کد خبر: ۱۳۰۱۴۸
زمان انتشار: ۱۴:۴۳     ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
اكنون كه هاشمي در عمل نشان داده ديگر نه به ارتجاع گفتماني به قبل از سال 84 بلكه ارتجاع به دوران "قبل از انقلاب" اصرار دارد و حضور وي در انتخابات يازدهم رياست جمهوري نيز مي تواند دو قطبي گفتمان انقلاب و سكولاريسم را قوت بخشد، به نظر مي رسد تنها چهره شاخصي كه مي تواند بار ديگر در برابر اصرار هاشمي بر ارتجاع به گذشته بياستد، "آيت الله مصباح يزدي" است.
رصد اخبار و تحليل هاي روزهاي اخير نشان مي دهد ظاهرا بار ديگر هاشمي رفسنجاني عزم خود را براي حضور در انتخابات رياست جمهوري جزم كرده است و چنانچه تغييري در تصميم وي رخ ندهد و او در آخرين ساعات 22 ارديبهشت براي ثبت نام در وزارت كشور حضور يابد، جنس حضور وي با تمامي ادوار گذشته متفاوت خواهد بود.

به گزارش 598 به نقل از رجانيوز، رييس مجمع تشخيص مصلحت نظام كه در كارنامه سياسي خود فراز و فرودهاي متعددي را تجربه كرده، طي 8 سال گذشته شرايط وي‍ژه اي را پشت سر گذاشته است؛ وي در سوم تير 84 در رقابت با محمود احمدي ن‍ژاد انتخابات را واگذار كرد تا نخستين رييس جمهور تاريخ ايران باشد كه مردم براي يك دوره جديد به وي اعتماد نكرده اند.

هاشمي در آن برهه در حالي از احمدي ن‍ژاد شكست خورد كه نماد ارتجاع به گذشته و ادامه سياست هاي دوران سازندگي شناخته مي شد اما از طرف ديگر احمدي نژاد كه نماد تغيير، مبارزه با اشرافيت و پيشرفت به جلو شناخته مي شد توانست اقبال عمومي ملت را به سمت خود جلب كند.

به موازات پايان انتخابات و آغاز دولت نهم، نه تنها رقابت هاشمي با احمدي نژاد رو به پايان نرفت بلكه دور جديدي از نزاع هاي وي با دولت منتخب ملت شكل گرفت تا جايي كه وي در يك اقدام بي سابقه حتي از صدور پيام تبريك به منتخب ملت نيز خود داري كرد.

احمدي نژاد در دولت نهم بسياري از رويكردهاي مديريتي دوره قبل از خود را به چالش كشيد، با سفرهاي استاني خود توانست نوع جديدي از ارتباط يك مسئول با مردم را به نمايش بگذارد و در مقام كارآمدي و خدمت تا حد زيادي رضايت عمومي مردم را جلب كرد اما به همين موازات، هاشمي رفسنجاني مخالفت هاي غير اصولي و مغرضانه خود نسبت به دولت را افزايش داد و در برابر نكات مثبت دولت احمدي ن‍ژاد مواضع خصمانه اي اتخاذ كرد و در سال 87 از "پايان مدارا" با وي سخن گفت.

انتخابات سال 88 در حالي آغاز شد اعضاي خانواده هاشمي به حمايت مستقيم از ميرحسين موسوي روي آوردند، فائزه هاشمي در ميتينگ دوم خرداد با حضور محمد خاتمي، از ادامه راه پدرش با راي دادن به موسوي سخن گفت و احمدي نژاد نيز در مناظره با موسوي از تقابل آشكار هاشمي با خود سخن گفت؛ اما نتيجه انتخابات در روز 22 خرداد باز هم نشان داد به علت ظرفيت منفي بالاي هاشمي در افكار عمومي، تقابل با وي يك نتيجه مشخص خواهد داشت و آن هم پيروزي رقيب وي است.

اما فضاي سياسي كشور بعد از سال 88 بگونه اي ديگر رقم خود. در حالي كه هاشمي رفسنجاني تا پيش از انتخابات همواره نماد مخالفت با دولت احمدي نژاد شناخته مي شد و بسياري از سخنان خود را در لفافه بيان مي كرد، از فرداي انتخابات به چهره اصلي مخالفت با سياست هاي كلان نظام شناخته مي شد، سخنان معنادار وي در نماز جمعه 26 تير به همراه عملكرد مفتضحانه مهدي و فائزه نشان مي داد تقابل هاشمي فراتر از دولت احمدي نژاد است و البته تصديق دائمي هاشمي توسط رسانه هاي ضد انقلاب نيز بر اين موضوع مهر تاييد مي زد.

هاشمي در تمام اين سالها ترجيح داد بر فاصله مواضع و عملكرد خود با انقلاب  و مردم بيفزايد و بدون عذرخواهي از اقدامات خود و خانواده اش در سال 88، با طلبكاري سخن بگويد تا جايي كه اخيرا نيز يك روز قبل از برگزاري همايش بيداري اسلامي در تهران، در مواضعي كاملا همسو با ضد انقلاب گفت: "ما سر جنگ با رژيم صهيونيستي نداريم"

اكنون كه هاشمي در عمل نشان داده ديگر نه به ارتجاع گفتماني به قبل از سال 84 بلكه ارتجاع به دوران "قبل از انقلاب" اصرار دارد و حضور وي در انتخابات يازدهم رياست جمهوري نيز مي تواند دو قطبي گفتمان انقلاب و سكولاريسم را قوت بخشد، به نظر مي رسد تنها چهره شاخصي كه مي تواند بار ديگر در برابر اصرار هاشمي بر ارتجاع به گذشته بياستد، "آيت الله مصباح يزدي" است.

آيت الله مصباح كه در دو قطبي سال 84 نيز توانست با روشن گري و تبيين، به مقابله صريح با نماد ارتجاع به گذشته بايستد، اين روزها با توجه به اقبال بيش از هميشه مومنين و توده هاي انقلابي مردم، از جايگاه ويژه تري براي تقابل با هاشمي رفسنجاني قرار دارد.

حوادث سالهاي گذشته نشان داد خط قرمزهاي هاشمي رفسنجاني منافع و فرزندان وي هستند و اين علامه مصباح است كه همواره با دفاع صريح از اصول و مباني انقلاب، خط قرمزي جز ولايت فقيه ندارد و در اين ميان از پرداخت هيچ هزينه اي هم دريغ نميكند، چنانچه چندي قبل نيز در يكي از ديدارهاي خود به طور غير مستقيم جملاتي را نسبت به هاشمي بيان داشته بود كه توجه به آنها نشان مي دهد هاشمي در صورت حضور، در مقابل خود جرياني جدي و غيرقابل چشم پوشي را شاهد خواهد بود.

"متأسفانه افرادی که از همه جا شکست می‌خورند و هیچ جایی آنها را راه نمی‌دهند حتی در نمازجمعه، دم از وحدت می‌زنند و می‌گویند وحدت آن چیزی است که ما می‌گوییم."

از سوي ديگر هوشمندي و تقابل همايشگي علامه مصباح يزدي با جريان هاي التقاطي بگونه اي بوده است كه  ترديدي بافقي نمي ماند در اين برهه نيز تنها فردي كه توانايي رقابت گفتماني با هاشمي رفسنجاني دارد،  علامه مصباح است،‌ فردي كه در تقابل با جريان هاي انحرافي و التقاطي از ابتداي انقلاب تا كنون نقش پر رنگ و موثري داشته است.

 آن‌هایی که سال‌های اولیه انقلاب را به یاد دارند، مناظرات تاریخی وی با سران جریان های چپ و کمونیسم را هرگز از یاد نخواهند برد و بعد از آن نیز پاسخ های محکم ایشان به شبهات رومزه چهره های تجدید نظر طلب علیه اسلام در دوره اصلاحات، موجب شد تا هجمه ها و تخریب های اصلاح طلبان علیه آیت الله به اوج برسد. هم چنين ايستادگي شجاعانه و صريح علامه مصباح در برابر جريان انحرافي دولت فعلي نيز نشان داد وي در برابر هيچ اعوجاج فكري و عملي اهل تساهل نيست و از اين رو هاشمي رفسنجاني در صورت حضور مجدد در انتخابات، كار بسيار دشوار و سختي در پيش رو خواهد داشت، تقابلي كه تجربه سال هاي گذشته همواره نشان داده پيروز آن، جريان دلداده به گفتمان اصيل انقلاب اسلامي است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۸
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
اسفندیار رفیعی کشتلی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۵:۱۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۰
۶
در مازندران ضرب المثلی است که میگه:سه سر مرگ سر که مصداق فارسی همان تاسه نشد بازی نشد. این بار نیز ضربه تکراری وگیج کننده وحیثیت برنده ملت تحت هدایات آیت الله مصباح که مسمی به روشنگری است شکست تحقیر آمیز دیگری را براین خانواده تحمیل میکنند که بعید میدانیم بدنبال خودکشی چندساله سیاسی این تجربه را بصورت فیزیکی اجرائی نکند
پاسخ
ایرانی
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۴ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۹
۴۳
هاشمی دیگه با چه رویی میخواد بیاد؟؟؟؟!!!!
پاسخ
کامران
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۰۵ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۱۱۶
۴۱
مردم ما انقلاب را با نام امام و خامنه ای و هاشمی میشناسند . نه امثال اقای مصباح.
پاسخ
فلانی
UNITED STATES
۱۷:۰۶ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴۸
۲۸
مردم اگر دوباره به هاشمی رجوع کرده اند بخاطر ذائقه خوش آنان از دوره هاشمی و حجم سازندگی در دوره بعد از جنگ و کارهائی است که انجام شد.
در دوره هاشمی جوانهای مردم در کارخانه های کوچک و بزرگ جذب شدند نه اینکه دنبال ماشین احمدی نژاد برای دریافت پول بدوند.
مردم هاشمی را نقطه مقابل انقلاب نمی دانند.
با این تحلیل ها سرنوشت مصباح و انقلاب را بهم گره نزنید ای خیانتکاران
پاسخ
حسین 17
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۷:۲۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۴۲
۷۱
درود بر آیت الله مصباح خدا حفظش کنه این مرد بزرگ را
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۸:۵۱ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۵۵
۹
زرشك
پاسخ
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۲۳:۴۸ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۲
۶
۰
انقلاب با خون شهدا و خون دل خوردن ملت ایران و همچنین با درایت امام راحل بدست آمده نه با ایکس و ایگرگ...
پاسخ
احمد
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۰۱:۰۳ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۸
مردم این انقلاب را با امام راحل وخط ولایت فقیه می شناسند معیار افراد به فرموده امام عزیز حال افراد است و میزان پایبندی آنها به اسلام عزیز و ولایت فقیه است تا وقتی که امثال هاشمی در خط اسلام و انقلاب باشند عزیزند ولا غیر سلام بر سربازان مخلص اسلام و ولایت همچون آیت اله مصباح عزیز
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها