کد خبر: ۱۴۵۱۵۷
زمان انتشار: ۰۸:۳۲     ۱۱ تير ۱۳۹۲
صبح امروز ستون یادداشت روز روزنامه خراسان به مقاله ای از  هادي محمدي با عنوان«دولت روحاني ، انتظارات آسماني»اختصاص یافت:

بيش از دو هفته از حماسه سياسي ملت ايران و انتخاب دکتر حسن روحاني به عنوان هفتمين رييس جمهوري اسلامي ايران سپري شده و حجم مطالبات و خواسته هاي منطقي و غير منطقي گروههاي مختلف جامعه، از جمله کساني که به وي راي داده يا نداده اند هر روز بيشتر وبيشتر مي شود .

البته اين شيب از زمان داغ تر شدن رقابتهاي انتخاباتي درسه ماه گذشته شاهد افزايش بوده و کانديداهاي احتمالي و بعد تر 8کانديداي نايي با بيان ضعف ها و مشکلات کشور - که بي انصافي است اگر ريشه همه را در دولتهاي نهم و دهم جستجو کنيم – از يک سو تا مرزهاي سياه نمايي پيش رفتند و از سوي ديگر با دادن وعده هاي بعضا غير زميني و نشان دادن در باغهاي سرسبز در افزايش اين روند نامطلوب تاثير بسزايي داشتند. بايد توجه داشت در اين که 2 دولت احمدي نژاد در بسياري از مشکلاتي که امروز گريبانگير ايران است موثر بودند شکي نيست اما نبايد خدمات مثبت و خيرخواهانه اين دولت‌ها و شخص آقاي احمدي نژاد را نيز به راحتي فراموش کرد .

 همچنين فشارهاي خارجي و معضلات اقتصادي و سياسي ناشي از تحريمها که به دليل پايمردي کشورمان بر حقوق مسلم خويش و البته چند اشتباه در سياست خارجي شکل گرفته را هم نبايد از خاطر برد ؛ ضمن اينکه وعده ها و تعهدات سنگين رييس جمهور منتخب در ميدان رقابتهاي انتخاباتي هم در بالابردن سطح توقعات مردم و راي دهندگان به او تاثير زيادي داشته است. اما هر چه بود و هست امروز و پس از حضور بيش از هفتاد درصدي مردم پاي صندوقهاي راي و دادن راي 19ميليوني به آقاي روحاني ، اين افزايش مطالبات ظرف يک هفته اخير به حالت انفجاري درحال رشد بوده و نگراني هايي را نيز به همراه داشته است.

امروز فضاي کشور و به ويژه پايتخت ، مملو از اميد و انتظار است و اين را به راحتي مي توان در چشم مردم ديد و از سخنان و تحليل‌هايشان فهميد ؛ اميد به آينده اي روشن که شادي و انرژي را براي مردم به ارمغان آورده و انتظار از رييس جمهور منتخبي که خود را رييس جمهور همه مردم ايران مي داند تا قفل‌هاي کشور را با سرانگشت تعقل و کليد تدبير باز کند ؛ اما به نظر مي رسد در اين انتظارات زياده روي هايي هم به چشم مي خورد که يادآوري چند نکته در اين مقطع و به ويژه تا زمان استقرار رسمي دولت يازدهم ضروري مي باشد .

اول اينکه آن بخش از مشکلات فعلي در حوزه هاي مختلف که بيشتر ريشه داخلي دارند حاصل فرآيند چند ساله سوءمديريت ها وبي قانوني هايي‌است که در اين 8سال و نيز از سالهاي دورتر بر امروزمان آوار شده و به همين سبب نبايد انتظار داشت تا چنين مشکلات ريشه داري که حالت يک بيماري مزمن را به خود گرفته، در چند روز و چند ماه درمان گردند .

اين مساله خصوصا در بعد اقتصادي پررنگ تر است چراکه دولت روحاني عملا 7ماه اول سال را درگير انتخاب ، استقرار و نشاندن عناصر خود بوده و تا پايان نيز بايد بر مدار بودجه اي بگردد که تصويبش حاصل کار مشترک مجلس نهم و دولت دهم، آن هم با همه حواشي که داشت، بود.

دوم اينکه بسياري از مشکلات فعلي کشور در اقتصاد و سياست ريشه در چالش ميدان سياست خارجي ما با قدرتهاي جهاني و مساله تحريمهاي ظالمانه دارد. تحريمهايي که دور جديد و شديد آنها 4سال قدمت داشته و رفعشان، حتي ممکن است با لج بازي هاي غربي ها ناممکن باشد.

در اين زمينه هرگونه فشار رواني به دستگاه ديپلماسي کشورمان از سوي افکار عمومي و نخبگان براي برچيده شدن سريع تحريمها ممکن است تعادل ميز مذاکرات را به ضرر ما برهم زده و از سوي ديگر فرصت طلبي طرف مقابل واستفاده از فشار بر مذاکره کنندگان ايراني ، هزينه هاي بي ثمري را بر کشور تحميل نمايد که نتايجش در طولاني مدت از تحريمها بدتر خواهد بود . بايد بپذيريم که سياست خارجي نيز فرآيندي مدت دار و پيچيده است و براي رسيدن به نتايج مطلوب خود بايد صبر و تدبير زيادي داشت .

نکته سوم مطالبات سياسي برخي گروهها و راي دهندگان داخلي است که در اين 4سال خواسته يا ناخواسته به انزوا رفته و در اين انتخابات با فعال شدن و حمايت از حسن روحاني ، امروز خود را در صف دريافت خواسته هايشان مي بينند .

 اين دسته هم که طيفي از توقعات از آزادي زندانيان سياسي و احزاب گرفته تا رفع فيلترينگ و فعاليت روزنامه هاي منتقد را دارند بايد متوجه اين موضوع باشند که بسياري از مطالبات آنها نياز به هماهنگي هاي فرا قوه اي و حکومتي دارد و اگر چه رييس جمهور به عنوان رييس شوراي عالي امنيت ملي و وزراي اطلاعات و کشور به عنوان اجزاي سياسي – امنيتي قوه مجريه نقش زيادي در تصميم گيري ها و تصميم سازي هاي نظام دارند اما در اينجا هم مشکلات 4ساله و محدوديت‌هاي قانوني يا قضايي احتمالي بايد با هماهنگي و همدلي همه بخشها و به دور از ايجاد فضاي تنش آلود در کشور به سرانجام برسد .

 در اين ميان به نظر مي رسد جناب روحاني با توجه به سوابق متعدد سياسي و امنيتي که داشته و نوع نگاهش به اين مقوله ها در اين زمينه توانايي موفقيت را دارد، به شرط اينکه دوستان اجازه و زمان دهند تا فضاي لازم براي رفتار معقول و مناسب وي شکل بگيرد ، قطعا تند کردن فضا و طلب خواسته هاي نامعقول در زمان غير منطقي به سود هيچ کس خصوصا آنهايي که قصد آزاديشان را دارند نيز نخواهد بود.

مساله چهارم جنس برخي وعده هاي انتخاباتي خود کانديداها از جمله آقاي دکتر روحاني است که به نظر مي رسد بيشتر از آنکه جنبه عملي داشته باشد ترسيم يک ايده آلي است که اگرچه شايد با حسن نيت نامزدها در ايجاد چنين مدينه فاضله اي بوده باشد اما در عمل با توجه به ابزارها و ظرفيتهاي در اختيار رياست جمهوري کمي رويا پردازانه بوده و ممکن است قابليت اجرا نداشته باشد. صداقت حکم مي کند رييس جمهور منتخب در راستاي شعارهاي خود مبني بر تشکيل دولت راستگويان در اين زمينه هم اگر به قطعيتي رسيد که وعده اي از حوزه کاري او خارج است ، صراحتا به مردم گفته و از بار شدن بيشتر مطالبات بر دولت يازدهم جلوگيري کند.

و نکته آخر خطاب به بزرگان و نخبگاني است که به عنوان شخصيت‌هاي مرجع مردم، براي گرفتن راي به نفع روحاني تاثير گذار بودند. يقينا سخنان و پيامهاي اين عزيزان در آرام کردن جو جامعه در حوزه مطالبات مي تواند کمک بزرگي به کشور ، دولت يازدهم و شخص دکتر روحاني باشد و از هرگونه شتابزدگي بي مورد در گرفتن تصميمات جلوگيري کند .رفتار يک هفته اخير رييس جمهور منتخب ملت ايران و تيم همراه او و بزرگان حامي‌اش نشان داده که خوشبختانه اين گروه هماهنگ نيز به خطر بزرگ شدن حباب مطالبات داخلي و خارجي واقف بوده و در سخنان خود مردم را به داشتن صبر و حوصله بيشتر فرا مي خوانند .

اميدواريم اين رفتار عاقلانه ، در کنار حرکت رسانه ها در جهت واقعي کردن خواسته‌هاي مردم و دادن روحيه همکاري و همدلي با دولت جديد به جاي صرفا توقعات آسماني و خيالي داشتن ، جامعه و کشور را به سمت ثبات و تعادلي که خواست همه دلسوزان و ملت حماسه ساز ايران عزيز است رهنمون کرده و شاهد پيشرفت متوازن ، پايدار و همه جانبه در آينده اي که ان‌شاا... نه چندان دور خواهد بود باشيم.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها