کد خبر: ۱۳۱۹۲۲
زمان انتشار: ۱۴:۵۱     ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۲
ویژه نامه راهبردی انتخابات ریاست جمهوری یازدهم؛
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در پرونده ای راهبردی با عنوان (انتخاب رئیس‏ جمهور بر اساس راهبرد رهبرانقلاب) به نسبت رئیس جمهور آینده با موضوعاتی چون: فقه حکومتی و نظام‏ سازی، تحول در علوم انسانی، فلسفه اسلامی، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی خواهد پرداخت.
سرویس اندیشه دینی پایگاه 598، رهبری نظام جمهوری اسلامی دارای راهبرد مشخصی برای حرکت انقلاب اسلامی هستند و بارها آنرا بیان نموده و مسیر را از انقلاب اسلامی تا تحقق تمدن نوین اسلامی به عنوان گام نهایی برای زمینه‏ سازی ظهور تبیین کرده‏ اند.

برای یادآوری باید گفت این پنج مرحله عبارتند از:
مرحله انقلاب اسلامی: در سال 57
مرحله نظام اسلامی: تا سال 60
مرحله دولت اسلامی: تا سال 90
مرحله جامعه اسلامی: از 90 تا کنون و ادامه دارد
مرحله تحقق امت اسلامی یا تمدن نوین اسلامی

این رویکرد کلان رهبری نظام از ابتدا و حتی قبل از انقلاب در اندیشه رکن رهبری شکل یافته بوده و حرکت کلی نظام بر این مبنا تنظیم می‏گردد. حال نکته مهم این است که رییس‏ جمهور به عنوان شخص دوم چه نسبتی با این رویکرد کلان برقرار نماید. راهبردهای هر دولت مهم و جهت‏ گیری کلان حرکت رییس‏ جمهور و دولت او را تعیین می‏کنند، پس باید گفت که مهمترین معیار، هماهنگی راهبردی رییس ‏جمهور با رهبری نظام است.

به همین منظور سرویس اندیشه دینی پایگاه 598 در  پرونده ای راهبردی با عنوان (انتخاب رئیس‏ جمهور بر اساس راهبرد رهبرانقلاب) به نسبت رئیس جمهور آینده با موضوعاتی چون: فقه حکومتی و نظام‏ سازی، تحول در علوم انسانی، فلسفه اسلامی، الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی خواهد پرداخت.

****
انتخاب رئیس‏ جمهور بر اساس راهبرد رهبر انقلاب(1)؛

وقتی پرداختن به برنامه‏ های نامزدها کاری گمراه کننده است

گزینه مناسب برای ریاست‏ جمهوری به نظر کسی است که درک مناسبی از رویکرد کلان و پنج مرحله‏ ای رهبری داشته باشد و در راستای تحقق آن تلاش نماید. و گزینه نامناسب کسانی هستند که از ابتدا روشن است که رویکردی دیگر دارند و دغدغه آنها تمدن نوین اسلامی نیست. هم کسانی که می‏ خواهند ملغمه‏ ای از اسلام و مدرنیته بسازند و همچنان به مالزی و ترکیه و ژاپن اسلامی می‏ اندیشند، از سرعت حرکت انقلاب و نظام خواهند کاست و هم کسانی که دغدغه رسیدن به جامعه غربی و اساسا ادامه پروژه مدرنیزاسیون ایران را دارند.



انتخاب رئیس‏ جمهور بر اساس راهبرد رهبر انقلاب(2)؛

نقد رویکرد دولت ها به علوم انسانی و بایسته ها در دهه چهارم انقلاب

یکی دیگر از نمودهای کم توجهی به علوم انسانی در کشور را می توان در فرایند و نتیجه نهایی نقشه جامع علمی کشور ملاحظه کرد و چنانچه در نظر داشته باشیم که نقشه جامع علمی یکی از اسناد بالادستی است که برنامه های پنج ساله و سالانه بر اساس آن تنظیم می شود، می توان انتظار داشت که با اجرای این نقشه موقعیت علوم انسانی در کشور اگر بیش از الان تنزل پیدا نکند، بی شک ارتقاء نخواهد یافت. وقتی چنین دیدی حاکم شد، اکثر دانش آموزان با استعداد در مرحله تعیین رشته، چون گذشته علوم انسانی را پس از پزشکی و مهندسی انتخاب کنند.



انتخاب رئیس‏ جمهور بر اساس راهبرد رهبر انقلاب(3)؛

  رابطه فقه حکومتی و نظام سازی با دولت اسلامی
سه برهه تکاملی فقه سیاسی را می توان بدین ترتیب دانست: 1.گزاره سیاسی؛ در این برهه در خلال مباحث فقهی برخی احکام فقهی در قالب گزاره های سیاسی به چشم می خورد، این مرحله از ابتدای پیدایش فقه تا پیش از صفویه را در بر می گیرد. 2. نظریه سیاسی؛ اولین نظریه پردازی های سیاسی در عصر صفویه و توسط فقهایی همچون محقق کرکی صورت پذیرفت. 3. نظام سیاسی؛ تحقق مبانی و نظریه های سیاسی در قالب یک نظام سیاسی و عینیت بخشیدن به آن در انقلاب اسلامی، بنابراین با تحقق انقلاب اسلامی، فقه سیاسی بدست امام(ره) به مرتبه «نظام سازی» ارتقاء یافت.


انتخاب رئیس‏ جمهور بر اساس راهبرد رهبر انقلاب(4)؛

  نگاهی به نسبت فلسفه اسلامی و دولت اسلامی
امکان ندارد صحبت از دولت اسلامی کرد ولی نسبت به سیاست مدن اسلامی و فلسفه عمل اسلامی بی تفاوت بود. نیز این به معنای عدم تاثیر فلسفه نظری اسلام بر دولت نیست. زیرا مسلم است که جهان بینی، انسان شناسی و جامعه شناسی هر سه متوقف بر فلسفه اسلامی تعریفی پیدا میکنند که منجر به پارادایم حاکم بر دولت اسلامی خواهند شد. بر این اساس دولت اسلامی دولتیست که در عمل آنگونه سیاست کند که حکمت اسلامی اقتضا می کند.


انتخاب رئیس‏ جمهور بر اساس راهبرد رهبر انقلاب(5)؛


  بد و بدتر در بداخلاقي سياسی / هفت راهبرد اصلی رهبر انقلاب در انتخابات آتی

وقتی حضرت امام (ره) درباره برخی بزرگان مثل مرحوم طالقانی، شهید دستغیب يا ساير شهدای محراب و ... سخن می‏گفتند ملاک و معیار بود و نشان می‏داد که ویژگی و برجستگی‏های آن شخصیت چيست. امام (ره) بیجا از کسی تعریف نمی‏كردند حتی اگر او شهید محراب باشد. لذا از پیام حضرت امام (ره) مي‏توان منزلت آن شخصیت را درک کرد. موضع گيری مقام معظم رهبری نسبت به افراد مختلف هم همینگونه است.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها