کد خبر: ۱۴۶۹۰۱
زمان انتشار: ۱۸:۵۳     ۱۷ تير ۱۳۹۲
فرود اضطراری هواپیمای حامل رئیس جمهور سودان، اعلام حمایت مخالفان موریتانی از مرسی و تاکید بر ضرورت برکناری رئیس جمهور کشورشان و رفع تنش‌ها در روابط بین دو سودان از جمله جدیدترین تحولات آفریقا است.

به گزارش 598،  فارس به نقل از پایگاه خبری الیوم السابع، اخبار برخی از جدیدترین تحولات در عرصه سیاسی آفریقا در زیر آمده است:

فرود اضطراری هواپیمای حامل رئیس جمهور سومالی

هواپیمای حامل حسن شیخ محمود، رئیس جمهور سومالی پس از آتش گرفتن یکی از موتورهای آن در فرودگاه موگادیشو فرود آمد.

رادیو بی بی سی انگلیس اعلام کرد که رئیس جمهور سومالی در حال عزیمت به جوبا، پایتخت سودان جنوبی بود اما هواپیما به دلیل آتش گرفتن یکی از موتورهای آن مجبور به بازگشت به موگادیشو و فرود اضطراری شد.

در این سانحه به رئیس جمهور و دیگر سرنشینان هواپیما آسیبی نرسید.

معارضان موریتانی: ژنرال عبدالعزیز همان ژنرال السیسی مصر است

ائتلاف احزاب معارض موریتانی، محمد ولد عبدالعزیز رئیس جمهور این کشور را در شورش علیه دموکراسی مشابه ژنرال عبدالفتاح السیسی فرمانده ارتش مصر دانستند.

احمد ولد داده رئیس هماهنگی مخالفان دموکراتیک یکشنبه شب در نشستی در نواکشوت پایتخت موریتانی گفت: ما هم مانند مصر، السیسی خود را داریم که علیه دموکراسی، تمدن و فرهنگ قیام کرد.

ولد دادا با اعلام حمایت مخالفان دموکراتیک موریتانی از محمد مرسی رئیس جمهور برکنار شده مصر از ارتش این کشور خواست برای دفاع از مصر تلاش کند تا مانع بروز هرج و مرج در مصر شود.

دادا تاکید کرد: ولد عبدالعزیز باید برای پایان دادن به استبداد و برقراری دموکراسی کناره گیری کند.

بیانیه مخالفان موریتانی در ضرورت برکناری رئیس جمهور از قدرت

مخالفان موریتانی امروز دوشنبه با صدور بیانیه‌ای برای شرکت در هر گونه انتخابات آزاد و شفاف تحت نظارت نهادی بی طرف اعلام آمادگی کردند.

در این بیانیه بر استفاده از همه روش‌های دموکراتیک سقوط نظام عبدالعزیز تاکید شده است.

مخالفان بر ضرورت سقوط نظام و فراهم آمدن شرایط برای انتقال مسالمت آمیز قدرت از طریق برگزاری انتخابات آزاد و شفاف تاکید کردند.

بر اساس این بیانیه دخالت‌های رئیس جمهور در قوه قضائیه سبب توقف برخی از احکام قضایی یا حبس برخی دیگر بدون طی شدن مراحل قانونی قضا بوده است.

ارتش مالی شورشیان طوارق را به نقض توافقنامه صلح متهم کرد

ارتش مالی شورشیان طوارق از جنبش ملی آزادی بخش ازواد که منطقه کیدال را تحت اشغال خود دارند به نقض شدید توافقنامه صلح متهم کرد.

سرهنگ دوم دیاران کنه از مسئولان ارتش مالی یکشنبه شب اعلام کرد: جنبش ملی آزادی بخش ازواد از شنبه گذشته زنان و کودکان را در کیدال به کار گرفته تا به شهروندان سیاه پوست، نظامیان آفریقایی و مالیایی سنگ پرتاب کنند، این نقض شدید توافقنامه صلح واگادوگو است که 18 ژوئن گذشته بین شورشیان طوارق و دولت انتقالی مالی امضا شد.

وی ادامه داد: از زمان ورود نظامیان مالی در جمعه گذشته به کیدال تظاهرات کنندگانی که از حامیان جنبش ازواد بودند، سه نظامی آفریقایی از نیروهای مامور سازمان ملل متحد برای برقراری ثبات را مجروح و سه دستگاه خودروی ارتش مالی از جمله یک آمبولانس را منهدم کردند.

ژنرال کنه تاکید کرد: این نقض شدید موافقتنامه واگادوگو است و ما از نیروهای بی طرف (‌ارتش فرانسه و سازمان ملل متحد)‌ که در کیدال حضور دارند می‌خواهیم این نقض توافقنامه را به طور علنی اعلام کنند.

کاهش تنش‌ها در روابط بین دو سودان/ سفر معاون رئیس جمهور سودان به جوبا

منابع آگاه به روزنامه المجهر چاپ امروز در خارطوم گفتند علی عثمان طه معاون رئیس جمهور سودان اواخر ماه جولای در راس هیئتی بلندپایه به جوبا می‌رود تا نشست‌های کمیته وزارتی مشترک بین دو سودان را از سر بگیرد.

به گفته این منابع هیئت سودان در جریان سفر خود به سودان جنوبی اجرای توافقنامه همکاری را بررسی خواهند کرد و در این باره با سلواکر میاردیت رئیس جمهور سودان جنوبی نیز رایزنی می‌کنند.

در همین راستا صلاح الدین ونسی، وزیر مشاور در وزارت خارجه سودان فردا سه شنبه در راس هیئتی از این کشور به سودان جنوبی می‌رود تا در مراسم دومین سالگرد تاسیس این کشور حضور یابد.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها