کد خبر: ۱۴۵۱۲
زمان انتشار: ۱۷:۳۶     ۳۱ خرداد ۱۳۹۰
روز‌شمار‌خاطرات هاشمی/ ۲۵ خرداد ۱۳۶۵
اعضای هیأت امنای بنیاد رسالت آمدند آقای احمدآذری قمی شرحی درباره علت تاسیس بنیاد و روزنامه رسالت داد و برای رفع مشکلات مالی و فشار سیاسی که روی آنها است، استمداد کرد من هم با قبول ضرورت ارگانی برای بیان فکر خط آنها، توصیه کردم که برای پاک کردن پیش داوری‌ها شکل مسائل اختلافی و تشنج‌زا را مطرح نکنند مواظب باشند یکنواخت در تضعیف دولت کار نکنند منصفانه برخورد کنند از موضع‌شان درخصوص پرونده انفجار نخست وزیری، مدرسه چیت‌چیان و پخش نامه ۶۳ نفر نماینده –که مخالفت با امام تلقی شده- انتقاد کردم.
به گزارش سرویس سیاسی پایگاه 598، آقای هاشمی رفسنجانی در قسمت روزشمار خاطرات سایت خود اقدام به انتشار بخش هایی از کتاب خاطرات سال 67 خود نموده است که در ادامه می آید:

پس از نماز تا ساعت هفت‌ونیم صبح در دفترم کار کردم. در جلسه علنی خیلی کم ماندم.

آقایان [اسدالله]بیات و [عبدالرضا]اسدی‌نیا و اسماعیل فدائی، برای رفع کدورت ناشی از اظهارات آقای بیات در شورای سرپرستی که توسط آقای اسدی‌نیا به مجلس منتقل شده، صحبت کردم، ولی نتیجه‌ای نگرفتم؛ به نظرم رسید که می‌خواهند از این پیشامد، برای اهداف سیاسی بهره بگیرند.

نماینده خلخال آمد و کمکهای مردم خلخال برای جبهه را آورد. [ناخدا محمدحسین ملک‌زادگان] فرمانده نیروی دریایی [ارتش] آمد.  گزارش حفاظت از نفتکش‌ها را داد و راجع به حفاظت از جزیره سیری و انتقال مراکز صدور نفت آن به جاسک صحبت کردیم.

ظهر خانم [مریم]بهروزی آمد. راجع به مشکل خانمهای بی‌سرپرست، ازدواج مجدد و موقت برای حل مشکل آنها بحث کرد. آقای [اکبر]حمیدزاده آمد و راجع به اختلافات دو خط [سیاسی] و روزنامه رسالت و کلیمیان مطالبی داشت.

عصر هیأت‌های گزینش آمدند. برای آنها سخنرانی کردم۱/ اعضای هیأت امنای بنیاد رسالت آمدند. آقای [احمد]آذری [قمی] شرحی درباره علت تاسیس بنیاد و روزنامه رسالت داد و برای رفع مشکلات مالی و فشار سیاسی که روی آنها است، استمداد کرد. من هم با قبول ضرورت ارگانی برای بیان فکر خط آنها، توصیه کردم که برای پاک کردن پیش داوری‌ها، شکل مسائل اختلافی و تشنج‌زا را مطرح نکنند، مواظب باشند یکنواخت در تضعیف دولت کار نکنند. منصفانه برخورد کنند. از موضع‌شان درخصوص پرونده انفجار نخست وزیری، مدرسه چیت‌چیان و پخش نامه ۶۳ نفر نماینده –که مخالفت با امام تلقی شده- انتقاد کردم۲/

آقای محسن رضایی آمد. گزارش وضع جبهه‌ها، عملیات آینده، بسیج امکانات برای جنگ نیروی زمینی و ... مذاکره شد. آقای بروجردی و بیت اللهی و مصطرزاده آمدند. راجع به اختراعی گفتند که نقش رادارهای دشمن را ضعیف می‌کند. به فرمانده نیروی دریایی گفتم برای آزمایش آن با آنها همکاری شود.

آقای ایروانی نماینده آیت‌الله منتظری در غنا آمد. از زمینه‌های مناسب تبلیغ اسلام در آفریقا گفت. ایشان را به آقای [محمد]خاتمی [وزیر ارشاد اسلامی] معرفی کردم. آقازاده وزیر نفت آمد و شرحی از خسارات بمباران دیروز مناطق نفتی داد و برای پدافند بیشتر استمداد کرد. آقای رضایی تلفنی از نوعی توپ ضد هوایی چینی گفت. قرار شد برای تهیه آن اقدام شود۳/

 

1- در این دیدار که اعضای هیأت عالی گزینش و شرکت کنندگان در سمینار سراسری گزینش آموزش و پرورش حضور داشتند، آقای هاشمی گفت: «گزینش نهادی است که بر مبنای ضرورت ایجاد گردید و شرایط و ارزشها و معیارهای انقلاب اسلامی ایجاب می‌کرد که همه چیز تغییر کند و ارزشهای جدیدی در جامعه بر اساس خواست‌های ملت و مردم ما که انقلاب کرده بودند به وجود آید و به خاطر همان معیارها، ضرورت داشت که افراد عوض شوند و صلاحیت‌ها و فیلترهای جدیدی برای پذیرش به وجود آید. تحقیقاً انقلاب اسلامی برای تحقق چنین ارزشهایی به وجود آمد و برای آن تلاش کرد. لذا برای به دست آوردن کارگزاران آن نیاز به صلاحیت‌هایی داشت که لازم بود توسط مراکزی تشخیص داده شود. سازمانی هم که باید تشخیص بدهد وجود نداشت. در حالی که ما وارث همه نحوست‌ها و اشکالات نظام گذشته بودیم. هسته این نهاد گزینش نیز همچون نهادهای دیگر به طور خودجوش به وجود آمد و در مسیر خود دچار سلیقه‌های شخصی شد و هر قسمتی و جریانی براساس سلیقه خود عمل کرد. تا آنکه نیاز به دخالت امام احساس گردید و امام گام اصلاحی را برداشتند. البته باز هم باید برای بهتر شدن آمادگی داشت. طبیعت نیروهای جوان و کم‌تجربه این است که هر روز نیاز به اصلاح و بهتر شدن دارند و هیچ عیبی هم ندارد که در راه اصولی که پیش گرفته، اشکالات خود را رفع و راه خود را پیدا کند. ما این راه را مجموعاً مثبت و مفید می‌دانیم. بسیاری از برخوردها مشخص شده و شیوه‌های تشخیص خیلی آبرومند گردیده و رو به اصلاح پیش می‌رود.»

2- در این دیدار ابتدا آقای آذری قمی پیرامون نحوه مدیریت و کار روزنامه سخنانی بیان کرد. سپس آقای هاشمی با اشاره به دوستی و همکاری قدیمی خود با دست اندرکاران بنیاد و روزنامه رسالت، فلسفه تأسیس روزنامه راصحیح دانست و گفت: «به هرحال این جریان فکری وجود دارد و به پایگاه مطبوعاتی  و تبلیغاتی نیاز دارد که حرف‌های آنها هم شنیده شود و این نه تنها حق صاحبان این فکر بلکه حق مردم است. و این اصل اسلامی را ما باید در مطبوعاتمان مراعات کنیم. بنابراین تأسیس روزنامه با توجه به اینکه ما این اصول را قبول داریم، کاملاً منطقی است. درون جامعه اسلامی اختلاف نظر وجود دارد و اختلاف نظر هم قابل اجتناب نیست. اصلاً در تاریخ سراغ نداریم که اختلاف نباشد. حتی در زمان پیامبر(ص) و ائمه(ع) با آنکه آنان داوران بزرگی برای مردم بودند، اختلاف وجود داشت که شاید از نعمت‌های الهی باشد. اکنون یک پیشداوری در جامعه وجود دارد. اگر این پیشداوری در همه افراد نباشد، در خیلی‌ها هست. این واقعیتی است. یک تقسیم‌بندی شده‌است از همان روزها که همین روزنامه هنوز آغاز به کار نکرده بود و پیش شماره‌های آن منتشر می‌شد و پیشتر از آن وقتی خبر انتشار آن پخش شده‌بود، یک پیشداوری وجود داشت و تعبیراتی می‌کردند که روزنامه مثلاً دست راستی یا طرفدار مستکبرین یا سرمایه‌داری یا ارتجاع است، با تعبیر آنکه در جامعه ما ضد ارزش شناخته شده است. یک چنین پیشداوری وجود دارد. حالا اینکه چه کسی به وجود آورنده این پیشداوری است، من کاری ندارم. عوامل زیادی دارد. باید این واقعیت را علاج کنیم. از طرفی روزنامه‌ با روحانیت ارتباط پیدا می‌کند و یا با حوزه به یک نحوی مربوط است. آقای آذری قمی عضو جامعه مدرسین هستند و اگر هم عضو نبودند، از استوانه‌های روحانیت هستند. از سوابق ایشان همه مطلع هستند و معروف هستند. باید خیلی مواظب باشید که روزنامه، روزنامه ساده‌ای نیست. روزنامه‌ای است که به خیلی جاها مربوط است. کیفیت طرح مسائل، باید به گونه‌ای باشد که این پیشداوری را تأیید نکند، بلکه از بین ببرد. این پیشداوری برای شما مایه زحمت زیادی است. شاید هم رادیوهای خارجی کم‌کم این مسأله را برای تفرقه القاء کنند. کم کم آن‌قدر رادیوهای خارجی عناوین دست راستی یا بنیادگرا را مطرح می‌کنند که این اسامی اصلاً در میان مردم رسم شود که این کار مشکل خواهد شد. لذا آقایانی که این مطلب را تنظیم می‌کنند، باید سعی کنند این مسأله اگر به این عنوان تثبیت شود، شما همیشه در کار روزنامه‌تان مشکل خواهید داشت. تب اختلاف الان در کشورمان بالاست. دارید می‌بینید. با مسأله کوچکی که مطرح می‌شود طرفین هیجان زده می‌شوند و کنترل خودشان را از دست می‌دهند. پرخاش و اهانت می‌کنند. برداشت‌ها همیشه برداشت‌های معارضه است. الان این جو برای ما خیلی ضرر دارد. در این شرایط جنگی که داریم تحملش دشوار است، اگر کسی متهم شود به اینکه مسائل تفرقه انگیز با هیجان ایجاد می‌کند، این کار را دشوتر خواهد کرد. من تا به حال تعبیراتی شنیدم که نمی‌خواهم بگویم اینها تعبیرات درستی است. بعضی‌ها تعبیر می‌کنند که این هم سرنوشتش مثل «میزان» و یا فلان می‌شود. باید مواظب باشید که روزنامه به تفرقه‌انگیزی و اختلاف آفرینی متهم نشود که به تعطیلی آن منجر خواهدشد.»

 

3- روزنامه یومیوری چاپ ژاپن در این روز در تحلیلی وضعیت جنگ و شرایط ایران را چنین ارزیابی می‌کند: «امروز وضع سیاسی و اقتصادی موجود کشور برای ایران نگرانی‌هایی به وجود آورده‌است. به ویژه با کاهش قیمت نفت بر اقتصاد ایران و روند جنگ زیان شدیدی وارد شد، اگر قیمت نفت در همین میزان باقی بماند، درآمد ارزی ایران حدود ۶ تا ۷ میلیارد دلار خواهد بود یعنی به نصف سال گذشته خواهد رسید. به گمان دیپلمات‌های غربی، ایران نمی‌تواند اسلحه مورد نیاز خود را تهیه کند و تنها با نیروی انسانی خود می‌تواند بجنگد.»

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها