کد خبر: ۱۳۸۸۰۴
زمان انتشار: ۱۳:۴۳     ۲۱ خرداد ۱۳۹۲
ایام الله ده روزه محرم و عاشورا دهه ی بصیرت تاریخی است و ایام انتخابات ریاست جمهوری در ایران اسلامی دهه ی بصیرت ملی است.
ایامی که باید به خوبی گذشته انقلاب و کارنامه درخشان انقلاب اسلامی در عرصه های گوناگون ورق بخورد، طرح حال آن معین گردد و آینده آن مهندسی شود.

این روزها هرچند برخی نامزدهای محترم ریاست جمهوری و طرفداران آنان به سیاه نمایی وضعیت کشور پرداخته و نیمه خالی لیوان را می بینند، اما خود آنان نیز واقف هستند که انقلاب اسلامی در سه دهه عمر با برکت خود فتوحات و دستاوردهایی را کسب نموده است که در تمام تاریخ این سرزمین بی نظیر است.

برای تبیین بهتر مسئله در اين جا به برخی دستاوردهاي انقلاب اسلامي در سه سطح ملي ، منطقه اي و جهاني و با لحاظ ابعاد سياسي ، فرهنگي و اقتصادي به صورت مختصر اشاره می شود.

1- دستاوردهاي ملي انقلاب اسلامي

انقلاب اسلامي دستاوردها و بركات بي نظيري يراي ايران اسلامي به ارمغان آورده است كه هر كدام از آنها به تنهايي ارزش انقلاب نمودن را داشت و كسب همه اين دستاوردها در يك ربع قرن بعد از انقلاب نشانه قدرت و قوت و ظرفيت هاي بالاي انقلاب اسلامي است.

الف: دستاوردهاي سياسي

1 - سقوط رژيم شاهنشاهي و برداشتن اين مانع عمده پويايي و سربلندي ملت ايران و زوال سلسله شاهنشاهي 2500 ساله در ايران.

2- تأسيس حكومت ديني و مردمي و حاكميت ولايت فقيه و ظهور ساختارها و نهادهاي ديني همراه با حفظ ارزش و منزلت و جايگاه مردم در حكومت و حضور و مشاركت هميشگي آنان در صحنه.

3- احياء روحيه غرور و عزت ملي و چشاندن طعم غيرت و روحيه ايراني و اسلامي به بيگانگان و كسب عزت مداري و جايگاه و منزلت رفيع در عرصه سياست جهاني.

4- احياء خود باوري و از بين بردن خود باختگي ملت در برابر غرب و ايمان به توانايي ها و داشته ها و ظرفيت هاي ملي و مكتبي.

5- كسب استقلال و پايان دادن به سلطه طولاني مدت بيگانگان بر تمامي امور و مجاري كشور و قطع دستهاي مداخله گر آنان و كوتاهي دست آنان از منابع و منافع اقتصادي و نفت و ثروت هاي ملي كشور و چشانيدن طعم شيرين استقلال و عزت و سربلندي و كرامت به ملت ايران.

6- كسب اقتدار سياسي و نظامي بي سابقه در طول تاريخ گذشته و قطع دخالت هاي سياسي و نظامي را در امور كشور و كسب اقتدار و قدرت نظامي و دست يابي به محصولات و تكنولوژي بسيار پيشرفته نظامي و تأثير گذاري قوي در عرصه هاي سياسي جهان و ترس و واهمه دشمن از برخورد با ايران اسلامي.

7- ايجاد منزلت منطقه اي و جهاني و پشت سرگذاردن دوران تحقير و ذلت و عقب ماندگي و فقدان جايگاه و منزلت در خورشان در منطقه و جهان و تبديل شدن به يكي از مؤثر ترين و مهم ترين كشورها در عرصه تحولات منطقه اي و جهاني و تبديل ايران به يك قطب قدرتمند سياسي ، مذهبي و معنوي.

8- تكامل بينش سياسي آحاد جامعه و رشد سريع بينش سياسي و هوشياري و قدرت تجزيه و تحليل در مسائل اجتماعي و علاوه بر آن نمايش وحدت قوي اجتماعي و هماهنگي و يك دلي و يك سويي ملت و وحدت عميق و قوي و منسجم همراه با بصيرت و استواري و شجاعت.

ب : دستاوردهاي فرهنگي

1 – عمق بخشي به دينداري و توجه بيشتر به مذهب و حضور اجتماعي و حكومتي دين در جامعه و توجه بيشتر به كاركرد اجتماعي و حكومتي دين و دوري از حكومت سكولار.

2 - ورود اخلاق و ارزش ها به عرصه جامعه و حكومت و تنظيم قانون اساسي كشور توسط علماي ديني و كارشناسان مذهبي و با نوع نگاه دين محور و تقيد به دين و برچيده شدن ظواهر فساد و بي ديني و تعميق و بسط فرهنگ مذهبي.

3 – بازيابي عزت و هويت و كرامت زن مسلمان و حضور آگاهانه و فعال آن در صحنه هاي مختلف جامعه.

4 – برچيده شدن مظاهر فساد و حكومت و حركت به سمت توسعه معنويت.

5 - تحول عميق در باورها و فرهنگ ديني و عموم مردم و تبديل جهاد و ايثار و شهادت در راه خدا به يك ارزش و فرهنگ فردي و اجتماعي و همگاني و ايجاد مسابقه ايثار و جانفشاني براي اسلام در جامعه و ترويج فرهنگ ايثار و شهادت.

6 - دستاوردها و پيشرفت هاي علمي و كسب دستاوردهاي علمي بسيار مهم در رشته هاي مختلف پزشكي ، صنعتي ، نظامي و موفقيت بسيار بالا در دست يابي به فناوري و محصول در پروژه هايي همچون ترميم ضايعات نخاعي، ساخت داروي ايدز، ساخت سلول هاي بنيادين و مهم تر از همه دست يابي به انرژي هسته اي.

7- افق گشایی عظیم فرهنگی با طرح ایده تمدن اسلامی از سوی حضرت امام و مقام معظم رهبری.

ج: دستاوردهاي اقتصادي

1 - شكسته شدن ساختار اقتصادي وابسته به بيگانگان و قطع دست بيگانگان از اقتصاد و حاكميت عناصر داخلي و توجه به بخش كشاورزي
2 - ترميم زيرساخت ها و آغاز گامهاي استقلال اقتصادي در آغاز انقلاب با حركت و روحيه جهادي و تأسيس جهاد سازندگي و در ادامه ترميم زيرساخت ها و حركت به سمت استقلال اقتصادي با تكيه بر كارشناسان بومي و داخلي و ايجاد سدها، كارخانه ها ، صنايع مادر و حركت به سمت خود كفايي در محصولات كشاورزي و كالاهاي ضروري و صنايع دفاعي و نظامي و خروج از اقتصاد تك محصولي.

3 - پديد آمدن روحيه كار و تلاش انقلابي و جهادي علاوه بر احياء روحيه عزت، غيرت و خود باوري و حضور متخصصين و كارشناسان و كارگران و نيروهاي مردمي و جهادي در عرصه توليد و شكوفايي اقتصادي و رها نكردن سنگر توليد با تمام سختي و كاستي ها.

4 – حركت به سمت خودكفايي و ميل به روحيه خودكفايي و خوداتكايي و به دست آمدن دستاوردهاي عظيم در حوزه هاي مختلف علمي و فناوري پيشرفته در صنايع مختلف.

2 – دستاوردهاي انقلاب اسلامي در جهان اسلام

انقلاب اسلامي علاوه بر دستاوردهاي عظيم داخلي ، حوزه جهان اسلام و منطقه خاور ميانه را نيز مورد تأثير قرار داده و آثار و بركات مباركي را يراي جهان اسلام و مسلمانان خارج از ايران به بار آورده است.

1/2 - احياء عزت و هويت اسلام ، تشيع و جهان اسلام و زنده شدن هويت مسلمانان و چشم اميد بستن به دين در تحولات اجتماعي و گرايش به آداب و سنت هاي اجتماعي و تظاهر به آن همچون حجاب و پوشش اسلامي.

2/2 - رشد و توسعه كفر ستيزي و تقابل با صهيونيسم و انزواي رژيم اسرائيل و حاميانش و ظهور موج جديد تنفر از استكبار و دشمني با اسرائيل در جهان اسلام.

3/2 – پيوند عميق عاطفي و معنوي با جهان اسلام و احساس قرابت و نزديكي جهان اسلام با ايران اسلامي به دليل احياء عزت و هويت اسلامي و سربلندي جهان اسلام و حمايت خالصانه از سوي انقلاب اسلامي كه آثار آن را مي توان در سفرهاي مسئولان كشور به كشورهاي اسلامي و استقبال گرم ملتها ملاحظه نمود.

2/4 - ترويج روحيه اخوت اسلامي و طرح شعار امت اسلامي به جاي ناسيوناليسم عربي و اختلاف مذهبي.

2/5 - شكل گيري هسته هاي مقاومت و رشد حركت هاي اسلامي و احساس عزت و هويت و شجاعت و تمسك به فرهنگ شهادت و نهراسيدن از دشمن و شكل گيري هسته هاي مقاومت چون حزب الله كه موجوديت اسرائيل را به خطر انداخته و شكل گيري حماس در فلسطين با عمل به الگوي انقلاب اسلامي.

6/2 - احياء حج ابراهيمي و بازگشت به روح اصلي حج و تبديل حج به مركزي براي قدرت نمايي جهان اسلام و نمايش روح وحدت و اتحاد و برادري و تقريب و اتحاد بيشتر در جهت تقويت قدرت اسلام و مقابله با جبهه كفر.

7/2- وقوع حوادث بزرگ بیداری اسلامی در کشورهای منطقه با الهام و الگوبرداری از انقلاب اسلامی.

3 - دستاوردهاي انقلاب اسلامي در مقیاس جهاني

انقلاب اسلامي مرزهاي ملي و منطقه اي را در نورديده و دستاوردها و آثار و نتايج كلان و در مقياس جهاني از خود به جاي گذارده است.

1/3 - شكست نظام سلطه بين الملل در سه مرحله عدم پيش بيني انقلاب و سقوط رژيم شاهنشاهي علي رغم حمايت همه جانبه نظام سلطه و پيروزي انقلاب در دفاع مقدس و ناكام گذاشتن دشمن با توجه به حمايت همه جانبه سياسي ، اقتصادي و نظامي و اطلاعاتي و كارشناسي از صدام و شكست نظام سلطه در مراحل بعدي براي جلوگيري از كنترل موج انقلاب اسلامي و مهار آن.

2/3 – شكست ابهت ابرقدرت ها و ايجاد روحيه جرأت و جسارت مبارزه در ميان ملت ها و نشان دادن نقاط ضعف آنان و راه مبارزه با آنان و اثبات اين نكته كه با امكانات كم و ضعيف مي توان سالها در مقابل ابرقدرت ها ايستاد.

3/3 – ايجاد چالش هاي جهاني براي شرق و غرب و زير سؤال بردن ابهت و اقتدار و توانايي هاي آن و باز گرداندن تهاجم بر عليه مذهب توسط آنان را به تهاجم مذهب عليه آنان و ايجاد موج بيداري در جهان.

4/3 – آغاز نهضت عدالت طلبي و ضد استكباري در جهان و ارائه الگوي مبارزه به مردم تحت ستم و ظهور نهضت هاي عدالت طلبي و ضد استعماري در سراسر جهان از جمله كشورهاي آمريكاي لاتين چون ونزوئلا، بوليوي ، نيكاراگوئه، اكوادور و ايجاد رابطه قوي سياسي و عاطفي توسط آنان با انقلاب اسلامي.

5/3 - تغيير موازنه قدرت به نفع دين و اسلام در جهان و تشكيل جبهه قوي اسلامي با محوريت ايران و تأثيرگذاري در تحولات و معادلات جهاني و بين المللي و موج اسلام گرايي و گرايش و توجه به تشيع.

6/3 - آشكار شدن قدرت و نيروي مذهب بعد از سالها تحقير آن توسط ابرقدرت ها و نمايان شدن قدرت اسلام و مذهب در ايجاد بزرگ ترين انقلاب تاريخ با شعارها و اهداف و آرمان ها و انگيزه و مديريت و رهبري ديني و الهي و اثبات كارآمدي دين و جلب توجه جهان به مذهب و معنويت.

7/3 – آزادي عمل مسلمانان و خروج آنان از انزوا و حضور شجاعانه در ميدان و ابراز هويت اسلامي خود همراه با احساس عزت و كرامت بعد از سالها طرد و انزوا.

8/3 – دعوت به زيست و تمدن جديد براساس عبوديت و بندگي خداي متعال و به رسميت نشناختن نظم حاكم مادي و دعوت مردم به يك نظم و جهاني سازي الهي و حركت به سمت يك تمدن الهي و ارزشي با آهنگ معنويت و تقرب به خداوند متعال.

در شرایط کنونی یاید با بیان پیروزی های انقلاب و قدم های بزرگ به سمت آرمان ها نشاط و روحیه امیدواری به پیشرفت حرکت انقلاب اسلامی را در مردم بر انگیخت و به آنان کمک کرد تا بتوانند تصمیم صحیح را بگیرند.

انقلاب اسلامی با پایبندی به گفتمان خود و استراتژی مقاومت فتوحات چشم گیری داشته است و از این پس نیز پیشرفت و توسعه پایدار کشور از این طریق ممکن است.

انقلاب اسلامی سلطه و تک صدایی غرب را در ابعاد سیاسی و نظامی شکسته است و به مرز اقتدار و تهدید ناپذیری رسیده است. تداوم گفتمان مقاومت و مقابله با تحریم های تحمیلی و جنگ اقتصادی غرب در قالب اقتصاد مقاومتی به فضل الهی موجب شکسته شدن تک صدایی و هژمون غرب در بعد اقتصادی خواهد شد و اقتدار و خودکفایی اقتصادی را رقم خواهد زد. انشاألله.

* حجت الاسلام محمدرضا کتابی پژوهشگر و عضو موسسه تفحص سیره شهداء
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها