کد خبر: ۱۳۸۰۴۱
زمان انتشار: ۱۵:۰۳     ۱۳ خرداد ۱۳۹۲
آیت الله کعبی در گفتگو با پایگاه ۵۹۸ بیان نمود:
عدالت و پیشرفت باهم آمیخته هستند و این دو مکمل یکدیگرند عدالت باعث رونق و پیشرفت میشود و پیشرفت بدون عدالت ظلم است و باعث وابستگی و ذلت میشود بنابراین سه کلید واژه مقاومت و عدالت و پیشرفت مکمل یکدیگرند و اینگونه نیست که بعضی ها القا کنند که شعار مقاومت به معنای ستیز و جنگ و امثال اینهاست بلکه مقاومت، ایستادگی برای استیفای حقوق ملت و تحقق عدالت و در نتیجه تحقق پیشرفت خواهد بود.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، آیت الله کعبی عضو مجلس خبرگان رهبری و از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار پایگاه 598 به تبیین ویژگی های کاندیدای اصلح و گفتمان امام و رهبری پرداخته است که متن این گفتگو در ادامه می آید.

به نظر حضرتعالی کاندیدای اصلح برای تصدی پست ریاست جمهوری باید چه شاخص هایی داشته باشد؟


من فکر می کنم که اگر ملت عزیز ایران خط هدایت رهبری را دنبال کنند، به گزینه اصلح خواهند رسید. گفتمان امام و رهبری باعث پیشرفت، عدالت، حل مشکلات معیشتی و رشد و شکوفایی ملت و پایداری اقتصادی از هر جهت می شود ، ما نباید دنبال گزینه هایی باشیم که صرفا شعار و وعده می دهند.



معمولا گزینه ای که بتوانند با عقلانیت، معنویت، عدالت و واقع گرایی و براساس اسناد بالادستی یعنی قانون اساسی، سند چشم انداز بیست ساله، برنامه پنجم توسعه و برنامه بودجه سالانه راههای تحقق و اجرایی کردن این برنامه ها را پیش ببرد و تعهد انقلابی و ولایت مداریش بالاتر باشد می تواند انتخاب اصلح باشد. ما باید خط هدایت رهبری را دنبال بکنیم و شاخص ها و ملاک های اصلح را در کلام امام و رهبری جستجو نمائیم و خودمان تحقیق کنیم و انسانهای مورد اعتماد را هم پیدا نمائیم.

با توجه به فرمایشات شما در مورد گفتمان امام لطفا بفرمایید کاندیداهای ریاست جمهوری باید چه مشخصه هایی داشته باشد تا مردم متوجه شوند که این کاندیداها در مسیر گفتمان امام و رهبری حرکت می نمایند ؟

گفتمان امام، امروز در رهنمودهای رهبری است و رهبری هم در انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری یعنی همین انتخابات پیش رو در مشهد مقدس از اول فروردین تاکنون همواره رهنمودهای بسیار مهمی را در عرصه سیاست داخلی و مسائل بین المللی بیان کردند، اگر ما این رهنمود ها را در کنار هم قرار دهیم و مواضع نامزدها را رصد کنیم می توانیم ببینیم که کدامیک از نامزدها به شاخصه های گفتمان امام و رهبری نزدیکتر است و میتواند گزینه اصلح و مطلوب باشد به عنوان مثال رهبری معظم در حوزه سیاست خارجی فرمودند به کسانی رای بدهید که مصداق آیه شریفه ( الذین قالو ربناالله ثم استقاموا ) باشند.

یعنی کسانی که در مقابل زیاده خواهی های آمریکا و صهیونیسم؛ شجاع، مقاوم و نترس باشند و کسانی باشند که بتوانند گفتمان مقاومت را در سیاست  بین الملل همراه با عقلانیت و با منطق قوی و دوراندیشی وتوجه به مصالح ملی پیش ببرند. این نکته در گفتمان امام و رهبری خیلی ظهور و بروز دارد، کسانی که آمریکا از دست آنها عصبانی است و چراغ سبزی به آمریکا نمیدهند خیلی حائز اهمیت هستند به شرطی که دارای عقلانیت، منطق قوی و دوراندیشی و توجه به مصالح ملت ایران در چارچوب اصل حکمت، عزت و مصلحت باشند.

در سیاست داخلی باید بتواند از ظرفیت کشور برای تحقق عدالت و پیشبرد دینداری استفاده کند و توجه به فقه و فقاهت و مبارزه با اشرافیت و فساد اقتصادی و توجه به طبقات محرومین و حل مشکلات معیشتی و بازگرداندن ثبات و پایداری اقتصادی جز برنامه هایش باشد و ظرفیت اداره دستگاه اجرایی را داشته باشد.

ما باید توجه کنیم به رویش مدیریتی نسل دوم انقلاب اسلامی که این ها بتوانند کشور را پیش ببرند و در نهایت امروز انقلابی گری جواب میدهد رهبری فرمودند که من دیپلمات نیستم انقلابیم به صداقت و صراحت میگویم یعنی رئیس جمهور باید یک شخصی باشد که مثل رهبری شجاعت داشته باشد و بگوید که اگر اسرائیل بخواهد غلطی بکند ما تل آویو و حیفا را با خاک یکسان میکنیم و از گفتن اینگونه تعبیرها نترسد و عقلانیت و منطق داشته باشد و در مقابل تهدیدهای دشمن بایستد وامید و نشاط و رونق را به کشور باز گرداند و بنابراین ما باید به کسی رای بدهیم که آمریکا از او بترسد و این در مواضع کاندیدا ها معلوم میشود که خط دشمن چگونه است و دشمن از چه کسی عصبانی و ناراحت است این به نظر من یک ملاک خوب بیرونی است و اما ملاک داخلی این است که نباید به سمت و سوی فتنه، انحراف، محافظه کاری و جریانی که تکنوکرات باشد برویم چون همه  این چهار گروه با گفتمان امام و رهبری فاصله دارند و همه اینها خلاف گفتمان امام و رهبری است.

 به نظر حضرتعالی عدالت در گرو پیشرفت است یا پیشرفت در گرو عدالت؛ به عبارت دیگر اول عدالت باید باشد و سپس پیشرفت حاصل شود یا اول باید پیشرفت صورت بگیرد و پس از آن به دنبال اجرای عدالت برویم؟

در حدیثی از امیرالمومنین علی (علیه السلام) هست که (العدل جنت الدول) عدل سپر محافظ حکومت ها و نظام هاست و لذا پایه ای ترین اقدام برای دولت اسلامی عدالت فراگیر در همه عرصه ها و همه بخشها است.

عدالت و پیشرفت باهم آمیخته هستند و این دو مکمل یکدیگرند عدالت باعث رونق و پیشرفت میشود و پیشرفت بدون عدالت ظلم است و باعث وابستگی و ذلت میشود بنابراین سه کلید واژه مقاومت و عدالت و پیشرفت مکمل یکدیگرند و اینگونه نیست که بعضی ها القا کنند که شعار مقاومت به معنای ستیز و جنگ و امثال اینهاست بلکه مقاومت، ایستادگی برای استیفای حقوق ملت و تحقق عدالت و در نتیجه تحقق پیشرفت خواهد بود.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها