کد خبر: ۱۴۹۶۰۹
زمان انتشار: ۱۵:۳۷     ۲۷ تير ۱۳۹۲
حید یامین ‏پور در گفتگویی نسبتا طولانی به تحلیل نتایج انتخابات و رفتار برخی کنشگران سیاسی پس از اعلام نتایج پرداخته است.

به گزارش صابر نیوز، یامین پور در این گفتگو با اشاره به مناظره های تلویزیونی، سیاهنمایی صورت گرفته در این مناظره ها و ایجاد ذهنیت لزوم عبور از شرایط موجود را مهمترین عامل اقبال به روحانی عنوان کرده است. او علت حمله اصلاح طلبان به علامه مصباح یزدی را هدفمند و به دلیل از کار انداختن موتور تئوری پردازی ایجاد تمدن اسلامی می داند اما حملات این روزهای برخی جریانات دیگر به این علامه بزرگوار را جاهلانه و بدون فهم عمیق  از نتایج این رویکرد بر می شمرد. در ادامه متن کامل گفتگوی صابر نیوز با یامین پور را می خوانید:
 
متولد چه سالی هستید؟

یامین پور: 1359

قیافه شما بیشتر از این را نشان می هد. زود پیر شدید، درسته؟

یامین پور: زندگی دیگه ( با حالت خنده)، الحمدالله

صابر: دزفولی هستید؟

یامین پور: بله، درسته

 من خودم خوزستانی هستم، توی استان، دزفولی ها رو به عنوان آدمهای مدیر و کسانی که به اداره مسائل اقتصادی وارد هستند می شناسند، اصفهانی ها در سطح کشور چطور مطرح هستند، دزفولی ها هم در خوزستان به همان شکل مطرح هستند، درسته؟

یامین پور: دزفولی ها بیشتر فرهنگی هستند تا اقتصادی

دوران  دانشجویتان در دانشگاه امام صادق(ع) چطور بود؟ دانشجویان این دانشگاه انگار با دانشجویان دانشگاه های دیگه فرق می کنند هم دانشجو هستند هم تا یه اندازه طلبه هستند، فضای این دانشگاه چه تاثیری در زندگیتون داشت؟

یامین پور: مهمترین عامل اثرگذار در زندگی من تحصیل در این دانشگاه بوده. از نظر محتوای درسی بله ما طلبه هم بحساب میایم.  میشه گفت طلبه هم هستم. برای گرفتن فوق لیسانس 250 واحد پاس کردیم! این یعنی 14 ترم تحصیل سنگین.

اولین کار جدی که در عرصه رسانه داشتید، چی بود؟

یامین پور: سال 81 وارد صدا و سیما شدم و در رادیو مشغول برنامه سازی شدم. قدم به قدم. یعنی از ادیتوری شروع کردم تا سردبیری و اجرای زنده بعد هم مدیر گروه برنامه های اندیشه ای در رادیو جوان. همزمان کار با تلویزیون را از سال 83 شروع کردم.

به نظرم کاری که خیلی گل کرد و باز خوردهای زیادی هم داشت دیروز، امروز، فردا بود، ایده خودتون بود؟

یامین پور: بله. لطف خدا بود.

الان هیچ کدوم از ساز و کارهای این برنامه دیگه دست شما نیست؟

یامین پور: خیر. کاملا واگذار کردم به یک تیم جدید.

با همین برنامه بود که معروف شدید، درسته؟

یامین پور: تا معروف بودن معناش چی باشه...

معروف شدن برای حزب اللهی ها خوبه، یا بد؟

یامین پور: خوبی حزب اللهی ها اینه که برای آدم دعا میکنند. بارها شده در مسجد یا هیات یا خیابانی کسانی آمدند و گفتند که ما برای شما دعا میکنیم یا حتی نذر میکنیم...
 

این معروف شدن توی رفتار و کردارتون تأثیر نداشته؟

یامین پور: اطرافیان باید بگن

صابر: تلفناتون رو چطور جواب می دید؟

یامین پور: اگر بگم همه رو جواب میدم دروغ گفتم.

هر کسی به تلفنتون زنگ بزنه جواب می دید؟ اونهایی که ناشناس هستند واسمشون توی گوشیتون ذخیره نشده وقتی جواب نمی دید، بعدا خودتون بهشون زنگ می زنید، ببینید چی کار داشتند؟

یامین پور: بستگی به شرایطم داره. سرم خلوت باشه هر تلفنی رو جواب میدم. البته اگر نصف شب نباشه... چون بعضی اصلا رعایت نمیکنند. ناشناس زنگ میزنند حرفی میزنند بعد هم قطع میکنند! هم ابراز ارادت هم انتقاد. البته الان اوضاعم عادی تر از زمانی است که در تلویزیون بودم.  
 

 
بعد از برنامه دیروز امروز فردا و یکسری مقالات و مصاحبه هایی که در همان زمان انجام داده بودید، به عنوان فردی که رسانه ای است و در عین حال شخصیتی فرهنگی وسیاسی دارد، مطرح شدید از این موضوع خوشحالید یا ناراحت؟

یامین پور: اگر برگردم به گذشته، کمتر مصاحبه میکنم. البته انصافا از هر 10 درخواست مصاحبه هم یکی اش رو اجابت می کردم. ولی کلا زیاد شد. کاش کمتر می بود. بی خود بهانه دادم دست برخی آدمهاو جریان ها
 

وقتی تو یه موضوعی شکست میخورید چه حسی دارید؟

یامین پور: تا حالا شکست سنگین نخوردم. ان شاءالله بعدا هم تجربه اش نکنم

قبول دارید ما حزب اللهی ها در این انتخابات شکست خوردیم؟

یامین پور: به لحاظ سیاسی بله. ولی به لحاظ تاریخی و تمدنی خیر.

 بعد از شنیدن نتیجه انتخابات چه حسی بهتون دست داد؟

یامین پور: از شنیدن نتیجه انتخابات اصلا ناراحت نشدم. به لحاظ گفتمانی شکست نخوردیم. به نظرم در این مختصات تاریخی می بایست به کسانی که با دوپاره شدن فضای سیاسی در 88 از نظام فاصله گرفته بودند فرصت تنفس داده می شد. وقتی نشاط عمومی ایجاد میشود نظام رو به جلو میرود. و الان اینطور است.

فکر می کردید نتیجه انتخابات اینطوری بشه؟

یامین پور: اینکه مردم در انتخابات به «تغییر» رای دهند قابل پیش بینی بود اما حقیقتاً من تصور نمی کردم که در دور اول کار یکسره شود.

انگار آرا اصلی چند روز آخر شکل گرفت، چی شد که اینطور شد؟

یامین پور: مناظره ها بازی را عوض کرد. از همان ابتدا همه ی نظرسنجی ها نشان می داد که هنوز بیش از یک سوم مردم تصمیم نگرفته اند که به کدام یک رأی بدهند. بعد از مناظره ی سوم بتدریج فضا سر و شکل پیدا کرد و رقابت اصلی شکل گرفت.  کاندیداها غالباً شاخه ای را که رویش نشسته بودند بریدند و این وسط معلوم بود که آراء معیشتی که دنبال راه فراری برای رهایی از فشار اخیر اقتصادی هستند به نسخه ی اصیل گفتمان رقیب رأی بدهند.

یعنی رأی مردم بیشتر معیشتی و اقتصادی بود تا جریانی و گفتمانی؟

یامین پور: عموم مردم ظرافت های سیاسی و جریانی را نمی دانند بلکه به نمادها توجه می کنند و در این میان نماد هاشمی رفسنجانی به عنوان گفتمان مخالف وضع موجود توجه بیشتری را جلب کرد. معتقدم نه آراء آقای روحانی و نه آقای قالیباف سیاسی و گفتمانی نبودند بلکه آراء عموماً معیشتی بودند. برآورد من این است که ما در کشور اعم از اصلاح طلب و اصولگرا حداکثر حدود 12 میلیون رأی سیاسی داریم و بقیه ی آراء معنای سیاسی روشنی ندارد.
 

پس با این تحلیل شما، اگر اصولگراها همه به نفع یکی کنار می رفتند بازهم رأی نمیاوردند، درسته؟

یامین پور: حتی اگر همه ی کاندیداهای اصولگرا هم به نفع یکی کنار میرفتند باز هم کاندیدایی که موفق شده بود خود را به عنوان نماد تغییر معرفی کند، برنده ی مطلق انتخابات بود.

آقای روحانی هم چون نماد این تغییر وضع موجود شد، موفق شد؟

یامین پور: منطق رأی آوردن آقای روحانی همان منطق پیروزی خاتمی در خرداد 76 و پیروزی احمدی نژاد در تیر 84 است. یعنی گرایش مردم به یک تنفس تازه پس از 8 سال و حس رها شدن از ذیل یک ادبیات تکراری و تخیّل متفاوت درباره ی آینده. هرکس موفق شود در کانون این تخیل قرار بگیرد برنده است؛ و این بار روحانی موفق شد.

رای به جلیلی، رأی به چه نگاه ومدلی بود؟

یامین پور: معتقدم رأی به سعید جلیلی لزوماً رأی به جبهه پایداری نبود. جبهه پایداری با همین ماهیت جبهگی و فراگیری اش اهمیت دارد. جلیلی نمادی بود که جریان حزب الله و اصیل اصولگرا را از رأی دادن به کاندیدای ظاهراً مصلحتی بی نیاز می کرد و اتفاقا برای نجات یک گفتمان از ضعف و انفعال باید به نسخه های اصیل و حقیقی (و نه مصلحتی) رجوع کرد.
 
نظرتون درباره احمدی نژاد با همه بالا و پایین هایی که در دولتش داشت، چیه؟

یامین پور: من آن نگاه بدبینانه افراطی راجع به احمدی نژاد را که برخی دارند، قبول ندارم؛ معتقدم احمدی نژاد همچنان از بسیاری از کسانیکه ادعای اصولگرایی دارند، بهتر و صالحتراست.  ولی واقعیت این است که احمدی نژاد نتوانست خودش را با سرعت گفتمان انقلاب تنظیم کند و دچار جاماندگی شد. اینکه احمدی نژاد بتواند مجددا خودش را بازسازی کند و به عرصه برگردد محتمل است ولی او حتماً با توان سابق برنمی گردد. هرچند معتقدم به محض پایان دولت به آرامی فضای بازخوانی خدمات و نقاط مثبت احمدی نژاد برای مردم و نخبگان شکل خواهد گرفت.

جبهه پایداری رو چطور می بینید، به نظر میاد نگاهتون بیشتر به دوستان پایداری نزدیکتره تا جاهای دیگه؟

یامین پور: عضو رسمی جبهه پایداری مثل سخنگو یا عضو شورای مرکزی نیستم و هر مجموعه ای ممکن است دارای یکسری نقص ها باشد و بنده به اندازه ی فهم خودم انتقاداتی را هم به بعضی از عملکردهای پایداری دارم، اما حدود دو سال پیش که جبهه ی پایداری به عنوان یک جبهه ی فراگیر امت حزب الله ونه یک تشکیلات سیاسی اعلام وجود کرد، به نظرم مواضع آن آینده نگرانه تر و پیشروتر و اصولی تر از سایر احزاب و جریان ها بود درحالیکه چند سال بود که احزاب و جریان های منتسب به اصولگرایی دچار رکود، ادبیات تکراری و حتی تنازل و ارتجاع شده بودند.
متاسفانه بسیاری از چهره ها و جریان های سیاسی به حکم بازی قدرت، اولویت های اصیل انقلاب اسلامی را فدای یارگیری ها و سهم خواهی های سیاسی می کنند. در این میان جبهه ی پایداری بدون رودربایستی روی اصول پافشاری کرد و این به نظر بنده اتفاق مبارکی بود و هست. البته طبیعی است که فراگیر شدن گفتمان مقاومت و پایداری نیاز به کار فرهنگی و تبلیغ دارد. تا امروز بار اصلی تبلیغ این گفتمان بر دوش شخص علامه مصباح یزدی بوده و علت اصلی علاقه ام به این جریان همین شخصیت گرانقدر است.
 

 اگر به بیانات حضرت آقا از گذشته تا به امروز مراجعه کنیم می بینیم که در بین تمام شخصیت هایی که در قید حیات هستند از هیچ شخصیتی مثل آیت الله مصباح تعریف و تمجید نکرده اند و به دیگران برای رجوع و استفاده از وی متذکر نشده اند، به نظر شما دلیل این امر توسط رهبر معظم انقلاب چیست؟

یامین پور: رهبر معظم انقلاب به خوبی به نقشی که تئوریسین ها در تمدن سازی دارند، واقفند. ایشان وقتی دیدند جوانها در حوزه ی شبهات و مسائل نظری سردرگم اند و ممکن است به آکادمیسین های غربگرا گرایش پیدا کنند، سریعاً  و صریحاً علامه مصباح یزدی را به عنوان مطهری زمان و طباطبایی زمان معرفی کردند تا از این انحراف جلوگیری کرده باشند.

البته از قبل هم می شد پیش بینی کرد که بخشی از بدنه ی انقلاب به خاطر اقتضائات و شرایط، به ورطه ی عملگرایی افراطی و تعظیم کردن به تکنوکرات ها و تکنسین ها بیافتند ولی حقیقت این است که اینها باید بدانند تخریب شأن تئوری در انقلاب اسلامی یعنی تیشه زدن به ریشه ی خودشان.

با صحبت هایی که قبل در مور علامه مصباح کردید مشخصه که به ایشان علاقه شخصی دارید، دلیل این موضوع چیه؟

یامین پور: علاقه واهمیت شخصیتی چون علامه مصباح یزدی برای امثال من بخاطر نقشی است که در مسیر تمدن اسلامی ایفا میکنند.

نقش امثال علامه مصباح در ایجاد تمدن اسلامی چگونه است؟
 
یامین پور: رهبر معظم انقلاب رسیدن به تمدن اسلامی را در 5 گام، هدف بلند مدت انقلاب و نظام اسلامی معرفی کردند. طبیعی است برای رسیدن به این هدف بزرگ و افق تاریخی نیاز به تئوریسین داریم تا نرم افزارهای تمدنی را در اختیار جامعه بگذارد.

یه خورده بیشتر در مورد نقش تئوریسینها توضیح می دید؟

یامین پور: تئوریسین ها خطوط اصلی را می شناسند و دائم نسبت به هدف یعنی همان تمدن ا سلامی تذکر می دهند. برخی می خواهند تئوریسین ها را حذف کنند و بجای آنها آکادمیسین های وارداتی را جانشین کنند. این راهبرد اصلاح طلبان بود.

اصلاح طلبان برای چی به دنبال حذف تئوریسین بودند، عامل تخریب هایی هم که در آن دوران علیه علامه مصباح می شد، با این موضوع ارتباطی داشت؟

یامین پور: اصلاح طلبان خوب می دانستند با وجود کسانی چون علامه مصباح یزدی نمی توانند مرزهای دانش غربی را که نرم افزار تاسیس عالم سکولار است در ایران توسعه دهند. رمز حمله به آیت الله مصباح در دوران اصلاحات همین بود. تخریب های اصلاح طلبان کاملاً هدفمند و بر اساس شناختی بود که از کارکرد ایشان و موسسه و شاگردانشان داشتند.

تخریبهایی که اخیرا علیه علامه مصباح صورت گرفت رو دلایلش چطور ارزیابی می کنید؟

یامین پور: متاسفانه اخیرا شاهد تخریبهای جاهلانه هستیم. امروز عده ای می خواهند تئوریسین ها را حذف کنند و تکنسین ها را جایگزین آنها کنند؛ این ابتذال در فهم و نظر؛ یعنی حتی نمی دانند اگر می خواهند راه تمدن اسلامی را سد کنند باید در حد آکادمیسین ها وارد منازعه بشوند نه در سطح تکنسین ها.

جدیدا برای تخریب علامه مصباح از شخصیتهای بزرگی همچون شهید بهشتی هم خرج می کنند و میشه گفت، سوء استفاده کردند!

یامین پور: هرچند برای منازعات مبتذل رسانه ای ساحت شهید بهشتی را آلوده می کنند اما من شک ندارم اگر امروز شهید بهشتی هم میان ما بود آنها همین توهین هایی را که علامه مصباح روا داشتند به ایشان هم روا می داشتند.

این جمله را در زمان انتخابات که "من در بیعت با علامه مصباح هستم" را شما گفتید؟ علت بیانش چه بود؟

یامین پور: در بیعت بودن یعنی قرار گذاشتن. منظورم در آن شرایط روشن بود. فضای سیاسی فضای کش مکش و پرخاش بود. به نظرم رسید باید ایده ها و عقیده ها شفاف باشند. ما از ابهام و دوپهلو بودن در عرصه ی سیاسی همیشه لطمه خوردیم. مطمئن بودم عموم نخبگان انقلابی به علامه مصباح یزدی اعتماد دارند و طرف آقای جلیلی هستند ولی بخاطر جوّ سنگین رسانه ای ترجیح می دادند علناً حمایت نکنند. می خواستم به سهم خودم این فضای سنگین را بشکنم. در انتخابات هم که دیدید نهایتاً هیچ کاندیدایی به اندازه ی آقای جلیلی از نخبگان نام آشنای گفتمان انقلاب بهره مند نبود. ولی راستش بخاطر همین یک جمله ی کوتاه فشار بی امانی به من وارد شد.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۱
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۳:۳۹ - ۲۸ تير ۱۳۹۲
۱
۲
ما که مثل شما مرفح بی درد نیستیم که معیشت وضع معیشت برامون مهم نباشه
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها