کد خبر: ۱۳۴۹۵۰
زمان انتشار: ۱۱:۳۴     ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۲
رویکرد دوستانه نخست وزیر منتخب پاکستان نسبت به هند باعث شده است تا ارتش پاکستان به دقت هر اقدام نخست وزیر جدید را تحت کنترل و نظارت داشته باشد.

به گزارش 598، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزری رویترز، ارتش پاکستان 14 سال پیش نواز شریف را از سمت خود ساقط کرد و او را با دستان دستبند زده روانه تبعید کرد اما وی بار دیگر موفق شد تا با پیروزی در انتخابات پاکستان وارد عرصه سیاست شود.

حزب مسلم لیگ پاکستان شاخه نواز موفق شد با کسب 124 کرسی از 272 کرسی در انتخاب پارلمانی ماه جاری میلادی پیروز شود. حزب مردم پاکستان تنها 31 کرسی را در این انتخابات کسب کرد.

نواز شریف هم اکنون نخست وزیر کشوری شده است که بیش از 66 سال تحت حکومت ارتش و نظامیان بوده و پس از آن حملات شبه نظامیان طالبان، افزایش خشونت‌های فرقه‌ای، قطع دائمی برق و بیکاری گسترده در میان 180 میلیون نفر رواج یافته است.

شهزاد چودری، یکی از مارشال‌های سابق نیروی هوایی پاکستان گفت: پاکستان هم اکنون مشکلات بسیار زیادی دارد و نواز شریف نیازمند کمک و حمایت هر کس از جمله ارتش است.

هم اکنون پرسش مطرح شده این است، آیا ارتش پاکستان به نواز شریف آزادی عمل برای انجام آنچه که می‌خواهد، می‌دهد؟ هدف اصلی نواز شریف ارتقای تجارت و روابط با هند است. این دو همسایه اتمی از زمان استقلال و مناقشه بر سر کشمیر سر جنگ داشته‌اند.

سیاست‌های نواز شریف در قبال هند باید با بررسی و دقت فراوان همراه باشد. برخی در ارتش پاکستان بودجه فراون برای نیروهای نظامی جهت مقابله با تهدید احتمالی از سوی هند توجیه می‌کنند.

نخست وزیر منتخب پاکستان گفت: من هیچ گاه مشکلی با ارتش نداشتم. کودتای نظامی علیه من توسط تنها یک فرد انجام شد. مابقی ارتش کشور هیچ دخالتی در این امر نداشتند. باید با یکدیگر همکاری کنیم.

افسران ارتش پاکستان اعلام کردند که سه مساله را از نزدیک تحت بررسی نظارت قرار می‌دهند تشکیل کمیسیونی برای تحقیق در خصوص حمله 1999 هندوستان به منطقه مورد مناقشه میان دو کشور، انتخاب جانشین برای فرمانده کنونی ارتش که قرار است در ماه نوامبر سال جاری میلادی دوره وی تمام شود و برنامه‌های شریف برای مقابله با شبه نظامیان به ویژه طالبان پاکستان این موارد را شامل می‌شود.

ارتش پاکستان میان طالبان "خوب" و "بد" تمایز قایل است. خوب‌ها افرادی هستند که به نیروهای امنیتی پاکستان حمله نمی‌کنند و علیه افغان‌ها می‌جنگند اما بدها طالبان‌هایی هستند که ده‌ها هزار تن از سربازان و غیرنظامیان پاکستانی را کشته‌اند.

شریف تمایل به مذاکره با طالبان پاکستان دارد. ارتش پاکستان همچنین می‌خواهد از این موضوع آگاه شود که آیا نواز شریف می‌تواند چهار ولایت این کشور را که هر کدام توسط احزاب مختلف اداره می‌شود، متحد کرده تا به این وسیله اقدامات شبه نظامیان را از میان ببرد و خنثی کند یا خیر.

شبه نظامیان پاکستان پیشتر جزو حامیان ارتش این کشور بودند و از آنها به عنوان جاسوس و عامل مهاجم در حمله به هندوستان استفاده می‌شد. با وجود تغییر در این روند، بسیاری در ارتش پاکستان همچنان متهم به حمایت از شبه نظامیان هستند.

هندوستان نیروهای امنیتی پاکستان را به حمایت و پشتیبانی از مردان مسلح متهم می‌کند که شهر بمبئی را در سال 2008 میلادی مورد تهاجم و حمله قرار دادند.

ژنرال پرویز اشفق کیانی، فرمانده ارتش پاکستان در سخنانش هندوستان را تهدید خارجی خوانده اما هم اکنون شبه نظامیان را تهدید داخلی می‌داند و در لفاظی‌های خود کاملا تغییر ایجاد کرده است.

یکی از مقام‌های ارشد ارتش پاکستان گفت: ارتش هم اکنون کاملا از موضوع اهمیت صلح با هند کاملا آگاه است. همه خواهان حل مساله کشمیر هستند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها