کد خبر: ۱۳۴۸۱۲
زمان انتشار: ۲۰:۰۸     ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
در انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات مجلس شورای اسلامی کاندیداها با نظارت و تایید صلاحیت شورای نگهبان می توانند در لیست نهایی نامزد های انتخاباتی قرار بگیرند و در صورت عدم تایید صلاحیت نیز می توانند به صورت قانونی به این رای اعتراض نمایند و در نهایت فارغ از نتیجه ی حاصله باید به قانون تمکین کنند.
به گزارش 598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ کاندیداهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به احتمال رد صلاحیت شدنشان از سوی شورای نگهبان گفته اند که از قانون تمکین می کنند و اقدامی بر خلاف قانون انجام نخواهند داد.
 
در انتخابات ریاست جمهوری سال 84 دو نفر از کاندیداهای نسبتا سرشناس جریان اصلاحات از سوی شورای نگهبان رد صلاحیت می شوند و این موضوع به صورت رسمی اعلام می شود اما پس از اعلام این خبر ستاد این دو کاندیدا (معین و مهرعلیزاده)  به شدت در محافل خبری و رسانه ها به این تصمیم شورای نگهبان اعتراض کردند و جریانی اجتماعی برای فشار از پایین و چانه زنی از بالا ایجاد کردند و این موضوع تا آنجا پیش رفت که برخی دیگر از کاندیدا ها که تایید شده بودند بخاطر جمع کردن بدنه اجتماعی و طرفدار این اقدام شورای نگهبان را تخطئه کردند.
 
از چند روز قبل از اعلام احراز صلاحیت ها محسن آرمين عضو سازمان مجاهدين اعلام کرد: در مورد عواقب رد صلاحيت كانديداهايي كه از مقبوليت اجتماعي برخوردارند، به شوراي نگهبان هشدار مي‌دهيم! محسن آرمين در مورد شايعه‌ي رد صلاحيت برخي كانديداها از جمله معين گفت: اين شايعه به صورت گسترده در مدتي كوتاه در سراسر كشور، رواج پيدا كرده و همين امر نشان‌دهنده‌ي سازمان‌يافتگي آن است. وي در گفت‌وگو با ايسنا افزود: طي روزها و هفته‌هاي اخير علايم و نشانه‌هاي نگران‌كننده‌اي نسبت به نحوه و چگونگي برگزاري انتخابات مشاهده مي‌شود، كه از جمله‌ي آنها شايعه‌ي رد صلاحيت دكتر معين است.

مصطفي تاج‌زاده عضو شوراي مركزي جبهه‌ي مشاركت در مناظره‌اي و در حاليكه هنوز از رد صلاحيت مصطفي معين باخبر نشده بود، گفت: اگر معين را رد صلاحيت كنند، در انتخابات شركت نمي‌كنيم.

درست با اعلام نظر شورای نگهبان پروژه فشار از پائین و چانه زنی در بالا آغاز شد به طوریکه علی شکوری راد رييس ستاد انتخاباتي معين و عضو شوراي مركزي جبهه مشاركت در اولین واکنش گفت: شوراي نگهبان خلاف قانون عمل كرده تا زمان اعلام رسمي وزارت كشور اسامي اعلام شده از صدا وسيما رسمي نبوده و فاقد وجاهت قانوني است.
 
مصطفي معين هم در جمع خبرنگاران حاضر، ردصلاحيتش از سوي شوراي نگهبان را نابجا، غيرقانوني و غيرمنطقي دانست و گفت: در انتخابات شركت نخواهم كرد.
 
مصطفی معین کاندیدای رد صلاحیت شده از سوی شورای نگهبان ضمن غیر قانونی خواندن اقدام شورای نگهبان در بند ششم و هفتم بیانیه اعتراض به رد صلاحیتش می نویسد: «من تصميم شوراي نگهبان را در رد غير قانوني صلاحيت نامزدهاي رياست جمهوري در اين جهت مي‌دانم و آن را در تعارض آشكار با اصول قانون اساسي، بديهيات دموكراسي، قضاوت افكار عمومي و مصالح ملي و فرآيند هاي جهاني مي‌بينم. اين تصميم به دنبال برگزاري انتخاباتي است كه در آن نه حقوق اساسي شهروندان مورد اعتناست و نه مشاركت فراگير و گسترده ملت مد نظر.مسئوليت آسيب‌ها و تهديدهايي كه از اين اقدام متوجه موقعيت و مصالح و امنيت ملي و بين‌المللي ايران مي‌شود به طور قطع با شوراي نگهبان خواهد بود.»
 
محسن مهرعليزاده، معاون رييس‌جمهور، رييس سازمان تربيت بدني و كانديداي نهمين دوره‌ي انتخابات رياست‌جمهوري كه در پي عدم احراز صلاحيت خود از سوي شوراي نگهبان براي كانديداتوري رياست‌جمهوري با صدور پيامي اعتراض خود را نسبت به چنين تصميمي اعلام كرد.وی نوشت: از آن‌جايي كه اين‌جانب نظر شوراي نگهبان را در اين خصوص فاقد وجاهت قانوني و مغاير با اصول مسلم و مصرح قانون اساسي مي‌دانم با ارسال اعتراض كتبي به شوراي مذكور خواستار اعاده اين حق قانوني گرديده‌ام و قضاوت واقعي را بر عهده‌ي مردم خواهم گذاشت.
 
حالا اما نوبت سایرین از حامیان جبهه ای و گروهی تا رسانه ها و بدنه دانشجویی حامی کاندیداهای رد صلاحیت شده بود تا به تصمیم شورای نگهبان اعتراض کنند.
 
جبهه مشارکت با محكوم كردن عمل شوراي نگهبان در رد صلاحيت برخي از نامزدهاي انتخابات رياست‌جمهوري در دوره نهم، اعلام كرد كه در فرصت‌هاي آينده به تفصيل راجع به اين موضوع و نيز روند پيش روي دموكراسي در كشور با ملت آگاه ايران سخن خواهد گفت اما در اين زمان ذكر چند نكته را لازم مي داند.
 
مجمع روحانيون هم در بیانیه خود نوشت: در شرايطي كه همه مسوولان نظام توجه و تأكيد جدي بر حضور گسترده مردم پاي صندوقهاي راي داشته و تلاش و تكاپوي بسيار بر مشاركت حداكثري مردم در عرصه سرنوشت‌ساز انتخابات نموده‌اند، اميد و انتظار جامعه اين بوده كه با سعه صدر و تحمل افزون ميدان رقابت در اين دوره انتخابات فراهم گرديده و شرايط لازم براي حضور مردم در گزينش فرد مورد نظر از هر گروه و گرايش سياسي چهارچوب قانون اساسي محقق شود.
 
جالب اینکه وزارت كشور اطلاعيه داد؛ نگراني عميق خود را نسبت به روند پيش آمده ابراز مي‌كنيم شوراي نگهبان در فرصت باقي‌مانده چاره‌انديشي و تجديدنظر كند.
 
مجید انصاری معاون حقوقي و پارلماني رييس جمهور گفت: در اقدام شوراي نگهبان تناقضات مكرري به چشم مي‌خورد و به نظر مي‌رسد اين شورا از نظريه واحد و به تعبير بهتر وحدت رويه‌اي در بررسي صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري در ادوار مختلف برخوردار نيست و در هر دوره‌اي با نظر مصلحت‌گرايانه فراتر از قانون، مصلحت‌هايي را مدنظر قرار داده است كه اين مصلحت‌سنجي‌ها ممكن است در يك دوره جواب داده باشد اما در كل، مجموعه‌اي از رفتار متناقض شوراي نگهبان را ترسيم مي‌كند.
 
الهه کولایی نماینده مجلس ششم و سخنگوی ستاد مصطفی معین در اعتراض به شوررای نگهبان می گوید: «اين شورا بايد به خاطر عملكرد غير قانوني خود از مردم ايران عذرخواهي كند. انجام اين مقدمات غير قانوني براي انتخابات رياست جمهوري، قطعاً نتيجه غير قانوني نيز به همراه خواهد داشت. »
 
سيد علي‌اكبر محتشمي‌پور رييس ستاد انتخابات مهدي كروبي هم، رد صلاحيت‌هاي اعلام شده از سوي شوراي نگهبان و از طريق صداوسيما را سليقه‌يي، مردود و غيرقانوني خواند.

منتجب‌نيا عضو مجمع روحانیون نیز گفت: در جلسه‌ مجمع روحانيون مبارز؛ اعضا نگراني شديد خود را از ردصلاحيت كانديداها ابراز كردند چرا که اين عمل ستم به مردم است!
 
محسن آرمین سخنگوي سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي رد صلاحيت دكتر معين را فاقد وجاهت قانوني دانست و در گفتوگو با ایسنا گفت: از نظر ما رد صلاحيت دكتر معين به معناي رد صلاحيت انتخابات است.
 
محمد سلامتي در واكنش به رد صلاحيت‌ برخي از كانديداهاي رياست‌جمهوري، از جمله معين گفت: مسوولان بالاي حاكميت با دخالت جلو آثار سوء اين شيوه‌ي برخورد را بگيرند. دبيركل سازمان مجاهدين انقلاب اسلامي در گفت و گو با خبرنگار ايسنا افزود: متأسفم كه شوراي نگهبان صلاحيت معين را رد صلاحيت كرد، چرا كه معين هم نماينده مجلس بوده و هم وزير و سابقه‌ي خوبي هم داشته، از اين رو دليلي براي رد صلاحيت ايشان وجود ندارد.
 
اعظم طالقاني در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اين كه به نظر مي‌رسد شوراي نگهبان در اين فرصت باقيمانده تغييري در تصميم خود نخواهد داد، ابراز عقيده كرد: مگر اينكه براي تاييد برخي از ردشده‌ها از برخي جاها با فشار مواجه شود، چراكه تصميمي كه امروز اعمال شده نتيجه‌ي بحث و بررسي‌هاي امروز و فردا نيست.

در آن زمان خبرگزاری ایسنا که توسط برخی مدیران نزدیک به دولت خاتمی اداره می شد نقش گسترده ای در دامن زدن به التهابات در پوشش سخنان حامیان معین و دانشگاه ها داشت. به طوریکه ظرف این مدت این خبرگزاری بیش از 100 خبر و گزارش در این خصوص منتشر ساخت. پوشش تشریحی تصویری تجمعات صورت گرفته یکی از این اقدامات بود.
 
اعتراض و تجمع جمعي از دانشجويان كوي دانشگاه
 
در این میان هم البته نباید از پیاده نظام های دانشگاهی سیاسیون به خصوص طیف علامه در دانشگاه ها غافل شد؛ چیزی که بلافاصله از سوی ایسنا پوشش داده می شد. به طوریکه تعدادي از دانشجويان دانشگاه بوعلي‌سيناي همدان درباره‌ي ردصلاحيت‌هاي شوراي نگهبان و هم‌چنين مواضع كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس درباره‌ي وضعيت فرهنگي اين دانشگاه، تجمع اعتراض‌آميز برگزار كردند. همچنين اعتصاب غذاي 10 دانشجوي دانشگاه علوم پزشكي شهركرد ادامه یافت.
 
 
انجمن دانشگاه تهران نیز در این ایام پیاده نظام سیاسیون در دانشگاه ها شده بود نقش خود را ایفا کرد به طوریکه انجمن‌هاي دانشكده‌هاي فني، پزشكي و پيراپزشكي دانشگاه تهران در اعتراض به ردصلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري در مقابل دانشكده‌ي فني تجمع برگزار کردند. در اين تجمع، دبير تشكلات انجمن اسلامي دانشجويان دانشگاه تهران گفت: شوري نگهبان در شب دوم خرداد حماسه‌اي ديگر در جواب حماسه‌ي دوم خرداد هفتاد و شش آفريد و تعداد زيادي از كساني را كه حداقل مطالبات مردم از آنان انتظار مي‌رفت، رد كرد. «حسام الدين علامه» اظهار داشت: شوراي نگهبان [...] را تأييد مي‌كند ولي مصطفي معين را كه سه دوره وزير بوده، اعلمي و يزدي را كه در انتخابات ديگر تأييد شدند، كواكبيان را كه معتقد به حداقل‌هاست و مهرعليزاده را رد صلاحيت كرد! وي همچنين خطاب به رييس جمهور گفت: شما انتخابات مجلس هفتم را برگزار كرديد، ولي اينها معين را هم كه كف مطالبات مردم بود رد صلاحيت كردند و از شما كه شعار توسعه‌ي سياسي سر مي‌دهيد انتظار داريم حداقل چانه زني‌هايي بكنيد.
 
 
اعتراض و تجمع جمعي از دانشجويان كوي دانشگاه
 
«مجيد حاجي‌بابايي» عضو شوراي مركزي طيف علامه درباره‌ي اعلام نتايج بررسي صلاحيت كانديداهاي رياست جمهوري گفت: با توجه به اين اتفاق بايد جنبش دانشجويي و نخبگان جامعه نسبت به اين امر اعتراض كنند.  جريان راست چون توان رقابت با اين فرآيند را در خود نمي‌ديد، اقدام به اين ردصلاحيت‌ها كرد؛ در صورتي كه همگي مي‌دانيم اين فرآيند دموكراسي‌خواهي با ردصلاحيت‌هاي صورت گرفته از بين نمي‌رود بلكه ادامه پيدا مي‌كند و جريانات دانشجويي و سياسي بايد در اين فرآيند مطالبات خود را مطرح كنند.
 
اعتراض و تجمع جمعي از دانشجويان كوي دانشگاه
 
«عبدالله مومني» دبير تشكيلات اين تشكل دانشجويي نيز به خبرنگار ايسنا گفت كه شوراي تهران دفتر تحكيم وحدت(طيف علامه) براي بررسي نتايج بررسي صلاحيت‌ها و اتخاذ موضع، جلسه تشكيل مي‌دهد.  همچنين سخنگوي فراكسيون موسوم به روشنگري طیف علامه گفت: هاشمي و كروبي به عنوان با تجربه‌هاي نظام مقابل ردصلاحيت‌هاي شوراي نگهبان ايستادگي كنند تا جمهوريت نظام حفظ شود.
 
اعتراض به شورای نگهبان در مورد رد صلاحیت معین فقط محدود به اصلاح طلبان تند روی آن زمان و ستاد معین نماند و کروبی و برخی از اصولگرایان به این نظر شورای نگهبان اعتراض کردند.
 
حامیان محمد باقر قالیباف کاندیدای وقت و شهردار فعلی تهران در بیانیه ای در انتقاد به نظر شورای نگهبان نسبت به رد صلاحیت معین و تایید صلاحیت احمدی نژاد شهردار وقت تهران نوشته اند: «بد نيست اين جا براي روشن شدن افكار عمومي اين سوال را مطرح كنيم كه شوراي محترم نگهبان براساس كدام تحليل و تشخيص دكتر مصطفي معين را فاقد صلاحيت جهت حضور در رقابت‌هاي انتخابات رياست جمهوري اعلام كرده است و در همين راستا اين شوراي محترم براساس كدام ديدگاه و بينش دكتر محمود احمدي‌نژاد را قابل صلاحيت جهت حضور در انتخابات رياست جمهوري دانسته است.»
 
ایسنا از قول محمد باقر قاليباف هم نوشت که وی گفته است: همانگونه كه پيش از اين هم گفته بودم يكي از اهداف من از حضور در انتخابات، تحقق مشاركت حداكثري مردم و ايجاد نشاط در فضاي سياسي كشور است و به طور طبيعي از هر اقدامي كه در اين راستا نباشد، استقبال نمي كنم.

این اعتراض ها به اینجا ختم نشد و همه افراد سیاسی از جمله کروبی و هاشمی برای اینکه رهبری در نظر شورای نگهبان تغییر ایجاد کنند به میدان آمدند و بیانیه صادر کردند و در موازات آن بدنه دانشجویی اصلاح طلب ها دست به اعتراض زدند و فضای آشوب را در محیط دانشگاه دامن زدند و به این ترتیب پروژه فشار از پایین و چانه زنی از بالا را تکمیل کردند.

محمد باقر نوبخت سخنگوي ستاد انتخاباتي هاشمي رفسنجاني در این باره به ایسنا می گوید: از رهبر فرزانه انقلاب تقاضا مي‌شود در جهت تجديدنظر شوراي محترم نگهبان تدبير فرمايند.

 
کروبی در اطلاعیه ای متذکر شد: شوراي محترم نگهبان از ردصلاحيت‌هاي غيرقانوني خودداري كرده و دلسوزان نظام مانع از آن مي‌شوند كه تجربه‌ تلخ انتخابات مجالس چهارم و هفتم تكرار شود.
تا اینکه پس از نامه رهبر انقلاب به شوراي نگهبان، این شورا در نامه‌اي به مقام معظم رهبري صلاحيت معين و مهرعليزاده را تاييد كرد.
متن كامل نامه دبير شوراي نگهبان بدين شرح است:

«بسمه تعالي
محضر مبارك مقام معظم رهبري حضرت آيت الله خامنه‌اي (ادام‌الله ظله‌العالي)
با سلام و تحيت
از اظهار لطف و عنايت حضرتعالي در تاييد عملكرد اين شورا در خصوص بررسي و احراز صلاحيت داوطلبان رياست جمهوري با رعايت موازين قانوني تشكر مي‌گردد.
شوراي نگهبان ضمن تقيد به ضوابط و قوانين و مقررات، معتقد و پايبند به اصل مترقي شرعي و قانوني ولايت فقيه بوده و در امر انتخابات نيز اين سيرت و سنت را مراعات كرده است.
در اين دوره هم بر اساس ضوابط قانوني با بحث‌هاي مفصل و مراجعه به سوابق و اسناد و مدارك و انجام كارشناسي‌هاي لازم به همين منوال عمل و نتيجه اعلام گرديد.
پس از وصول نامه جنابعالي جلسه‌ي فوق‌العاده شوراي نگهبان جهت تجديدنظر تشكيل گرديد و از آنجا كه حضرتعالي مطلوب را آن دانسته‌ايد كه همه افراد كشور از صاحبان سلايق گوناگون سياسي فرصت و مجال حضور در آزمايش بزرگ انتخاب را بيابند، در امتثال نظر ولايي آن مقام شريف صلاحيت آقايان مصطفي معين و محسن مهرعليزاده اعلام مي‌گردد.
اميد است خداوند وجود مبارك حضرتعالي را مستدام و ما را در انجام وظايف قانوني و شرعي خويش موفق بدارد.

پس از اینکه با دستور رهبر انقلاب مصطفی معین و مهرعلیزاده به گردونه انتخابات بازگشتند نیز واکنش ها جالب توجه بود. ستاد اطلاع رسانی معین در اطلاعیه ای نوشت: برگزاري انتخابات آزاد و دفاع از حقوق شهروندي همه نامزدهايي كه حق آنان مورد تعرض و تضييع قرار گرفته است، و مخالفت با نظارت استصوابي از جمله‌ اصول مورد تأكيد آقاي دكتر معين و گروه‌هاي حامي ايشان بوده است و از اين پس نيز خواهد بود.

محمد خاتمی رييس جمهور در اطلاعيه ای در خصوص برگزاري انتخابات سالم نوشت: تدبير بجاي رهبري از اشتباهي كه مي‌توانست منشاء خسارت كشور و نظام شود جلوگيري شد.

جالب این که مصطفی معین با وجود بهره از حکم رهبر انقلاب برای حضور در انتخابات نتوانست حتی به دور دوم انتخابات راه یابد و ان در حالی بود که حامیان معین رد صلاحیت معین را "ختم جمهوریت" دانسته بودند.
 
در حال حاضر که کاندیدا ها منتظر نتیجه تایید صلاحیت ها از طرف شورای نگهبان هستند توقع می‌رود که در صورت رد صلاحیت هر کدامشان بر سر حرفشان باقی بمانند و فقط از راههای قانونی اعتراض خود را اعلام کنند و از انجام اقدامات غیر عقلانی در اعتراض به شورای نگهبان خودداری نمایند.
باید منتظر ماند و صبر کرد...
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
599
FRANCE
۲۰:۱۷ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۲
۰
۰
احسنت بر این دانشجویان ! بنده به عنوان طرفدار آقای هاشمی امیدوارم ردّ صلاحیتش کنن .چون با اینهمه تخریب اصلاً ارزش اومدن نداره .هاشمی مظلوم خیلی واسش ناراحتم
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها