کد خبر: ۱۳۲۷۰
زمان انتشار: ۱۴:۵۵     ۰۷ خرداد ۱۳۹۰
یك میلیون و 258 هزار متر مربع از زمینهای پارك لویزان كه به صورت غیرقانونی و رایگان به شركت خصوصی مورد حمایت مشایی و بقایی (سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران - سمگا) واگذار شده بود، از این شركت پس گرفته شد.

به گزارش فارس، بر اساس اعلام رسمی سایت سمگا، اسفندیار رحیم مشایی و حمید بقایی جزو اولین سهامداران شركت سمگا بوده اند و مدیرعامل این شركت، مهدی جهانگیری، معاون سابق مشایی در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری است. در نخستین روز از آغاز پذیره‌نویسی شركت سمگا بر اساس اخباری كه رسانه ها در آن روز منتشر كردند و سایت رسمی شركت سمگا در لینك اخبار خود قرار داده، در تاریخ 19 اردیبهشت ماه سال 88 اسفندیار رحیم‌مشایی رئیس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حمید بقایی قائم‌مقام وقت سازمان، سهام این شركت را خریداری كردند.

رحیم‌مشایی و بقایی به عنوان نخستین خریداران سهام این شركت، هر كدام رقم 5 میلیون ریال سهام را به طور نمادین خریداری كردند. همان روز 50 درصد و طی 4 روز بعد، 100 درصد سهام عرضه شده شركت سمگا توسط بانكها، مؤسسات سرمایه گذاری و افراد مطلع، خریداری شد و پذیره نویسی سمگا قبل از موعد پیش بینی شده به پایان رسید.

البته این روزها آقایان اخبار آن روزها را فراموش كرده و خرید نمادین سهام شركت سمگا را انكار می كنند و می گویند این سهام در آن روز به برخی میهمانان از سوی مهدی جهانگیری مدیر عامل این شركت اهدا شد كه برخی افراد مذكور آن سهام را به تعاونی كاركنان میراث فرهنگی اهدا كردند.

شركت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران "سمگا " با سرمایه 200 میلیارد ریالی در تاریخ هفتم تیر ماه سال 1388 آغاز به كارنموده است. این شركت به عنوان نخستین هلدینگ گردشگری با پشتیبانی بسیاری از بانك ها و موسسات مالی و همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، با هدف سرمایه گذاری در پروژه های شاخص توسعه گردشگری در كشور تشكیل شده بود.

زمین های اراضی ملی واگذار شده از شركت مورد حمایت مشایی و بقایی پس گرفته شد
مسئولین سازمان جنگلها به همراه استاندار تهران و مدیرعامل سمگا طی صورتجلسه‌ای در تاریخ 23 اسفند 88 بیش از 125.88 هكتار از اراضی پارك لویزان را برای اجرای طرح مجموعه تفرجگاهی شرق تهران به صورت رایگان به شركت خصوصی سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران "سمگا " واگذار می كنند.

بنابراین گزارش، توجیه واگذاری رایگان این زمینها به یك شركت خصوصی تصمیم نامه شماره 99677/43084 مورخ 18/5/88 هیأت وزیران در دور دوم سفرهای استانی و همچنین بند 3 مصوبه پنجمین جلسه كارگروه میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر تأمین شش قطعه زمین برای احداث پارك بزرگ و تفریحگاه مردمی در شهر تهران از محل منابع اراضی ملی است.

این در حالی است كه اولا حق بهره برداری از منابع طبیعی به استناد ماده 3 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگلها و مراتع مستلزم وجود طرح مصوب بوده، ثانیا واگذاری می بایست از طریق مزایده و با رعایت مقررات مربوط به اشخاص واجد صلاحیت صورت گیرد ثالثا درآمد حاصل از واگذاری می بایست به حساب‌های خزانه واریز گردد كه در واگذاری زمینهای فوق به شركت خصوصی سمگا هر سه مورد فوق نقض شده و كار غیرقانونی صورت گرفته است.

در پی عدم رعایت مقررات قانونی فوق الذكر در مقدمات واگذری بیش از 125 هكتار از اراضی لویزان به دستگاه‌های اجرایی ذیربط تذكر داده شد كه این مساله موجب فسخ واگذاری رایگان 125.88 هكتار از اراضی پارك لویزان به شركت خصوصی سمگا گردیده است.

یكی از مسائل و نكاتی كه بر غیرقانونی بودن این واگذاری ها تصریح دارد اینكه در این تصویبنامه‌ها به جنگل لویزان به عنوان یكی از مناطق گردشگری اشاره نشده بود. همچنین در مصوبات كارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران اشاره مستقیمی به پارك جنگی لویزان نشده بود.

ضمن اینكه اصولا پرونده‌های موضوع مواد یاد شده مربوط به واگذاری‌هایی است كه مشمول ممنوعیت ماده 2 آیین‌نامه اجرایی لایحه واگذاری اراضی نیستند و اجرای طرح مدیریت بهره‌وری منطقه‌ای جنگلی مانند لویزان موضوع خارج از شمول مواد یاد شده بود و مشمول ماده 3 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع است.

بنابراین دستكم استناد به این تصویبنامه وجهی نداشته و تصویب‌نامه‌های هیأت وزیران نیز تنها مجوز كلی جهت احداث مناطق و مراكز گردشگری ارائه می‌كرد. همچنین ترك تشریفات مزایده و واگذاری مدیریت بهره‌برداری طرح نیز فاقد مستند قانونی است.

لازم به ذكر است كه پیش از واگذاری غیرقانونی و رایگان 125 هكتار از اراض پارك لویزان به شركت خصوصی سمگا، در تاریخ 9 آبان سال 88 كارگروه میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان تهران كلیات طرح احداث مجموعه تفرجگاهی در منطقه شهید بابایی توسط شركت خصوصی سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و گردشگری "سمگا " را تصویب می كند و البته پیش از این مصوبه نیز در تاریخ 10 شهریور سال 88 در همین كارگروه كلیات طرح احداث پارك بزرگ و تفرجگاه مردمی در شهر تهران از محل اراضی تحت مالكیت سازمان مسكن و شهرسازی توسط شركت سمگا مصوب شده بود.

سپس مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران در تاریخ 24 آبان سال 88 در نامه ای به رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری كشور ضمن ارسال مدارك و مستندات در خصوص طرح مورد نظر درخواست اعلام نظر می‌نماید كه رئیس وقت سازمان نیز در پی نوشت موضوع را داری فوریت و اهمیت ذكر كرده و دستور اقدام در حداقل زمان ممكن ( حداكثر یك هفته) را می‌دهد و پس از این مكاتبات در تاریخ 23 اسفند سال 88 واگذاری رایگان زمینها انجام می شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۱ - ۰۸ خرداد ۱۳۹۰
۰
۰
دست شما درد نکند سری به شهرهای دیگر هم بزنید چون در ان جا هم دارند.
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها