کد خبر: ۱۴۶۷۴۴
زمان انتشار: ۱۰:۵۴     ۱۷ تير ۱۳۹۲
اگر می‌خواهیم از شخصیت‌های اعتدال گرا استفاده کنیم، این بدان معنا نیست که انقلابیون را خانه نشین کنیم، چرا که به ظاهر وقتی ما به دنبال عناصر معتدل هستیم کسانی را انتخاب می‌کنیم که گذشته معتدل و باتجربه ای داشته اند.

هر چه به موعد تشکیل دولت یازدهم نزدیک می شویم گمانه زنی‌ها درباره ترکیب کابینه بیشتر می‌شود و فهرست‌های متعددی به عنوان اعضای کابینه دکتر حسن روحانی منتشر می‌شود. اما باید به این نکته توجه کرد که اعضای کابینه دولت یازدهم باید به معنای واقعی کلمه شایستگی جایگاهی که در آن قرار می گیرند را داشته باشند چرا که مردم عزیز ایران با خلق حماسه سیاسی عظیم، منتظر حماسه اقتصادی دولت هستند. به همین مناسبت پایگاه بصیرت در گفتگویی با آقای روح الله عباسپور نماینده محترم مردم نماینده بوئین‌زهرا و آوج و سخنگوی کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی به تبیین این مسائل می پردازد.

مهمترین ویژگی‌ها و شاخصه‌ها برای تعیین کابینه در دولت یازدهم چه باید باشد؟

اولین ویژگی ولایتمداری است، یعنی در قول و فعل خود اعتقاد عمیقی به انقلاب اسلامی و ولایت فقیه داشته باشد، دوم پاک دست بوده، طهارت اقتصادی داشته و به مبارزه با مفاسد اقتصادی معتقد باشد. سوم جزء مردودین فتنه ی سال 88 نباشد.ما اگر می‌خواهیم از شخصیت‌های اعتدال گرا استفاده کنیم، این بدان معنا نیست که انقلابیون را خانه نشین کنیم، چرا که به ظاهر وقتی ما به دنبال عناصر معتدل هستیم کسانی را انتخاب می‌کنیم که گذشته معتدل و باتجربه ای داشته اند و در این صورت است که جوانان انقلابی را خانه‌نشین کرده‌ایم! باید در کنار انتخاب افراد باتجربه، استفاده از جوان ها را هم نادیده نگیریم.

فردی که به عنوان عضو کابینه است باید تعامل خوبی با قوای دیگر و نمایندگان مجلس شورای اسلامی داشته باشد. ارتباط فقط در حوزه مسائل ملی وکلان نیست، بلکه در حوزه تصویب بودجه، قوانین و مقررات و رای اعتماد کابینه نیز هست. حداقل260 نفر از نمایندگان اهل استان و شهرستان هستند که توجه به مسائل استانی و حوزه انتخابی برای آنها مهم است.در نهایت آنکه نباید ساختارشکنان یعنی همان افرادی که اهل افراط و تفریط هستند را وارد مجموعه کنیم، باید کسانی انتخاب شوند که هم به تعاملات اندیشیده و هم عمل کنند.

آقای روحانی پیش از این از دولت وحدت ملی و بکارگیری شایستگان از همه گروه‌ها و جریانات سیاسی سخن گفته بود. به نظر شما وی تا چه اندازه به این شعار پایبند خواهند ماند؟

شرایط برای عملیاتی کردن این حرف‌ها هنوز فراهم نشده است، ولی ما از آن نکاتی که در بیان آقای روحانی وجود دارد استقبال می‌کنیم. اینکه تلاش در جهت وحدت در جامعه باشد و واقعاً دلسوزان نظام ، عناصر معتدل و معتقد به نظام را که در عین حال، شایستگی و لیاقت این جایگاه را داشته باشند گردآوری کنند کار بسیار خوب و ارزشمندی است که باید دید انشالله در معرفی کابینه و در عمل هم، این اتفاق خواهد افتاد یا خیر! انشالله که به وقوع بپیوندد و مجلس شورای اسلامی هم حمایت خواهد کرد.

آیا اصولگرایان حاضر خواهند بود در کابینه دولت یازدهم در کنار کارگزاران و اصلاح‌طلبان همکاری نمایند؟ آیا این همکاری با توجه به تفاوت نگرش به مسایل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی امکان‌پذیر خواهد بود؟

هر کسی که در این کابینه، با هر گرایشی قرار گیرد باید بر اساس اصل 110 قانون اساسی، جهت‌گیری کلی نظام چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی؛ مانند بحث هسته‌ای و 1+5، مذاکره با آمریکا و ... کار کند. تعیین خط مشی با نگاه و نظر رهبری است و هر کسی هم که عضو کابینه باشد باید حول این محور حرکت کند.

اصولگرایان، کارگزاران و هر جریان فکری که به بحث اعتدال اهمیت می‌دهند باید بر اساس خط مشی‌ای حرکت کند، که دولت تعیین می‌کند. البته خط مشی سیاسی دولت هم باید در چارچوب دیدگاه ها و نظرات رهبری باشد که براساس اصل 110قانون اساسی آن را تامین می‌کند. با این مولفه‌ها می‌توانند در کابینه دولت موفق عمل کنند.

با توجه به اخبار واصله در این ایام تفکر حاکم بر کابینه دولت یازدهم به کدام جریان سیاسی نزدیک تر خواهد بود؟

اگر آن دیدگاه هایی که آقای روحانی اعلام می‌کند و نگاه گذشته ایشان را در نظر بگیریم، نگاه اصولگرایی دارند. ایشان عضو جامعه روحانیت مبارز، جزء لیست اصولگرایان در ادوار مجلس شورای اسلامی بوده است. همچنین هنگامی که اصولگرایان دارای اکثریت آرا در مجلس شدند ایشان نایب رییس مجلس بودند و همچنین نماینده ی رهبری، که بیان کننده اصول گرایی ایشان است، اما بنده فکر می‌کنم که تفکر آقای هاشمی در دولت ایشان غالب‌تر باشد.

به نظر شما چه آسیب‌هایی آقای روحانی را در تشکیل کابینه ای کارآمد و اعتدالی تهدید می‌کند؟

حضور عناصر افراطی در کنار وی، مهمترین تهدید دولت ایشان است. بعضی از اصلاح طلبان و ساختارشکنان ادعا دارند آقای روحانی پیروزی خود را مدیون و مرهون حمایت آنهاست و به دنبال مصادره‌ی پیروزی ایشان و حماسه حضور مردم هستند، اگر این اتفاق بیفتد می‌تواند تهدید جدی برای ایشان باشد. اما اگر ایشان بدانند که عالیترین مقام این کشور بعد از مقام معظم رهبری هستند و همانطور که خودشان بر این امر اشاره داشتند که وام دار کسی نیستند، می‌توانند این روحیه استقلال را حفظ کنند.

به نظر بنده در غیر این صورت همان طور که اشاره کردم عناصر افراطی، ساختار شکنان و اصلاح طلبان می‌توانند تهدید جدی برای ایشان باشند. از طرفی دیگر اگر بخواهند خارج از مسیر و چارچوب هایی که مقام معظم رهبری تعیین فرمودند حرکت کنند مسائل بین المللی دولت ایشان را تهدید می‌کند. الحمدلله که تا به حال این اتفاق نیفتاده است، چراکه تزلزل در حوزه مدیریت می‌تواند به دولت ایشان آسیب برساند.

اگر به جریان مصر نگاه کنید، می ببینید آقای مُرسی به نام اسلام خواهی و به دنبال تامین منافع ملی آمد اما آن طرف 17میلیون نفر یک جا در میادین مصر بیرون ریخته و اعتراض می‌کنند، اینها یک تزلزل مدیریتی در سیاست خارجی آقای مُرسی است که در جایی به اسرائیل نه می‌گوید و در جای دیگر سفارتخانه‌اش را فعال می‌کند، می‌گوید می خواهم با اسرائیل مبارز کنم ولی با جبهه ی مقاومت مقابله می کند، سفیر سوریه را اخراج و دولت قانونی بشار اسد را محکوم می‌کند و از طرفی به نتانیاهو و اسرائیل نامه ی فدایت شوم می نویسد و جوانان انقلابی را در کابینه اش لحاظ نمی کند.

این می تواند درس خوبی برای دولت منتخب ما باشد که خط و مشی رهبری را در نظر گرفته و جلو بروند. همان مسیری که تا به حال اعلام شده و مسیر اعتدال است. به کارگیری نیروهای شایسته و لایق که با خط مشی رهبری حرکت کنند بسیار با اهمیت است. و نباید دچار دوگانگی، تزلزل و تحت تاثیرساختار شکنان قرار بگیرند که این ها می تواند تهدید جدی برای ایشان باشد.

با توجه به گمانه‌های اعلام شده، دولت آینده از چه نقاط قوت و ضعفی برخوردار خواهد بود؟

بر مبنای گمانه‌زنی‌هایی که ما می‌بینیم، نقاط ضعف دولت این است که کابینه‌ی نسبتا کهنسالی به منظور تجربه و اعتدال خواهند داشت. یعنی از افرادی استفاده خواهند کرد که سنی از آنها گذشته است و تحرک، جنب و جوش و پویایی را در این کابینه نمی‌بینیم. هر چند که اینها فقط گمانه زنی است و بنده هیچگاه نمی‌گویم که این اتفاق ها قطعاً خواهد افتاد، چرا که اگر این طور باشد خیلی از جوانان انقلابی را که در این کابینه برای پویایی و تحرک لازم داریم متاسفانه نخواهیم دید.

از طرفی دیگر در بعضی از حوزه ها مانند وزارت کشور و غیره که عمده‌ی کار کشور در آنجاست و حساسیت‌های جریانات فکری در آنجا زیاد است، می‌بینم تعداد گزینه‌های منسوب به جریان اصلاحات بیشتر است که این هم در واقع می‌تواند یک نقطه ضعف باشد که ما در این حوزه اعتدال را نمی بینیم.نقطه مثبتی که ما می‌توانیم در دولت بیابیم این است که نسبت به افراد مُسن و باتجربه که در کابینه به کار گرفته شده‌اند، چالش کمتری خواهیم داشت و آنها در نهایت به سوی دولت وحدت ملی می‌روند.

نحوه مواجهه مجلس اصولگرایی نهم با کابینه پیشنهادی دولت آینده چگونه خواهد بود؟

در درجه اول مجلس در صدد این است که با دولت تعامل داشته باشد، بعید می‌دانم مجلس در معرفی کابینه دخالت کند، اما باتوجه به مذاکراتی که بنده با بعضی از چهره‌های تاثیر گذار مجلس داشتم، مبتنی بر صحبت‌های آنها، اگر دولت بخواهد بحث اعتدال و شایسته سالاری را رعایت نکند و معیارهایی که برای یک کابینه خوب در نظرگرفته شده را انتخاب نکند مجلس از نقش خود، مخصوصا در حوزه‌ی نظارتی که اصل 76، 86، 88، 89 قانون اساسی و ماده ی 222، 198 آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در این خصوص است استفاده خواهد کرد.

سید محمد مشکوة الممالک

منبع: بصیرت

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
hamid
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۱۲ - ۲۰ تير ۱۳۹۲
۰
۰
ما به وزرای انقلابی نیاز داریم نه میانه رو میانه روی برای سیاشت خارجی خوبه اما برای اقتصاد بده برای سیاست داخلی باید با مردم با سلیقه های گو نا گون مدارا کرد همه نمیشه میانه رو باشند اقتصاد باید تندرو باشه تا مردم رو از این فلاکتی که در ان افتادن در بیاره
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها