کد خبر: ۱۳۴۱۲۲
زمان انتشار: ۰۹:۵۰     ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۲
دولت ترکیه با کارشکنی در مسیر حل سیاسی بحران سوریه همچنان تلاش دارد تا زمینه دخالت نظامی ناتو و آمریکا در منطقه را فراهم کند.
به گزارش 598 به نقل از فارس، رجب طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه درحالی روز سه‌شنبه سفر رسمی به واشنگتن را آغاز کرد که دولت وی همچنان با کارشکنی در مسیر حل سیاسی و مسالمت آمیز بحران سوریه، تلاش دارد تا منافع حزبی خود را تامین کند.

در حالی که همه کشورهای حامی مخالفان مسلح به پیچیده بودن شرایط در سوریه اعتراف دارند و طرح سرنگونی نظام را بعید می‌دانند، ترکیه و اردوغان هنوز بر موضع سرنگونی تاکید دارند.

همچنین آمریکا و روسیه این روزها در تلاش برای عملی کردن توافقات دوجانبه درباره سوریه هستند و کشورهای مختلف را برای حضور در اجلاس مشترکی در این زمینه دعوت می‌کنند.

ایران و مصر نیز در چاچوب کمیته ۴ جانبه به دنبال حل سیاسی هستند و تلاش می‌کنند تا موضع کشورهایی همچون عربستان را نیز به خود نزدیک کنند؛ قطری‌ها نیز به زودی برای رایزنی عازم تهران می‌شوند ولی اردوغان باز هم تاکید دارد که باید بر فراز سوریه منطقه پرواز ممنوع ایجاد شود و شرایط برای دخالت نظامی ناتو هموار است.

اردوغان در سخنانی مدعی شده که سوریه از سلاح شیمیایی استفاده می‌کند و از خط قرمزی که آمریکا تعیین کرده عبور کرده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی، بدون اشاره به اینکه چه زمانی و در چه مکانی از سلاح شیمیایی استفاده شده است، اظهار داشت که ما انتظار داریم که آمریکا مسئولیت بیشتری را برعهده بگیرد و در آینده نزدیک درباره اینکه چه اقداماتی می‌توان انجام داد، بحث خواهیم کرد.

این اظهارات اردوغان در واقع اشاره به گفته‌های باراک اوباما رئیس جمهور آمریکاست که تاکید کرده بود بکارگیری سلاح شیمیایی در سوریه خط قرمز واشنگتن است و باعث خواهد شد تا آمریکا در این کشور دخالت مستقیم نظامی کند.

این درحالی است که تنها دستگاه اطلاعاتی ترکیه مدعی است در سوریه سلاح شیمیایی به کار گرفته شده است و حتی خود آمریکایی‌ها نیز نسبت به این ادعاها با دیده تردید نگاه می‌کنند.

آنکارا در زمانی که معاذ الخطیب رئیس سابق ائتلاف مخالفان سوری پیشنهاد گفت‌وگو با نظام سوریه را داد، وی را وادار به استعفا کرد تا این گونه نشان دهد که گفت‌وگو خط قرمز اردوغان در سوریه است.

تمام این شرایط نشان می‌دهد که ترکیه برخلاف ادعاهایش درباره کمک بشر دوستانه برای دخالت در سوریه، تنها به دنبال افزایش قدرت خود به بهای کاهش امنیت دیگر کشورهای منطقه است.

محاسبه ساده انگارانه آنها از تحولات سوریه و عدم درک موقعیت ژئوپلتیک سوریه که آنرا با تونس و لیبی متفاوت می‌کند، باعث شده که امروز دولت اردوغان در باتلاق گرفتار است.

کارشکنی‌های اردوغان تلاشی است تا شکست خود و تحلیل‌های اشتباه وزیر خارجه‌اش مخفی بماند. در این باره روزنامه رادیکال نوشته، اشتباهات زیادی در سوریه مرتکب شدیم و اکنون آنکارا به جای اینکه بازیگری فعال باشد تلاش می‌کند تا از هزینه‌هایی که برایش ایجاد می‌شود، بکاهد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها