤثر در تنظیم سیستم متابولیسم بدن دانسته و میزان مصرف آن را پنج تا هفت دانه در صبح ذکر کرده است.

ابوعلی سینا در مورد خواص پسته نوشته است، تلخی و خوشبویی پسته بندآمده‌های کبد را باز می‌کند و گذرگاه غذا را می‌گشاید، روغن پسته علاج درد کبد ناشی از رطوبت و غلظت است، پسته از دل به هم آمدن و برگشتن معده جلوگیری می‌کند و دهانه معده را تقویت می‌کند.

خواص مغز پسته

مغز پسته ماده‌ای سرشار از پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و املاح است، پسته در واقع گرانترین آجیل و البته با ارزش غذایی فراوان است، ارزش غذایی پسته به نسبت سایر آجیل‌ها و مواد پروتئینی همانند گوشت، شیر، تخم‌مرغ و حبوبات در خور اهمیت و توجه است، مغز پسته در بین بیش از 200 ماده خوراکی شامل انواع آجیل‌ها، حبوبات، سبزیجات، میوه‌های خشک و تر و لبنیات بیشترین میزان قابل جذب بدن را دارا است.

مغز پسته به دلیل داشتن آهن خون‌ساز است، نیروی جنسی را تقویت می‌کند، مغز و ذهن را قوی می‌کند، برای آرامش قلب و اعصاب و باز کردن مجاری کبد مفید است و معده را تقویت می‌کند.

مغز پسته همچنین برای تسکین سرفه مفید است، اسهال معمولی و خونی، دردهای مقعدی و رحمی، جوش‌های دهان، یرقان و ریزش موی سر را درمان می‌کند، لثه را تقویت می‌کند، دردهای کبدی را تسکین می‌دهد، سموم بدن را از بین می‌برد و برای بندآوردن خون و بیماری‌های زنان مفید است.

مغز پسته خطر سقط جنین را کاهش می‌دهد، دهان را خوشبو و بخار بدبوی معده را زایل می‌کند، پاک‌کننده خلط‌ های تنفسی است، ضعف و لاغری مفرط را از بین می‌برد و به سیستم ایمنی بدن کمک کرده و خستگی را برطرف می‌کند.

خواص دارویی پسته و پوست آن

مغز پسته از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است، مغز پسته به علت داشتن آهن خون‌ساز است و آن‌هایی که مبتلا به کم‌خونی هستند باید حتماً روزانه مقداری پسته بخورند، جوشانده پوست و برگ درخت پسته برای رفع درد و خارش مقعد مفید است.

پوست سبز پسته تازه از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است و برای رنگرزی به‌کار می‌رود، اما بهترین دارو برای رفع بوی بد دهان است، جویدن آن سبب التیام زخم‌های داخل دهان می‌شود، برای استحکام لثه آن را روی لثه بمالید و یا بجوید، دم کرده پوست سبز پسته حالت دل به هم خوردگی و استفراغ را از بین می‌برد و برای رفع اسهال مفید است.

برای رفع سکسکه پوست سبز پسته را دم کنید و یک فنجان از آن را بنوشید، پوست سفید پسته برای بواسیر و بیرون زدن مقعد مفید است، برای درمان این بیماری باید پوست سفید پسته را در آب بجوشانید و آن را داخل لگنی بریزید و شخصی که این بیماری را دارد برای چند دقیقه در آن بنشیند که این کار موجب تسکین درد و تخفیف بیماری می‌شود.

خواص روغن پسته

روغن پسته مایعی زرد و زلال است که از عصاره مغز پسته به دست می‌آید و دارای خواص غذایی و درمانی است، این روغن دارای اسیدهای چرب است.

روغن پسته ملین و برای دردهای کبدی مفید است در قدیم این روغن را به اعضای بدن از کار افتاده افراد فلج می‌مالیدند، ریختن چند قطره از آن در بینی برای پاک‌کنندگی و تقویت حافظه به کار می‌رود.

مضرات مغز پسته

مغز پسته چربی زیادی دارد و بنابراین برای معده مناسب نیست و کسانی که معده ضعیف دارند، باید آن را با زردآلو بخورند در ضمن مغز پسته گرم و خشک است، خوردن زیاد آن سبب گرمی بدن و کهیر و دانه‌های قرمز رنگ در پوست می‌شود، البته برای رفع گرمی و خشکی باید سرکه، انار ترش و یا برگه زردآلوی ترش مصرف کرد.

در مصرف پسته احتیاط کنید

پسته‌های تازه‌ای که در سطح گسترده‌ای عرضه می‌شوند در صورت نگهداری در شرایط معمولی به سرعت در معرض آلودگی‌های قارچی و سمی قرار می‌گیرند.

از خرید و مصرف مغز پسته‌هایی که پوسته خارجی آن‌ها سیاه رنگ شده که به تدریج به عمق پسته نفوذ می‌کند، باید خودداری شود و اگر بیش از مصرف روزانه پسته دارید آن را در فریزر نگهداری کنید، کسانی که معده ضعیف دارند، پسته را با زردآلو بخورند و پسته و نارگیل هم نباید با هم مصرف شود.

چنانچه در فردی ضعف یا نارسایی کبد، کلیه و دیابت وجود داشته باشد، باید از خوردن زیاد پسته خودداری کند، زیاده‌روی در خوردن پسته موجب یبوست می‌شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها