کد خبر: ۱۳۶۱۰
زمان انتشار: ۰۱:۲۰     ۱۴ خرداد ۱۳۹۰
به گزارش 598 به نقل از فارس يك پزشك طب سنتي امروز در اين همايش حجامت را مقوله‌اي متفاوت با اهداي خون و خونگيري دانست و گفت: منفعت حجامت براي خود شخص است در حالي كه خونگيري و اهداي خون براي ديگران سومند است.
سيد سعيد اسماعيلي با نقد اين مسئله كه اگر قرار بود خونگيري جاي چيزي باشد آن مقوله "فَصد " است افزود: با وجود اينكه در زمان معصومان(ع) فصد بوده‌است و شباهت زيادي با خونگيري دارد ائمه بر انجام حجامت تاكيد كرده‌اند.
وي ضرورت و كاربرد اصلي حجامت را درماني براي غلبه خون در بدن دانست و گفت: علائم غلبه خون در بدن احساس سنگيني سر و صورت، سردرد، برجستگي رگ‌ها، سرخ شدن چهره، ايجاد تاري ديد، خون دماغ، ديدن خواب‌هاي وحشتناك است.
اين پزشك طب سنتي با تأكيد بر عوارض جدي غلبه خون در بدن همچون سكته مغزي و خونريزي تصريح كرد: با حجامت كردن مي‌توان از وقوع اين بيماري‌هاي منجر به مرگ جلوگيري كرد.
به گفته وي، حجامت پشت گوش‌ها، درمان مؤثر و كاملي براي نوزادان داراي بيماري زردي پس از تولد است كه مي‌توان به جاي بستري كردن نوزادان و تعويض خونشان انجام داد.
اسماعيلي خاطرنشان كرد: حجامت در دو نوع خشك(بادكش و بدون تيغ) و تر (با تيغ) است كه بر اين اساس هر يك از حجامت‌هاي خشك و تر نيز خود به دسته‌بندي گرم و سرد تقسيم مي‌شوند.
وي زمان انجام حجامت را نيز فصل بهار و پاييز ذكر و اضافه كرد: سن حجامت هم نسبي و با توجه به تشخيص پزشك و شرايط بيمار است.
اين استاد برجسته طب سنتي حجامت را از سنت انبيا دانست و گفت: تاريخ حجامت با تاريخ خلقت بشر و نخستين پيامبر حضرت آدم گره خورده‌است.
به گفته اسماعيلي حجامت يكي از مقولات ديني است كه در خصوص انجام اين درمان طب سنتي 832 حديث از پيامبر(ص) و ائمه(ع) روايت شده‌است.
يك پزشك طب سنتي و گياه درماني نيز در ادامه حجامت(خشك و تر) را به طور كلي نجاتبخش و يكي از بهترين ابزار و اعمال يداوي دانست و گفت: حجامت در درمان و پيشگيري از بسياري بيمارها مؤثر و نافع است.
سيد محمد مواظب افزود: برگزاري اين همايش‌هاي آموزشي توجيهي نقش مؤثري در گسترش فرهنگ حجامت و افزايش ديد علمي، ديني و درماني مردم نسبت به اين مسئله دارد.
وي با تأكيد بر ضرورت تبيين و اثبات علمي حجامت به عنوان يكي از اعمال يداوي در طب اسلامي اظهار داشت: طي 20 ساله اخير اقبال مردم به انجام مسئله حجامت و اثرات آن افزايش يافته‌است.
مواظب در ادامه در خصوص انجام حجامت خشك تصريح كرد: اين نوع حجامت براي جابجايي مواد زائد بدن، رفع درد و تورم، گرم كردن اعضا انجام مي‌شود.
وي يادآور شد: با توجه به اينكه در انجام حجامت خشك خونگيري انجام نمي‌شود كاربرد آن در موارد عمومي راحت‌تر و بهتر از حجامت تر (با تيغ) است.
نخستين همايش بزرگ حجامت "هديه شب معراج به همت دفتر مطالعات طب اسلامي ـ سنتي طب النبي(ص) كاشان با حضور 300 نفر از دانشجويان پزشكي، طلاب علوم ديني، اعضاي پايگاه‌هاي بسيج و پزشكان برجسته طب سنتي اين شهرستان برگزار شد.
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها