کد خبر: ۱۴۱۹۷
زمان انتشار: ۱۴:۲۶     ۲۵ خرداد ۱۳۹۰
سرویس سیاسی بی باک؛ مهدی صاحبی: برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بسیاری از موارد دولت را به قانون گریزی و تخلف از قانون متهم کرده اند که البته در برخی موارد نیز سخنان و اظهاراتشان صحیح و مطابق با واقع بوده است امّا بعضا چنان بوی بی انصافی و سیاست زدگی از واکنش ها و اظهارت برخی نمایندگان به مشام می رسد که برای ملت که نظارگر این جنجالها هستند، به هیچ وجه قابل تامل نمی باشد.

این یک واقعیت انکار ناپذیر است که عده ای از نمانیدگان مجلس سعی دارند تا همواره در طیف مخالف دولت باشند و به هر بهانه ای علیه دولت و اقدامات آن موضع بگیرند ولو اینکه میزان نادرستی رفتارهایشان برای خود آنها نیز واضح و مشخص باشد.

حال آیا کسانیکه که دولت را به قانون گریزی متهم می کنند خود در قبال قوانین و خواست مردم و کارشناسان کشور چه عملکردی را از خویش به نمایش می گذارند؟

 برای پاسخ به این سئوال تنها دو ماجرا و اتفاق اخیر را بعنوان نمونه یادآوری می کنیم.


ماجرای اوّل: مخالفت ها با انتقال تیم های ورزشی از شهری به شهر دیگر

انتقال تیم های ورزشی دولتی از شهری به شهر دیگر اگرچه هیچ منع قانونی ندارد و دولت بعنوان مالک تیمها اختیار تام در این باره دارد امّا به قطع و یقیین، تبعات و آسیبهای ورزشی و فرهنگی بسیاری را برجای خواهد گذاشت از همین رو بسیاری از کارشناسان و دلسوزان ورزشی و فرهنگی و حتی عموم مردم مخالفت خود را با این امر اعلام نمودند.

همین چندی پیش بود که یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای اینکه خود را همراه با خواست مردم و کارشناسان نشان دهد، قیافه ای حق به جانب و عدالتخواهانه  به خود گرفت و جلوی دوربین برنامه پرمخاطب نود حاضر شد و با انتقال تیم ها از شهری به شهر دیگر حسابی مخالفت کرد و کلی استدلال و برهان و استقرای تام و ناقص و از این قبیل معلومات از خود بروز داد امّا هنوز چند روزی از این موضوع نگذشته بود که در عین ناباوری فیل آقای نماینده یاد هندوستان کرد و شروع کرد به تدارک دیدن و مهیا کردن لوازم تحقق این سفر در اسفندماه همین امسال!

آقای کواکبیان نماینده مردم سمنان تنها یکی دو روز بعد از مخالفتش نسبت به این تصمیم دولت و کلی گریه و زاری کردن پیرامون تبعات چنین اقداماتی، در مراسم انتقال تیم استیل آذین به سمنان حاضر شد و اوج صداقت و دلسوزی خویش را به ورزش و مردم کشور به نمایش گذاشت!

البته عادل فردوسی پور هم که در بسیاری موارد با اشخاص زیاد هم تعارف ندارد، حسابی از خجالت کواکبیان در آمد و این اقدام کواکبیان را صرفا انتخاباتی و برای نیل به اهداف شخصی و سیاسی قلمداد کرد و گفت: " جالب است هفته قبل ، این همه نماینده در برنامه ما حرف زدند ، آقای کواکبیان ، این همه انتقاد کرد از انتقال تیم ها و همان فردای برنامه مان ، استیل آذین رفت سمنان. به هر حال اسفند ماه نزدیک است دیگر."

کواکبیان هم که میزان صداقت و قانون مداری اش برای همگان رو شده بود، برای تفسیر اظهارات سابقش به نفع خود و کاستن از حجم انتقادات، با برنامه نود تماس گرفت و در توجیه اقدام عجیبش گفت: "استیل آذین خصوصی بوده و مالک خود باشگاه خواسته که این تیم را به سمنان بیاورد! " امّا این توجیهات که به هیچ وجه برای مخاطبان برنامه نود و مجری برنامه قابل قبول نبود، با واکنش تند و طعنه آمیز فردوسی پور مواجه شد و خطاب به کواکبیان گفت: " چرا این تیم به اردبیل نرفت؟ و تمام تیم های اروپایی خصوصی هستن و اصلا دیده نشده است که تیم خصوصی زمانی که حذف  شود به شهر دیگری منتقل شود"

بعد از این اظهارات کوتاه نماینده سمنان، فردوسی پور که توجیهات عجیب کواکبیان را تنها وقت هدر دادن و توهین به شعور مخاطبان برنامه خود می دانست به وی گفت:" وقتمان کم است خداحافظ شما!" امّا فردوسی پور به هر نحو ممکن به آقای کواکبیان فهماند که مشکل اساسی جامعه ما این است که برخی به ظاهر خواص برای حفظ و تصاحب پست و مقام حتی حاضرند به اظهارات و دیدگاه های سابق خود پشت کنند ولی برای فریب افکار عمومی با قیافه حق به جانب و عدالتخواهانه جلوی دوربینها حاضر می شوند

ماجرای دوّم: طرح اصلاح قانون انتخابات


نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب طرح اصلاح قانون انتخابات از ورود كاندیداهایی که مدرکی کمتر از کارشناسی ارشد داشته باشند، به عرصه رقابت های انتخاباتی ممانعت كردند.

نمایندگان خانه ملت با تصویب این طرح مقرر كردند تنها كسانی می توانند در مجلس شورای اسلامی كاندیدا شوند كه دارای مدرك كارشناسی ارشد به بالا باشند. امّا از آنجایی كه تعداد زیادی از نمایندگان مجلس هشتم دارای مدرك كارشناسی هستند، نمایندگان تبصره ای را به این طرح اضافه کنند که بر اساس آن افرادی که یك دوره نمایندگی مجلس را تجربه كرده باشد، یك مقطع تحصیلی برای آنان محاسبه خواهد شد و به این ترتیب نمایندگان با رضایت کامل ( و برخی با زدن چند بشکن پیاپی ) به این طرح رای دادند و حتی عده ای تبلیغات زودهنگام انتخاباتی خود را هم آغاز کردند.

در حین سفرهای تبلیغاتی برخی نمایندگان بود که برخی رسانه ها و کارشناسان قانون مصوب مجلس را موشکافی کرده و حسابی حال برخی نمایندگان مجلس را گرفتند و جشن شان را به عزا تبدیل کردند.

بنابر گزارش جهان، نكته‌ای كه نمایندگان مردم در تصویب این طرح از آن غافل بودند و تبصره اضافه شده را به صورت دقیق اضافه نكرده‌اند، تعریف واژه "دوره نمایندگی" است، مطابق اصل ۶۳ قانون اساسی، دوره نمایندگی یك نماینده چهار سال كامل می باشد.

بیش از ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس شورای اسلامی كه برای اولین دوره در خانه ملت حضور دارند دارای مدرك تحصیلی لیسانس می‌باشند و از همین حیث شائبه ای برای حضور آن‌ها در انتخابات نهم مجلس بوجود آمده است.

از آنجایی كه اتمام دوره نمایندگان مجلس هشتم، هفتم خردادماه سال ۹۱ می باشد و از طرفی دیماه سال جاری زمان اعلام شده برای ثبت نام كاندیداها می‌باشد، در طرح تصویب شده كه ۲۸ فروردین ماه سال جاری نمایندگان فعلی مهر تایید بر آن زدند ابهاماتی وجود دارد.

براساس این مصوبه، تصریح شده كه تا پیش از ثبت‌نام باید شرایط مورد نظر(داشتن یك دوره كامل نمایندگی مجلس برای نمایندگان دارای مدرك كارشناسی) فراهم شده باشد درحالی كه زمان ثبت نام نزدیك به ۶ ماه پیش از اتمام یك دوره چهار سالگی نمایندگی است.

در ماده ۲۸ تاكید شده پیش از ثبت‌نام نمایندگانی كه دارای مدرك كارشناسی هستند می‌توانند از یك دوره كامل مجلس (چهارسال) به عنوان یك مقطع تحصیلی استفاده كنند.

حال سوالاتی كه شورای نگهبان باید آن را پاسخ دهد این است كه آیا آن دسته از نمایندگان دارای مدرك كارشناسی كه دوره نمایندگی‌شان به پایان نرسیده و برای نخستین بار در مجلس هشتم نماینده بوده‌اند، می‌توانند در انتخابات ثبت‌نام كنند؟

كسانی كه در بین دوره به هر دلیلی از قبیل گرفتن پست دیگر همچون وزارت استعفا داده‌اند، آیا نمایندگی آنان یك دوره محاسبه می‌شود؟ و كسانی كه در انتخابات میان دوره‌ای وارد مجلس شورای اسلامی شده‌اند، كه مدت نمایندگی آنان دو و نیم سال است، تكلیفشان چیست؟

وقتی این قانون مصوب مجلس، مفصل برای نمایندگان تفسیر شد، برخی نماینگان با دستپاچگی هرچه تمامتر شروع به جمع کردن امضاء نمودند تا اجرای این طرح را به دوره بعدی (!) موکول کنند و طبق گزارشات رسیده تا شب گذشته 20 نماینده نیز آنرا امضا کردند!

حال جای سئوال دارد که با این توصیفات که تنها دو مورد آن در این گزارش ذکر شد آیا هنوز هم آقایان اعتقاد دارند که دولت آقای احمدی نژاد قانون شکن ترین دولت بعد از انقلاب است و آقایان مجلسی قانونمدارترین؟!

با این اوصاف جای هیچ شک و تردیدی نیست که برخی نمایندگان مجلس، اساس و بنای فعالیت خویش را مخالفت با دولت خدمتگذار گذاشته اند و سعی دارند به هر بهانه ای جنجال و شانتاز خبری گسترده ای را علیه دولت براه اندازند این در حالی است که آقای احمدی نژاد از جمله پرکارترین، قانونمدارترین، مردمی ترین و ارزشی ترین روسای جمهور کشور بوده است و عده ای با برخوردهای یک بام دو هوای خویش و راه انداختن جنجالهای سیاسی،  تنها عرض خود می برند. البته این بدان معنا نیست که دولت آقای احمدی نژاد مبرا ازهر نوع اشکال و نقیصه ای است بلکه همانطور که برخی نمایندگان متعهد و دلسوز متذکر شده اند، دولت در پاره ای از موارد دارای اشکالاتی می باشد که باید آنها را مرتفع نماید.

امیدواریم که همگان صرفا برای تحقق آرمانهای انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری و رفع مشکلات مردم قدم بردارند و بیش از این برای تحقق اهداف سیاسی و حزبی خود، به شعور مردم توهین ننمایند
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها