کد خبر: ۱۴۵۴۲
زمان انتشار: ۱۰:۲۱     ۰۱ تير ۱۳۹۰
دانشمند عضو سازمان ناسا گفت: ايران از نظر علمي از يك پتانسيل خيلي زيادي برخوردار است و چيزي كه الان به نظر مي‌رسد اين است كه اينها توانسته‌اند ماهواره‌اي را با ظرفيت ترابري سبك بر مدار نزديك كره زمين قرار دهند.

به گزارش فارس، پرتاب دومين ماهواره ايران به نام رصد به فضا و پيشرفت هاي روز افزون ايران در اين حوزه بشكلي است كه حتي رسانه هايي مانند راديو فردا متعلق به سازمان سيا نيز از سانسور آن ناتوان مي مانند. اگرچه راديو فردا سعي كرد با نظامي جلوه دادن اين پيشرفت علمي از آن بهره برداري سياسي نمايد.

نكته جالبي كه در مصاحبه راديو فردا با شروين تقوي از دانشمندان شاغل در سازمان تحقيقات فضايي آمريكا (ناسا) مرتب و به طرز كودكانه اي تكرار مي شود از يك سو تمجيد پيشرفت هاي ايران و از سوي ديگر جداكردن اين پيشرفتها از نظام جمهوري اسلامي است و مصاحبه شونده بارها تكرار مي كند: «امكانات تكنولوژي و پيشرفت علم در آن مملكت را به اعتقاد من بايد از نظام جمهوري اسلامي كاملاً جدا كرد.»

مخترع ساعت اتمي ناسا در ادامه گفت كه ايران از نظر علمي از يك پتانسيل خيلي زيادي برخوردار است و چيزي كه الان به نظر مي‌رسد اين است كه اينها توانسته‌اند ماهواره‌اي را با ظرفيت ترابري سبك بر مدار نزديك كره زمين قرار دهند.

وي افزود: محققان ايراني توانسته‌اند كاري كنند كه خود كره شمالي نتوانسته است انجام دهد. قبل از اين ماهواره اميد را به فضا فرستاده بودند اما فرقي كه اين ماهواره با ماهواره اميد دارد اين است كه اين ماهواره براي سنجش از راه دور است.

تقوي در ادامه براي تحت اشعاع قرار دادن اين موفقيت نيز گفت: چيزي كه دولتي‌ها مي‌گويند اين است كه اين ماهواره براي نظارت بر محصولات كشاورزي و سنجش زمين لرزه و يا شناسايي بلاهاي طبيعي است. ولي در كنار آن مي‌شود ازاين ماهواره براي مقاصد نظامي و عكسبرداري هم استفاده كرد.

وي در عين حال گفت: اگر ما بخواهيم خودمان را به اين اتفاقي كه الان رخ داده است محدود كنيم، بايد بگويم باري كه اينها توانسته‌اند در مدار قرار دهند بسيار سبك‌تر از آن است كه بتوانيم آن را به موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما ربط دهيم. براي اينكه كلاهك‌هايي كه آنها بايد در مدار بگذارند خيلي سنگين‌تر از اين فناوري است.

تقوي ادامه داد: در اينجا ايران دو هدف را دنبال مي‌كند؛ يكي اينكه بتوانند بارهاي سنگين‌تري در مدار بگذارند و دومي كه خيلي جالب است اين است كه تلاش اين مكتب‌هاي فضايي بر اساس اين است كه سوختي كه مورد استفاده اين فناوري است دارد كم كم به سوخت جامد تبديل مي‌شود. يكي از كاربردهاي اين موشك‌ها، كاربرد نظامي است. به دليل اينكه در آن فاز اوليه موشك به فضا پرتاب مي‌شود، سوخت جامد زمان كوتاه‌تري مي‌گيرد و كيفيتي دارد كه اگر دشمني بخواهد آن سايت‌ها را بمباران كند، طبعاً كار سخت‌تري خواهد بود براي اينكه آن فاز اوليه كه موشك پرتاب مي‌شود، خيلي كوتاه‌تر خواهد بود.

عضو ناسا گفت: اگر شما نگاه كنيد موشك‌هاي اولي كه براي فناوري كردن اين ماهواره‌ها و فرستادن آنها به مدار دور زمين از آنها استفاده مي‌شد، بسيار شبيه به موشك‌هاي شهاب 3 بودند. اما الان از موشك‌هايي استفاده مي‌شود كه چندين طبقه دارند و ساخت آنها احتمالاً در نهايت به اين هدف انجام مي‌شود كه موشك‌هاي بالستيك قاره‌پيما با آن حمل و نقل شود.

وي با بيان اين نكته كه من بر اين نكته پافشاري مي‌كنم كه كشور ايران داراي پتانسيل‌هاي زيادي است، گفت: در نهايت اينكه كشوري بتواند يك وزن نسبتاً سبك، مثل وزن ماهواره‌اي كه ايران به فضا فرستاده و حدود 50 كيلوگرم بوده است، را به فضا بفرستد، نشان مي‌دهد كه اينها در اين راستا تلاش مي‌كنند تا بتوانند در آينده‌اي نه چندان دور وزن‌هاي سنگين‌تري را در مدار كرده زمين قرار دهند.

تقوي گفت: البته بگويم كه الان كشوري مثل هندوستان هنوز نتوانسته است چنين كاري را انجام دهد. اينكه يك كشور بتواند يك بار سنگين به مدار بفرستد تا اينكه يك بار سبك را به مدار اعزام كند، دو امر كاملاً متفاوت است.

اخبار ویژه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها