کد خبر: ۱۴۵۶۱۶
زمان انتشار: ۱۱:۰۷     ۱۲ تير ۱۳۹۲
دبیر علمی جشنواره «رسول آفتاب» با اشاره به استقبال کم‌نظیر نویسندگان کشورهای اسلامی از این جشنواره که با محوریت فتنه در ۱۵ قرن تاریخ اسلام برگزار می‌شود، گفت: برخی از این انجمن‌ها به صورت خودجوش فراخوان را ترجمه و توزیع کرده بودند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری سومین جشنواره مردمی داستان «رسول آفتاب» با عنوان «فتنه در 15 قرن تاریخ اسلام»‌ با حضور رحیم مخدومی دبیر این جشنواره، رضا عبداللهی دبیر اجرایی و محمدحسن ابوحمزه دبیر علمی این جشنواره عصر روز گذشته، 11 تیر ماه،  برگزار شد.

مخدومی در ابتدای این نشست از امیرحسین فردی به عنوان افتخار و اعتبار داستان انقلاب به ویژه این جشنواره یاد کرد و گفت: جا دارد در ابتدا از دوست عزیزمان امیرحسین فردی که به حق از بهترین نویسندگان انقلاب اسلامی بود یاد کنم. ما در گذشته برای جشنواره «رسول آفتاب» از وی دعوت کرده بودیم. دعوت از فردی اعتبار به جشنواره بود، نه که بخواهیم با جایزه به ایشان اعتباری بدهیم.

وی در ادامه خاطره‌ای از حضور فردی در اختتامیه این جشنواره تعریف کرد و افزود: ایشان با وجود حال نامساعدی که داشتند، دعوت ما را پذیرفته بودند، اما به جای اینکه در روز جمعه حاضر شده باشند، به اشتباه پنجشنبه به پیشوا که محل برگزاری اختتامیه بود، رفته بودند. این حضور با وجود بیماری و حال نامساعدشان نشان از همت ایشان داشت.

دبیر این دوره جشنواره به نحوه برگزاری جشنواره اشاره کرد و با بیان اینکه قرار است از یکی از نویسندگان فعال حوزه دفاع مقدس تجلیل شود، یادآور شد: در این دوره با مشورت‌های مختلف به گل‌علی بابایی رسیدیم. وی از دوران دفاع مقدس فعال بود و پس از آن نیز جزء اولین افرادی بود که لشکرنویسی را آغاز کرد. زندگینامه نویسی، تاریخ‌نگاری، روزنامه‌نگاری و... از جمله فعالیت‌‌های این فرد است. قرار است در این برنامه از فعالیت‌های بابایی به دلیل آغازگر فعالیت‌های ادبی این‌چنینی تقدیر خواهد شد. علاوه بر این، برگزاری یک نشست علمی با حضور  قاسم‌علی فراست محمد سرشار، مصطفی قربانی و کامران فارسی‌نژاد از دیگر برنامه‌های در نظر گرفته شده خواهد بود.

وی در ادامه از رونمایی یک کتاب در مراسم اختتامیه یاد کرد و افزود: ما علاوه بر آثار قابل تقدیر آثار قابل چاپ را نیز جدا کرده و مجموعه داستان 30 نویسنده را با نام «رجل سیاسی» منتشر کرده‌ایم که در روز اختتامیه رونمایی می‌شود. کتاب نویسندگان خارجی را نتوانستیم به چاپ برسانیم، اما از برگزیدگان در این بخش تجلیل خواهد شد.

مخدومی امضای تقدیرنامه‌ها توسط مادران و پدران شهدا را یکی از ابتکارات این جشنواره خواند و ادامه داد: این کار برای ایجاد سنخیت فضای جشنواره انجام می‌شود. مرسوم است که در تمامی جشنواره‌ها، تقدیرنامه‌ها توسط مسئولان به امضا برسد، اما ما در اینجا از والدین شهدا تقاضا کردیم که این کار را انجام دهند. متأسفانه بسیاری از والدین سه شهید از دنیا رفته‌اند و ما پس از جست‌وجوی فراوان به چهار نفر رسیدیم. سه مادر شهیدو یک پدر شهید که این بزرگواران تقدیرنامه‌ها را انگشت و امضاء می‌کنند.

استقبال کم‌نظیر نویسندگان خارجی از جشنواره‌

ابوحمزه از دیگر سخنرانان در این نشست بود. وی در ابتدا به ایجاد حوزه جدید بین‌الملل در این جشنواره اشاره کرد و گفت:  از 15 مهر ما فرصت داشتیم تا آثار را جمع‌آوری کنیم. با توجه به پتانسیل فضای مجازی تصمیم گرفتیم وارد این حوزه شویم. حین انجام کار متوجه شدیم که در برخی از کشورهای اسلامی انجمن‌های فعال‌تری حضور داشتند که زمینه را برای ایجاد بعد بین‌المللی فراهم می‌کردند. با توجه به این پتانسیل بخش بین‌الملل راه‌اندازی شد. بعدها متوجه شدیم که یکی از همین انجمن‌ها فراخوان ما را به زبان عربی و انگلیسی ترجمه و در دیگر کشورها توزیع کرده است.

وی ادامه داد: بعد از مدتی متوجه شدیم که شوق حضور نویسندگان خارجی بیش از نویسندگان داخل بود. بخش بین‌الملل در حالی راه‌اندازی شد که تنها یک ماه به اختتامیه فرصت باقی بود.  ما در طول این مدت فقط فرصت کردیم به سوال‌های نویسندگان کشورهای مختلف پاسخ دهیم، بنابراین یک ماه به این زمان اضافه کردیم و اختتامیه به اسفند سال گذشته منتقل شد البته مشکلات دیگری نیز وجود داشت که موجب شد تا روز 14 تیر امسال زمان اختتامیه به تعویق بیفتد.

دبیر علمی جشنواره «رسول آفتاب» افزود: اقشار مختلفی از نویسندگان خارجی در این جشنواره شرکت کرده بودند. برخی از آنها دارای تحصیلات بالا و جوایز ادبی هستند. در مجموع 150 اثر در این جشنواره در بخش بین‌الملل مورد داوری قرار گرفت. به دلیل نبود فرصت کافی و همچنین اطلاع نداشتن از این همه استقبال نتوانستیم آثار این دسته از نویسندگان را به زبان فارسی ترجمه و منتشر کنیم، اما قرار است در اختتامیه از آنها تقدیر شود.

اختتامیه جشنواره «رسول آفتاب»  در روز جمعه، 14 تیر ماه، همزمان با روز قلم در صحن امامزاده جعفر پیشوای ورامین برگزار می‌شود. این امامزاده به دلیل اینکه طی سال‌های پیش و پس از انقلاب یکی از اماکن مذهبی و پایگاه‌های مبارزاتی مردم علیه رژیم ستم‌شاهی بوده، انتخاب شده است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها