کد خبر: ۱۴۲۰۰
زمان انتشار: ۱۴:۲۸     ۲۵ خرداد ۱۳۹۰
بولتن نیوز: شورای عالی خانه هنرمندان ایران مجید سرسنگی را به مدیریت خانه هنرمندان برگزید. سرسنگی پیش از این سابقه دبیر جشنواره تئاتر فجر و تدریس در حوزه تئاتر، مدير گروه نمايش پرديس هنرهاي زيبا، دبير بيست و ششمين جشنواره‌ي تئاترفجر و سوابق هنری و فرهنگی دیگری را نیز در کارنامه کاری خود دارد.


از فعالیت های فرهنگی مجيد سرسنگي به عنوان پژوهشگر و مترجم و نویسنده، نیز می توان به ترجمه چند کتاب در زمینه تئاتر ایران اشاره کرد.

به گفته غلامحسین امیرخانی ریاست شورای عالی، «استعفای  جوزانی به درخواست شهردار دکتر محمد قالیباف  به خاطر دریافت سمت و مسئولیتی دیگر در بخشی از شهرداری تهران اتفاق افتاد.

استاد امیرخانی

استاد امیرخانی

غلامحسين اميرخاني عضو شوراي عالي خانه هنرمندان ايران، گفت: بعد از 5 جلسه فوق العاده و بررسي رزومه كانديداهاي در نظر گرفته شده براي مديريت خانه هنرمندان ايران، مجيد سرسنگي را براي اين سمت انتخاب كرديم. قطعا در اين انتخاب سابقه مديريتي و حضور فرهنگي براي شوراي عالي اهميت ويژه‌اي داشت و به‌ ويژه به اين نكته توجه داشتيم كه فرد موردنظر تا چه اندازه با دنياي هنر ارتباط دارد و نگاهش با عالم هنر پيوند خورده است.

این انتخاب به موقع شورای عالی خانه هنرمندان، متناسب با انتظار جامعه هنری اتفاق افتاده و باعث می شود که رفتار مدیریت خانه هنرمندان که برخی فعالیت های سیاسی، تجلیل ها و رفتارهای مخالف با نظر جامعه هنرمندان را انجام می داد اصلاح شود و انشاءاله مدیریت جدید در راستای انتظار جامعه هنری و فرهنگی و پاسخ گویی به انتقادهای گذشته به گونه ای عمل خواهد کرد که رضایت نسبی تحقق یابد.

به گفته اميرخاني؛ مجيد سرسنگي در اين سالها سابقه مديريت فرهنگي را در كارنامه خود ثبت كرده و صاحب تاليفات و ترجمه‌هاي بيشماري در اين عرصه هست و به ويژه در حوزه تئاتر فعاليت‌هاي شايسته‌اي را از خود نشان داده است. مديريت خانه هنرمندان ايران جايگاه مهم و پرمسئوليتي است كه نياز به تجربه و تلاش فوق العاده دارد و مدير مورد نظر بايد پختگي و تجربه كافي را داشته باشد. به ويژه در اين حوزه برخورد با مسئولان رده بالا و جوانان و هنرمندان بايد به گونه‌اي باشد كه مراتب و موقعيت آنها را درك و در شان و منزلت خانه هنرمندان برخورد كند.

مجید سرسنگی در گذشته و در عملکرد خود بارها به نقش ارزشی دنیای هنر و فرهنگ اشاره داشته و از جمله در مورد رابطه هنر و مذهب و وقایعی مانند عاشورا با اشاره به نقش و تأثیر حماسه عاشورا در توسعه هنر و خلاقیت های هنری گفته بود : تولید آثاری جاودانه متأثر از این واقعه کم تر مورد توجه قرار گرفته است، درحالی که کم تر واقعه ای تا این حد توانسته هنرمندان و جریان های هنری را متأثر از خود کند، درواقع در تمام شئونات هنری از فیلم تا موسیقی، هنرهای نمایشی و تجسمی آثاری خلق شده که نه تنها در حوزه مضمون و محتوا بلکه به لحاظ شکل و قالب هم جزو برترین های تاریخ هنر دنیا محسوب می شود، اما علی رغم ویژگی های این قیام به نظر می رسد هنوز تا رسیدن به ادعایی که داریم فاصله ی زیادی وجود دارد.

مجید سرسنگی
 مجید سرسنگی

سرسنگی تصریح کرد: هنرهای تجسمی به واسطه ویژگی های خاصی که دارد ارتباط خوبی برای انتقال مفاهیم معنوی برقرار می کند و به همین دلیل هم در مسایلی همچون انقلاب و غیره هنرمندان این حوزه همواره پیشگام بوده اند و مفاهیم ارزشمند انقلاب را در جامعه توسعه داده اند.

سرسنگی در اوایل خرداد ماه جاری ، از ترجمه و چاپ كتاب «تاريخ تئاتر ايران» نوشته ويليام فلور خبر داد. در اين كتاب سابقه سنتي تاريخ تئاتر از قبل از اسلام تا بعد از انقلاب اسلامي و ريشه‌هاي آن بررسي شده است. كتاب «تاريخ تئاتر ايران» در مرحله ترجمه نهايي است و تا پايان خرداد براي ويراستاري آماده خواهد شد. اين اثر از سوي موسسه تاليف، ترجمه و نشر آثار هنري(متن) روانه بازار كتاب مي‌شود.

وي ترجمه كتاب «نقد كاربردي نمايشنامه» نوشته مارتين كويل، ترجمه «تئاتر مدرن در نظريه و عمل» و تاليف مجموعه چند جلدي «نمايش؛ نمايش ايراني» را در دست تهیه دارد.


هفته گذشته استعفای مجید جوزانی بعد از چهار سال فعالیت به عنوان مدیر عامل خانه هنرمندان ایران در جلسه فوق‌العاده‌ شورای عالی خانه هنرمندان ایران، پذیرفته شد .  شواری عالی خانه هنرمندان، مجید سرسنگی را انتخاب کرد.

در دوره مدیریت جوزانی، برخی انتقادها نسبت به عملکرد وی وجود داشت. از فروش برخی کتاب ها گرفته، تا نمایش هایی که با حضور عناصر برجسته جریان فتنه و... برگزار شده موضوعاتی بود که مورد انتقاد جامعه هنرمندان و اصولگرایان است و منتقدان این پرسش را مطرح کردند که چرا خانه هنرمندان در فعالیت های خود از چهره هایی که علیه نظام جریان سازی می کنند و حرفها و آثاری داشته اند که مورد انتقاد مردم است دعوت کرده است؟

دعوت از خاتمی و برخی چهره های اصلاحات برای دیدن نمایش، و بازدید از خانه هنرمندان و فعالیت های هنری که با حضور آنها برگزارشده بود و همچنین دعوت از کارگردانان و کسانی که در دنیای هنر فعالیت هایی برضد نظام جمهوری اسلامی داشته اند، همواره مورد انتقاد بوده است.

جوزانی کارهایی در خانه هنرمندان و مجموعه هنری انجام داده که در شان فعالیت ها ونهادهای هنری نبوده است و در نهاد های هنری نباید کار سیاسی و تجلیل از افراد و چهرهایی که از دنیای هنر و فرهنگ برای اهداف سیاسی خود استفاده می کنند صورت گیرد. اما بارها از چهره هایی تجلیل شده و یا دعوت شده که سیاسی کاری و رفتار آنها در مخالفت با نظام و تضعیف نظام و ارتباط با جریان فتنه و ... برکسی پوشیده نیست.

برخی  فعالان جریان اصول گرا، کارشناسان و مسوولان فرهنگی معتقدند با توجه به این که  خانه هنرمندان در برخی موارد، تبدیل به نهادی جهت فعالیت های سیاسی و جریان سازی فرهنگی شده بود و اهداف خاصی را دنبال می کرد، لذا آقای سرسنگی باید توجه داشته باشد که جامعه و به خصوص مشتاقان هنر، هم اکنون  شدیدا از این گونه افراطی گری ها و بیراهه  رفتن ها گله مند است و خواستار تعالی هنر و پویایی و شناخت و پرورش نیروهای خلاق و جدید می باشد لذا از اقای سرسنگی انتظارات بیش از پیش مطرح است و شورای عالی خانه هنرمندان با انتخاب فردی از پیکره هنر انشاء اله حلاوت و شیرینی دستاوردهای خود را به کام مردم عرضه خواهند کرد.

اعضاي هيات موسس خانه‌ي هنرمندان ايران، عبارتند از : غلامحسين امير خاني، مرتضي مميز، غلامحسين نامي، ايرج كلانتري، ايرج راد، محمد سرير، محمد رضا عبدالملكيان، حميدالله رضايي محمدعلي نجفي

استاد انتظامی.

عزت اله انتظامی

در سال های اخیر نیز اعضاي شوراي عالي عبارتند از: غلامحسين امير خاني،(رئيس شورا)عزت الله انتظامي ، مصطفي اسد الهي، غلامحسين نامي، محمد رضا فيروزه‌اي،‌‌‌‌ طاهر شيخ الحكمايي ،كامران شاهين فر، فريدون ناصري ، بهروز غريب پور ، نصرالله ناصح پور ، ايرج راد،محمد رضا عبدالملكيان. -  بازرسان شورايعالي:  بهزاد فراهاني ، انوشه منصوري‌-  مشاور حقوقي : ايرج كاظمي - مشاور عالي شوراي عالي خانه‌ي هنرمندان ايران: مرتضي كاظمی


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها