کد خبر: ۱۵۲۰۲
زمان انتشار: ۱۹:۱۴     ۱۲ تير ۱۳۹۰
علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی و هیات عالی‌رتبه پارلمانی کشورمان از روز پنج‌شنبه گذشته عازم جمهوری آذربایجان شدند و پس از انجام سفری سه روز عصر روز گذشته وارد تهران شدند که این سفر با حاشیه‌هایی نیز همراه بود که عبارت است از:

به گزارش 598 به نقل از فارس این سفر با سفر آیت‌الله صادق لاریجانی رئیس قوه‌قضائیه به مشهد همزمان شده بود؛ مسئله‌ای که براساس آن به خبرنگاران اعلام می‌شد که مراقب باشید اشتباهی سوار هواپیمای رئیس‌قوه قضائیه نشوید.
* لاریجانی و هیئت همراه در اولین گام از سفر،‌ در بدو ورود به باکو، عازم حسینه‌ اهل‌بیت(ع) باکو شدند تا شب مبعث رسول خوبی‌ها را با آذری‌ها و ایرانیان مقیم جشن بگیرند.
* از یکی از هیئتی‌های آذری در مورد شهید مطهری و مرحوم آیت‌الله میرزا هاشم آملی لاریجانی پرسیدم، در مورد شهید مطهری به زبان آذری گفت که «اولار مگر شهید مطهرینی تانیمیاک» یعنی، "مگر می‌شود که شهید مطهری را نشناسیم "؛ آنها با مرحوم ابوی علی لاریجانی نیز آشنا بوده و از وی به نیکی یاد می‌کردند.
* از فردی هم پرسیدم که احمدی‌نژاد را می‌شناسید که گفت ‌او را خوب می‌شناسم. وی سپس رئیس‌جمهور کشورمان را «قارداش»‌ به معنی برادر خطاب کرد.
* البته نمی‌توان این نکته را بیان نکرد که شیعیان واقعی آذربایجان در باکو تحت فشار زیادی هستند؛ به‌نحوی‌که در مقابل حسینه اهل‌بیت باکو مراکز فروش مشروبات الکی دایر شده است.
* دیدار با الهام علی‌اف، اکتای اسد‌اف و راسی‌زاده رئیس‌جمهور، رئیس ‌مجلس ملی و نخست‌وزیر آذربایجان مهمترین بخش مذاکرات و رایزنی‌های سیاسی و پارلمانی رئیس مجلس و هیئت همراه بود.
* رئیس مجلس و هیئت همراه از کاخ مجلس ملی آذربایجان و صحن مجلس آنها بازدید کردند. در سالن محل مذاکرات عکس‌هایی از حیدر علی‌اف رئیس‌جمهور سابق این کشور وجود داشت؛ عکس‌هایی از دیدارهایی که وی انجام داده بود. در مجموعه تصاویر، عکس‌های دیدار حیدر علی‌اف با جرج بوش، محمد خاتمی و آتا‌ترک شاید بیش از بقیه به چشم می‌خورد.
* در دیدار لاریجانی با نخست وزیر آذربایجان، جناب نخست‌وزیر ابراز خوشحالی کرد که رئیس مجلس برای اولین بار به این کشورش سفر کرده است؛ موضوعی که لاریجانی را به واکنش واداشت و رئیس مجلس هم در پاسخ به وی گفت که این سفر، اولین سفر من نیست، قبلاً هم به آذربایجان سفر کرده‌ام. جناب نخست وزیر از اینکه اشتباه کرده بود، کمی ناراحت شد اما با لبخند سعی ‌‌کرد که ناراحتی‌اش را پنهان کند.
* رئیس مجلس در این سفر با رؤسای احزاب سیاسی آذربایجان هم دیدار و گفت‌وگو داشت و بارگاه ملکوتی حضرت بی‌بی هیبت خواهر مکرمه امام رضا (ع) را هم زیارت کرد.
* مهمترین خواسته و موضوعی که در اکثر دیدارها و ملاقات‌های هیئت پارلمانی ایران با مقامات آذربایجانی مطرح می‌شد، موضوع مناقشه قره‌باغ بود، حتی خبرنگاران آذربایجانی چندین سؤال خود را به این مسئله اختصاص داده بودند؛ آذربایجانی‌ها از مواضع ایران در دفاع از تمامیت ارضی کشورشان تقدیر می‌کردند و از لاریجانی اینگونه پاسخ می‌گرفتند که ما به وظیفه اسلامی خود عمل می‌کنیم.
* باکو دو روز را میزبان هیئت پارلمانی کشورمان بود و هیئت ایرانی، روز سوم با سفر به شهر تاریحی - مذهبی گنجه، از نمایشگاه هشتصد و هفتادمین سالروز تولد نظامی گنجوی، مسجد شاه عباس صفوی و آرامگاه نظامی گنجوی بازدید کرد.
* در مسیر عزیمت هیئت‌ پارلمانی به مسجد شاه عباس، رئیس مجلس ضمن بازدید از نمایشگاه هشتصد و هفتادمین سالروز تولد نظامی گنجوی با ایرانیانی که توریست به نظر می‌رسیدند، دیدار و خوش و بش می‌کرد؛ نکته جالب اینکه زنان ایرانی در اوج بی‌حجابی و بدحجابی زنان و دختران آذربایجانی، کاملاً با حجاب و چادر گشت و گذار می‌کردند.
* هیات پارلمانی کشورمان پس از پایان سفر، عصر روز شنبه فرودگاه گنجه را به مقصد تهران ترک کردند؛ لاریجانی هم در بدو ورود به تهران به خبرنگاران اینچنین گفت: جالب است که پس از ۷۰ سال سلطه مارکسیست‌ها، مردم آذربایجان اینقدر علائق دینی دارند.
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:۱
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
ارسال نظرات
ناشناس
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
۱۱:۴۸ - ۱۳ تير ۱۳۹۰
۰
۰
مفهوم تيتر خبر با مفهوم متن خبر كاملا متفاوت است
پاسخ
جدیدترین اخبار پربازدید ها