کد خبر: ۱۳۹۲۱
زمان انتشار: ۱۸:۳۹     ۲۰ خرداد ۱۳۹۰
پس از انتشار خبری در «تابناک» با عنوان «فردوسی کُشی در بلاد توس! + تصاویر»، روابط عمومی آستان قدس رضوی جوابیه ای ارسال نمود.

به گزارش «تابناک»، جوابیه مذکور بدون هیچ توضیحی! به شرح زیر منتشر می شود:

«آماده‌سازي ديوارهاي ميدان فردوسي در راستاي اجراي مصوبه شوراي نقاشي ديواري
شهرداري مشهد بوده است»

آستان قدس رضوي از بهمن ماه سال 1389 و در راستاي اجرايي كردن مصوبات شوراي محترم حفظ حقوق بيت المال استان، جهت اطلاع رساني موقعيت املاك و اراضي موقوفه و شناساندن محدوده آن به عموم شهروندان و نيز پيشگيري از تعدي و تصرف افراد سودجو و فرصت‌طلب به حريم موقوفات حضرت ثامن الحجج (عليه‌السلام) و ممانعت از تغيير كاربري، تقطيع، خريد و فروش و ساخت و سازهاي غير مجاز، مبادرت به درج عبارت «اين ملك موقوفه حضرت رضا (عليه‌السلام) مي‌‌باشد» در سطح ديوارهاي قطعات اراضي موقوفه نموده است.

در اين بين با توجه به هماهنگي انجام شده و مذاكرات معاونت املاك و اراضي آستان قدس رضوي با شهردار محترم مشهد، مقرر گرديد مديريت امور هنري شهرداري با همكاري اداره حفاظت املاك و اراضي آستان قدس رضوي نسبت به آماده سازي طرح يكنواخت جهت پوشش سطح ديوارهاي اراضي موقوفه اقدام و تا مادامي كه طرح مذكور عملياتي و اجرايي نگرديده است، عبارت «اين ملك موقوفه حضرت رضا (عليه‌السلام) مي‌‌باشد» بر روي ديوارها حفظ گردد.

متأسفانه علي‌رغم توافقات انجام شده از چند روز قبل شهرداري مشهد رأساً و بدون هماهنگي قبلي، به محو و پاك‌سازي شبانه نام مبارك حضرت رضا (عليه السلام) از روي ديوارهاي موقوفه حضرت پرداخته است كه اين حركت غيرقانوني شهرداري با اعتراض‌ها و تماس‌هاي مكرر مردمي مواجه شده است.

شايان ذكر است كه اين ديوارنويسي‌ها با صرف هزينه از محل موقوفه و در سطح وسيع و پراكنده‌اي بالغ بر 25 هزار متر مربع از نقاط مختلف شهر صورت گرفته بود و در پاسخ به پيگيري‌ها و مذاكرات انجام شده، جوابيه منطقي از سوي شهرداري ارائه نشد.

از طرفي برابر نامه كتبي مديريت امور هنري و مسؤول خانه هنرمندان شهرداري به شماره 20725/90/618 مورخ 21/2/90، يك نمونه طرح تهيه شده به اداره حفاظت املاك و اراضي آستان قدس رضوي ارسال و در نامه چنين عنوان داشته اند «به پيوست طرح مصوب شوراي نقاشي ديواري شهرداري مشهد جهت اجرا بر روي ديوارهاي موقوفات تقديم مي‌‌گردد».

ولي متأسفانه شهرداري محترم مشهد بدون توجه به توافق‌هاي قبلي و بدون پايبندي به مصوبه شوراي نقاشي ديواري شهرداري، به‌صورت يكجانبه و شبانه همچنان نسبت به درج طرح‌هاي جايگزين ديگري به‌جاي عبارت مزين به نام مبارك حضرت رضا (عليه السلام) اقدام نموده است.

ضمن اينكه ديوارهاي ميدان فردوسي اولين جايي نبوده كه سطح آن براي درج طرح مشترك مورد توافق آستان قدس رضوي و شهرداري محترم كه متناسب با هنر و معماري اصيل اسلامي و ايراني و شؤون پايتخت معنوي ايران و موقوفات حضرت رضا (عليه السلام) مي‌باشد، آماده‌سازي گرديده، بلكه جزء آخرين نقاطي بوده كه سطح ديوارهاي قطعات موقوفه از ساير عبارات و طرح‌ها پاك‌سازي شده است.

اداره كل روابط عمومي آستان قدس رضوي به نقل از رئيس اداره حفاظت املاك و اراضي اعلام كرد آماده‌‌سازي سطح ديوارهاي موقوفه ميدان فردوسي با اطلاع مديريت امور هنري و مسؤول خانه هنرمندان شهرداري بوده است و اين كار صرفاً در راستاي پايبندي آستان قدس رضوي به توافقات اوليه و نيز در راستاي احترام به مفاد نامه كتبي ايشان بوده است و مشخص نيست كه چرا اكنون آقايان از اجراي تصميمات خود توسط موقوفه ناخرسند شده‌اند.

همچنين در پاسخ به اظهارات برخي از اعضاء محترم كميسيون فرهنگي شوراي اسلامي شهر نيز اعلام مي‌ دارد:

لازم است شهرداري محترم به عنوان متولي امور شهري پايتخت معنوي ايران، همواره پايبند به اصول قانوني و مفاد توافقات قبلي خود باشد و از اين جهت كه ديوارنويسي‌هاي آستان قدس رضوي صرفاً از جنبه حفاظتي و در راستاي پيشگيري از تصرف و تجاوز به موقوفات حضرت رضا (عليه السلام) انجام گرفته است، نمي‌بايست به صورت شبانه محو و پاك‌سازي مي‌‌شد.

شايان ذكر است كه تأييد معاون محترم امور اجتماعي و پيشگيري از وقوع جرم رئيس كل دادگستري خراسان رضوي در پي نوشت نامه معاونت امور حقوقي و موقوفات آستان قدس رضوي به شماره 79711 مورخه 16/3/90، گواهي بر نادرستي اقدام شهرداري است.

همه مي‌‌دانيم و افكار عمومي نيز قضاوت خواهند كرد كه نشر معارف رضوي حفظ و صيانت از موقوفات جزو وظايف و تكاليف شرعي مي‌‌باشد. آيا زيباسازي شهر به هر قيمتي و حتي بدون كسب اذن مالك و با استفاده از تاريكي شب از وظايف شهرداري است يا اين‌كه اشاعه فرهنگ معنوي وقف و تكليف شرعي و قانوني صيانت از موقوفات و نهادينه كردن اين فرهنگ در اذهان عمومي موضوعي است كه بايد به آن پرداخته شود؟!

از سوي ديگر آستان قدس رضوي همواره در عرصه احياي ميراث فرهنگي ايران زمين و معرفي مشاهير فرهنگ و تمدن اسلامي ـ ايراني هميشه پيش‌قدم بوده و توليدات مختلف فرهنگي اين آستان مبارك و از جمله تشكيل مركز خراسان‌شناسي آستان قدس رضوي در دو دهه قبل، گواه اين مدعاست.

با تشكر/ حسين يوسفي مدير كل روابط عمومي آستان قدس رضوي
اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها