کد خبر: ۱۲۸۳۳۳
زمان انتشار: ۰۱:۲۲     ۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اینکه اصلاح طلبان اگر به اجماع برسند بطور قطع پیروز انتخابات می شوند، گفت: رئیس دولت باید سمبل ترویج اخلاق در جامعه باشد.

به گزارش 598 به نقل از خبرنگار مهر از قم، مصطفی کواکبیان در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران استان قم که ظهر پنج شنبه در قم برگزار شد، اظهار داشت: نام دولت ما دولت اخلاق است و از دلایل اصلی این نامگذاری این است که انقلاب اسلامی ایران نه تنها برای بهبود اوضاع مادی و زندگی مردم صورت گرفت، بلکه بیش از آن در پی ترویج اخلاق و حل نیازهای معنوی جامعه بود.

وی ادامه داد: از دیگر دلایل این نامگذاری این است که طبق اصل 121 قانون اساسی یکی از وظایف رئیس جمهور ترویج اخلاق است و رئیس دولت باید سمبل ترویج این موضوع در جامعه باشد.

نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه از دیگر دلایل نامگذاری دولت وی به نام دولت اخلاق بد اخلاقی‌ها طی چند سال اخیر و مناظرات سال 88 است، گفت: یکی از مهمترین برنامه‌های ما توجه به آزادی بیان و آزادی مطبوعات و رسانه‌ها است.

بر مرز قانون همه نوع آزادی را باید در جامعه ترویج دهیم

وی افزود: طبق تاکید قرآن کریم باید همه گفتارها شنیده شود و از میان همه بهترین انتخاب شود، ما بر مرز قانون همه نوع آزادی را باید در جامعه ترویج دهیم.

کواکبیان تاکید کرد: توجه به احزاب و تجمع های سیاسی، 12 برنامه اقتصادی، هشت برنامه فرهنگی، پنج برنامه بین المللی، پنج برنامه کلان و پنج برنامه اجتماعی در دستور کار ما قرار دارد.

وی با اشاره به اینکه برای برون رفت از وضعیت کنونی نباید تعدد کاندیدای اصلاح طلب وجود داشته باشد، گفت: جناب خاتمی شرایط را برای حضور خود مساعد نمی‌بیند و حتی اگر همه مقدمات نیز فراهم شود و وی رای هم بیاورد زمینه را مساعد حضور نمی‌داند.

اگر خاتمی بیاید به نفعش کنار می‌روم

این کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه کاندیدای اجاره‌ای نخواهیم داشت، گفت: چنانچه آقای خاتمی قصد ورود داشته باشند بنده به نفع ایشان کنار خواهم رفت، اما این اتفاق نمی‌افتد و چرا بر سر یک موضوعی فرصت سوزی کنیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر مبنی بر ادامه قانون هدفمندی یارانه‌ها در صورت پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری گفت: در تنظیم قانون هدفمندی در مجلس هشتم تمام مشکلاتی که امروز ایجاد شده است را تذکر دادیم و بازه زمانی را به دلیل حذف حامل‌های انرژی و آزادسازی قیمت بعضی اقلام و ایجاد فشار اقتصادی بر مردم تعیین کردیم.

بازه زمانی پرداخت یارانه‌های نقدی باید مشخص شود

کواکبیان در این باره اضافه کرد: بازه زمانی در نظر گرفته شده پنج سال بود و دولت ابتدا یک سال و بعد سه سال را مد نظر داشت و پول برای پرداخت نقدی که کم می‌آورد از جاهای مختلف بر می‌داشت، برای سال 93 نظر ما این است که در بودجه پیش بینی شود.

وی افزود: این مسائل باید همان زمان بررسی می‌شد، پرداخت یارانه نقدی به درآمد ناشی از افزایش قیمت‌ها، بخش تولید و دولت بستگی دارد، عرض بنده این است که پرداخت نقدی مصلحت نیست.

نماینده مجلس هشتم مجلس ادامه داد: از نظر ما این پرداخت به صورت کارت‌های اعتباری برای اقلامی که افزایش قیمت داشته اند صورت گیرد، پول نقد به نقدینگی می‌افزاید و همین یکی از عوامل اصلی تورم است، باید مشخص شود که تا کی این بازه زمانی ادامه دارد و مبلغ پرداختی نیز باید متناسب با افزایش قیمت ها باشد.

کواکبیان در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار مهر مبنی بر وضعیت برقراری رابطه با آمریکا گفت: این رابطه می‌تواند به صورت 6 ماهه و با برنامه ریزی دقیق، خردمندانه و در شرایط مساوی انجام شود.

وی تصریح کرد: ما نه برای باج دادن که برای تامین منافع ملی خود می توانیم سیاستی تلفیقی از تنش زدایی و استکبار ستیزی را در پیش بگیریم و اگر مذاکره ای انجام شود باید بدون پیش شرط  و رعایت کامل خطوط قرمز رهبری باشد.

نامزد دولت پایگاه مردمی ندارد

نماینده سابق مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اصولگرایان یک زمانی ذوب در احمدی نژاد بودند و الان صحبت‌های علیه وی مطرح می‌کنند، گفت: اگر نامزد دولت بدون استفاده از امکانات بیت المال و به صورت طبیعی وارد شود جایگاهی بین مردم ندارد.

وی ادامه داد: اگر اصلاح طلبان با تجمیع آرا بیایند قطعا پیروز انتخابات می‌شوند، آقای هاشمی هم  طرح وحدت ملی را پیشنهاد کرده است که  اگر اصولگرایان و اصلاح طلبان بخواهند، وی برای تغییر وضعیت می‌آید، با وجودی که اصلاح طلبان این را می‌خواهند اما اصولگرایان این را نمی‌پذیرند.

کواکبیان افزود: ما در شروع بعضی طرح ها نیاز به یک بازخوانی داریم، هر یک از طرح های مهر ماندگار که در چارچوب قانون بودجه می‌تواند تامین شود در دولت اخلاق ما ادامه دارد و هرکدام که قابلیت تامین بودجه را ندارد شروع نخواهد شد.

وی اظهار داشت: آقای احمدی نژاد سه شاخصه اصلی دارد که مثبت هستند اما اگر کمی در اتفاقات روی داده تمرکز شود از بار مثبت آن‌ها کم می‌شود، نمونه این مسئله سفرهای استانی است که امر خوبی است اما سفرهای زیاد و افزایش توقعات مردم که عملی نمی شود امر مناسبی نیست.

وی با بیان اینکه ساده زیستی از دیگر شاخصه های این دولت است که البته تنها در اوایل کار مد نظر بود، گفت: شاخصه اصلی پشتکار ایشان است اما همین ویژگی اگر با یک برنامه دقیق و بصیرت کافی پیش نرود کار را خراب می کند.

افراطی گری در بحث اصلاح طلبانه نمی‌گنجد

کواکبیان در زمینه ادامه غنی سازی سوخت 20 درصدی گفت: خوشبختانه در حال حاضر در کشورمان هم توانایی فنی و هم بسترهای این غنی سازی را داریم، ما این سوخت را برای مسائل درمانی می‌خواستیم که الان داریم، به نظر بنده صرفه اقتصادی در شرایط کنونی این است که این سوخت از جای دیگری تامین شود، ما در حال حاضر این را داریم و اگر اتفاقی بیفتد نیز می توانیم خودمان تولید کنیم.

وی با تاکید بر اینکه مذاکرات باید برد برد پیش برود، گفت: افراطی گری در بحث اصلاح طلبانه نمی‌گنجد ما با روش هایی در چارچوب نظام حرکت می کنیم، چرا که این نظام را دوست داریم و برای ماندگاری آن در پی اصلاح بعضی مشکلات هستیم.

وی ضمن بیان اینکه امام حسین(ع) نیز در جایگاه یک اصلاح طلب در جهت اصلاح مشکلات جامعه خود بود، گفت: در آموزه‌های دینی ما اصلاحات یک امور مثبت است، اصلاحات ما در چارچوب قانون اساسی، نظام جمهوری اسلامی، ارزش های دینی و منافع ملی است.

وی در پایان تاکید کرد: در دولت اخلاق نرخ بیکاری را در چهارسال به زیر 10 درصد می‌رسانیم و تورم کنونی را به 20 درصد کاهش می‌دهیم.


 

کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست جمهوری گفت: رابطه با آمریکا موجب حل همه مشکلات نمی‌شود اما حداقل فایده آن جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید و رفع تحریم‌های گذشته است.

به گزارش فارس از قم، مصطفی کواکبیان ظهر امروز در نشست خبری «تا انتخابات» در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان قم اظهار کرد: در نظر داریم دولتی اخلاقی را پایه‌ریزی کنیم زیرا ذات انقلاب ما اخلاق است و تحقق معنویت و رشد فضای فرهنگی جزو اولویت‌های آن به شمار می‌روند.

وی افزود: انقلاب اسلامی به عنوان نماد تمدن اسلامی باید علاوه بر اقتصاد به اخلاق و فرهنگ هم توجه ویژه‌ای داشته باشد وگرنه توجه صرف به مادیات در نهایت به کشورهای اروپایی و غربی می‌انجامد.

دبیرکل حزب مردم‌سالاری با بیان اینکه رئیس دولت باید نماد اخلاق اسلامی باشد گفت: برخی بداخلاقی‌های صورت گرفته طی سال‌های اخیر، مناظرات سال 88، یکشنبه سیاه مجلس و روابط میان قوا ما را بر آن داشت که توجه به اخلاق را جزو اولویت‌های دولت خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: آزادی بیان و توجه به رسانه‌ها از جمله برنامه‌هایی است که در دولت به آن خواهیم پرداخت؛ لازم است همه گفتارها در جامعه وجود داشته باشد تا بتوان از میان آن‌ها بهترین را برگزید و این موضوع مورد تاکید قرآن هم قرار دارد هرچند عقیده داریم نباید هر صدایی که شنیده می‌شود را پذیرفت.

کواکبیان با اشاره به تفاوت‌های میان استماع و سمع سخنان گوناگون بیان داشت: استماع به معنای طلب صداهای مختلف موجود در جامعه است؛ کسانی که به دنبال همه صداها بوده و بهترینشان را برمی‌گزینند جزو بندگان خاص خداوند و اهل بهشت هستند.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری با تاکید بر وجود آزادی‌های مشروع در چارچوب قانون گفت: آزادی بیان یکی از برنامه‌های 10 گانه من در دولت یازدهم خواهد بود ضمن اینکه 12 برنامه اقتصادی، هشت برنامه فرهنگی، پنج برنامه امور کلان و زیربنایی و بین‌المللی و در مجموع 50 برنامه در دستور کار قرار دارند.

وی در ادامه این نشست به سوالات خبرنگاران پاسخ گفت.

 

کواکبیان در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر اجماع اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری گفت: واقعیت این است که برای برون رفت از وضعیت فعلی و عدم وقوع تجربه سال 84 باید به کاندیدای واحد در میان اصلاح‌طلبان برسیم.

وی ادامه داد: نظرسنجی، حکمیت و نشست 35 حزب اصلاح‌طلب سه راهکار اساسی اصلاح‌طلبان برای رسیدن به اجماع است؛ در خصوص شایعه انتخاب اسحاق جهانگیری به عنوان کاندیدای واحد اصلاح‌طلبان در صورت عدم حضور خاتمی هم تاکنون چنین چیزی مطرح نبوده است.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری خاطرنشان کرد: زمانی که رئیس جمهور بحث رجعت را مطرح کرد طی یک سخنرانی اعلام کردم که رجعت برای افرادی مطرح می‌شود که زنده باشند و پس از مدتی باز خواهند گشت و در خصوص چاوز که فوت کرده، رجعت امکان‌پذیر نخواهد بود مگر اینکه اراده الهی بر زنده کردن مردگان قرار گیرد و این امر بر چاوز صدق نمی‌کند.

کواکبیان با بیان اینکه اصلاح‌طلبان از میان خود کاندیدای ریاست جمهوری را انتخاب می‌کنند گفت: نمی‌توان در صحنه سیاسی حضور داشت اما کاندیدایی از میان خود نداشت.

کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست خارجی او در صورت پیروزی در انتخابات عنوان داشت: به نظر من می‌توان طی شش ماه با آمریکا رابطه برقرار کرد؛ در این میان دو نظریه وجود دارد نخست اینکه با غرب نمی‌توان رابطه داشت و دیگر اینکه با وجود همه موارد می‌توان در راستای تأمین منافع ملی رابطه برقرار کرد؛ در این بین باید توجه داشت این امر موجب حل همه مشکلات نمی‌شود اما حداقل فایده آن جلوگیری از اعمال تحریم‌های جدید و رفع تحریم‌های گذشته است.

وی گفت: نظر ما اوج رابطه با آمریکا نیست؛ می‌توان در چارچوب منافع ملی، اقتدار اسلامی و ایرانی و در نظر گرفتن همه جوانب این ارتباط را برقرار کرد و بهترین امتیازات را برای ملت به ارمغان آورد و در این میان خطوط قرمز رهبری باید رعایت شوند.

کواکبیان با اشاره به ضرورت تنش‌زدایی در عین پایبندی به روحیه انقلابی و استکبارستیزی گفت: زمانی در اوایل دولت نهم هزینه‌های زیادی صورت گرفت تا علیه هولوکاست تبلیغات صورت گیرد اما اکنون این امر ظاهراً فراموش شده است.

سوال بعدی از کواکبیان در خصوص تعطیلی زودتر از هنگام دانشگاه‌ها در سال‌جاری بود که کواکبیان در جواب گفت: همواره شاهد بوده‌ایم که امام راحل و رهبر معظم انقلاب بر حضور دانشگاهیان در سیاست تاکید فرموده‌اند؛ دانشگاه‌ها باید در بحث انتخابات فعال باشند و نگرانی و دغدغه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد هرچند شنیده‌ام دانشگاه‌ها این اختیار را دارند که برنامه‌های امتحانات پایان ترم را تنظیم کنند اما اینکه همه دانشگاه‌ها تا پیش از روز رای‌گیری تعطیل شوند نوعی کج سلیقگی است و برای خلق حماسه سیاسی باید همه ظرفیت‌ها را به کار گرفت.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر ادامه هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: تمام مشکلات کنونی در گذشته از سوی نمایندگان مجلس هشدار داده شده بود زیرا عقیده داشتیم اگر دولت در هر کاری مختار باشد به نتیجه نمی‌رسیم؛ قرار بود یارانه به عنوان یک زائده اقتصادی از سیستم کشور حذف شود به این ترتیب که قیمت‌ها به نرخ واقعی برسند و سپس بر اساس سیستم تقاضا و عرضه تعیین شوند، هرچند در فاز نخست فشارهایی به مردم وارد می‌شود و طی این مدت باید یارانه‌ای پرداخت شود اما دولت بر خلاف مصوبه مجلس که هدفمندی را طی پنج سال پیش‌بینی کرده بود این طرح را در دو سال اجرایی کرد.

کواکبیان ادامه داد: برای سال 93 نظر ما این است که در بودجه سال آینده پیش‌بینی‌هایی شود؛ به نظر من درآمدهای ناشی از افزایش قیمت‌ها تعیین کننده میزان یارانه‌ها خواهد بود؛ عقیده دارم یارانه به صورت نقدی به مصلحت نیست زیرا هر چه نقدینگی در جامعه بیشتر شود تورم هم افزایش خواهد یافت بنابراین می‌توان در قالب کارت‌های اعتباری پرداخت یارانه را انجام داد.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها