کد خبر: ۱۴۶۲۹۸
زمان انتشار: ۱۱:۰۴     ۱۵ تير ۱۳۹۲
۳۳ سال پیش در چنین روزی
در بخشی از این اعلام جرم دفتر ریاست جمهوری آمده است : مسلما قصد خبرگزاری فرانسه از قلب حقایق به منظور ایجاد فتنه و آشوب و اغتشاش از یک طرف و نیز تشویش اذهان عامه مردم دنیا نسبت به اوضاع داخلی کشور از طرفی دیگر بوده است .

رخدادهای 15 تیر 1359

چکیده:

  • در جریان تظاهرات عظیم و گسترده مردم پاکستان در حمایت از انقلاب اسلامی و بر ضد ضیاء الحق رئیس جمهور این کشور دهها تن کشته و مجروح شدند .
  • گروهی از زنان مخالف حجاب اسلامی در مقابل نخست وزیری تجمع کرده و خواهان دیدار با رئیس جمهور شدند .
  • بنی صدر در اجتماع مخالفان حجاب اسلامی گفت : ما می خواهیم محیط سالمی را بنا کنیم تا امور و کارها از راه گفت و گو و بحث و بر پایه قانع کردن و قانع شدن حل و فصل شود .
  • به دنبال اعلام جرم دفتر بنی صدر جهت شناسایی و دستگیری توطئه گرانی که روز سوم اردیبهشت ماه از بام یکی از ساختمان های مجتمع بیمارستان امام خمینی بر سر اجتماع کنندگان مقابل بیمارستان سنگ و آجر پرتاب می کردند ماموران آگاهی موفق به دستگیری سه نفر از این افراد شدند .
  • دفتر رئیس جمهورعلیه خبرگزاری فرانسه که مصاحبه بنی صدر را با تحریف از قول روزنامه فرانسوی لوموند گزارش کرده بود اعلام جرم کرد .
  • شیخ علی تهرانی در مصاحبه ای به بررسی دلایل شکست دولت موقت پرداخته و گفت ما که می گوئیم عصاره و جوهره انقلاب ما اسلام است و قانون اساسی نیز خونبهای شهدای ما است پس چرا به آن عمل نمی کنیم و چرا مردم را گول می زنیم ؟
  • سفارت شوروی در تهران به هشدار اخیر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و در آن اعلام کرد اوضاع در اطراف سرکنسولگری ایران در کوبا عادی است و هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد .
  • دکتر عبدالکریم سروش : مسئولیت های مختلف در ستاد انقلاب فرهنگی به خوبی انجام شده و مسئولیت ها هم تقسیم شده است .
  • ساعت هفت بعد از ظهر نیروهای مزدور عراقی با سلاح و مهمات سنگین به پاسگاه های مرزی ایران واقع در شهرستان دهلران از توابع استان ایلام حمله کردند و نیروهای مستقر در پاسگاه مزبور به تیراندازی مهاجمان پاسخ گفتند .
  • آیت الله ربانی شیرازی : 40 نفر از سران مجاهدین خلق [منافقین] در زندان کمونیست شدند .

تظاهرات بی سابقه مردم پاکستان علیه ضیاء الحق

در جریان تظاهرات عظیم و گسترده مردم پاکستان در حمایت از انقلاب اسلامی و بر ضد ضیاء الحق رئیس جمهور این کشور دهها تن کشته و مجروح شدند .ماموران پلیس با شلیک هوایی و استفاده از گازهای اشک آور کوشیدند تظاهرکنندگان را پراکنده سازند اما جمعیت با پرتاب سنگ به مقابله با نیروهای ضد شورش پرداخت .

سه سال پس از برقراری رژیم نظامی این بزرگترین تظاهرات عمومی در اسلام آباد محسوب می شود ، بر اساس آخرین اخبار رسیده از پاکستان مردم توانسته اند نخست وزیری را در اسلام آباد تصرف کنند . (1)

می خواهیم محیط سالم باشد

گروهی از زنان مخالف حجاب اسلامی در مقابل نخست وزیری تجمع کرده و خواهان دیدار با رئیس جمهور شدند .بنی صدر در اجتماع این گروه گفت : ما در دستگاه های اداری بنا بر همان موافقتی که کردم عمل می کنیم و به شما اطمینان می دهیم که از نظر ما پوشش اسلامی به مقتضای احترام عمیق ما است به شخصیت والای زن در جامعه اسلامی ، اگر برای شما مسئله ابهامی دارد احتیاج به اجتماع و برخورد نیست .

وی ادامه داد : ما می خواهیم محیط سالمی را بنا کنیم تا امور و کارها از راه گفت و گو و بحث و بر پایه قانع کردن و قانع شدن حل و فصل شود . (2)گفتنی است در این اجتماع زنان معروفی که زمان شاه در فیلم های فارسی و مبتذل ایفای نقش می کردند و همچنین خویشاوندان مقامات سابق از جمله شریف امامی ، نصیری ، مهندس ریاضی ، خلعتبری ، بدره ای ، برنجیان ، القانیان ، خسروداد و ...حضور داشتند . (3)

3 نفر از حمله کنندگان به اجتماعات زندانی شدند

به دنبال اعلام جرم دفتر بنی صدر جهت شناسایی و دستگیری توطئه گرانی که روز سوم اردیبهشت ماه از بام یکی از ساختمان های مجتمع بیمارستان امام خمینی بر سر اجتماع کنندگان مقابل بیمارستان سنگ و آجر پرتاب می کردند و فیلم آن از تلویزیون نمایش داده شد ماموران آگاهی موفق به دستگیری سه نفر از این افراد شدند . (4)

بنی صدر در اجتماع گروهی از زنان مخالف حجاب اسلامی گفت : ما می خواهیم محیط سالمی را بنا کنیم تا امور و کارها از راه گفت و گو و بحث و بر پایه قانع کردن و قانع شدن حل و فصل شود .

اعلام جرم دفتر رئیس جمهور علیه خبرگزاری فرانسه

دفتر رئیس جمهورعلیه خبرگزاری فرانسه که مصاحبه بنی صدر را با تحریف از قول روزنامه فرانسوی لوموند گزارش کرده بود اعلام جرم کرد .در بخشی از این اعلام جرم که به دادستان کل انقلاب اسلامی تسلیم شده آمده است : مسلما قصد خبرگزاری فرانسه از قلب حقایق به منظور ایجاد فتنه و آشوب و اغتشاش از یک طرف و مشوش نمودن افکار عمومی از طرف دیگر و نیز تشویش اذهان عامه مردم دنیا نسبت به اوضاع داخلی کشور بوده است .دفتر بنی صدر از آیت الله قدوسی خواسته است خبرنگار این خبرگزاری دستگیر و دفتر آن در ایران تعطیل شود . (5)

انقلابی نبودن مشکل دولت موقت نبود !

شیخ علی تهرانی در مصاحبه ای به بررسی دلایل شکست دولت موقت پرداخته و گفت باید ببینیم چرا دولت موقت شکست خورد و موفق نشد ، چرا پس از انقلاب مردم به جای این که جذب شوند دلسرد تر شده اند ، بنا بر این اگر می خواهیم اشتباهات دولت موقت را مرتکب نشویم باید بی طرفانه خطاها و شکت ها را بررسی کنیم .

وی ادامه داد : مهم ترین دلیل عدم موفقیت دولت بازرگان این بود که مراکز تصمیم گیری مختلف و متعدد بود و به نظر من این مسئله که دولت بازرگان دولتی انقلابی نبود اهمیت چندانی ندارد و بلکه تنها می تواند یکی از عوامل بوده باشد این تعدد مراکز تصمیم گیری بود که این همه مشکلات را برای ما به جای گذاشت .

ما نباید ریاکاری بکنیم !

تهرانی ادامه داد : چگونه می گویند عمل بر خلاف قانون اساسی عمل بر خلاف اسلام نیست ؟ چگونه ؟ ما نباید ریاکاری بکنیم ، یا قانون اسلامی است که باید به آن عمل شود و یا خیر؟ ما که می گوئیم عصاره و جوهره انقلاب ما اسلام است و قانون اساسی نیز خونبهای شهدای ما است پس چرا به آن عمل نمی کنیم و چرا مردم را گول می زنیم ؟(6)

زاویه متفاوت نگرش و کنش دولت موقت با راه مورد قبول مردم یعنی خط امام از همان اولین هفته های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مشاهده بود. مهندس بازرگان ناگزیر به خواسته امام و مردم درباره تشکیل حکومت اسلامی تن داده بود، اما اعتقادی به آن نداشت.

پاسخ سفارت شوروی به وزارت خارجه ایران

سفارت شوروی در تهران به هشدار اخیر وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پاسخ داد و در آن اعلام کرد اوضاع در اطراف سرکنسولگری ایران در کوبا عادی است و هیچ جایی برای نگرانی وجود ندارد.وزارت امور خارجه هشدار داده بود دولت شوروی مسئولیت دارد سفارتخانه و کنسولگری های ایران در اتحاد شوروی مراقبت کند .گفتنی است در روزهای گذشته به کنسولگری ایران در آذربایجان شوروی حملاتی شده است . (7)

مسئولین امور مربوط به انقلاب فرهنگی تعیین شدند

دکتر عبدالکریم سروش سخنگوی ستاد انقلاب فرهنگی در پایان جلسه مشترک اعضای این ستاد اعلام کرد مسئولیت های مختلف در ستاد به خوبی انجام شده و مسئولیت ها هم تقسیم شده است .

وی گفت : کارهای مربوط به آموزش دانشگاهی به عهده سه تن از اعضای ستاد دکتر حبیبی ، دکتر شریعتمداری و من واگذار شده است و قسمت مربوط به جذب نیرو به عهده جلال الدین فارسی گذاشته شده است و آقای ربانی املشی نیز مسئول جذب و تصفیه اساتید هستند .

وی ادامه داد : تقسیم مسئولیت ها به این معنی نیست که این اشخاص مستقیما کار خود را به تنهایی انجام می دهند اگه به لحاظ تقسیم مسئولیت و تسریع کار و سازمان دهی داخلی بوده است مر یک از مسئولین شوراها لازم است با صاحب نظران جلسه ای تشکیل دهند و تصمیم گیری با ستاد است و با هیچ یک از گروه هایی که تقسیم مسئولیت شده نمی باشد ، منتهی از نظر تسریع کار و وظایف به این شکل تقسیم شده است . (8)

مزدوران عراقی پاسگاه های مرزی ایران را زیر آتش گرفتند

ساعت هفت بعد از ظهر نیروهای مزدور عراقی با سلاح و مهمات سنگین به پاسگاه های مرزی ایران واقع در شهرستان دهلران از توابع استان ایلام حمله کردند و نیروهای مستقر در پاسگاه مزبور به تیراندازی مهاجمان پاسخ گفتند .

در جریان تظاهرات عظیم و گسترده مردم پاکستان در حمایت از انقلاب اسلامی و بر ضد ضیاء الحق رئیس جمهور این کشور دهها تن کشته و مجروح شدند .

بر اساس گزارشات رسیده در اثر تیراندازی آتش بارها و توپخانه نیروهای نظامی عراق فرمانده پاسگاه سعید به نام گروهبان ابراهیمی و یک سرباز به شهادت رسیدند .ساعت 11 پریشب نیز پاسگاه شورشیرین واقع در بخش صالح آباد زیر حملات سنگین آتش نیروهای عراق قرار گفت و این درگیری تا ساعت یک و نیم بامداد دیروز ادامه داشت . (9)

40 نفر از سران مجاهدین در زندان کمونیست شدند

آیت الله ربانی شیرازی نماینده امام در استان فارس و عضو شورای نگهبان گفت : 40 نفر از سران مجاهدین خلق [منافقین] در زندان کمونیست شدند .وی اظهار داشت : باید بگویم اینجانب با شناختی که از سازمان مجاهدین خلق در دوران قبل از انقلاب و در زندان داشته ام و مطالعه ای که از ایدئولوژی اینها دارم و همچنین موضع گیری آنها را در مقابل رهبر انقلاب امام خمینی و انقلاب اسلامی میدانم و بایستی بگویم که آنها نه تنها اسلامی نیستند بلکه مانند پلی هستند که جوانان ما را از اسلام به طرف مارکسیسم می کشانند .گرایش این سازمان به کمونیسم بیشتر است تا اسلام و معمولا اصول اسلامی را با مسائل مارکسیستی مخلوط می کنند و این در اسلام کفر است . (10)

پی نوشت :

1- جمهوری اسلامی ، 15 تیر 1359 ، صفحه 3

2- اطلاعات ، 15 تیر 1359 ، صفحه 1 و 2

3- جمهوری اسلامی ، 15 تیر 1359 ، صفحه 12

4- اطلاعات ، 15 تیر 1359 ، صفحه 11

5- کیهان  ، 15 تیر 1359 ، صفحه 2

6- اطلاعات ، 15 تیر 1359 ، صفحه 4 ، دو نکته در مصاحبه شیخ علی تهرانی وجود دارد که به ترتیب به آن اشاره می شود 1- انقلابی نبودن دولت موقت نقشی در شکست آن نداشت :  این ادعا را می توان به بررسی نشست و دید که تا چه اندازه با واقعیات تاریخی منطبق است . زاویه متفاوت نگرش و کنش  دولت موقت با راه مورد قبول مردم یعنی خط امام از همان اولین هفته های پس از پیروزی انقلاب اسلامی قابل مشاهده بود. مهندس بازرگان ناگزیر به خواسته امام و مردم درباره تشکیل حکومت اسلامی تن داده بود، اما اعتقادی به آن نداشت. نه تنها خود بازرگان با پافشاری برافزودن قید «دموکراتیک» بر عنوان جمهوری اسلامی با واکنش قاطع امام روبه رو شد، بلکه دولتمردانی مثل حسن نزیه، عضو مرکزیت نهضت آزادی بر حذف قید «اسلامی» از نظام مورد درخواست مردم تأکید داشتند. نزیه در حالی که پست کلیدی ریاست شرکت ملی نفت را برعهده داشت، از طریق استمرار حضور در کانون وکلای دادگستری و محافل حقوق دانان لائیک مثل هدایت الله متین دفتری و عبدالکریم لاهیجی سردمداری مخالفت با اسلامیت نظام را در دست داشت. این رفتار حتی اعتراض کارگران شرکت نفت را برانگیخت، اما پاسخ رئیس دولت موقت به این اعتراض ها، حمایت از حسن نزیه بود.

 

از این مصداق خاص که بگذریم تذکرات مکرر امام به دولت موقت در اموری همچون اجرای احکام اسلام در نظام دادگستری، نظام بانکی و نظام اداری و ابراز نارضایتی از بی توجهی دولت موقت به این امور، در همان چند ماه ابتدای پیروزی انقلاب گویای یک حقیقت بود. این تذکرات مکرر از دلواپسی بنیانگذار جمهوری اسلامی نسبت به میزان تقید این دولت به مبانی دینی حکایت داشت. نهضت آزادی و دولت موقت در قبال تاکید حضرت امام برعدم صلاحیت حقوقدانان غربزده برای حضور در مجلس خبرگان قانون اساسی و لزوم ورود اسلام شناسان به این امر، سکوت اختیار کرد. اما زمانی که مجلس خبرگان در یک برخورد فعال و خارج از چارچوب پیش نویس قانون اساسی، اصل ولایت فقیه را به تصویب رساند، مخالفت ها آغاز شد. برای مثال، امیر انتظام، عضو فعال نهضت آزادی و سخنگوی قبلی دولت موقت در مقام سفیر ایران در کشورهای اسکاندیناوی به سوی مراد خود، بازرگان در تهران شتافت و ایده انحلال مجلس خبرگان یا استعفای دولت موقت را در اعتراض به این مصوبه مجلس خبرگان به او پیشنهاد کرد.

 

اعتراض سران نهضت آزادی به رأی نمایندگان مجلس خبرگان قانون اساسی البته راه به جایی نبرد و اصل تاریخ ساز «ولایت فقیه» به قانون اساسی راه یافت، اما این ماجرا، تابلویی همیشگی از بی اعتنایی نهضت آزادی و رهبر آن را به اصول ضروری اسلام و ضروریات مردم سالاری ترسیم کرد.

 

مهندس مهدی بازرگان علاوه بر مبانی، در روش ها نیز راهی جز آنچه که منطق یک دولت انقلابی و طراز «مکتب اسلام ناب» اقتضا می کرد ، در پیش گرفت. «اعتدال گرایی» منتسب به بازرگان بیش از آن که ناشی از تفاوت منطق او با خط امام باشد، به ناتوانی هایش بازمی گشت؛ چنان که آن مرحوم سه روز قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در اجتماع دانشگاه تهران گفته بود: «انتظار عمل کردن مثل رهبر و مرجع عالی قدری که بنده را مأمور و مفتخر به این خدمت کرده اند و با عزم راسخ ایمانی و قدرت، سر به زیر انداخته و بولدوزروار حرکت می کند و صخره ها و ریشه ها و سنگ ها را سر جایش خرد کرده و پیش رفته و می رود، این انتظار را از بنده نداشته باشید. بنده ماشین سواری نازک نارنجی هستم که باید روی آسفالت و راه همواره حرکت کنم و شما باید راه را برایمان هموار کنید.»

 

این اعتراف، آن زمان نشانه ای از فروتنی مهندس بازرگان تلقی شد. اما واقعیت این «ناتوانی» مشکلاتی را دامنگیر نظام نوپا کرد. بازرگان در اولین اقدامات خود در دولت موقت، گروهی از سیاستمداران فرتوت را مأمور اداره یک کشور بحران زده کرد؛ سیاسیونی که حتی دارای سابقه کارشکنی در مبارزات امام علیه نظام ستم شاهی بودند.بازرگان حتی وظایف شورای انقلاب را برای بررسی و تأیید صلاحیت وزرای مورد نظر خود برنمی تافت و حتی آنان را تهدید به «استعفا» می کرد. خاطرات رهبر معظم انقلاب، به عنوان یکی از اعضای شورای انقلاب از آن روزها نشان دهنده این واقعیت است. حضرت آیت الله خامنه ای با اشاره به تاکید اکثریت اعضای شورای انقلاب مبنی بر لزوم برخورداری وزرا از ویژگی های انقلابی و اعتقاد عمیق به اسلام، یادآور می شوند: «ما می گفتیم مثلا فلان وزیر را قبول نداریم و مواجه می شدیم با یک پاسخ که پیوسته با آن روبه رو بودیم و آن این بود که رئیس دولت موقت به ما می گفت اگر این ها را قبول نکنید من ناچارم استعفا بدهم. حالا شما ببینید وضعیت ما در مقابل تهدید استعفا از طرف رئیس دولت موقت آن هم بیست روز بعد از تشکیل دولت، چگونه است... ما بر سر معاونین آقای بازرگان چند بار در شورای انقلاب کارمان با ایشان به مشاجره کشید.» رک صفار هرندی ، مرتضی ، رازهای دهه شصت ، صص 32 -42 در امور و بحران های دیگر ماههای نخست پس از پیروزی انقلاب نیز کار بر همین منوال بود ، بحران هایی از جمله وقایع کردستان که تجزیه طلبی محور خواسته شورشی ها و آشوب گران بود و همچنین غائله هایی که در آذربایجان و خوزستان سر بر آورده بود همه و همه از ناتوانی و غیر انقلابی بودن دولت موقت ریشه گرفته بودند . این برخوردهای غیر انقلابی که بارها و بارها مهندس بازرگان نیز به آن اعتراف کرده و مشی انقلابی را وظیفه خود ندانسته بود در نهایت کار را بدانجا رساند که دانشجویان مسلمان پیرو خط امام چند روز پس از دیدار مهندس بازرگان و اعضای دولت وی با برژینسکی به سفارت آمریکا در تهران هجوم برده و این مرکز جاسوسی را به اشغال خود در آورند و حال چگونه است که تهرانی انقلابی نبودن را دلیل شکست خوردن دولت موقت نمی داند خود سوالی است که باید جوابش را در شخصیت تهرانی جست و جو کرد چرا که او نیز انقلابی بودن را در مخالفت با امام و امت می جست نه در برخورد با شیاطین شرق و غرب و حال نکته دوم تهرانی می گوید عمل بر خلاف قانون اساسی عمل بر خلاف اسلام است و حال او چگونه با این دیدگاه بعد از نادیده گرفته شدن تمایل نفسانی خود برای رسیدن به پست های دنیوی پای بر این قانون اساسی گذاشته و به صدام پناهنده می شود تا خون بهای هزاران شهید را به رضایت دشمنان خونی ملت بفروشد سوالی است که باز پاسخ آن را باید در روحیات تهرانی جست و جو کرد . روحیاتی که قدرت طلبی در محوریت آن قرار دارد ، استاد اخلاقی که قدرت او را بر زمین زد ! 

7- اطلاعات ، 15 تیر 1359 ، صفحه 12

8- اطلاعات ، 15 تیر 1359 ، صفحه 10

9- اطلاعات ، 15 تیر 1359 ، صفحه 3

10- جمهوری اسلامی ، 15 تیر 1359 ، صفحه 4

پژوهشگر: سید روح الله امین آبادی

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها