کد خبر: ۱۳۱۸۲۴
زمان انتشار: ۱۲:۳۱     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
شب گذشته رئیس‌جمهور سوریه و وزیر خارجه ایران در دمشق دیدار کردند و تحولات منطقه و پیامدهای تجاوز اسرائیل به خاک سوریه را بررسی کردند.

به گزارش 598،  خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری «المنار»، «علی اکبر صالحی» وزیر امور خارجه ایران با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه در دمشق دیدار کرد.

تحولات و چالش‌هایی که منطقه در پی تجاوز اسرائیل به سوریه با آن روبروست محور اصلی گفت‌وگوهای دو طرف را تشکیل داد.

صالحی با تأکید بر محکومیت هجوم اسرائیل به سوریه گفت: تهران در برابر همه تلاش‌های اسرائیلی برای به خطر انداختن امنیت منطقه و تضعیف محور مقاومت در کنار دمشق خواهد ایستاد.

وی افزود: زمان آن فرا رسیده است که به تجاوزهای اسرائیل علیه مردم منطقه پاسخ داده شود.

از سوی دیگر رئیس جمهور سوریه در اولین اظهار نظر خود بعد از هجوم تل‌آویو به دمشق گفت: تجاوز اخیر اسرائیل به سوریه حجم دخالت تل‌آویو و کشورهای غربی و کشورهای منطقه همپیمانش را در بحران سوریه نشان می‌دهد.

وی تأکید کرد که ارتش سوریه و مردم این کشور پیروزی‌های چشم گیری در برابر مبارزه با تروریسم و گروه‌های تکفیری به دست آورده‌اند و می‌توانند با ماجراجویی‌های اسرائیل که یکی از نمونه‌های تروریسم در منطقه است و به صورت روزانه سوریه را هدف قرار می‌دهد مقابله کند.

در این دیدار دو طرف همچنین به بررسی روابط تهران-دمشق و لزوم تقویت آن در همه زمینه‌ها پرداختند.

هئیت همراه صالحی و «ولید المعلم» معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه سوریه، «بثینه شعبان» مشاور رسانه‌‌ای ریاست جمهوری سوریه و «فیصل مقداد» معاون وزیر امور خارجه نیز در این دیدار حضور داشتند.

وزیر امور خارجه ایران در نشست خبری بعد از این دیدار گفت: در دیدار با رئیس جمهور سوریه و دیگر مقامات بلندپایه سوریه در مورد تحولات منطقه، بحران سوریه و روابط دوگانه دو کشور بحث و تبادل نظر کردیم و اطمینان خاطر پیدا کردیم که سوریه شرایط خوبی دارد و ارتش سوریه موفق شده کنترل بسیاری از مناطق این کشور را باز پس بگیرد و به زودی شرایط این کشور بهبود پیدا می‌کند.

وی یاد‌آور شد که ایران آماده افزایش میزان کمک‌های خود به مردم سوریه است و نیازهای اساسی مردم این کشور را تأمین خواهد کرد.

صالحی افزود: همه ما مطمئن هستیم که سوریه با پیروزی از این بحران خارج خواهد شد زیرا مردم سوریه بر حق هستند و حکومت این کشور نیز برخواسته از اراده خواست این ملت است و این هماهنگی و ایستادگی که با وجود گذشت دو سال از بحران هنوز دیده می‌شود تنها با ایستادگی و حمایت مردم سوریه از ارتش این کشور امکان پذیر است.

وی همچنین تأکید کرد که در مورد آینده سوریه خوش‌بین است و این کشور در مسیر پیروزی قرار دارد، ایران با هرگونه دخالت نظامی در سوریه مخالف است و آینده این کشور تنها در دست مردم سوریه است.

صالحی گفت: اکنون برای همه روشن شده که به چه میزان اسرائیل با مزدوران همگام شده و دست در دست یکدیگر گذاشته‌اند ما از ابتدای بحران نیز تأکید کردیم به دلیل اینکه سوریه حلقه اساسی مقاومت است شاهد این همه فشار است ولی برخی از برادران حاضر نیستند به این مسأله اعتراف کنند.

از سوی دیگر وزیر امور خارجه سوریه گفت: دیدار صالحی و اسد بسیار ثمر بخش بود به دلیل اینکه در شرایط فعلی هماهنگی و تبادل نظر به صورت مداوم میان مقامات دو کشور صورت می‌گیرد.

المعلم در پاسخ به سوالی در مورد نگرانی از حمله نظامی علیه سوریه گفت: دو سال است که مردم سوریه در برابر جنگی داخلی قرار گرفته‌اند که از سوی کشورهای منطقه و خارجی تغذیه می‌شود بنابراین ما به این شرایط عادت کرده‌ایم و نگران نیستیم و آماده دفاع از خود و ملت خود هستیم و در برابر تجاوز‌ها سکوت نخواهیم کرد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی در مورد امکان فعال سازی توافق دفاعی مشترک با ایران تأکید کرد: همه باید بدانند که ایران در طول بحران در کنار مردم سوریه ایستاده تا حدی که دو کشور از معنای توافق دفاع مشترک فراتر رفته‌اند و در همه زمینه‌های اقتصادی و سیاسی به توافق رسیده‌اند و با هم همکاری می‌کنند و مواضع مشترکی دارند.

علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران شب گذشته در پایان سفر به امان و دیدار با شاه اردن و مقامات بلندپایه این کشور در سفری غیر منتظره راهی دمشق شد و با «بشار اسد» رئیس جمهور این کشور و برخی مقامات سوری دیدار و گفت‌وگو کرد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها