کد خبر: ۱۴۲۸۰۵
زمان انتشار: ۱۴:۲۳     ۰۲ تير ۱۳۹۲
نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز شروط جدیدی را برای صدور پروانه اصناف به تصویب رساندند. امروز همچنین دیدار نمایندگان با حسن روحانی لغو و به زمان دیگری موکول شد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، صدوهفتمین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست محمدحسن ابوترابی‌فرد با حضور 198 نماینده برگزار شد.

زمانی که زنگ آغاز جلسه علنی نواخته شد، چند ثانیه طول کشید تا رئیس مجلس تعداد نمایندگان حاضر در جلسه را اعلام کند و یکی از نمایندگان در این فاصله گفت که زنگ آغاز زده شده و جلسه باید زودتر شروع شود.

در ادامه محمدحسن ابوترابی‌فرد که در غیابت علی لاریجانی ریاست مجلس را برعهده داشت، تعداد نمایندگان حاضر را اعلام کرد و پس از آن تلاوت آیات قرآن کریم آغاز شد.

پس از تلاوت آیات قرآن کریم و ترجمه آیات و اعلام دستور جلسه امروز توسط محمدحسن فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس، محمدحسن ابوترابی‌فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی به مناسبت تولد امام زمان(عج) در نطق پیش از دستور خود انتظارات خود از دولت یازدهم در زمینه ایجاد شرایط برای ظهور امام عصر(عج) را بیان کرد.

***دولت یازدهم در جهت اصلاح اندیشه، اخلاق و رفتار خود، زمینه ظهور آن امام را فراهم کند***

حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی که ریاست جلسه علنی صبح امروز مجلس را برعهده داشت، طی سخنانی در نطق  پیش از دستور خود با اشاره به آیه "ولقد کتبنا فی‌الزبور من بعد ذکر ان العرض یرثها عبادی‌ الصالحون" اظهار داشت: این آیه کریمه و مبارک حاوی چند پیام کلیدی است؛ اولین پیام نگاه مشترک و امیدآفرین مکاتب وحیانی و انبیاء الهی به آینده جهان است.

وی گفت: امید داریم دولت یازدهم با هماهنگی و همدلی مجلس و دستگاه قضایی و تمامی دولتمردان در مسیر انتظار مقدم مبارک امام عصر(عج) گام بردارد و با تلاش در جهت اصلاح اندیشه، اخلاق و رفتار خود، زمینه ظهور آن امام را فراهم کند.

نایب رئیس مجلس تاکید کرد: همچنین در عرصه مدیریت، زمینه گسترش عدالت را در جامعه با احترام به آموزه‌های دینی و وحیانی هموار سازیم و امیدواریم تصمیمات دولت و مجلس با الهام از قرآن کریم مبتنی بر دانش و علم باشد و یک تصمیم بدون پشتوانه علمی اتخاذ نشود.

***اعتبار پروانه کسب موقت و دائم اصناف به ترتیب یک ساله و 5ساله شد***

در ادامه مجلس وارد رسیدگی به دستور کار امروز شد. براین اساس نمایندگان ابتدا ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد لایحه اصلاح قانون نظام صنفی کشور را در دستور کار خود قرار دادند.

نمایندگان با اصلاح این قانون، ماده 4 آن را این گونه مصوب کردند که صنف عبارت است از گروهی از افراد که طبیعت فعالیت آنان از یک نوع باشد. صنوف مشمول این قانون با توجه به نوع فعالیت‌ آنها به دو گروه تولیدی - خدمات فنی و توزیعی - خدماتی تقسیم می‌شوند.

همچنین نمایندگان مجلس با اصلاح ماده 5 این قانون، پروانه کسب را مجوزی تعریف کردند که طبق مقررات این قانون به منظور شروع و ادامه کسب و کار یا حرفه به صورت موقت یا دائم به فرد یا افراد صنفی برای محل مشخص یا وسیله کسب معین، داده می‌شود.

براساس مصوبه نمایندگان، پروانه کسب موقت تنها برای یک ماه صادر می‌شود و مدت اعتبار پروانه کسب موقت یک سال و دائم 5 سال است.

همچنین اتحادیه صنفی مکلف است با انقضای مدت اعتبار پروانه کسب، اخطاریه یک ماهه برای تبدیل پروانه موقت به پروانه دائم یا تمدید پروانه دائم صادر کرده و یا در عدم تمدید یا تبدیل پروانه، واحد صنفی در حکم واحد بدون پروانه تلقی می‌شود.

بهارستان‌نشینان با تصویب ماده 7 لایحه مذکور مقرر کردند ‌تبصره یک ماده 12 قانون حذف و تبصره‌های 3 و 5 آن به شرح ذیر اصلاح شود:

تبصره 3- حضور بیش از یک پروانه کسب برای هر فرد صنفی واجد شرایط قانونی برای یک یا چند محل کسب به شرط معرفی مباشر بر اساس آیین‌نامه اجرایی موضوع این ماده بلامانع است.
تبصره 5- در صورت عدم فعالیت بیش از 6 ماه واحد صنفی بدون اطلاع اتحادیه مربوطه یا تغییر محل کسب یا نوع فعالیت توسط صاحب پروانه کسب یا واگذاری محل صنفی دارای پروانه کسب به غیر، اتحادیه موظف است پس از اخطار 15 روزه به واحد صنفی مزبور پروانه کسب را ابطال کند.

وکلای ملت ماده فوق را با 121 رای موافق، 6 رای مخالف و 11 رای ممتنع از مجموع 206 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رساندند.

***تشکیل اتاق اصناف شهرستان‌ها متشکل از روسای اتحادیه‌های صنفی هر شهرستان ***

بهارستان‌نشینان با اصلاح ماده 8 قانون نظام صنفی، اتاق اصناف شهرستان را اتاقی متشکل از روسای اتحادیه‌های صنفی هر شهرستان تعریف کردند که برای انجام وظایف و مسئولیت‌های مقرر در این کار است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ابتدای بررسی این لایحه در جلسه امروز تعدادی از نمایندگان درخواست مسکوت ماندن این لایحه را داشتند که محمدحسین فرهنگی عضو هیات رئیسه مجلس اعلام کرد: مسکوت ماندن یک لایحه تنها با نظرمعاون حقوقی و امور مجلس رئیس جمهور یا وزیر و معاون پارلمانی مربوطه امکان‌پذیر است لذا نمایندگان و متقاضیان مسکوت ماندن این طرح باید با مسئولان دولتی هماهنگی داشته و نظر مساعد آنها را بگیرند.

نمایندگان مجلس همچنین ماده 8 لایحه مذکور را با 108 رای موافق، 3 رای مخالف و 5 رای ممتنع تصویب کردند که بر این اساس ماده 14 قانون به شرح ذیل اصلاح شد:

ماده 14 - افراد صنفی مکلف‌اند در هر سال حق عضویت اتحادیه ذیربط خود را بپردازند.

***انتشار آگهی ازسوی واحدهای فاقد پروانه ممنوع شد/جریمه 250 میلیونی برای متخلفان***

نمایندگان مجلس در ادامه با اصلاح ماده 17 قانون نظام صنفی کشور انتشار هرگونه آگهی تبلیغاتی به هر طریق توسط فرد صنفی فاقد پروانه کسب معتبر را ممنوع اعلام و مقرر کردند متخلف به جریمه نقدی از یک میلیون تا 250 میلیون ریال محکوم شود.

همچنین براساس مصوبه مجلس رسانه‌های گروهی، چاپخانه‌ها و موسسات تولید محصولات چندرسانه‌ای مکلف شدند قبل از قبول سفارش تولید یا نشر هرگونه آگهی تبلیغاتی یک نسخه از پروانه کسب متقاضی را مطالبه کنند و در غیر این صورت به جریمه نقدی موضوع این تبصره محکوم می‌شوند.

***شرایط مجلس برای صدور پروانه جدید اصناف***

نمایندگان خانه ملت همچنین با اصلاح ماده 18 قانون نظام صنفی کشور و الحاق یک تبصره مصوب کردند در صورتی‌که دارنده پرونده کسب بخواهد محل کسب خود را به دیگری واگذار کند، باید درخواست کتبی خود را به اتحادیه تسلیم کند.

همچنین بر اساس مصوبه مجلس، در صورتی‌که فرد معرفی شده واجد شرایط قانونی باشد، اتحادیه با رعایت سایر مقررات پس از ابطال پروانه کسب قبلی، پروانه جدیدی به نام فرد معرفی شده صادر می‌کند.

همچنین بر اساس تصویب مجلس، درصورت درخواست صاحب پروانه مبنی بر تغییر پروانه کسب به حرفه دیگری، علاوه بر طی مراحل قانونی، استعلام و تسویه حساب از اتحادیه قبلی ضروری است. عدم پاسخگویی اتحادیه قبلی ظرف 15 روز پس از تاریخ استعلام به منزله نظر مثبت تلقی می‌شود. 

***دیدار نمایندگان با روحانی پس از تعطیلات تابستانی مجلس***

پیش از اعلام اسامی ناطقان میان دستور حسین سبحانی‌نیا اعلام کرد که طبق هماهنگی صورت گرفته با دفتر رئیس‌جمهور منتخب دیدار نمایندگان مجلس با حجت‌الاسلام روحانی که قرار بود ساعت 5 امروز برگزار شود، به پس از تعطیلات نمایندگان مجلس موکول شد.

وی ادامه داد: بنابراین دعوت‌نامه‌هایی که در کازیو نمایندگان قرار دارد، مربوط به امروز است که این دیدار به بعد از تعطیلات مجلس موکول شده است. بنابراین نمایندگان مجلس پس از دو هفته تعطیلات تابستانی مجلس به دیدار رئیس‌جمهور منتخب می‌روند.

سبحانی‌نیا همچنین اعلام کرد: اعضای این مجمع ارتحال محمد رشیدیان نماینده خوزستان در مجلس خبرگان قانون اساسی و نماینده مردم آبادان در 5 دوره را تسلیت گفتند.

***ناطقان میان دستور***

در ادامه سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان را قرائت کرد؛ براین اساس حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند، سیدعلیرضا مرندی نماینده مردم تهران، نیره اخوان بی طرف نماینده مردم اصفهان، جعفر قادری نماینده مردم شیراز و کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود سخنرانی کردند.

***خامکانی:مردم خواستار تغییر رفتارهای تندرو و افراطی هستند***

حسین امیری خامکانی نماینده مردم زرند در مجلس در نطق میان دستور خود گفت: مردم خواستار اصلاح روش‌های موجود و تغییر رفتارهای تندرو و افراطی هستند که باید این پیام را همه سیاسیون، اهلی رسانه، تریبون‌ها و روزنامه‌ها دریافت کنند.

وی ادامه داد: این انتخابات  برای همه آنها که نقش فراگیر داشته و با آحاد مردم سروکار دارند، تجربه‌ خوبی شد و حال زمان آن رسیده که این امور  را به احزاب شناسنامه‌دار واگذار کنند و کمک کنند که در کشور احزاب فراگیر توسط جناح‌های مختلف در چارچوب اهداف نظام و قانون اساسی شکل گیرد.

***مرندی: الگوبرداری آمریکا از شبکه بهداشتی-درمانی ایران/ سلامت روستاها در اولویت باشد ***

سیدعلیرضا مرندی نماینده مردم تهران طی سخنانی به عنوان ناطق میان‌دستور جلسه علنی امروز، ضمن تبریک میلاد امام زمان(عج) و فرارسیدن ماه رمضان اظهار داشت: خلق حماسه سیاسی باشکوه انتخابات توسط مردم ولایتمدار در لبیک به مقام معظم رهبری را تبریک می‌گویم.

وی ادامه داد: متانت و شور انتخاباتی مثال زدنی بود و بر استحکام جایگاه نظام جمهوری اسلامی در انزار جهانیان افزود.

نماینده مردم تهران همچنین تصریح کرد: آمریکایی‌ها مشغول الگوبرداری از شبکه بهداشتی-درمانی ایران برای بکارگیری در برخی شهرهای خود هستند.

*** اخوان: باید در دولت آینده با تبعیض مقابله شود ***

نیره اخوان بی طرف نماینده مردم اصفهان در نطق میان دستور گفت: علی رغم مشکلاتی که در اثر فشارهای خارجی و سوء تدبیرهای داخلی متوجه مردم شده است، اما آنها با حضورشان در پای صندوق‌های رأی به ندای رهبری لبیک گفته و حماسه سیاسی مدنظر ایشان را عینیت بخشیدند و ثمره این حضور، معرفی مردم سالاری دینی به جهانیان است.

وی با اشاره به مشی اعتدالی رئیس جمهور منتخب تأکید کرد: باید در دولت آینده با تبعیض مقابله شود چراکه یکسان بودن همه در برابر قانون یکی از خواسته‌های مردم است.

***قادری: اگر دولت آینده به مطالبات اقتصادی مردم پاسخ ندهد، جامعه سرخورده می‌شود***

جعفر قادری نماینده مردم شیراز در نطق میان‌ دستور خود ضمن تبریک به رئیس جمهور منتخب و آرزوی توفیق برای وی اظهار داشت: درصد بالای مشارکت در انتخابات و رکوردشکنی کشور ما در میزان مشارکت و بالاتر بودن مشارکت حتی نسبت به کشورهای مدعی دموکراسی اثرات و برکات خودش را نشان داد. عذرخواهی بسیاری از دیپلمات‌های غربی و تناقض در بسیاری از دولت‌های غربی در قبل و بعد از انتخابات سست بودن بسیاری از ادعاها را به به مردم نشان داد.

وی افزود: باید به تمام ملت تبریک گفت و از مقام معظم رهبری به دلیل دوراندیشی و بسترسازی برای مشارکت بالای مردم سپاسگذاری و تشکر کرد، همچنین انتخاب روحانی با شعار اعتدال و صحه‌گذاری مردم بر این شعار نشان می‌دهد که سمت و سوی مردم به سمت اعتدال و میانه‌روی است. این انتخابات شکست افراط و تفریط را تایید کرد و تاییدی بر اعتدال بود. این انتخابات نه بزرگی به تمام افراط‌گرایی‌ها در تمام جناح‌ها بود.

***جلالی: مطالبات مردم از دولت آینده برای رفع بیکاری و گرانی جدی است***

کاظم جلالی نماینده مردم شاهرود در نطق میان‌دستور خود با تبریک تولید امام زمان(عج) و گرامیداشت نام و یاد‌ امام(ره) و شهدا خصوصاً شهدای هفتم تیر و شهید بهشتی و همچنین تبریک هفته قوه قضائیه اظهار داشت: در سال حماسه سیاسی و اقتصادی شاهد حضور حماسی و پرشکوه ملت سرفراز انقلاب اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری بودیم.

وی ادامه داد: امروز ملت ایران در عرصه جهانی خوب درخشید تا آنجا که همه یاوه‌گویان مجبور به عقب‌نشینی از مواضع خود شدند و انتخابات را در ایران تحسین کردند و وزیر خارجه کانادا که با آن طمطراق یاوه گفت، ناچار به عذرخواهی از ملت ایران شد.

نماینده مردم شاهرود در مجلس افزود: بی‌تردید پیروز اصلی رهبری و مردم بودند. نقش رهبر معظم انقلاب در اعلام سال حماسه سیاسی و موضعگیری‌ مدبرانه و حکیمانه ایشان حماسه ملت ایران را محقق کرد. ملت ایران در این انتخابات رویکرد عقلانیت و اعتدال را انتخاب کرد که این به معنای دوری از راست‌روی و چپ‌روی افراطی و برگزیدن اسلام اصیل است و فرصت مغتنمی است تا نگاه‌های متحجرانه از اسلام و نگاه‌های التقاطی و لیبرالی به کنج انزوا رود.

***اعلام وصول انصراف 4 نماینده مجلس از سوال از دو وزیر***

پس از نطق میان دستور ناطقان منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی مهمانان را قرائت کرد و به آنها خوش‌آمد گفت و اعلام کرد که احمد شاهانی نماینده ایلام، حجت‌الاسلام محمد باقری نماینده بناب و سید‌فتح‌الله حسینی نماینده قصرشیرین از طرح سوال خود از وزیر کشور در مورد علت ممانعت وزارت کشور از تردد انفرادی به عتبات عالیات علیرغم مصوبه هیات دولت، انصراف دادند که این انصراف اعلام وصول می‌شود.

وی همچنین گفت: سیدحسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین نیز از طرح سوال خود از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مورد علت عدم حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد از انجمن خوش‌نویسان انصراف داد که این انصراف نیز اعلام وصول می‌شود.

این عضو هیئت رئیسه در ادامه سوال ملی الله‌وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان از وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره عدم توجه شرکت ملی مس به فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد خام‌فروشی مس را اعلام وصول کرد.

***بررسی دو فوریت طرح اصلاح تبصره 2 ماده 39 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران***

پس از آن دوفوریت طرح اصلاح تبصره 2 ماده 39 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران را بررسی کردند.

این طرح که به امضای 102 نفر از نمایندگان مجلس رسیده است, دارای یک مقدمه توجیهی است که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی پارلمان، تبصره دوم ماده 39 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران اصلاح می‌شود و حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده در صورت اشتغال در دستگاه‌ها قطع نمی‌شود.

در جریان بررسی دو‌فوریت این طرح، مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران به عنوان یکی از طراحان این طرح، گفت: پس از جنگ برخی از ایثارگران جانباز شده‌اند و توان کار نداشته‌اند و بنیاد شهید این افراد را بازنشسته اعلام کرد و به آنها حقوق بازنشستگی می‌داد در حالیکه این حقوق کمتر از حقوق شاغلین بود.

وی افزود: بر این اساس کسانی‌که جبهه نرفته بودند و در دستگاهی شاغل بودند، حقوق بیشتری از جانبازان دریافت می‌کردند البته پس از آن گفتند که جانبازان حقوق حالت اشتغال می‌گیرند که این بار نیز مزایای غیر مستمر و بسیاری از آیتم‌های این حقوق حذف شد و باز هم حقوق این جانبازان کمتر از شاغلین بود، بنابراین مجلس باید به این موضوع توجه کند و مشکل این افراد را برطرف کند.

همچنین محمدرضا باهنر نایب رئیس‌مجلس که ریاست صحن علنی را برعهده داشت، با اشاره به ماده 39 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، گفت: این بند سالیان دراز در مجمع تشخیص مصلحت نظام بود اما اخیرا شورای نگهبان ماده 112 را تفسیر ‌و اعلام کرده که طرح‌ها و لوایحی که بار مالی دارند و مورد ایراد شورای نگهبان قرار می‌گیرند، قابل ارجاع به مجمع نیستند بنابراین این تفسیر جدیدی است و ما مکلف به انجام آن هستیم، البته اکنون دو‌فوریت این طرح مطرح است اما زمانی‌که این طرح به صحن بیاید، گفته خواهد شد که قابل طرح نیست.

در ادامه محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مخالفت با دو‌فوریت طرح مذکور گفت: زمانی باید یک طرح به صورت فوریت‌دار مطرح شود که مبین ضرورت باشد و طرح فوری آن از خسارت احتمالی جلوگیری کند اما اکنون جای سوال است که چه خسارتی قرار است وارد شود که دو‌فوریت این طرح مطرح می‌شود؟

در ادامه غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت نیز به عنوان موافق دو فوریت طرح مذکور با اشاره به سخنان باهنر، گفت: نوع بیان آقای باهنر به‌گونه‌ای بود که مخالفت وی را القاء می‌کند.

وی همچنین ادامه داد: اگر این طرح همین امروز رای نیاورد، حقوق حالت اشتغال همه جانبازان قطع خواهد شد و بنیاد شهید به استناد همین رای نیاوردن حقوق حالت اشتغال جانبازان را حذف می‌کند بنابراین چه طرحی واجب‌تر و مهم‌تر از این طرح وجود دارد که بخواهد به صورت فوریت‌دار مطرح شود؟

این نماینده مجلس خاطر‌نشان کرد: حقوق حالت اشتغال بابت هزینه‌های جانبازی است و قرار نیست کار جدیدی انجام شود و اگر این طرح رای نیاورد، حقوق حالت اشتغال قطع می‌شود، همچنین ‌تصویب این طرح بار مالی جدیدی به همراه ندارد.

در این جلسه محمدمهدی رهبری نماینده مردم رودسر و املش نیز در مخالفت با دو فوریت طرح مذکور، گفت: دو‌فوریت هیچ ضرورتی ندارد و این طرح باید به صورت عادی مورد رسیدگی قرار گیرد.

در ادامه این جلسه محمدرضا باهنر که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در پاسخ به سخنان غلامعلی جعفرزاده نماینده رشت، گفت: شما در سخنان خود اشاره کردید که برای جانبازان اقدامی صورت نگرفته است اما نباید این حرف را بزنید چرا‌که ظلم به نظام و انقلاب است‌ البته حتماً ما نتوانسته‌ایم حق ایثارگران را به صورت کامل ادا کنیم اما اینکه بگویم برای آنها کاری نشده، کم‌لطفی است.

***جهانگیرزاده: عمده جانبازان در سنین جوانی بازنشسته شده‌اند***

همچنین جواد جهانگیرزاده نماینده ارومیه در مجلس به‌عنوان موافق آخر دو‌فوریت طرح مذکور گفت: عمده جانبازان در سنین جوانی بازنشست شده‌اند و ما زمینه حضور این افراد را در سیستم اجرایی متوقف می‌کنیم و به کسانی‌که اعضای بدن خود را در جنگ از دست داده‌اند، می‌گویند که در دستگاه‌ها از شما استفاده نمی‌کنیم و بروید در بازار آزاد کار کنید در حالیکه باید فضا را برای اعطای حقوق آنها باز کرده و معوقات آنها را پرداخت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه این طرح بار مالی جدیدی به سیستم وارد می‌کند، گفت: ما در این طرح به دنبال این هستیم که ممنوعیت‌ها را برداریم و مانع از قطع حقوق آنها شویم چرا‌که این دو‌فوریت برای تامین هزینه‌های بالاسری درمان جانبازان مطرح شده است.

بهارستان‌نشینان پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان دو‌فوریت مذکور با 122 رای موافق، 32 رای مخالف و 17 رای ممتنع از مجموع 204 نماینده حاضر با دو‌فوریت این طرح مخالفت کردند البته وکلای ملت یک فوریت این طرح را 134 رای موافق، 17 رای مخالف و 9 رای ممتنع به تصویب رساندند.

به گزارش تسنیم، طرح اصلاح تبصره 2 ماده 39 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران که دارای یک ماده واحده است، به صورت یک‌فوریتی در دستور‌کار وکلای ملت قرار گرفت.

بر اساس ماده واحده طرح مذکور و در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی در تبصره 2 ماده 39 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران مصوب دوم دی 1391 کلمه "می‌گردد" حذف و کلمه "نمی‌گردد" جایگزین آن می‌شود.

در حال حاضر در تبصره ماده 39 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران آمده است: حقوق و مزایای حالت اشتغال مستخدمان شهید، مفقودالاثر، اسرا، آزادگان و جانبازان از کار افتاده کلیه دستگاه‌ها اعم از کشوری و لشکری براساس قوانین و مقررات استخدامی نیروهای مسلح محاسبه می‌گردد.

تبصره 1- حقوق و مزایای اسرا، آزادگان و جانبازان از کار افتاده کلی توسط دستگاه مربوطه و حقوق و مزایای شهدا و مفقو‌دالاثرها توسط بنیاد پرداخت می‌گردد.

تبصره 2- حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان از کار افتاده کلی موضوع مواد 38 و 39 این قانون درصورت اشتغال در دستگاه‌های موضوع بند الف ماده 2 این قانون قطع می‌گردد.

***موافقت مجلس با فوریت طرح اصلاح آیین‌نامه داخلی/ نحوه سؤال از وزرا تغییر می‌کند***

در ادامه دو‌فوریت طرح اصلاح ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی را بررسی کردند.

طرح اصلاح ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس که به امضای 59 نفر از نمایندگان رسیده است, دارای یک مقدمه توجیهی و یک ماده واحده است که در صورت تصویب نهایی آن در صحن علنی پارلمان، بند نخست این ماده به شرح ذیل اصلاح می‌شود:

ماده 210- در جلسه علنی ابتدا گزارش کمیسیون متضمن طرح سوال و بررسی‌های انجام شده توسط سخنگوی کمیسیون به مدت حداکثر 5 دقیقه مطرح می‌شود، سپس نماینده سوال کننده و وزیر به ترتیب هرکدام حداکثر به مدت 10 و 15 دقیقه توضیحات خود را ارائه می‌دهند و متعاقب آن رئیس جلسه قانع شدن از پاسخ وزیر را به رای می‌گذارد.

***عثمانی: زمان سؤال از وزیر کمتر از زمان پاسخگویی وزیر است***

در جریان بررسی این طرح، محمد‌قسیم عثمانی نماینده مردم بوکان به عنوان یکی از طراحان طرح مذکور اظهار داشت: همواره زمانی‌که برای سوال کردن از یک وزیر لازم دارید، کمتر از زمانی است که وزیر باید پاسخ دهد‌ بنابراین ما با اصلاح ماده 210 آیین‌نامه مقرر کردیم که زمان سوال‌کننده برای طرح پرسش حدود 10 دقیقه و زمان پاسخ دادن وزیر 15 دقیقه باشد.

وی ادامه داد: همچنین باید به این نکته توجه کرد که وقتی یک سوال به صحن علنی می‌آید، این نمایندگان مجلس هستند که باید قانع شدن یا قانع نشدن خود را اعلام کنند در حالیکه اکنون یک نماینده حق وتوی نظر همه نمایندگان را دارد و اگر این نماینده اعلام کند که قانع نشده است, سپس هیئت رئیسه سوال را به رای مجلس می‌گذارد، در حالیکه اقناع یا عدم اقناع باید به رای صحن علنی گذاشته شود که ما این موضوع را در اصلاح جدید اعمال کردیم.

همچنین احمدرضا دستغیب نماینده مردم شیراز در مجلس به عنوان مخالف دو‌فوریت طرح مذکور گفت: در این طرح پیشنهادات خوبی مطرح شده اما طراح طرح باید در مورد فوریت صحبت کند نه درباره محتوای طرح، همچنین وقتی دو‌فوریت طرحی مطرح می‌شود، باید ضرورتی در کار باشد در حالیکه اکنون نیازی به فوریت نیست و بهتر است این طرح به صورت عادی در کمیسیون آیین‌نامه داخلی مجلس مورد رسیدگی قرار گیرد.

***جهانگیرزاده: باید ابتدا سوال پرسیده شود و سپس وزیر پاسخ دهد***

همچنین جواد جهانگیرزاده نماینده مردم ارومیه نیز در موافقت با دو فوریت طرح اصلاح ماده 210 آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: این طرح برای تقویت آیین‌نامه است و در واقع آیین‌نامه داخلی مجلس راهنمای عمل ماست و تا زمانی‌که ما راه خود را تسطیح و هموار نکنیم، دچار مشکل می‌شویم بنابراین تعیین مسیر جزو اولویت‌های مجلس است.

وی ادامه داد: اکنون رویه این است که ابتدا وزیر توضیحات خود را ارائه می‌دهد و سپس سوال پرسیده می‌شود در حالیکه باید ابتدا سوال پرسیده شود و سپس وزیر پاسخ دهد، همچنین باید مدت زمان پاسخ دادن به سوال بیشتر از زمان طرح سوال باشد که ما در تهیه این طرح این ایرادات را رفع کردیم.

این نماینده مجلس همچنین خاطر‌نشان کرد: بعضی از دوستان می‌گویند اکنون زمان طرح چنین اصلاحاتی نیست چرا‌که آقای روحانی قول داده که با مجلس تعامل دارد و البته از سخنان نمایندگان مجلس بر می‌آیند که خواهان روابط خوبی با دولت جدید هستند که به نظر من این طرح می‌تواند شرایط ارتباطی ما را بهتر کند و از اصطکاک‌ها بکاهد.

در ادامه این سخنان و پس از بیان نظرات موافقان و مخالفان دو‌فوریت طرح مذکور، هیئت رئیسه مجلس دو فوریت طرح اصلاح ماده 210 آیین نامه داخلی مجلس را به رای وکلای ملت گذاشت که نمایندگان با 108 نماینده موافق، 38 رای مخالف و 18 رای ممتنع از مجموع 199 نماینده حاضر در صحن علنی با آن مخالفت کردند.

البته بهارستان‌نشینان با 128 رای موافق، 21 رای مخالف و 7 رای ممتنع به یک‌فوریت طرح مذکور رای مثبت دادند.

***تذکرات کتبی پس از تذکرات شفاهی***

پیش از پایان جلسه علنی امروز مجلس حجت‌الاسلام حسین سبحانی‌نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح اصلاح موادی از آیین‌نامه داخلی مجلس و طرح حذف بند "ج" ماده 135 قانون برنامه 5ساله پنجم توسعه اعلام وصول شد.

پیش از پایان یافتن جلسه علنی بهارستان‌نشینان، قرار بود 5 تن از نمایندگان تذکر شفاهی دهند که باهنر اعلام کرد: اکنون برای بیان تذکرات شفاهی عدد ندارم و تذکرات شفاهی این دوستان را در جلسه آینده گوش خواهیم کرد البته باید از این پس ابتدا تذکرات شفاهی مطرح شود و بعد به تذکرات کتبی برسیم چراکه این موضوع در آیین‌نامه مجلس به تصویب رسیده است.

***پایان جلسه علنی امروز خانه ملت***

محمدرضا باهنر نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی که ریاست صحن مجلس را برعهده داشت، پیش از اعلام رسمی پایان جلسه علنی و نواختن زنگ گفت: نشست بعدی وکلای ملت ساعت 8 صبح روز سه‌شنبه 4 تیرماه و با ادامه بررسی دستور‌کار هفتگی مجلس برگزار می‌شود.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها