کد خبر: ۱۲۸۸۳۱
زمان انتشار: ۱۱:۵۶     ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
کاندیدای احتمالی ریاست جمهوری در واکنش به سوالی مبنی بر اینکه کارنامه اجرایی شما چیست گفت: 10 سال نایب رئیس مجلس بودم مدیریت صحن علنی مجلس کار بسیار سختی است هر چند قبل از انقلاب مدیریت تظاهرات استان قزوین را بر عهده داشتم.
به گزارش 598 به نقل از مهر، حجت الاسلام محمد حسن ابوترابی فرد کاندیدای ائتلاف پنج گانه در نشست دانشجویی که امروز شنبه در دانشگاه علم و صنعت برگزار شد گفت: به گمان من باید در دولت یازدهم به طور ویژه چند گفتمان در دستور کار قرار گیرد گفتمان مبتنی بر عقلانیت، عدالت و معنویت. باید این سه مقوله به طور شفاف در دولت یازدهم برجسته و فراروی دستگاه اجرایی قرار گیرد و از همه ظرفیتهای نظام برای ارتقای سطح عقلانیت در تصمیم گیری استفاده شود.
 
 نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه عقلانیت در سایه دانش علم و احترام و خرد جمعی پرورش خواهد یافت افزود: در آموزه های دینی دانش موجب ارتقای عقلانیت و خردورزی می شود و اگر خرد جمعی به کار گرفته شود سطح عقلانیت در تصمیم سازی و تصمیم گیری ارتقا می یابد.
 
ابوترابی فرد با اشاره به اینکه در نظام مقدس جمهوری اسلامی بایستی عقلانیت در ارتباط با نخبگان و اهل اندیشه باشد گفت: بهترین گواه بر صحت این نگاه آموزه قرآن کریم است هدف متوسط در حرکت انبیا الهی بسط عدالت است و در سایه بسط عدالت راه برای معرفت به خدای متعال و رسیدن انسان به کمال هموار می شود.
 
در ادامه این نشست ابوترابی فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر سیاست ها و روشهای او در سیاست خارجی گفت: در سیاست خارجی نظام راهبرد بازدارندگی دارد لذا برای رسیدن به این راهبرد باید موئلفه ها را آماده کرد بدون تردید یکی از موئلفه های کلیدی برای رسیدن به این استراتژی افزایش اقتدار ملی است.
 
کاندیدای احتمالی انتخابات با بیان اینکه تردیدی نیست که چهره ددمنشانه غرب تغییری نکرده افزود: کشورهای غربی نقش انقلاب را در به چالش کشیدن غرب به خوبی ارزیابی می کنند آنها نقش محوری انقلاب اسلامی را در به گل نشستن 2 لشکر آمریکا در عراق را به خوبی متوجه شدند و شکست رژیم صهیونیستی در لبنان و غزه ناشی از اقتداری جمهوری اسلامی است.
 
نایب رییس مجلس ادامه داد: باید اقتدار نظام با عالی ترین سطح خود ارتقا پیدا کند و برای افزایش اقتدار باید در عرصه اقتصادی رشد کنیم. با توجه به استعدادهای و تواناییهای کشور این ظرفیت باید ارتقا پیدا کند.
 
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برنامه شما برای اقتصاد و تولید چیست گفت: در مقوله اقتصاد باید نگاه متمرکز تولید شود. تولید کالا و خدمات راه کلیدی برون رفت از تنگنای اقتصادی است قطعا تمرکز نگاه در زمینه تولید راه را برای اشتغال هموار خواهد کرد و باعث رشد اقتصادی و ثبات می شود.
 
نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه از ظرفیت نیروی انسانی کارآزموده و توانا برخورداریم گفت: یکی از مهمترین موئلفه ها برای رسیدن به یک اقتصاد بزرگ نیروی انسانی است ما در همه زمینه ها نیروی انسانی عالم و در بسیاری حوزه های نیروی انسانی عالم با تجربه داریم و با تاکید بر شایسته سالاری باید بهترین بهره برداری را انجام دهیم.
 
وی ثبات سیاسی را از نکات کلیدی برای رسیدن به اقتصاد بزرگ دانست و گفت: در کنار این سرمایه ها، سرمایه مادی لازم است بالاخره ما بالاترین ذخایر نفت و گاز را در اختیار داریم به همراه انواع معادن و ثروتهای بالقوه که استفاده از آنها باعث رشد اقتصادی است.
 
کاندیدای احتمالی انتخابات ادامه داد: ارز به منزله خون است در یک اقتصاد سالم. همچنین با انظباط مالی، بودجه عملیاتی، مدیریت هزینه و ایجاد توازن بین وظایف حاکمیتی دولت و نیروی انسانی می توانیم پیشرفت مناسبی را داشته باشیم.
 
ابوترابی فرد در پاسخ به سوالی درباره  موضع وی در مورد رژیم صهیونیستی و نظرش در مورد هولوکاست گفت: موضع نظام در برابر رژیم صهیونیستی تبیین شده است و در همین مسیر قدم بر می داریم و شاید برخی واژه ها نتیجه ای برای پیشرفت این گفتمان نداشته باشد.
 
وی در پاسخ به سوالی درباره میزان همکاری مجلس و دولت گفت: هر چقدر همکاری و تعامل قوا بیشتر باشد راحت تر از بحران خارج می شویم لذا من تا جایی که توان داشتم برای تعامل بیشتر تلاش کردم.
 
نایب رییس مجلس درباره وضعیت هدفمندی یارانه ها و فضای اقتصادی کشور گفت: از بین 165 کشور جهان در فضای کسب و کار رتبه 145 را داریم که این رتبه باید در طور 4 سال دولت یازدهم به زیر 50 ارتقا پیدا کند.
 
ابوترابی فرد درباره قانون هدفمندی یارانه ها گفت: قانون هدفمندی یارانه ها با همکاری دولت و مجلس و با صرف زمان طولانی نزدیک یک سال زمان بر بود و به گمانم اگر قانون هدفمندی همانطور که در قانون پیش بینی شده بود اجرا می شد قطعا شرایط ما امروز متفاوت بود. طبق این قانون سهم تولید 30درصد بود که اینگونه عمل نشد لذا بنگاههای تولیدی با چالش روبرو شدند.
 
 وی در مورد اجرای مرحله دوم هدفمندی گفت: مرحله دوم هدفمندی باید در زمانی انجام شود که به ثبات نسبی برسیم در شرایطی که نرخ ارز ثبات ندارد و با رشد تورم روبرو هستم کلید زدن مرحله دوم قابل دفاع نیست. با تثبت نرخ تورم و ثبات نسبی در نرخ ارز و تثبیت ارزش پول ملی می توان این قانون را عملی کرد.
 
نماینده تهران در مجلس در پاسخ به دانشجویی مبنی بر اینکه نظرش در مورد تفکیک جنسیتی در دانشگاهها و مباحث فرهنگی چیست، گفت: در مورد مقوله فرهنگ نقش فرهنگ در عرصه سیاسی و اقتصادی و اجتماعی نقشی بی بدیل و بنیادین است لذا فرهنگ عمومی را باید ارتقا بخشید و یکی از نزدیکترین راهها برای تحول فرهنگی عمومی تغییر در سبک زندگی دولت مردان به ویژه در دستگاه اجرایی است.
 
وی با بیان اینکه تحول فرهنگی در دستگاه اجرایی لازم است افزود: اگر با یک تحول بنیادین نه نمادین در عرصه مدیریت اجرایی روبرو شویم راه برای تحول بنیادین در سطح جامعه فراهم خواهد شد.
 
ابوترابی فرد در ادامه گفت: دانشگاه رسالتش ارتقای علمی و اخلاقی است لذا برای تحقق این رسالت باید ببینیم کدام روش پاسخگوست برخی اقدامات سطحی که در آغاز انقلاب هم شکل گرفت مورد نکوهش امام بود لذا باید مسوولین برای ارتقای دانش و علم در مجامع علمی و دانشگاهی تلاش کنند.
 
عضو ائتلاف پنج گانه در پاسخ به سوالی درباره نقاط ضعف و قوت دولت نهم و دهم گفت: به گمانم دولت نهم و دهم از ظرفیتهایی برخوردار است که باید این ظرفیتها ارتقا و نهادینه شود یکی از این ظرفیتها ارتباط چهره به چهره با بدنه جامعه و در اقصی نقاط کشور بود.
 
نایب رییس مجلس با بیان اینکه پرکاری از دیگر ویژگیهای دولت است افزود: برای پاسخ به دغدغه مردم پرکاری دولت و اختصاص ساعتهای زیاد کاری به مردم و ساده زیستی به همراه پرهیز از تشریفات از دیگر ویژگیهای این دولت بود.
 
وی در مورد نقاط ضعف دولت نیز گفت: تصمیمات باید مبتنی بر برنامه باشد و توجه به اسناد بالادستی نکته بسیار مهمی است در کنار این ارتباط با نخبگان و خرد جمعی باید در بالاترین سطح ممکن شود لذا تصمیماتی اتخاذ شود که از پشتوانه بالای علمی برخوردار باشد.دولت باید وضعیت روانی جامعه را ارتقا ببخشد و اتخاذ روشهای مناسب سطح تعامل قوای سه گانه را در عالی ترین شرایط هموار کند.
 
نایب رییس مجلس در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه کارنامه اجرایی شما چگونه است و با کدام کارنامه اجرایی وارد کارزار انتخاباتی شدید گفت: نگاه بنده این است که رئیس دستگاه اجرایی باید به مسائل کلان کشور اشراف داشته باشد. بنده در سه دوره نایب رئیس مجلس و همچنین رئیس کمیسیون تلفیق بودجه بودم لذا مدیریت اجرایی باید توان رهبری تیم اجرایی را برای رسیدن به هدف مشخص داشته باشد.
 
ابوترابی فرد ادامه داد: مهمترین نیاز یک مدیر این است که مسائل را بشناسد و من در این ده سال در جلسات شورای امنیت، بانک مرکزی و صحن علنی مدیریت داشتم مدیریت صحن علنی و کمیسیون تلفیق بودجه کار بسیار سختی است.
 
در ادامه این نشست دانشجویی پرسید من از کارنامه اجرایی شما راضی نشدم آیا می توانید بیشتر توضیح دهید که ابوترابی فرد گفت: قطعا لازم نیست مدیر یک ترمینال راننده اتوبوس باشد در ضمن من قبل از انقلاب مدیریت تظاهرات در استان قزوین را بر عهده داشتم که دکتر بهشتی پیشنهاد کرد که این کار را در تهران انجام دهم همچنین معاون ایدئولوژیک وزارت دفاع نیز بوده ام.
 
کاندیدای احتمالی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره اینکه برخی گفته اند دلیل حضور شما در انتخابات به خاطر این است که شما آیت الله بهجت را در خواب دیده اید گفت: بنده عرض کردم استفاده از علما یکی از بداخلاقی هاست. من هرگز چنین حرفی در مورد آیت الله بهجت نزدم.
 
ابوترابی فرد در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه با وجود این همه ثروتی که داریم اصرار و نیاز به انرژی هسته ای به چه دلیلی است، گفت: کشور آمریکا هم بیشترین ذخایر نفت را در دنیا دارد منتهی بیش از یک دوم راکتورهای هسته ایی دنیا در آمریکاست قطعا برایش هم توجیه علمی دارد و هم توجیه اقتصادی و به همین دلیل ما نیز خواستار انرژی صلح آمیز هسته ای هستیم هر چند تا سال 2020 افزایش تقاضای نفت باعث خواهد شد که کشورهای تولید کننده نتوانند تقاضای جهان را تامین کنند لذا بهترین انرژی جایگزین انرژی هسته ای است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها