کد خبر: ۱۲۹۰۷۳
زمان انتشار: ۱۰:۳۶     ۰۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
معاون عربی آفریقایی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران ایجاد منطقه حائل در سوریه را موجب پیچیده تر شدن شرایط دانست، و در خصوص پیامدهای خطرناک هرگونه حمله نظامی خارجی به این کشور برای جبهه مقابل در منطقه هشدار داد.
به گزارش 598، "حسین امیرعبداللهیان" در مصاحبه با العالم گفت: با شناختی که ما از سوریه و منطقه داریم می‌توانیم بگوییم که در صورت هر گونه حمله، اتفاقات خطرناک  و غیرقابل پیش بینی و شگفت آوری برای جبهه مقابل در منطقه روی خواهد داد.


وی تأکید کرد: اقدامات طرفهای منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای باعث تبدیل شدن سوریه به کانون افراط گرایی و القاعده و اقدامات تروریستی و صدور خشونت از سوریه به کشورهای اطراف شده است؛ و اکنون نیز این طرف‌ها برای آنکه اقدامات قبلی خود را به نتیجه برسانند قصد دارند سوریه را وارد جنگ جدیدی کنند به صورتی‌که اگرتا کنون در سوریه یک جنگ تروریستی تمام عیار در جریان بوده بعد از این حمله خارجی در قالب ناتو یا هرشکل دیگر تعیین کننده وضعیت نهایی در سوریه باشد.


امیرعبداللهیان با بیان اینکه از مدت‌ها پیش زمزمه به کارگیری سلاح شیمیایی در سوریه  شنیده می شد، خاطرنشان کرد: اطلاعات دقیقی داریم که برخی از طرف‌های خارجی امکاناتی را در اختیار گروههای تروریستی قرار داده‌اند که بتوانند سلاح شیمیایی را علیه مردم و ارتش سوریه به کار بگیرند، تا از این طریق با ایجاد هیاهو و جنجال خواهان مداخله خارجی برای تعیین وضعیت نهایی در سوریه شوند.


از سلاح شیمیایی در سوریه استفاده شده


امیرعبداللهیان تأکید کرد: وضعیت را پیگیری کردیم و برایمان محرز شد که کاربرد سلاح شیمیایی در سوریه اتفاق افتاده ولی این موضوع از سوی برخی گروههای مسلح بی مسؤولیت بوده است.


وی افزود: برای ما جای سؤال است که چرا سازمان ملل برای تهیه گزارش در خصوص کاربرد سلاح شیمیایی تیم کارشناسی اعزام نکرده است.


امیرعبداللهیان ادامه داد: امیدواریم هرچه زودتر این تیم فنی وارد سوریه شود و از نزدیک مدارک موجود را مورد بررسی قرار دهد و قطعا این تیم تایید خواهد کرد که این سلاح از سوی گروه های مسلح مورد استفاده قرار گرفته.


دلیل تعلل سازمان ملل در اعزام تیم کارشناسان


امیرعبداللهیان گفت: شاید یکی از دلایل تعلل در اعزام این تیم فشارهای خارجی بر سازمان ملل باشد که نمی‌خواهند ابعاد این قضیه روشن شود، تا بتوانند ادعا کنند حکومت از این سلاح استفاده کرده است.


امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: بر اساس گزارش مقامات آمریکایی در کمیته روابط خارجی کنگره و سنا، هفتاد درصد کسانی که در سوریه سلاح به دست گرفته‌اند و اقدامات تخریبی انجام می‌دهند عضو جریان موسوم به "جبهه النصره: هستند که با گروه "القاعده" همکاری دارد، و بخش اندکی نیز وابسته به گروه موسوم به "ارتش آزاد" هستند که تعدادی از اعضای آن نیز با جبهه النصره در ارتباطند.


امیرعبداللهیان اظهار داشت: طبق آنچه که تاکنون برای ما روشن شده سلاح شیمیایی توسط جبهه النصره و برخی گروههای مسلح بی مسوولیت مورد استفاده قرار گرفته است.


بیشترین حمایت از گروه‌های مسلح از سوی قطر و آمریکا است


امیرعبداللهیان تأکید کرد: این که چه کشوری بیش از همه در ارسال سلاح و ایجاد ناامنی ایفای نقش می‌کند باید گفت که متاسفانه در سطح منطقه‌ای کشور قطر و در خارج از منطقه آمریکا با همکاری یک یا دو کشور غربی و همچنین رژیم صهیونیستی ازاین اقدامات حمایت می‌کنند.


هدف از طرح منطقه پرواز ممنوع در سوریه


معاون وزیر خارجه ایران، درباره طرح آمریکا برای ایجاد منطقه پرواز ممنوع بر فراز سوریه در صورت استفاده دمشق از سلاح شیمیایی گفت: بر اساس گزارشها، برخی طرفها به دنبال ایجاد منطقه پرواز ممنوع و برخی دیگر به دنبال ایجاد نوعی از این منطقه هستند تا در اعمال حاکمیت در سوریه محدودیت ایجاد کند؛ و در عین حال برای گروههای مسلح و تروریستی بی مسئولیت مصونیت ایجاد نماید.


امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در هفته‌های اخیر با اینکه با مقامات اردنی رایزنی داشتیم و آنها اطمینان دادند که امنیت سوریه برایشان مهم است و مرزهایشان را کنترل خواهند کرد؛ اما تحرکاتی انجام شده و ما به دنبال کسب جزییات آن هستیم تا بدانیم مقامات اردن تا چه حد این موضوع را تایید می کنند.


منطقه پرواز ممنوع شرایط را پیچیده تر می‌کند


وی افزود: اما آنها در مقطعی از زمان به دنبال این بودند که از سیستم دفاعی و پاتریوت مستقر در ترکیه تا عمق 50 کیلومتری خاک سوریه را منطقه پرواز ممنوع اعلام کنند، ولی واقعیت آن است که این اقدامات نه تنها کمکی به مساله نمی کند بلکه شرایط را پیچیده تر می کند و وضعیت از راهکار سیاسی به سمت تقویت مشکل نظامی و امنیتی سوق داده خواهد شد.


امیرعبداللهیان درباره دلیل اجرا نشدن طرح منطقه پرواز ممنوع اظهار داشت: بسیاری از بازیگران اصلی در مساله سوریه به این نتیجه رسیده‌اند که راهکار در سوریه صرفا سیاسی است، بنابر این باید از مسائلی مانند ایجاد منطقه پرواز ممنوع که موجب تشدید این وضعیت می شود فاصله بگیرند و به گفت وگو و راهکار واقعی روی آورند.


سوریه به تنهایی می‌تواند از خود درقبال آمریکا دفاع کند


امیرعبداللهیان تأکید کرد: اگر سوریه مورد حمله نظامی احتمالی آمریکا قرار بگیرد بر اساس اطلاعاتی که داریم سوریه از منابع سرشاری برخوردار است و می تواند به تنهایی از خود دفاع کند؛ اما اینکه راهبرد دفاعی سوریه چگونه خواهد بود با شناختی که ما از سوریه و منطقه داریم می‌توانیم بگوییم در صورت هر گونه حمله، اتفاقات خطرناک  و غیرقابل پیش بینی و شگفت آوری برای جبهه مقابل در منطقه روی خواهد داد.


امیرعبداللهیان درخصوص ادعای اعزام نیرو از سوی ایران و حزب الله به سوریه گفت: در 10 سال گذشته، عراق 9 سال تحت اشغال مستقیم آمریکا و انگلیس قرار داشت، حدود دویست هزار نیروی آمریکایی و تعدادی نیروی انگلیسی در عراق حضور داشتند، در حالی که عراق اشغال بود اما برخی مقامات آمریکایی ایران را به دخالت در امور این کشور متهم می کردند؛ بارها در رسانه های خود به آمریکا پیام دادیم اگر چنین ادعایی درست است اسنادش را ارائه دهید اما سندی ارائه ندادند؛ آیا آمریکا با این میزان نیروی نظامی در عراق دخالت نکرد آنهم از هزاران کیلومتر دورتر.


وی ادامه داد: درباره سوریه باید گفت که هزاران نیروی شورشی در داخل این کشور هستند و تنها کشوری که حضور نظامی و انسانی در سوریه ندارد ایران است؛ البته در سطح معنوی از سوریه، اصلاحات سیاسی بشار اسد و راهکارهای سیاسی منطقه ای حمایت می کنیم.


امیرعبداللهیان گفت: ارسال کمکهای انساندوستانه از ایران به سوریه ادامه دارد، اما نه سوریه نیاز دارد و نه ضرورتی می بینیم که بخواهیم به عنوان نیروی پیاده نظام به نام جمهوری اسلامی ایران و یا حزب الله افرادی را وارد سوریه کنیم.


معاون وزیر خارجه تأکید کرد: علیرغم فشارهای تروریستی، خارجی و بین المللی دولت سوریه موفقیتهای چشمگیری کسب کرده و مردم و معارضین به راهکار سیاسی در سوریه اعتقاد پیدا کرده اند؛ که این امر نشان می دهد سوریه نیازی به نیروهای ایرانی یا حزب الله ندارد؛ لذا قویا این ادعای بی اساس را رد می کنیم.


روابط ایران و مصر


امیرعبداللهیان در خصوص روابط ایران و مصر، با اشاره به دیدارهای مکرر دو جانبه مقامات و مسئولان دو کشور در سطوح مختلف پس از پیروزی انقلاب مصر، و پیشرفت و ارتقای سریع روابط، رفت و آمدها و همکاریها، خاطرنشان کرد: طی دو روز گذشته میزبان هیات عالیرتبه مصر بودیم؛ هدف طرف مصری تبیین طرح تکامل یافته مرسی در چارچوب مذاکرات چهارجانبه جهت حل سیاسی موضوع سوریه بود.


وی با اشاره به نزدیک بودن دیدگاه‌های دو کشور تأکید کرد: در خصوص ضرورت توقف خشونت، گف‌ وگوی ملی و رویکرد دمکراتیک برای حل موضوع سوریه و جلوگیری از مداخله خارجی گفت وگوهای مفید و مثمر  ثمری داشتیم.


نقاط اشتراک ایران و مصر برای حل بحران سوریه


امیرعبداللهیان در خصوص نقاط اشتراک و اختلاف بین طرح ایران و طرح مصر برای حل بحران سوریه گفت: ایران و مصر از نقاط اختلاف عبور کرده اند و نقاط اشتراک رسیده اند و به تفاهم مشترک برای حل سیاسی بحران سوریه نزدیک شده اند. تمرکز اصلی ایران و مصر بر روی اقدام عملی برای توقف فوری خشونت ها و سپس برگزاری مذاکرات میان نمایندگان حکومت و آحاد مردم و نهایتاً برگزاری انتخابات آزاد و سالم برای تعیین سرنوشت مردم سوریه است.


آمادگی ایران برای گفت‌وگو با مصر، ترکیه و عربستان درباره سوریه


معاون وزیر خارجه خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ایران آماده گفتگو با مصر، ترکیه و عربستان در تهران برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.


اشکال طرح مصر
پ

امیرعبداللهیان اظهار داشت: طرح مصر یک اشکال دارد و آن اشکال این است که جبهه النصره و دیگر گروه‌های مسلح بی مسئولیت و افراطی را باید از معارضین جدا کرد و کلمه معارضین را نیز باید به خوبی تعریف کرد تا معارضین واقعی، اصیل و دارای نمایندگی اکثریت مردم سوریه در مذاکرات ملی این کشور مشارکت کنند.


وی افزود: در میان معارضین سوریه افراد منطقی و قائل به حل مذاکراتی بحران این کشور وجود دارند ولی معارضه سوریه 3 اشکال اصلی دارد: اول اینکه بسیاری از افرادی که خود را معارض معرفی می کنند فاقد هر گونه پایگاه مردمی در داخل سوریه هستند دوم اینکه معارضین در میان خودشان اختلافات فراوانی دارند، و سوم اینکه معارضین رهبری واحدی ندارند.


مخالفت افراطی ها با ازسرگیری روابط ایران و مصر


امیرعبداللهیان تأکید کرد: سلفی ها با ازسرگیری روابط ایران و مصر مخالف نیستند، بلکه برخی جریان های افراطی بی مسئولیت در مصر حضور دارند که یک روز علیه محمد مرسی رئیس جمهوری مصر، یک روز علیه دانشگاه الازهر، یک روز علیه مردم مصر و یک روز نیز علیه رابطه مصر و ایران اقدام می کنند.


سلفی های واقعی چه کسانی هستند


امیرعبداللهیان ادامه داد: سلفی های واقعی کسانی هستند که از روابط مصر و رژیم صهیونیستی منزجر هستند و با سلطه دوباره آمریکا بر مصر مخالفند و از فلسطین حمایت می کنند. سلفی جریانی اصیل است ولی حساب وهابیت از سلفی اصیل جدا است. برخی طرف ها در مصر با تحریک های خارجی درپی ایجاد تفرقه میان مصر و دیگر کشورهای اسلامی از جمله ایران هستند که حمله تعدادی معدود به منزل کاردار ایران در قاهره نمونه این تحریک های خارجی است.


درگیری ها در عراق


امیرعبداللهیان در خصوص درگیری‌های اخیر در عراق اظهار داشت: تحولات کنونی عراق ریشه در اقدامات گذشته دارد؛ فردی به نام طارق الهاشمی در سمت معاون رئیس جمهوری عراق متهم به دست داشتن در حملات و انفجارهای تروریستی می شود و گروهی از محافظان طارق الهاشمی که این اقدامات تروریستی را انجام می دادند، دستگیر می‌شوند آقای جلال طالبانی رئیس جمهوری عراق که هم اکنون بستری است، در دیداری گفتند که من تردید ندارم که طارق الهاشمی این اقدامات تروریستی را انجام داده است زیرا 5 قاضی که مخالف نوری مالکی هستند، پرونده الهاشمی را بررسی کرده اند و رأی داده اند که الهاشمی و محافظانش در این اقدامات تروریستی دست دارند.


امیرعبداللهیان تأکید کرد: طارق الهاشمی و تیمش برای ضربه زدن به حکومت نوری مالکی و رسیدن به اهداف خاص خودشان این اقدامات تروریستی را انجام می‌دادند. جای تعجب است که چرا یکی از کشورهای دوست ما به یک سرکرده تروریست که باید در کشورش محاکمه شود، مصونیت سیاسی اعطا می‌کند. مساله مهم این است که طراحان ضربه زدن به حکومت نوری مالکی همچنان تلاش می‌کنند که عراق را وارد درگیری و بحران جدید کنند. ناکامی طراحان ضربه زدن به حکومت مالکی، در سوریه نیز باعث تشدید حملات آنها علیه عراق شده است تا به اهداف خودشان در این کشور دست یابند.


بحرین به خط هشدار رسیده است


امیرعبداللهیان در خصوص بحرین گفت: ما معتقدیم که راهکار بحران بحرین صرفاً سیاسی است. متأسفانه ما هم اکنون شاهد هستیم که وضعیت امنیتی بحرین به علت ورود نظامیان یکی از همسایگانش بسیار پیچیده شده است، و مقامات بحرین کمترین توجهی به مطالبات مردم نمی‌کنند و اوضاع این کشور به علت استفاده از گازهای سمی کشنده که باعث کشته شدن کودکان و کهنسالان در دو سال گذشته شده و شلیک مستقیم گلوله به سوی زنان و جوانان شرکت کننده در تظاهرات مسالمت آمیز بسیار پیچیده تر شده است‌.


امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: متأسفانه آمریکا و غرب اوضاع بحرین را تشدید می کنند. ما معتقدیم که بحرین به خط هشدار رسیده است و جامعه بین الملل قبل از اینکه دیر شود، باید اقدامی برای بهبود وضعیت بحرین صورت دهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها