کد خبر: ۱۴۰۸۷
زمان انتشار: ۱۳:۲۲     ۲۳ خرداد ۱۳۹۰
وحيد يامين‌پور مدير دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش‌هاي مجلس در گفتگو با فارس، در خصوص طرح ساماندهي قبور شهدا اظهار داشت: مساله ساماندهي قبور شهدا كه چندي است با اعتراضات خانواده شهدا در تهران متوقف شده از طرف رئيس محترم مجلس شوراي اسلامي به كميسيون عمران مجلس ارجاع شده است.

وي افزود: طبق بررسي دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش‌هاي مجلس اين امر واجد جنبه‌هاي جدي فرهنگي است و شايسته بود كه نظر و رأي كميسيون فرهنگي مجلس نيز دخالت داده مي‌شد. صرفا عمراني ديدن يكي از حساسترين مآثر فرهنگي انقلاب اسلامي اجحاف به اين مساله است.

يامين‌پور ادامه داد: از نظر مركز پژوهش‌هاي مجلس، طرح ساماندهي قبور شهدا كه تاكنون در شهرهاي مختلف كشور اجرا شده است در عمل با يكسان سازي گلزار شهدا، به شأن زيارتي و روح معنوي اين اماكن مقدس لطمه جدي وارد كرده است. قبور و حجله‌هاي شهدا با تمام تنوع و تفاوتش هركدام ويژگي‌هاي منحصر بفردي دارد كه روايتگر خصلت‌هاي فرهنگي اقشار مختلف مردم و عمق ارادت و تعهدشان به انقلاب اسلامي است.

مدير دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش‌هاي مجلس در ادامه سخنانش تصريح كرد: خاطرات دفاع مقدس بيش از همه در همين وضعيت طبيعي و مردمي مزار شهدا نهفته است و اين براي عموم كساني كه حتي ارتباط نزديكي با فرهنگ دفاع مقدس نداشته‌اند، نقش بي‌بديلي را در روايت و محاكات و انتقال ارزش‌ها و سنت‌هاي متعالي دفاع مقدس ايفا مي‌كند، حتي از نظر ميراث فرهنگي، قبور شهدا نه صرفا يك مدفن كه بخاطر حضور نمادهاي مختلف به يك تاريخ بدل شده و خود به كانوني براي توليد فرهنگ شهادت و مقاومت تبديل شده است.

يامين‌پور تاكيد كرد: گلزار شهدا در حال حاضر در تمام مناطق ايران بسته به تنوع فرهنگي خودبخود تبديل به يك موزه عمومي شده و خاطرات را بطور پيوسته بازتوليد مي‌كند لذا برخورد صرفا عمراني با اين مساله بدون توجه به پيچيدگي‌ها و دقت‌هاي فرهنگي مي‌تواند به نابودي كامل بخشي از فرهنگ دفاع مقدس منجر شود كه متاسفانه اين اتفاق تا حدي رخ داده است.

مدير دفتر مطالعات فرهنگي مركز پژوهش‌هاي مجلس در پايان اظهار داشت: طبيعي است كه مسئولان بنياد شهيد با همان نيت خيرخواهانه مكلف به "ترميم " و "بهسازي " قبور شهدا هستند و اين به معناي تخريب وضعيت فعلي يا يكسان‌سازي نيست. در اين كار علاوه بر مشاركت دادن خانواده‌هاي معظم شهدا به عنوان وارثان مزارهاي مقدس شهدا، هرگونه تغيير و ترميمي بايد با رعايت كامل ظرافت‌هاي فرهنگي صورت پذيرد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها