کد خبر: ۱۴۸۲۹۳
زمان انتشار: ۰۹:۵۴     ۲۳ تير ۱۳۹۲
آیت‌الله مصباح یزدی:
رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با اشاره به تفاوت‌هایی که میان اخلاق مکاتب مادی با اخلاق در اسلام وجود دارد گفت: بن مایه اصلی اخلاق در دین، نزدیک شدن به خداوند است.

به گزارش 598 به نقل از خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی شنبه شب در سومین جلسه درس اخلاق رمضان امسال که در حسینیه امام خمینی(ره) دفتر رهبر معظم انقلاب در قم برگزار شد با بیان اینکه تنها اقتضا کردن انسانیت انسان برای صبر در برابر انگیزه‌ها و عوامل گناه کافی نیست اظهار کرد: در این میان به عامل دیگری نیاز است که همانا تقویت نفس و رسیدن آدمی به درجات عالی است.

وی افزود: امامان معصوم(ع) و بزرگان دین برای آنکه مسلمانان را به صبر در مشکلات و نیز صبر در انجام عبادات و دوری از محرمات وادارند روش‌های مختلفی داشتند که یکی از آنها ضرورت دوری انسان از عوامل آسیب و رفتن به سمت عوامل نفع رساننده است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداشناسی یکی از نخستین گام‌ها در رسیدن به سعادت است گفت: دو راه برای اثبات ضرورت خداشناسی وجود دارد و متکلمان از آن استفاده می‌کنند؛ واجب بودن دفع خطر احتمالی و دیگری هم وجوب شکر منعم که هر یک از این دلایل موجب می‌شود آدمی دریابد باید خدای خویش را به درستی بشناسد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود صبر در هنگام گرفتاری‌ها را مورد توجه قرار داد و عنوان داشت: عقل درک می‌کند که گریه و زاری و بی تابی در چنین مواقعی نه تنها سودی ندارد بلکه به انسان آسیب هم می‌رساند اما در مقابل صبر موجب آرامش و نیز راه حل بسیاری از مسائل خواهد شد.

بیان عینی پاداش‌ها راهی برای تشویق بیشتر انسان به صبر

آیت‌الله مصباح یزدی در ادامه با اشاره به تاثیرگذاری عوامل مشوق بر روی انسان‌ها گفت: هرچه این مشوق‌ها عینی‌تر بیان شوند تاثیر بیشتری هم خواهند داشت و در مقابل بیان موارد کلی به آن میزان اثر ندارد به همین دلیل در قرآن کریم و نیز در بیان ائمه اطهار(ع) اینگونه مثال‌ها بیشتر دیده می‌شوند؛ وقتی بحث از خیر کثیر باشد یا نوع پاداش‌های بهشتی ذکر شوند تاثیرگذاری آنها تفاوت زیادی با یکدیگر خواهد داشت.

استاد اخلاق حوزه علمیه قم با بیان اینکه اگر فردی محبت خداوند را چشیده باشد آن را با محبت دیگری جایگزین نمی‌کند گفت: انسان بر اساس سرشت خود دوست دارد همان‌طور که خود خداوند را دوست دارد خدا نیز او را دوست بدارد.

وی مشوق‌های قرآنی را مورد توجه قرار داد و افزود: بعضی از پیامبران به درجه امامت رسیده‌اند و قرآن دلیل این مقام را صبر آنان می‌داند؛ بیان این حقیقت موجب می‌شود مومنان نسبت به صبر تشویق شوند البته در روایات و احادیث به شکل وسیع‌تری این نوع تشویق‌ها ذکر شده است به طوری که فواید مادی صبر حتی شامل حال کافران هم در این دنیا می‌شود.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به تفاوت‌هایی که میان اخلاق مکاتب مادی با اخلاق در اسلام وجود دارد ابراز کرد: بن مایه اصلی اخلاق در دین، نزدیک شدن به خداوند است.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان اینکه خداوند برای عبادات خالصانه‌ای چون جهاد هم مشوق‌هایی با درجه پایین‌تر از مقام قرب الهی قرار داده است گفت: این بدان معناست که خدا از راه‌های مختلف بندگانش را به سوی خود جذب می‌کند و در ابتدا مشوق‌های پایین‌تری را به آنها نشان می‌دهد و پس از آن و در مراحل بعدی مقام قرب به خویش را برایشان در نظر می‌گیرد.

موفقیت در کارها ره‌آورد دنیای صبر است

وی موفقیت در کارها را یکی از فواید صبر در همین دنیا دانست و خاطرنشان کرد: امروز روانشناسانی که هیچ قرابتی هم با دین ندارند صبر در امور را به عنوان راهکاری عقلانی و منطقی برای رهایی از نگرانی و تشویق توصیه می‌کنند و به مردم می‌گویند واقعیت‌های زندگی را باید پذیرفت.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به معضل خودکشی به عنوان یکی از گرفتاری‌هایی که گریبان افراد ضعیف‌الایمان را می‌گیرد گفت: انسان با ایمانی که به خدا و حکمت او امید دارد هیچ‌گاه دست به چنین کار بدون منطقی نمی‌زند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: بسیاری از اهل ایمان با امید به وعده‌های اخروی در مشکلات، انجام عبادات و دوری از گناهان صبر می‌کنند و در این بین فواید مادی صبر و مقاومت نیز همچون کاتالیزوری آنها را در این مسیر تشویق می‌کند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها