کد خبر: ۱۴۶۱۴۶
زمان انتشار: ۰۲:۴۹     ۱۴ تير ۱۳۹۲

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ وزیر دفاع مصر با قرائت بیانیه ای برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر را اعلام کرد. ارتشبد عبدالفتاح السیسی در این بیانیه که با حضور شیخ الازهر، رهبر مسیحیان مصر و رهبران احزاب سیاسی قرائت کرد با اشاره به تعلیق قانون اساسی اعلام کرد که رئیس دادگاه عالی قانون اساسی در مرحله انتقالی به طور موقت ریاست جمهوری را بر عهده خواهد گرفت.

وزیر دفاع در این بیانیه ضمن تشریح نقشه راه سیاسی برای آینده مصر گفت: به زودی دولت قدرتمندی تشکیل خواهد شد و کمیته ای از حقوقدانان، قانون اساسی جدید را تدوین خواهد کرد.

وزیر دفاع مصر در بیانیه نیروهای مسلح، تشکیل کمیته آشتی ملی با شرکت همه نخبگان سیاسی، برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری و پارلمانی را مورد تاکید قرار داد. وی همچنین تاکید کرد با هر گروه و هر مجموعه ای که بخواهد امنیت مصر را مخدوش کند به شدت برخورد خواهد کرد.

بنابراین گزارش به دنبال برکناری محمد مرسی میلیون ها نفر از اهالی قاهره که در میدان التحریر قاهره تجمع کرده بودند برکناری مرسی را جشن گرفتند. بالگردهای ارتش بر فراز میدان التحریر بیانیه پخش کردند آتش بازی در این میدان در حال برگزاری است.

طبق گزارشات، همچنین احمد الطیب شیخ الازهر، تواضروس رهبر قبطی های مسیحی مصر و محمد البرادعی رئیس حزب الدستور با قرائت بیانیه های جداگانه ای ضمن دعوت از مردم به خویشتن داری بر ضرورت آشتی ملی و برگزاری انتخابات زودهنگام و پرهیز از اختلافات سیاسی تاکید کردند.

محمد البرادعی در بیانیه خود تاکید کرد نقشه راه از عملیات آشتی ملی حمایت خواهد کرد.

البرادعی گفت : نقشه راه برای اصلاح مسیر انقلاب مصر صادر شد و دربردارنده مطالبات مردم برای انتخابات زودهنگام است.

همچنین شیخ الازهر با حمایت از موضع ارتش در برکناری مرسی خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد تا به گفته وی صندوق‌های رای بر مردم حکومت کنند.

وی در عین حال تاکید کرد:  تصمیم گرفته شد تا امروز از بحران سیاسی خارج شویم و پایبندی به قانون واجب شرعی است.

به گزارش مهر، همزمان مرسی در صفحه رسمی خود در فیس بوک نوشت که این کودتای نظامی علیه مشروعیتش بوده است و افزود: به فرزندانمان بگوئید که پدران و اجدادشان مرد بودند، بی عدالتی را نپذیرفتند و زیر بار رای فاسد نرفتند، دنیایشان را به وطن و قانونی بودن و دین خودشان نفروختند.

خبرگزاری آناتول ترکیه به نقل از نزدیکان مرسی خبرداد که مرسی اصرار ارتش برای اعلام کناره از قدرت را رد کرده است.

پایگاه اینترنتی روزنامه الاهرام نیز نوشت: درگیری های شدیدی میان طرفداران و مخالفان مرسی در محله کفر شیخ قاهره در جریان است. خبرگزاری رویترز خبر داده است طرفداران محمد مرسی که در حومه شهر قاهره تجمع کرده‌اند با خشم به بیانیه ارتش این کشور پاسخ دادند. همچنین منابع خبری از کشته و زخمی شدن چند نفر در درگیری های دو طرف خبر می دهند. از جمله شبکه تلویزیونی الجزیره عربی در خبری فوری گزارش داد در درگیری میان هواداران و مخالفان محمد مرسی در منطقه مطروح چهار تن جان باختند. این شبکه تلویزیونی همچنین از درگیری میان هواداران مرسی و نیروهای ارتش و پلیس در اسیوط خبرداد.

خبرگزاری رسمی مصر در خبری اعلام کرده است: نقشه راه شامل یک مرحله انتقالی کوتاه است که پس از آن انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی برگزار خواهد شد.

وزارت کشور مصر نیز اعلام کرد از نقشه راه ارتش برای دوره پس از مرسی ، حمایت می کند.

همچنین طبق اعلام منابع خبری رئیس جمهور موقت مصر عدلی منصور خواهد بود که تاکنون رئیس دادگاه قانون اساسی بود، او 68 سال دارد.

شبکه تلویزیونی پرس تی وی لحظاتی پیش در خبری فوری اعلام کرد: به دنبال بیانیه ژنرال السیسی و برکناری رئیس جمهور از قدرت، پخش برنامه های شبکه های اسلامی مصر متوقف شد.

این شبکه همچنین در ادامه از اعلام موافقت حزب النور، دومین حزب بزرگ اسلام خواه مصر(سلفی ها) با نقشه راه تعیین شده از سوی ارتش خبر داد.

شبکه تلویزیونی العالم در خبری فوری گزارش داد ارتش مصر به تمامی استودیوهای شبکه های اسلامی حمله کرده و تمامی کارکنان آنها را بازداشت کرد.

خبرگزاری رویترز گزارش داد رییس دادگاه قانون اساسی مصر به عنوان رییس دولت انتقالی این کشور روز پنج‌شنبه سوگند یاد خواهد کرد.


واکنش ها به تحولات مصر::

جدید::  'عدلی منصور'، رئیس‌جمهور موقت مصر لحظاتی پیش با حضور فرماندهان ارتش در دادگاه قانون اساسی سوگند یاد کرد/
'عدلی منصور'، پس از ادای سوگند به عنوان رئیس‌جمهور موقت مصر گفت: از اینکه به عنوان رئیس‌جمهور موقت مصر در مرحله انتقالی انتخاب شده‌ام افتخار می‌کنم/ ما به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی سالم امیدواریم/ از مردم و ارتش قدرانی می‌کنیم/ دستگاه قضایی مصر در برابر تلاش‌ها برای خدشه وارد کردن به استقلال آن صبوری پیشه کرد/ مردم مصر من را به عنوان رئیس‌جمهور مکلف انتخاب کردند/ رسانه‌های مصر عیوب حکومت سابق را فاش کردند/ جمعیت اخوان‌المسلمین مصر بخشی از ملت هستند و از آنها برای مشارکت در ساخت کشور دعوت می‌شود.

*گروه اخوان المسلمین مصر روز پنجشنبه در بیانیه‌ای مخالفت قاطع خود را با کودتای نظامی علیه محمد مرسی‌، رئیس جمهور منتخب این کشور اعلام کرد/ 'هرگونه همکاری با حکومت غصبی کنونی و رفتار خشونت‌آمیز با تظاهرات مسالمت‌آمیز را رد می‌کنیم'

*منابع رسمی روز پنجشنبه اعلام کردند؛ شمار قربانیان درگیری بین مخالفان و طرفداران محمد مرسی، رئیس جمهور برکنار شده مصر از بیست و هشتم ژوئن تا امروز به 56 کشته و 2495 زخمی رسیده است

*سازمان عفو بین الملل به دنبال برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری مصر با صدور بیانیه‌ای، از ارتش و نیروهای امنیتی این کشور خواست از حقوق بشر در مصر دفاع کنند/ 'اوضاع بسیار متشنج است و نگرانی‌های بجایی وجود دارد که کار به اقدامات سرکوبگرانه و اقدامات انتقام‌جویانه بکشد'

*بشار اسد در گفتگو با روزنامه سوری 'الثوره': کشورهای مخالف سوریه از هر ابزار مادی، احساسی و روانی در دسترس آنها ضد ما استفاده کرده‌اند/ در حال حاضر تنها گزینه‌ای که دارند، مداخله مستقیم خارجی است که البته در میان اغلب کشورها در این باره تردید وجود دارد

*شیخ 'تمیم بن حمد آل‌ثانی'، امیر جدید قطر در پیامی به 'عدلی منصور' تعیین وی به عنوان رئیس‌جمهور جدید مصر را تبریک گفت

*جبهه 'نجات ملی'، از مخالفان محمد مرسی در بیانیه‌ای اعلام کرد: معتقدیم آنچه در کشور شاهدیم، کودتای نظامی نیست/ اقدام نیروهای مسلح برای حفاظت از دموکراسی، وحدت و بازگرداندن ثبات به مصر، 'ضروری' بود

*'احمد داوود اوغلو'، وزیر خارجه ترکیه با اشاره به انتقال قدرت در مصر گفت: براندازی محمد مرسی یک 'کودتای نظامی غیر منطقی' است

*وزارت خارجه قطر در بیانیه‌ای، ضمن تاکید بر ضرورت احترام به مطالبات مردم مصر خواستار گسترش روابط دو جانبه در چارچوب منافع مشترک شد

*'دیوید کامرون'، نخست‌وزیر انگلیس: ما هرگز از مداخله نظامیان در کشورها حمایت نمی‌کنیم اما چیزی که باید اتفاق بیفتد این است که دموکراسی در مصر رونق پیدا کند/ همه طرف‌های مصری باید در این فرآیند مشارکت کنند .

*تلویزیون دولتی سوریه با اشاره به خلع محمد مرسی و انتقال قدرت در مصر گزارش داد؛ براندازی مرسی و دولت وی یک 'پیروزی بزرگ' است .

*معاون رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه: تغییر قدرت در مصر، نتیجه خواست مردم و مبتنی بر اصول دموکراتیک و قانون نبود/ در همه کشورهای دموکراتیک، انتخابات تنها راه رسیدن به قدرت است.

*'علی عبدالله صالح'، رئیس‌جمهور سابق یمن در پیامی به 'عدلی منصور'، رئیس‌جمهور موقت مصر به مناسبت بر عهده گرفتن رهبری این کشور در دوره انتقالی را به وی تبریک گفت

*سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به برکناری محمد مرسی از ریاست جمهوری گفت: چین به 'انتخاب مردم مصر' احترام می‌گذارد/ خواستار مذاکره برای حل اختلافات در این کشور هستیم.

*'محمود عباس'، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در پیامی ضمن تبریک به 'عدلی منصور'، رئیس‌جمهور موقت مصر از نقش ارتش این کشور در حمایت از مصری‌ها تمجید کرد

*وزیر خارجه آلمان با اشاره به برکناری محمد مرسی گفت: این، یک مانع جدی برای دموکراسی در مصر است/ ضروری است این کشور هر چه سریعتر به نظم مبتنی بر قانون اساسی بازگردد/ خطر واقعی ضربه به دوره انتقال دموکراتیک در مصر وجود دارد .

*خبرگزاری مصری 'منا' گزارش داد: رهبران ارشد جماعت اخوان المسلمین مصر که روز گذشته بازداشت شدند، در همان زندانی که حسنی مبارک و پسران وی حبس هستند، محبوس شدند/ سعدالکتاتنی، رئیس سابق پارلمان یکی از دستگیرشدگان است .

*'بنیامین نتانیاهو'، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی شب گذشته با صدور دستور‌العملی به وزرای کابینه خود از آنها خواست تا برای عدم مداخله تل‌آویو در تحولات مصر، درباره خلع محمد مرسی توسط ارتش مصر هیچ اظهارنظری نکنند

*یک مقام رژیم صهیونیستی به خبرگزاری فرانسه گفت: با دقت تحولات مصر را دنبال می‌کنیم/ نمی‌شود هیچ پیش‌بینی درباره آینده مصر داشت/ اتفاقات اخیر برای جهان عرب، 'شوک' بود و نگرانی‌هایی برای اسرائیل ایجاد کرده است

*خبرگزاری رویترز از کشته شدن 14 نفر در درگیری‌های مخالفان و طرفداران محمد مرسی پس از خلع وی خبر داد

*رئیس کمیته سیاست خارجی مجلس دومای روسیه: تحولات مصر نشان داد گذار تدریجی از دوره استبدادی به دموکراسی در این کشور وجود نداشت/ 'بهار عربی' منجر به دموکراسی نشده بلکه آشوب و ناآرامی داشته است/ آنچه در مصر، لیبی و سوریه می‌بینیم گواه این مدعا است

*روزنامه انگلیسی 'فایننشال تایمز' نوشت: سقوط محمد مرسی ضربه‌ مهلکی را به قطر که به اخوان‌المسلمین مصر تکیه کرده بود، وارد کرد/ قطر در سیاست خارجی خود با کشورهای لیبی و سوریه اشتباه کرد و امروز نیز میلیاردها دلار برای دولت محمد مرسی هزینه کرد

*وزیر خارجه آلمان با اشاره به تحولات مصر، خواستار گفتگو، اجتناب از خشونت و توسل به مسیر دموکراتیک در این کشور شد/ 'مذاکره و برقراری توازن بین گروه‌های سیاسی، برای ثبات رژیم دموکراتیک آینده مصر ضروری است'

*روزنامه 'الاهرام' چاپ قاهره گزارش داد: محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده درخواست از وی برای خروج از مصر به یمن، قطر، ترکیه و یا هر کشور دیگری را رد کرد/ وی همچنین استعفا از مقام خود را نپذیرفت

شبکهعدل منصور المنار گزارش داد؛ 'عدلی منصور'، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر امروز با ادای سوگند رسما رئیس‌جمهور موقت مصر می‌شود.

*شبکه المنار گزارش داد؛ 'عدلی منصور'، رئیس دادگاه عالی قانون اساسی مصر امروز با ادای سوگند رسما رئیس‌جمهور موقت مصر می‌شود/ روزنامه 'الاهرام' چاپ قاهره گزارش داد: محمد مرسی، رئیس‌جمهور برکنار شده درخواست از وی برای خروج از مصر به یمن، قطر، ترکیه و یا هر کشور دیگری را رد کرد/ وی همچنین استعفا از مقام خود را نپذیرفت/ این روزنامه درباره اینکه چه نهاد یا افرادی چنین درخواستی را از مرسی کرده‌اند، اشاره نکرد.

*رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با اشاره به کودتای نظامیان مصری گفت: این کشور آنها است و آنها راهشان را برای آینده پیدا خواهند کرد/ البته اگر مدیریت بدی صورت بگیرد این موضوع نتایجی خواهد داشت/ ما در کشور، قوانینی محدودکننده تعامل ما با موقعیت‌هایی این چنینی داریم.

به گزارش "رویترز"، اظهارات ژنرال مارتین دمپسی، مربوط به وجود قوانینی در آمریکا است که اجازه همکاری و کمک مالی به کشورهایی که دموکراتیک نبوده و نظامیان در آنها در قدرت هستند را نمی‌دهد.

*بان کی مون دبیرکل سازمان ملل گفت: با توجه به تداون تنش‌ها در مصر، نگرانی خود را اعلام می‌کنم و از همه طرف‌ها آرامش، عدم خشونت و گفتگو را خواستارم/ باید حقوق ابتدایی مردم حفظ شود/ دخالت ارتش، موجب نگرانی است و بسیار مهم است تا هرچه زودتر، دولتی غیرنظامی تشکیل شود.

* درگیری‌های شب گذشته مخالفان و طرفداران محمد مرسی در شهر اسکندریه به کشته شدن سه نفر و زخمی شدن 50 نفر دیگر انجامید.

*بیانیه 'کاترین اشتون' درباره مصر:

از همه طرف‌ها بازگشت سریع به فرآیند دموکراتیک از قبیل برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری و پارلمانی و تصویب قانون اساسی را خواستارم/ امیدوارم دولت جدید، دولتی فراگیر بوده و به حقوق اساسی و آزادی‌ها احترام گذارد.

به گزارش رویترز، در بیانیه مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا آمده است: من قویا همه اقدامات خشونت‌آمیز را محکوم کرده و با خانواده‌های قربانیان ابراز همدردی می‌کنم و از نیروهای امنیتی می‌خواهم از قدرت خود برای حفاظت از شهروندان مصری استفاده کنند.

*یک مسئول نظامی مصر خبر 'تحت نظر بودن' رئیس‌جمهور معزول این کشور توسط ارتش را تأیید کرد/ این مقام نظامی که نخواست نامش فاش شود، گفت: محمد مرسی در اقدامی پیشگیرانه تحت بازداشت قرار دارد.

*بیانیه اوباما درباره خلع مرسی::

بسیار نگران تصمیم نیروهای مسلح مصر برای خلع رئیس‌جمهور مرسی و تعلیق قانون اساسی هستیم/ از آنها می‌خواهم به سرعت اختیارات را به یک دولت غیرنظامی منتخب و دموکراتیک برگردانند و از دستگیری‌های خودسرانه مرسی و هوادارانش بپرهیزند. آمریکا به دقت وضعیت بسیار سیال مصر را دنبال می‌کند/ با توجه به تحولات کنونی، من از سازمان‌های مرتبط می‌خواهم در قوانین مربوط به کمک‌های واشنگتن به دولت قاهره تجدیدنظر کنند/ هیچ دوره گذار به دموکراسی، بدون مشکلات نخواهد بود.آمریکا همچنان اعتقاد دارد بهترین پایه برای صلح پایدار، نظم سیاسی دموکراتیک با شرکت همه احزاب ممکن است/ واشنگتن از فرد یا حزب خاصی در مصر حمایت نمی‌کند/ از ارتش رعایت حقوق همه مصری‌ها را انتظار داریم/ از همه می‌خواهم از خشونت دست بردارند .

به گزارش پایگاه "ان‌پی‌آر"، در این بیانیه آمده است: یک دولت شفاف، برآمده از رای مردم چیزی است که مردم عادی مصر می‌خواهند و شایسته آن هستند. مشارکت دیرینه بین آمریکا و مصر مبتنی بر منافع و ارزش‌های مشترک بوده و ما برای موفقیت دوره گذار مصر به دموکراسی به همکاری خود با مردم مصر ادامه خواهیم داد.

*'دن شاپیرو'، سفیر آمریکا در تل‌آویو با اشاره به تحولات مصر گفت: خاورمیانه در حال عبور از یک دوره تاریخی است و هیچ کسی نمی‌داند که به کجا هدایت خواهد شد.

*روزنامه 'الاهرام' مصر گزارش داد: 300 تن از اعضای گروه اخوان المسلمین بازداشت شدند/ 'عصام حداد' معاون محمد مرسی نیز در بازداشت نیروهای ارتش است.

*پایگاه صهیونیستی 'یدیعوت آحارانوت' نوشت: تل‌آویو نگران تلاش عناصر جهادی با سوء استفاده از وضعیت مصر و انجام عملیات ضد اسرائیلی در سینا است.

*ملک عبدالله، پادشاه عربستان برای رئیس‌جمهوری موقت مصر پیام تبریک فرستاده و گفته که انتصاب او در نقطه‌ای بحرانی از تاریخ این کشور صورت گرفت/‏ این اولین پیام تبریک یکی از رهبران کشورهای عربی به 'عدلی منصور' است.

*بیانیه وزیر خارجه انگلیس درباره خلع مرسی::

از مداخله سیاسی به عنوان روشی برای حل اختلافات حمایت نمی‌کنیم/ فرصت آینده دموکراتیک دو سال و نیم قبل توسط مردم مصر پدید آمد/ ما از همه احزاب مصری می‌خواهیم برای بازگرداندن دوره انتقال دموکراتیک تلاش کنند.

به گزارش "گاردین"، ویلیام هیگ گفت: مهم است که احزاب و مقامات مصری به خواست مردم برای توسعه سریعتر اقتصادی و سیاسی پاسخ دهند. باید از راه فرآیند سیاسی که شامل همه گروه‌ها و از راه انتخابات پیش از موعد و شفاف، به این خواست پاسخ داد و دولتی غیرنظامی روی کار بیاید.

*بشار اسد نیز گفت: تجربه دولت اخوان‌المسلمین قبل از آغاز به کار محکوم به شکست بود زیرا این مدل حکومتی با طبیعت مردم مصر سازگار نیست/ طرح اخوان‌المسلمین طرحی است که با هدف ایجاد فتنه در جهان عربی ایجاد شد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها