کد خبر: ۱۴۷۶۴۱
زمان انتشار: ۱۹:۱۷     ۱۹ تير ۱۳۹۲
محمد صادق صادق الحسینی در گفتگو با خبرنگار هم اندیشی پیرامون بحران مصر گفت: محمد مرسی در تمام زمینه های اقتصادی،سیاسی و فرهنگی،  اطلاع رسانی و نظام سازی خوبی  انجام نداد و فقط به کنارزدن حسنی مبارک اکتفا کرد و هیچ حرکت جدی درجهت  اصلاح نهادهای دولتی و کشور انجام نشد.

این کارشناس مسائل منطقه با اشاره به اینکه مرسی تغییر و تحولات جدی را پس از انقلاب مردم دنبال نکرد ادامه داد: اقدامات مرسی نتوانست مردم و جوانان مصر را راضی کند و مردم احساس نکردند که کشور در حال تغییر است .

وی خاطرنشان کرد: مرسی  متاسفانه در سیاست خارجی نیز معادله را برعکس  ترسیم کرد و به جای تقابل با دشمنان انقلاب مصر و جهان عرب یعنی امریکا و رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب در منطقه،  به دنبال سازش با این کشورها در آمد و در مقابل با جناههای سیاسی مختلف در داخل و نیروهای انقلاب مقابله نمود.

صادق الحسینی تصریح کرد: متاسفانه یک سیاست انفعالی و تشنه قدرت مرسی را از حالت توازن در مسائل منطقه خارج کرد .

این کارشناس مسائل خاور میانه بااشاره به اینکه مرسی به جای قطع رابطه با رژیم صهیونیستی و لغو پیمان کمپ دیوید تلاش خود را بر قطع رابطه با سوریه گذاشت اضافه کرد: وی حتی به طرح چهارجانبه که نسبتا امیدوار کننده بود پایبند نماند و در تمام زمینه های سیاسی، امنیتی  ونظامی وارد یک جنگ تمام عیار باسوریه شد.

وی خاطرنشان کرد: سیاست های مرسی باعث اشاعه فرهنگ رادیکال و تکفیری در کشور مصرشد که به وسیله عربستان سعودی و نیروهای وهابی هدایت می شد.

صادق الحسینی اضافه کرد: انفعال مرسی دربرابر جریان وهابی تا جایی پیش رفت که درمقابل محاصره مؤسسه تاریخی الازهر توسط این گروه هیچ عکس العمل جدی ازخود نشان نداد.

وی با اشاره به شرکت مرسی در همایش ضد شیعی هم گفت: مرسی رسما در یک کنفرانسی که توسط وهابیها و تکفیریها بر علیه شیعیان وسایر  تمام مذاهب اسلامی غیر از وهابیت برگزار می شد شرکت کرد و با انفعال خود عملا راه را برای جنایتی مثل شهادت علامه شحاته باز کرد.

کارشناس مسائل خاورمیانه درباره علل عمده سقوط مرسی درکمتر ازیک سال گفت: دوری از مردم ،عدم همکاری و هماهنگی با نیروهای داخلی ،انتخاب تقابل به جای تعامل، زدوبند با امریکا ،رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب، مرسی را عملا از مشروعیت انقلابی و مردمی ساقط کرد.

وی با بیان اینکه مرسی با انتخابات آزاد به عنوان رئیس جمهور مصر انتخاب شده بود یادآور شد:اقدامات مرسی باعث شد که مصر از جایگاه اصلی خود به عنوان یک کشور استراتژیک و بزرگ درمنطقه تنزل پیدا کند.

صادق الحسینی با یاد آوری این نکته که سیاست رژیم صهیونیستی از دوران مبارک تحقیر مصر بوده است اضافه کرد: رژیم صهیونیستی می خواهد مصر وارد جنگ داخلی شود تا ازاین طریق و  با به حاشیه بردن مصر درمنطقه ، به اهداف خود برسد.

وی درباره نقش آمریکا در مصر هم گفت: آمریکاییها به دنبال یک قدرت شکننده و بی ثبات در مصر هستند که همواره به واشنگتن احتیاج داشته باشد.

این کارشناس مسائل خاورمیانه خاطر نشان کرد: باید با یک حکمیت عاقلانه و انقلابی و درایتی که وحدت ملی مصر را حفظ کند و با حضور مردم  مساله را حل کرد .

وی با تاکید برلزوم جلوگیری از دخالت غرب،آمریکا و ارتجاع عرب در حل بحران مصر گفت: مردم مصر نباید اجازه دخالت خارجی را بدهند و تمام حرکتهای بعدی خود را به صورت مسالمت آمیز در جهت تکمیل انقلاب ۲۵ ژانویه انجام دهند.

صادق الحسینی با اشاره به کنار گذاشتن مرسی از ریاست جمهوری و تاثیرآن بربیداری اسلامی گفت: ما بیداری اسلامی را مرتبط با هیچکدام از احزاب اسلامگرای نمی دانیم و هرکسی که  از آمریکا و رژیم صهیونیستی بترسد از مسیر بیداری اسلامی منحرف شده است.

وی ابرازداشت: هم انتخاب مرسی و هم رفتن او در راستای دفاع مردم از اسلام و اسلام گرایی اتفاق افتاد و این اتفاق مکمل انقلاب ۲۵ ژانویه است.

صادق الحسینی خاطرنشان کرد: خطر ربودن انقلاب باز هم وجود دارد اما وجدان عمومی مردم و همچنین وجود دانشگاه الازهر مصر قبول نخواهند کرد که نه جریان  تکفیری انقلاب را منحرف کند و نه سکولارها و جریان وابسته به غرب انقلاب را دردست بگیرد.

وی درپایان تحولات اخیر مصر را یک حرکت به جلو دانست و افزود: خطر جدی این است که سکولارها وجریان وابسته به غرب سر کار بیایند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها