کد خبر: ۱۴۸۸۰۳
زمان انتشار: ۱۷:۰۲     ۲۴ تير ۱۳۹۲
"استفان لندمن" نویسنده و محقق برجسته امریکایی و از چهره های شاخص مرکز مطالعات جهانی شدن در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بین المللی ال اچ وی نیوز به به تببین آخرین تحولات منطقه خاور میانه پرداخته و پشت پرده بحران در کشورهای مصر، سوریه و بحرین را موشکافی می کند.
میز امریکا LHVnews؛  استفان لندمن نویسنده و محقق برجسته امریکایی و از چهره های شاخص "مرکز مطالعات جهانی شدن" ایالات متحده می باشد. لندمن مطالب بسیاری را در حوزه جنگ و صلح، بی عدالتی اجتماعی در امریکا، و سایر مسائل مهم ملی و بین المللی به رشته تحریر درآورده است. وی در سال 2008 موفق به کسب جایزه ویژه "پروژه سانسور" از دانشگاه کالیفرنیا شد. او همچنین مجری برنامه رادیویی "ساعت خبر" است.

"استفان لندمن" در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بین المللی ال اچ وی نیوز ابتدا بحران در مصر را مورد بررسی قرار داد و اقدام ارتش در سرنگونی رئیس جمهور قانونی این کشور را یک کودتا خواند؛ کودتایی که به طور مستقیم از جانب غرب هدایت و رهبری شد. سپس بحران در سوریه و بحرین را تحلیل کرد. آن چه در ادامه می‌خوانید متن کامل مصاحبه خبرنگار خبرگزاری LHVnews با این محقق امریکایی است.

LHVnews: کشورهای غربی سالیان سال است که به دنبال بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه هستند و تلاش کرده‌اند با دخالت در امور داخلی کشورها، منطقه را ناآرام جلوه دهند. تحولات اخیر در مصر و سرنگونی "محمد مرسی" توسط ارتش این کشور، از جمله اقداماتی است که به گفته کارشناسان یک توطئه از جانب غرب بود. نظر شما در این مورد چیست؟ چقدر کاخ سفید را در برکناری مرسی موثر می‌دانید؟

لندمن: امریکا در سال 2011 "حسنی مبارک" را سرنگون کرد. مبارک به طور کامل از سیاست های کاخ سفید تبعیت نکرد؛ از این رو سرنگونی وی سال ها قبل برنامه ریزی شده بود. زمانی که مرسی رئیس جمهور مصر شد، مورد حمایت ایالات متحده قرار گرفت. تنش های خیابانی و خشم مردم، مرسی را تبدیل به یک مهره سوخته کرد و کاخ سفید را به سرنگونی وی واداشت.

شورای عالی نیروهای مسلح مصر از امریکا دستور می گرفت. برای بسیاری از مصری ها موضوعاتی چون وضعیت اقتصادی، از اهمیت زیادی برخوردار است. امروز شرایط مصر بسیار اسف بار می نماید و مسائلی چون فقر، بیکاری و محرومیت های غیر قابل دفاع، بیداد می کند. خشونت نئولیبرال ها بیش تر از همیشه است و در آینده نزدیک بدتر هم خواهد شد. به نظر من ضمن ادامه تظاهرات در این کشور، شدت نیز خواهد یافت.

به علاوه، فساد و سرکوب گری دولت موقت، از دیگر مسائل قابل تامل است. قدرت گروه جونتا، کشور مصر را اداره می‌کند و دموکراسی در این کشور افسانه‌ای بیش نیست و ایالات متحده حرف آخر را می زند. این نیز حائز اهمیت خواهد بود که مصری ها خود می توانند شرایط را تغییر دهند. تحول واقعی نیازمند سال ها نبرد و تلاش است.

LHVnews: بحران سوریه در اواسط سال 2011 میلادی شروع شد و تا کنون طی آن افراد بی‌گناه بسیاری جان باخته‌اند. بسیاری از سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، جنایات تروریست ها را محکوم کرده‌اند. آن چه مسلم می نماید حمایت همه جانبه غرب از این گروه‌های تکفیری است. تحولات سوریه را چگونه می‌بینید و چه کسی یا چه گروهی را مسئول قتل عام مردم بی‌گناه می‌دانید؟

لندمن: بحران در سوریه از جانب ایالات متحده هدایت می شود و در واقع این جنگ دولت "بشار اسد" نیست بلکه جنگ دولت امریکاست؛ جنگی که سال ها پیش طراحی و برنامه ریزی شد. ایالات متحده نمی تواند پیشرفت و استقلال دولت ها را تحمل کند و به دنبال تبدیل کشورهای جهان به ملت هایی زیردست و طرفدار غرب است. جنگ در این کشور ارتباطی به تنش های داخلی ندارد و در واقع کاخ سفید با اجیر کردن گروهی مهاجم خونخوار، مسئول خشونت و کشتار در سوریه است. تنش ها در صورتی که از طریق امریکا هدایت نمی شد، به خشونت نمی کشید.

دولت اسد تا این لحظه برنده قطعی میدان است. "باراک اوباما" نقشه لیبی را برای سوریه در سر می پروراند و تلاش می کند با به میدان آوردن نیروهای ناتو، حملات به سوریه را افزایش دهد. نقش اسرائیل نیز در این رابطه از آن جایی که چندین بار به سوریه حمله کرده است، اهمیت ویژه ای دارد. این رژیم در آینده، حملات خود را به این کشور افزایش خواهد داد زیرا همدست قابل اعتماد جنایات امپریالیست غرب به شمار می رود.

LHVnews: نزدیک به دو سال است که مردم بحرین در خیابان‌های این کشور تظاهرات برپا می‌کنند و با سرکوب وحشیانه رژیم ستمگر آل‌خلیفه رو به رو می‌شوند. نقش رژیم آل سعود را در اوضاع بحرین چگونه ارزیابی می‌کنید؟

لندمن: رژیم سلطنتی آل خلیفه، رژیمی فاسد و وحشی است. نزدیک به دو سال و نیم مردم شجاع بحرین این رژیم را بدون خشونت و به روش صلح آمیز به چالش کشیده اند و در مقابل با سرکوب وحشیانه مواجه شده اند. کاخ سفید به طور کامل از این سرکوب ها حمایت می‌کند. عربستان سعودی نقش موثری در تحولات بحرین دارد و درگیرهای این کشور در آینده نزدیک تمام نخواهد شد و تنها راه مقاومت است. چندین سال طول می کشد تا مردم بحرین پیروز میدان شوند.

LHVnews: به نظر شما اسرائیل در این بحران ها چه نقشی دارد؟

لندمن: رژیم اسرائیل به دنبال نابودی و حذف همه رقبای منطقه است و قصد دارد به تنها قدرت منطقه تبدیل شود. امریکا فقط منافع خود را در نظر می گیرد و می خواهد سلطه گری جهانی خود را بدون مزاحمت کشورهای دنیا ادامه دهد.

کاخ سفید جنگ خشونت در سراسر جهان به راه می اندازد تا از این طریق به اهداف شوم خود دست پیدا کند. این کشور بشریت را به خطر انداخته است. ایران و ونزوئلا اهداف اصلی کاخ سفید هستند. امریکا تغییر رژیم را به عنوان طرح اصلی خود در این کشورها اجرا خواهد کرد.

سیاست های اوباما از "جورج بوش" هم بدتر است. اوباما یک جنایتکار جنگی و دروغگویی بزرگ به حساب می آید. او ترسو بوده و استیضاح وی، واجب ملی است. امریکا دموکراسی ندارد و در تمامی اتنخابات های این کشور تقلب وجود دارد. قدرت‌های دوگانه امور را در این کشور کنترل می کنند. منافع مالی حرف آخر را می زنند و مردم آن مورد جفا قرار گرفته و دولت آن ها را به استثمار کشیده است. ایالات متحده و اسرائیل نمایانگر بدترین دولت‌های به اصطلاح دموکرات هستند. هر دو تهدیدی جدی برای بشریت محسوب می شوند.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها