کد خبر: ۱۴۹۹۹۰
زمان انتشار: ۱۳:۴۲     ۲۹ تير ۱۳۹۲
مشاور رئیس ‌جمهور منتخب در حالی اعلام خبر حضور احتمالی جک استراو در تهران را تحت برخی فشارها رد کرد که این خبر با هماهنگی و تایید نهایی وی منتشر شده بود.

به گزارش 598 به نقل از فارس، مرتضی بانک مشاور حجت‌الاسلام روحانی که روز چهارشنبه در گفت‌و‌گویی تفصیلی با خبرنگاران سیاسی خبرگزاری فارس از احتمال سفر جک ‌استراو به تهران و حضور وی در مراسم تحلیف خبر داده بود، در اقدامی قابل تامل اظهارات اخیر خود را تکذیب کرده و مدعی شده است که «بخشی از مصاحبه منتشر شده اینجانب با خبرگزاری فارس انعکاس دقیقی از نظرات من نبوده است.»

این اظهار نظر عجیب در حالی صورت می‌گیرد که خبرنگار فارس به دلیل اهمیت خبر حضور جک‌استراو در تهران متن مصاحبه را قبل از انتشار با آقای بانک هماهنگ کرد و وی نیز به دلیل حساسیت این خبر «سه‌بار» از طریق فکس و ایمیل این خبر را ملاحظه و ویرایش کرد؛ طبیعی است که اگر مشکل یا عدم انعکاس دقیق نظرات وی در مصاحبه صورت گرفته بود، در ملاحظه اول می‌توانستند آن را اصلاح کنند و این فرصتی بود که خبرگزاری فارس برای نشان دادن حسن نیت خود به تیم رسانه‌ای جدید رئیس‌جمهور منتخب علی‌رغم رویه قبلی خود در اختیار آنها قرار داد.

از سویی دیگر دقت مطالعه آقای بانک بر روی این خبر به‌گونه‌ای بود که سمت او که در خبر اولیه «مشاور رئیس‌جمهور منتخب» ذکر شده بود توسط وی به «مشاور حجت‌الاسلام روحانی در مرکز تحقیقات استراتژیک» تغییر کرد؛ حال سوال این است آیا آقای بانک متوجه اهمیت این خبر نبوده است و صرفاً به موارد ویرایشی توجه کرده است؟

نکته تأمل برانگیز این است که چند دقیقه پس از انتشار مصاحبه، دفتر آقای بانک در تماس با خبرگزاری فارس صرفا خواستار تغییر عکس خبر شد که نظر آنها نیز اعمال شد اما نسبت به تیتر و محتوای خبر هیچ تعریضی صورت نگرفت.

بنابراین به نظر می‌رسد آقای بانک به دلیل اهمیت خبر فارس تحت فشار قرار گرفته است و ناچار به تکذیب این خبر شده است.

خبرگزاری فارس جهت تنویر افکار عمومی متن صحبت‌های «بانک» در خصوص سفر جک استراو به تهران را که مورد تأیید نهایی وی قرار گرفته، در ذیل منتشر می‌کند:

... امروز در سطح جهان کم‌ترین روابط را با دولت‌های غربی و همسایگان، بخش زیادی از همسایگان نه همه آنها، داریم در حالی که در یک دوره‌هایی روابط‌مان در سطح بسیار عالی بود.

این نوع نگاه باعث می‌شود که در حقیقت، جهان هم با ما به عنوان کشوری که احساس می‌کند نیازی به هیچ جا ندارد، مواجه شود. ما با توجه به همین موضوع می‌توانیم به راحتی امکاناتی فراهم کنیم که شرایط به‌صورت بسیار مناسبی برای دولت‌ها، حتی دولت‌های متخاصم قرار ‌می‌گیرد که علیه ما هر نوع فعالیتی می خواهند بکنند و فعالیت‌هایی که در شورای امنیت انجام شد، بسیار بسیار سهمگین بود.

علاوه بر آن تحریم‌هایی که شورای امنیت ایجاد کرده، یک‌سری تحریم‌ها را هم دولت‌های اروپایی به‌صورت مستقل اعمال کرده‌اند؛ این بخش از تحریم‌هایی که دولت‌ها به‌صورت جداگانه و خارج از چارچوب‌های شورای امنیت تصویب و اعمال کرده‌اند، به نظرم ساده‌تر می‌توان با آنها برخورد کرد تا تحریم‌های شورای امنیت. با ایجاد بهبود روابط و دو جانبه‌مان، بخشی از این تحریم‌ها را می‌توانیم کاهش دهیم. همین قضایایی که الآن در روابط با انگلیس ممکن است ایجاد شود. حالا آقای استراو که خواسته به ایران بیاید، طبیعتاً شاید در بخشی از مراسم‌هایی که در آینده - مربوط به آغاز کار دولت یازدهم - برگزار می‌شود، حضور پیدا کند ولی من می‌دانم که دولت‌های دیگر و خود دولت انگلیس برای بخشی از مسائل دیگر هم اعلام آمادگی کرده که رایزنی‌های مستقیم‌تری انجام دهد و کشورهای دیگر هم همینطور و این به نظر می‌رسد بستر و زمینه مناسب است نسبت به اینکه روابط خارجی را اصلاح کنیم. آقای روحانی تجربه خوبی را شخصاً در این حوزه دارند؛ در بحث هسته‌ای تعاملات بسیار مناسبی را با کشورها به خصوص چهار کشور طرف مذاکره هسته‌ای داشته که اینها سرمایه خوبی است. سیاست و راهبرد هم تعامل است در چارچوب حفظ منافع ملی و به هیچ وجه منافع ملی در قالب تعامل دچار خدشه نخواهد شد و اینها را نباید معارض هم بدانیم. حفظ منافع ملی در همه سطوح جزو اصول است.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
خاتمي
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۶:۲۵ - ۲۹ تير ۱۳۹۲
۱۰
۴
باسمه تعالي
جناب آقاي روحاني ، رياست جمهوري محترم منتخب مردم شريف ايران!
واقعا اين مايه ننگ مردم عزيز ما نيست كه استعمار پير يك بازنشسته سياسي مثل آقاي استراو را بخواهد به مراسم تحليف شما بفرستد و آن وقت دل بعضي از مشاوران جنابعالي به خاطر اين مساله سخيف كه مي تواند بعضي از گمانه زني هاي معروف در اذهان تاريخي مردم ايران را كه "بعله آقا ! بالاخره كار ، كار انگليسي هاست " را مطرح كند ، غنج رفته و مايه مباهات اين دولت اعلام نمايند؟
حتما جنابعالي بهتر مي دانيد ، كه در انتخابات اخير با بيش از 72% مشاركت مردمي ،تمامي جهان سر تعظيم در برابر اراده ملت غيورمان فرود آوردند و سزاوار نيست كه اين آراي فاخر را به ثمن بخس بي مايه گان مرعوب غربزده فروخت.
راستي براي هميشه يادمان باشد : الاسلام يعلوا و لا يعلي عليه...
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها