کد خبر: ۱۴۸۳۰
زمان انتشار: ۱۳:۱۶     ۰۶ تير ۱۳۹۰
در حالی امروز نشست 200 تن از مخالفان سوری در هتلی در دمشق برگزار می شود که درباره مکان برگزاری، جریانهای حاضر و احتمال حضور نماینده دولت سوریه در آن اخبار ضد و نقیضی منتشر شده است.

در رسانه های جهان عرب گزارشهای مختلفی درباره نشست امروز 200 تن از شخصیتهای مخالف در دمشق منتشر شده است. در این میان پایگاههای خبری وابسته به مخالفان سوری با اشاره به برگزاری این کنفرانس در هتل شرایتون آن را نشستی مشورتی با حضور برخی از شخصیتهای مخالف داخل و خارج نشین دانستند.

پایگاه خبری المندسه السوریه در این باره نوشت: گفته می شود در این نشست مشورتی نماینده دولت سوریه که احتمالا "بثینه شعبان" باشد، نیز حضور خواهد داشت.

نشست مخالفان در دمشق تحولی مهم در عرصه سیاسی سوریه پس از موافقت شفاهی دولت با برگزاری آن است.
 

این پایگاه خبری با اشاره به شعار این نشست که "سوریه برای همگی در سایه دموکراسی" است، نوشت: ابهامات زیادی درباره این نشست و اهداف آن مطرح است. آیا این شعار که در آن واژه "همه" گنجانده شده است واقعا همه مخالفان را در بر می گیرد یا تنها شامل قشر خاصی می شود؟ البته در برخی دیگر از منابع وابسته به مخالفان سوری از این نشست با عنوان "خیانت به انقلاب" یاد شده است.

روزنامه السفیر لبنان نیز که رسانه ای نزدیک به دمشق محسوب می شود در گزارشی امروز (دوشنبه) نوشت: امروز در دمشق مخالفان داخلی با برگزاری نشستی انتقال رژیم حاکمیتی این کشور به نظامی دموکراتیک را بررسی می کنند.

البته این روزنامه بر خلاف منبع فوق (وابسته به مخالفان سوری)، مکان این نشست را هتل سمیرامیس دمشق دانسته که در آن 200 نفر از مخالفان مستقل حضور دارند. در این نشست مقرر است سه موضوع اساسی بررسی شود؛ نخست بررسی شرایط کنونی، دوم؛ انتقال مسالمت آمیز به نظامی دموکراتیک و سوم نقش نیروهای مستقل و فرهیخته در روند این انتقال دموکراتیک است.

 تظاهرات حامیان اسد در دمشق

السفیر در ادامه برگزاری این نشست را تحولی مهم در عرصه سیاسی سوریه پس از موافقت شفاهی دولت با برگزاری آن می دانند. "فیصل المقداد" معاون وزیرخارجه سوریه در گفتگو با سی ان ان در این باره اظهار داشت: دولت به مخالفان حمله نمی کند و این گروهی دینی و تندرو هستند که از خارج حمایت شده و علیه نظام دمشق فعالیت می کنند.

از سوی دیگر، روزنامه القبس کویت امروز (دوشنبه) در گزارشی به نقل از کمیته موسوم به هماهنگ کننده انقلاب سوریه نوشت: نشست دمشق یک بازی جدید برای دور زدن مخالفتهای مردمی است.

این کمیته با اشاره به عدم شرکت نمایندگان خود در نشست امروز دمشق، تاکید کرد: ما به عنوان برخی از جریانهای مخالف سوری با نظام اسد گفتگو نخواهیم کرد.

"لؤی حسین" از نویسندگان مخالف سوری که از وی به عنوان طراح این گفتگوها یاد می شود در این باره اظهار داشت: دعوت شدگان به نشست دمشق به جریان و یا حزب سیاسی معینی وابسته نیستند و خواست برگزاری این نشست از آغاز اعتراضات مطرح شده بود تا مخالفان بتوانند نظرات خود را راجع به آنچه در کشور می گذرد ابراز کنند.

"عبدالکریم الریحاوی" رئیس کمیته حقوق بشر سوریه نیز در باره نشست امروز اظهار داشت: شرکت کنندگان در این نشست با مقامات دولتی دیدار نکرده اند چون بر این ملاقات شروطی مترتب است.

"محی الدین عیسو" از هماهنگ کنندگان نشست امروز دمشق نیز با تاکید بر عدم حضور هیچ یک از شخصیتهای وابسته به دولت و یا حزب بعث در آن تاکید کرد: دعوت شدگان به این نشست از شخصیتهای مخالف داخلی از تمام استانهای سوریه هستند.

به حر حال نشست مخالفان سوری در دمشق با تمام اما و اگرهایی که درباره آن مطرح شده است، امروز در دمشق برگزار می شود. در اینجا مهم ترین مسئله نتایج نشست و البته میزان پایبندی نظام بشار اسد به اجرایی کردن این پیشنهادات است که شاید در جریان تحولات اخیر این کشور موثر افتاده و مخالفان را در نهایت قانع کند.


نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۲ - ۰۶ تير ۱۳۹۰
۰
۰
حر حال یعنی چی ؟
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها