کد خبر: ۱۴۲۶۷۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۴     ۰۲ تير ۱۳۹۲
كالاهاي اساسي تا اول پاييز خريداري مي شود/
وزير صنعت ، معدن و تجارت گفت كه اين وزارتخانه تلاش مي كند تا در ماه هاي انتهايي دولت دهم ، تمام خريد كالاهاي اساسي سال 92 را انجام دهد تا دولت يازدهم در ابتداي فعاليت خود درگير موضوع ذخيره سازي نباشد .
به گزارش 598 به نقل از باشگاه خبرنگاران، دكتر مهدي غضنفري درحاشيه مراسم روز ملي اصناف با حضور معاون اول رييس جمهوري و جمعي از مسئولان دولتي و فعالان بخش خصوصي در سالن شماره يك نمايشگاه بين المللي تهران اين توضيح را نيز داد كه تامين همه كالاهاي اساسي امسال به معني تحويل كالا و ذخيره سازي نيست بلكه فعل و انفعالات خريد خارجي و اقدامات اوليه گشايش ال سي در دولت دهم انجام خواهد شد .

وي با بيان اينكه تلاش براي تامين كالاهاي اساسي سال 92 به اطلاع دكتر احمدي نژاد رييس جمهوري و حجت الاسلام دكتر حسن روحاني رييس جمهوري منتخب نيز رسيده است ، گفت : اميدواريم كه دولت جديد در ماه هاي اول استقرار خود درگير ذخيره سازي نباشد و با خيال آسوده از موجودي ها استفاده كند .

غضنفري ادامه داد : اگر موفق به تحويل كالاها شويم آنها را در انبارها ذخيره مي كنيم كه اقدام اين بخش نيز انجام شود .

وزير صنعت ، معدن و تجارت اين توضيح را نيز داد كه 10 قلم كالاي اساسي شامل نهاده هاي دام ، گندم ، جو و ذرت ، كنجاله و شكر ، برنج و روغن در مقايسه با سال گذشته در وضعيت بسيار خوبي است .

وي با بيان اين جمله كه گاهي اوقات در تغيير دولت ها ممكن است برخي كندي ها در بازار ايجاد شود ، افزود: ما با همكاران خود عهد بسته ايم كه سرعت خريد ها را بالا ببريم و مردم به هيچ عنوان با چنين وضعيتي مواجه نشوند .

غضنفري ادامه داد : شوراي خريد گندم به طور تقريب هر روز جلسه دارد ، تصميم براي خريد هاي خارجي توسط شورا انجام مي شود.

وي ابراز اميدواري كرد تا با مستقر شدن دولت جديد موجودي هاي بيشتري تحويل داده شود .
وزير صنعت ، معدن و تجارت موضوع ديگري را مورد توجه قرار داد و گفت : سال گذشته براي ذخيره سازي 4 هزار ميليارد تومان تسهيلات دريافت كرديم و امسال به اندازه همه اين مبلغ ذخيره سازي شده اما باز هم با مشكل نقدينگي مواجه شديم .

وي ادامه داد : با كمك رييس جمهوري مصوبه خوبي از ستاد تدابير ويژه دريافت كرديم و براين اساس مجوز 10 ميليارد دلار گردش نقدينگي به ما داده شد ، اين اعتبار به گونه اي است كه بانك مركزي ارز خود را در اختيار ما قرار مي دهد ، در گذشته بايد بلافاصله ريال ارز را پرداخت مي كرديم .

غضنفري افزود: در مصوبه جديد مي توانيم پس از ذخيره سازي و فروش كالا ريال را پرداخت كنيم اين موضوع قدرت ذخيره سازي ما را چند برابر مي كند .

وزير صنعت ، معدن و تجارت با اشاره براينكه اين مصوبه دو هفته است كه به اين وزارتخانه داده شده ، افزود: با توجه به به قولي كه به دولت بعد داديم انشالله تا جايي كه ممكن است ذخاير بيشتري را براي دولت در انبارها قرار خواهيم داد .

يادآور مي شود پيش از ظهر امروز وزير صنعت ، معدن و تجارت به همراه معاونان خود با رييس جمهوري منتخب ديدار داشت و دراين نشست در باره مسائل مختلف حوزه اين وزارتخانه از جمله تامين كالاهاي اساسي گفت وگو شد .

** ذخاير كافي كالاهاي اساسي در ماه مبارك رمضان

وي گفت : خوشبختانه وضعيت كالاهاي اساسي در انبارهاي تحت نظر دولت در پايان خرداد ماه امسال در مقايسه با سال قبل از آن نشان مي دهد كه كالاهاي بيشتري نسبت به سال 90 ذخيره سازي شده و بنابراين مشكلي براي ماه مبارك رمضان نداريم .

وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود: سال گذشته كشور از نظر تامين مرغ و نهاده هاي دامي با مشكل مواجه بود و به دليل وضعيت تحريم ها بخش خصوصي نتوانست در باره واردات اين كالاها و اقلام برنامه ريزي كند اما دولت و دستگاه هاي دوليت عملا وارد ساز وكار ذخيره سازي شده و ذخاير هم اكنون بسيار بهتر از سال هاي قبل از آن است .

** توزيع گسترده برنج در ماه مبارك رمضان

غضنفري در بخش ديگري از گفت وگو با خبرنگاران اظهار كرد كه در ايام ماه مبارك رمضان به اندازه كافي برنج خارجي توزيع مي شود و مشكلي از اين بابت وجود نخواهد داشت .

وزير صنعت ، معدن و تجارت افزود: برنج زيادي در انبارها ذخيره شده و همزمان با برگزاري طرح ضيافت و برپايي نمايشگاه هاي ماه مبارك رمضان به صورت گسترده در ميان مردم توزيع مي شود و به طور قطع خودبخود برروي قيمت ها تاثير مي گدارد .

وي در باره نوسانات قيمت برنج نيز افزود: وضعيت برنج داخلي تابع فصل برداشت است و قيمت آن گاهي اوقات در نوسان است اما در كل برنج خارجي در چند ماه گذشته كاهش قيمت داشته است .
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها