کد خبر: ۱۳۲۶۴۵
زمان انتشار: ۱۷:۱۳     ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۲
هر ماه که موعد واریز یارانه نقدی فرا می رسد، سایت ها و روزنامه ها پر می شود از مطالب کارشناسی ! که همگی حکایت از کسری بودجه دولت در پرداخت یارانه نقدی دارد. اما دولت پس از گذشت بیش از دو سال و نیم از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها علیرغم این ادعاها یارانه نقدی را می پردازد.
به گزارش خبرنگار ایرنا، از زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها و قطعی شدن پرداخت نقدی یارانه حدودا دو سال و نیم گذشته است و دولت طی این مدت هر ماه یارانه نقدی را به حساب سرپرستان خانوار واریز کرده است. شکی نیست که فضای اقتصادی کشور در سال گذشته و به دلیل همراهی برخی افراد و گروه ها در داخل کشور با دشمنان خارجی مردم و انقلاب اسلامی تغییر کرده و با زمان اجرای طرح هدفمندی یارانه ها تفاوت دارد. اما دولت خدمتگزار تحت هر شرایطی یارانه نقدی را پرداخت کرده است. در مقابل این عملکرد دولت، رویه جریانهای مخالف دولت و مخالفان اجرای قانون هدفمندی یارانه ها بگونه ای بوده است که در هر مقطعی و از هر فرصتی برای تخریب عملکرد دولت و ایجاد شک و تردید در مردم نسبت به پرداخت یارانه در هر ماه، نهایت بهره برداری را کرده اند. این گروهها و افراد و رسانه های وابسته به آنها از زمان اجرای هدفمندی یارانه ها تاکنون هر چیزی را با مبلغ یارانه نقدی می سنجند و مقایسه می کنند تا با ایجاد حساسیت در مخاطب و افکار عمومی اهداف پشت پرده خود را محقق سازند. جالب است که در هیچ یک از این موارد که تاکنون مطرح شده مدرکی برای اثبات موضوع ارائه نشده است و صرفا براساس گمانه زنی ها و من باب مخالفت با دولت اینگونه به خبرسازی و دروغ پراکنی متوسل شده اند. در ادامه به برخی از این موارد اشاره می کنیم:

1- تامین یارانه نقدی از محل قبض گاز !

پس از انتشار قبوض گاز در اوایل امسال در برخی شهرها از جمله تهران، مبالغی در ردیف بدهی متفرقه برای برخی مشترکان درج شده بود که شرکت گاز دلیل آنرا تغییر سامانه اطلاعاتی شرکت گاز پس از 40 سال و مشکلات ناشی از انتقال اطلاعات از سامانه قدیمی به سامانه جدید عنوان کرد. با این حال بسیاری از رسانه ها اعم از سایتها و روزنامه ها مدعی شدند که دولت برای تامین یارانه نقدی مشکل داشته و برای تامین مبلغ کسری اقدام به این کار کرده است. یکی از این سایت ها هم با حساب و کتاب و عدد و رقم مدعی شد که دولت از محل این مبالغ اضافی درج شده در قبض گاز یارانه 500 هزار نفر را تامین کرده است.

2- تامین یارانه نقدی از محل مابه التفاوت نرخ ارز !

پس از آنکه قیمت ارز در بازار آزاد با ارز مرجع فاصله گرفت و دولت به تشکیل اتاق مبادلات ارزی اقدام کرد، بحث تغییر نرخ ارز نیز مطرح شد. چرا که وقتی در عمل قیمت گذاری ها و دریافت و پرداخت ها در اکثر موارد با ارز مرجع صورت نمی گیرد، پس باید مبنای محاسبات اسناد و صورتهای مالی نیز اصلاح شود و این امر نیازمند تغییر نرخ ارز مرجع است. اما جریان رسانه ای مخالف دولت طبق روال همیشگی خود، بی توجه به این موضوع به بهره برداری های ناصواب خود پرداخت و مدعی شد دولت در پرداخت یارانه نقدی با کسری بودجه مواجه شده و می خواهد با افزایش نرخ ارز مرجع، مبلغ مورد نیاز برای پرداخت یارانه نقدی را تامین کند.

3- تامین یارانه نقدی از محل افزایش قیمت دلار و طلا در بازار !

در تابستان سال 90 و پس از اخلال های ایجاد شده در بازار ارز و طلا که رییس جمهور محترم بارها نسبت به آن متذکر شدند اما دستگاههای نظارتی کشور به آن هشدارها بی توجهی کردند، قیمت ارز و طلا در بازار با نوساناتی مواجه شد. دامنه این نوسانات زمانی افزایش یافت که برخی آقایان با ماجراجویی و بی بصیرتی در دام ماجرای سفارت انگلیس افتادند. ورود برخی جریانهای خودی (مصاحبه وزیر اطلاعات در بهمن ماه 90) در بازار ارز و طلا و خریدهای میلیاردی در این بازارها از دلایل اصلی افزایش قیمت و التهاب در فضای اقتصادی کشور محسوب می شود. در آن زمان نیز برخی افراد و گروهها و حتی برخی نمایندگان مجلس و رسانه های مخالف دولت مدعی شدند عامل افزایش قیمت دلار و طلا و سکه در بازار دولت است و به دلیل تامین مبلغ یارانه نقدی این کار صورت می گیرد، چرا که دولت در پرداخت یارانه با کسری بودجه مواجه شده است.

4- تامین یارانه نقدی از محل پیش فروش سکه !

پس از آنکه التهاب در بازارهای ارز و طلا فراگیر شد و عده ای جنجال و هیاهو به راه انداختند که دولت مقصر است و . . . بانک مرکزی بحث پیش فروش سکه با قیمتی مناسب تر از قیمت بازار را مطرح کرد تا افرادی که تمایل دارند، بتوانند بخشی از دارایی خود را بصورت سکه طلا نگه داری کنند و افزایش قیمت در بازار طلا فقط نصیب بخش کوچکی از جامعه نشود. این پیش فروش با استقبال مردم و مخالفت همان گروه ها و جریان هایی که قبلا میلیاردی در بازار سکه و طلا خرید کرده بودند مواجه شد. در آن زمان نیز جریان مخالف دولت مدعی شد که پیش فروش سکه با هدف تامین مبلغ یارانه نقدی صورت گرفته و دولت برای پرداخت یارانه کسری بودجه دارد و می خواهد مبلغ یارانه نقدی را از پیش فروش سکه تامین کند و حتی پس از واگذاری سکه ها به مردم در سررسید تعیین شده قیمت سکه را در بازار به شدت کاهش دهد. با این ترفند رسانه ای و کاهش مقطعی قیمت سکه در بازار، بخش زیادی از مردم از دریافت سکه های خود انصراف دادند و شاید حدود 30% از تعداد سکه های پیش فروش شده به متقاضیان تحویل شد. اما پس از اتمام مهلت این طرح به لطف جریان سازی همان افراد و گروهها بازار بازهم شاهد افزایش قیمت سکه بود.

5- تامین یارانه نقدی از جیب مردم (برداشت از حساب بانکها) !

پس از آنکه افزایش نرخ ارز در بازار روی داد، برخی بانکها و موسسات پولی با هدف شناسایی درآمد بیشتر و برای کسب سود اقدام به فروش بخشی از ارزهای در اختیار خود بالاتر از نرخ ارز مرجع کردند. البته در این ماجرا نیز انگشت اتهام به سمت دولت بود. جریان مخالف دولت با گستاخی تمام ادعا می کرد دولت خودش ارز را در بازار بالا می برد و خودش هم می فروشد. توجیه شان برای بالا رفتن قیمت ارز این بود که دولت ارز در اختیار دارد اما می خواهد به قیمت بالاتر بفروشد. در مقابل وقتی می خواستند فروش ارز توسط دولت را توجیه کنند می نوشتند که دولت برای اداره کشور ریال ندارد! پس باید ارزهای خود را بفروشد تا ریال مورد نیاز را تامین کند. نه تنها در این مورد بلکه در اکثر مخالفتهایی که با دولت صورت گرفته جبهه مخالفان با تناقضات فراوانی روبروست. چرا که هدف فقط متهم کردن دولت است، مبنا و اساس در کار نیست. در این مورد هم آقایان نمی دانند بالاخره دولت دلار کم دارد یا ریال!؟ در این مورد دولت بعد از اینکه از عملکرد مخرب بانکها در بحث فروش ارز مطلع شد، دستور داد تا مبالغ مازاد ناشی از فروش ارز توسط بانکها و موسسات پولی که بالاتر از نرخ ارز مرجع صورت گرفته بازگردانده شود که با مخالفت بانکها روبرو شد و درنتیجه دولت دستور داد این مبالغ اضافی بصورت علی الحساب از حساب آنها برداشت شود تا مدارک لازم از طرف بانکها مبنی بر عدم فروش ارز در نرخهای بالاتر ارائه گردد. آن زمان هم مخالفان دولت مدعی شدند که دولت برای پرداخت یارانه نقدی با کسری بودجه مواجه شده و برداشت از حساب بانکها برای تامین کسری بودجه یارانه نقدی صورت گرفته است. در این ماجرا برخی افراد و رسانه ها با گستاخی دولتی را که برای اجرای عدالت همه تهمت ها را به جان خریده است رسما به دزدی متهم کردند و نوشتند دست دولت در جیب مردم !

6- تامین یارانه نقدی از بودجه عمرانی کشور !

در سالهای مختلف قسمتهایی از بودجه بخشهای گوناگون به هر دلیلی جذب نمی شود. عدم پیش بینی درست، پیشرفت نامناسب برخی طرح ها یا محقق نشدن برخی درآمدها را می توان از دلایل اصلی عدم جذب بخشی از بودجه دستگاهها و بخشهای مختلف ذکر کرد. بودجه جذب نشده فقط به دولتهای نهم و دهم مربوط نمی شود در همه دولتها این بحث بوده است. لکن از زمانیکه هدفمندی یارانه ها اجرا شده است، برخی مخالفان دولت که ادعای کارشناسی بویژه در مسایل اقتصادی و بودجه ای دارند خیلی زود قسمتهایی را که بودجه آنها جذب نشده پیدا می کنند و بلافاصله می گویند در فلان بخش فقط 40% بودجه جذب شده و 60% درصد باقیمانده صرف پرداخت یارانه نقدی شده است! مخالفان قانون هدفمندی یارانه ها بارها جذب نشدن بودجه بخشهای مختلف ازجمله بخش عمرانی را به قضیه یارانه نقدی ربط داده و مدعی شده اند که دولت برای پرداخت یارانه نقدی کسری بودجه دارد و آنرا از محل بودجه بخش عمرانی تامین کرده است.

7- تامین یارانه نقدی از صندوق ذخیره ارزی !

در اواسط سال 90 و حدودا یکسال پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها، رسانه های مخالف دولت مدعی شدند که صندوق ذخیره ارزی خالی است و دلیل آن برداشت های دولت از آن صندوق برای تامین مبلغ یارانه نقدی بوده است. این در حالی بود که چند ماه قبل از رسانه ای شدن این قضیه و براساس قانون مقرر شده بود که موجودی حساب ذخیره ارزی به صندوقی با عنوان صندوق توسعه ملی منتقل شود. اما مخالفان دولت و رسانه های وابسته به آنها خالی بودن حساب ذخیره ارزی را به یارانه نقدی مرتبط کردند و بازهم به دروغ مدعی شدند دولت صندوق ذخیره را خالی کرده تا منابع یارانه نقدی را تامین کند.

8- تامین یارانه نقدی از درآمد فروش نفت !

پس از افزایش قیمت نفت و تثبیت آن در سالهای اخیر، برخی مدعیان کارشناسی در اقتصاد و مسایل مالی و البته مخالف همیشگی دولت هر از گاهی دست به کار می شوند و درآمد فروش نفت را محاسبه می کنند و با دولتهای گذشته و حتی قبل از انقلاب مقایسه می کنند و مدعی می شوند که درآمد سرشار فروش نفت در این سالها کجا رفته و کجا نرفته، گویی در طول این سالها وحتی قبل از انقلاب هزینه های کشور و دولت ثابت مانده و فقط درآمد فروش نفت رشدی چند برابری داشته است و در آخر هم نتیجه گیری را به آنجا می رسانند که بخشی از این درآمد برای تامین منابع یارانه نقدی برداشت شده است چرا که دولت برای تامین یارانه نقدی با کسری بودجه مواجه است.

9- تامین یارانه نقدی از محل صندوق توسعه ملی !

در سال گذشته بازهم جریانهای رسانه ای مخالف دولت مدعی شدند بخشی از منابع صندوق توسعه ملی توسط دولت برداشت شده و چون دولت برای پرداخت یارانه نقدی با کسری بودجه مواجه است، پس این مبلغ برای تامین مبلغ یارانه نقدی برداشت شده است. این در حالی بود که معادل ریالی مبلغ برداشت شده از صندوق نه روی کاغذ بلکه بصورت واقعی در اختیار بانک کشاورزی قرار گرفته بود تا از آن برای بخش کشاورزی و آب استفاده شود. این برداشت طبق قانون که اجازه مصرف 10% مانده منابع صندوق برای بخشهای کشاورزی و آبی را مجاز دانسته بود صورت گرفت، لکن مخالفان دولت مدعی شدند که منابع از محل صندوق به بانک کشاورزی پرداخت شده تا از آن برای پرداخت یارانه نقدی استفاده شود.

10- تامین یارانه نقدی از محل فروش دلار در بازار !

پس از افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و فاصله گرفتن آن از نرخ ارز مرجع برخی افراد و گروهها ابتدا مدعی شدند که افزایش قیمت سناریوی خود دولت است و می خواهد دلارهایش را در بازار گرانتر بفروشد. پس از مدتی همان گروه های مخالف دولت با هدف به هم ریختن بازارهای کشور مدعی شدند دولت با کمبود ارز مواجه است و ارزی برای اختصاص دادن به کالاهای اساسی در کشور وجود ندارد، چرا که دولت به دلیل تامین منابع یارانه نقدی، دلارهای خود را در بازار فروخته است و اکنون با کمبود ارز برای کالاهای اساسی مواجه شده است.

11- تامین یارانه نقدی از محل واگذاری شرکتهای اصل 44 در بورس !

مخالفت بی منطق و چشم بسته مخالفان دولت و پیش گرفتن رویه تخریب در هر زمینه ای از طرف این گروه سبب شد تا حتی کارنامه درخشان دولت در زمینه واگذاریها که با واگذاریهای مساله دار و نادرست صورت گرفته در دوره های قبل قابل مقایسه نیست، نیز از تخریب این گروه ها در امان نماند. پس از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها هرگاه عرضه سهام شرکتی در بورس تهران انجام می شود بلافاصله مخالفان دولت وارد می شوند و با تحلیل قیمت عرضه سهام، آن را به هدفمندی یارانه ها و تامین مبلغ یارانه نقدی مرتبط می کنند. آخرین نمونه این واگذاریها به عرضه سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس برمی گردد که در مرحله اول، در اواخر اسفند ماه 91 صورت گرفت. هرچند که این عرضه در آن زمان با استقبال بازار مواجه نشد و به سال 92 موکول شد اما از قبل از عرضه سهام این شرکت مخالفان از کسری بودجه دولت برای پرداخت یارانه نقدی اسفند ماه سخن می گفتند و اینکه اگر این عرضه صورت نگیرد، یارانه نقدی اسفند پرداخت نخواهد شد. جالب آنکه در برخی موارد عرضه هایی که در بورس تهران یا فرابورس انجام می شود مربوط به شرکتهایی مانند تامین اجتماعی، صندوقهای بازنشستگی یا بخش خصوصی است و ارتباطی با دولت و درآمدهای آن ندارد. اما برخی مخالفان ناشیانه به محاسبه عدد و رقم می پردازند و می گویند عرضه سهام فلان شرکت برای تامین منابع یارانه نقدی صورت گرفته است.

12- تامین یارانه نقدی از محل درآمداتاق مبادلات ارزی !

پس از شکل گیری اتاق مبادلات ارزی و انتشار گزارش عملکرد این اتاق در سال گذشته، میزان درآمد حاصل از فروش ارز در این اتاق مشخص شد. بازهم مخالفان با ربط دادن این درآمد به یارانه نقدی نوشتند دولت از محل درآمد اتاق مبادلات ارزی یارانه نقدی 3 ماه را تامین کرد! تا اینگونه در افکار عمومی القا کنند که افزایش نرخ دلار در بازار و شکل گیری اتاق مبادلات ارزی برای تامین منابع پرداخت یارانه نقدی بوده است.

13- . . .

و این ماجرا همچنان ادامه دارد. هر ماه که موعد واریز یارانه نقدی فرا می رسد، سایت ها و روزنامه ها پر می شود از مطالب تحلیلی ! و کارشناسی ! که همگی حکایت از کسری بودجه دولت در پرداخت یارانه نقدی دارد اما دولت همچنان پس از گذشت بیش از دو سال و نیم از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها علیرغم ادعاهای گوناگون آقایان کارشناس و تحلیلگر، یارانه نقدی را پرداخت می کند. نکته جالب آنکه در ماجرای مخالفت با دولت ازجمله همین موضوع یارانه نقدی و قانون هدفمندی یارانه ها مرزبندی بین گروه ها و حلقه های سیاسی کشور از بین رفته است. اکثر این مطالب که هیچ پایه و اساس درستی نداشته و به دروغ منتشر می شوند در سایت ها و روزنامه های مدعی اصولگرایی و اصلاح طلبی دیده می شود. اما اینکه چرا آقایان و گروه های سیاسی مختلف از پرداخت یارانه نقدی به مردم و اجرای قانون هدفمندی یارانه ها عصبانی هستند و حاضرند برای نرسیدن 45 هزار تومان یارانه نقدی (که به قول خودشان هیچ ارزشی ندارد) به دست مردم، اینهمه دروغ منتشر کنند و آسمان و ریسمان به هم ببافند شاید در جواب این سوال نهفته باشد که این یارانه که در سالهای اخیر و به همت دولت خدمتگزار به مردم پرداخت می شود تا قبل از اجرای قانون هدفمندی یارانه ها به چه کسانی پرداخت می شد؟ در اختیار چه گروه هایی بود؟ اگر در اختیار تولید و بخش های صنعتی بوده چرا در طول 30 سال این بخشها نتوانستند با این منابع عظیم صنعت کشور را نوسازی کنند، کیفیت تولید را افزایش دهند، کالای مرغوب و قابل رقابت در بازار تولید کنند و . . . اما اکنون که کمتر از 3 سال است بخش کوچکی از یارانه ها از دست این حلقه ها خارج شده و به مردم پرداخت می شود داد و فریادها بلند شده که اقتصاد کشور نابود می شود! تورم چندین برابر می شود! نقدینگی از کنترل خارج شده! و هزاران حرف و حدیث دیگر که کوچکترین اتفاق معمولی در کشور را بلافاصله می چسبانند به هدفمندی یارانه ها و پرداخت یارانه نقدی.

نمی دانم چرا زمانیکه یارانه نقدی در اختیار این گروه ها بود، کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران اصولگرا و اصلاح طلب حتی یک مقاله کارشناسی هم ارائه نکردند که در طول آن سالها چه بلایی بر سر این منابع عظیم آمده است. اما امروز ریشه هر اتفاق و رویدادی را در هدفمندی یارانه ها و پرداخت نقدی یارانه به مردم می جویند و بلافاصله در سایت ها و روزنامه های خود منتشر می کنند. راستی در خبرها آمده بود که امشب یارانه نقدی اردیبهشت ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می شود، قاعدتا با اعلام این خبر باید منتظر کارهای کارشناسی جدید مخالفان دولت و هدفمندی یارانه ها باشیم تا منبع جدید دیگری را برای تامین مبلغ یارانه نقدی کشف کنند و در راستای اصول حرفه ای و سیاسی خود در اختیار افکار عمومی قرار دهند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها