کد خبر: ۱۳۷۳۰۸
زمان انتشار: ۰۲:۵۹     ۱۰ خرداد ۱۳۹۲
به گزارش  598 به نقل از خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معاون اول محمد خاتمی دردوران اصلاحات گفت: فضای حاکم بر دانشگاه‌ها در سال‌های گذشته امنیتی بوده و با نظر امام و رهبری همخوان نبوده است. نظر امام و رهبری آن است که دانشگاه‌ها سیاسی باشند. دانشجوها را ستاره‌دار کردند و استادها را بازنشسته. انجمن‌های دانشجویی و تشکل‌های صنفی عموما تعطیل شدند.فضای دانشگاه‌ها در سال گذشته بی‌روح و کسل‌کننده بوده است.

عارف در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: یخ موجود در فضای دانشجویی را می‌خواهم بشکنم. دانشجویان عزیز ما مطالبات جدی دارند، پرسش‌های جدی درباره یاران امام داشتند که نمی‌توانستم به صورت جدی جواب بدهم.

تعریف و تمجید های وی از دوران اصلاحات آنچنان بود که وی چند بار نام هاشمی و خاتمی را به زبان آورد. محمد رضا عارف اما در حالی منتقد فضای دانشگاهی است و فضای دانشگاهی را امنیتی می داند که مروری بر ایام اصلاحات تفاوت های بسیاری را آشکار می کند.

دولت اصلاحات در طول دوران قدرت خود، در سخنرانی‌هایی رسمی همواره بر شعار "آزادی بیان" و "زنده باد مخالف من" تاکید داشت.از طرفی دیگر دفتر تحکیم وحدت دوران دوم خرداد نیز همیشه بر مستقل بودن از دولت و طرفداری از حضور دانشجویان با تفکرات مختلف در دانشگاه اصرار می ورزید.اما نیمه‌ی پنهان رفتارهای دولت اصلاحات و دفتر تحکیم وحدت را می توان در نامه‌های خصوصی آنها یافت.

در نامه ی مورخ 27/2/77 که از طرف مجید فراهانی، عضو شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت به معاون وقت دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز ارسال شده بود دورویی ظاهر و باطن شعارهای آن دوران را نشان می دهد.

دفتر تحکیم وحدت با یادآوری مذاکراتی را که برای یافتن راهکارهای مناسب برای نابودی انجمن اسلامی دانشجویان با معاون دانشجویی داشته، خواستار استفاده از همه‌ی راه‌ها و امکانات چه در داخل دانشگاه و خارج از دانشگاه برای ریشه کن کردن انجمن اسلامی دانشگاه شهید چمران شد.

دفاع انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز از مبانی امام و رهبری و هم صدا نشدن این انجمن با فعالیتهای ضدانقلابی دفتر تحکیم وحدت، باعث شد این دفتر، به فکر عملیاتی کردن نقشه خود، برای حذف انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه چمران اهواز باشد.

اما برخلاف میل و رفتار معاون دانشگاه و دفتر تحکیم وحدت، اکثریت دانشجویان از اقدامات عدالتخواهانه‌ی انجمن اسلامی دفاع می کردند، به همین دلیل دفتر تحکیم وحدت در این نامه تحت عنوان این جمله که "امیدواریم با تلاش مضاعف و بهره گیری از تمامی امکانات و موجود چه در دانشگاه و خارج از آن امر فوق_حذف انجمن اسلامی_ محقق گرد."خواستار فعالتر شدن معاون دانشگاه و اساتید برای تحریک دانشجویان می شود.

نکته قابل توجه در این نامه، استفاده از واژه قلع و قمع به این صورت است:«بکارگیری همت بیشتر برای تحقق امر مذکور قبل از پایان ترم نحصیلی و قلع و قمع تفکر در دانشگاه می باشد.» و این خود نشان از اعمال فشار های دولت بر جریان های دانشجویی ارزشگرا است.

مجید فراهانی در ادامه خطاب به معاون دانشجویی دانشگاه چمران، مهمترین عامل یاریگر در حهت حذف انجمن اسلامی را استفاده از امکانات امنیتی و فشار از طریق مسئولین اجرایی که قبلا با استاندار وقت اهواز، آقای خرم، هماهنگ شده است، می داند.

پیشنهاد تهدید دانشجویان برای اعتراض به عملکرد انجمن اسلامی و تکثیر بیانیه و اطلاعیه به نام دانشجویان توسط فراهانی، شاه بیت این نامه‌ی محرمانه بود.

بی شک کدهای داده شده در این نامه، گره از معماهای حوادث دانشگاه‌ها در دوران اصلاحات، علی الخصوص فتنه‌ی 18 تیر که نشانه های بده بستان میان جریان رادیکال دانشگاهی و دولت تجدید نظر طلب است، باز می کند.

لازم بذکر است،آقای کربلایی،به عنوان نماینده اصلاح طلب در مجلس ششم حاضر شدند. مجید فراهانی نیز اولین ‎بار در سال 1377 با رادیو آزادی امریکا در پراگ مصاحبه کرد و بعدها به عنوان،رئیس شاخه دانشجویی حزب مشارکت معرفی شد.

جالب آنکه حتی مصطفی معین وزیر علوم تجدید نظر طلبان دستور برخورد امنيتي، قضايي، سياسي، حقوقي با دانشجويان منتقد خود است.

پرده دیگر برخوردهای امنیتی مسئولان وزارت علوم را یکی دیگر از فعالین دانشجویی آن ایام اینطور باز گو می کند.

پرویز امینی دبیر اسبق اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در این باره می گوید: اتحادیه در سال 82 در مقابل وزارت علوم تجمعی اعتراض آمیز برگزار کرد. مسئولین وزارتخانه نیز برخورد تندي با دانشجویان كردند. بعد آقاي معين نامه‌اي به آقاي خاتمي نوشت كه درخواست كرد با دانشجویان برخورد امنيتي و قضایی بشود كه آن نامه موجود است و در آن زمان عین نامه مذکورمنتشر شد. این نامه واقعیت ذهنیت آنها درباره دانشجو، دانشگاه، آزادی، حق انتقاد و مخالفت و... را بازگو می کند. همین فرد یعنی معین کاندیدای جریان اصلاحات با راست گرا ترین و لیبرال ترین شعارها در سال 84 است و به همین دلیل این نامه به عنوان یک سند محکم می تواند مفسر دوره اصلاحات و حاملان اصلاح طلب آن باشد.

در این نامه که متعلق به دوران ریاست جمهوری آقای سیدمحمد خاتمی است، مصطفی معین وزیر علوم وقت در اعتراض به یک تجمع دانشجویی، از رئیس‌جمهور وقت می‌خواهد که با دانشجویان تجمع کننده برخورد "امنیتی اطلاعی قضایی سیاسی حقوقی" شود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها