کد خبر: ۱۵۳۳۱۸
زمان انتشار: ۱۱:۴۳     ۰۹ مرداد ۱۳۹۲
در حالی که حسن روحانی وعده کرده است که در روز مراسم تحلیف اسامی اعضای کابینه‌اش را به مجلس معرفی کند، حاشیه‌ها پیرامون اسامی افرادی که گمان می‌رود در این فهرست حضور داشته باشند افزایش یافته است. از جمله افرادی که در این چند روز با واکنش طیف‌هایی از اصولگرایان و رسانه‌هایشان مواجه شده‌اند فردی به نام فرجی دانا است که گفته می‌شود گزینه نهایی تصدی وزارت علوم است.

به گزارش 598، ایسنا به نقل از مثلث‌آنلاین، رضا فرجی‌دانا مدرک کارشناسی خود را در سال 1365 در رشته مهندسی برق از دانشگاه تهران دریافت کرد و سپس برای ادامه تحصیل در دانشگاه واترلو عازم کشور کانادا شد. به این ‌ترتیب او تحصیلات خود را در این دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد (1368) و دکترا (1372) در رشته مهندسی برق به انجام رسانده است. رضا‌ فرجی‌دانا پیش‌تر بین سال‌های 1381 تا 1384 رئیس دانشگاه تهران بود. او پیش از انتصاب به‌عنوان ریاست دانشگاه تهران مدتی ریاست گروه مهندسی برق و کامپیوتر دانشکده فنی و پس از آن هم به مدت بیش از پنج سال (١٣٧٦تا 1381) ریاست پردیس دانشکده‌های فنی دانشگاه تهران را برعهده داشت. از دیگر مسئولیت‌های او می‌توان به ریاست مرکز انفورماتیک دانشگاه تهران بین سال‌های ١٣٧5 تا 1381 و ریاست انجمن مهندسی برق و الکترونیک ایران (IEEE Iran Section) در سال‌های ١٣٨٦ و ١٣٨٧ اشاره کرد. فرجی‌دانا پس از استعفای مصطفی معین در اواخر کار دولت دوم سید‌محمد خاتمی، برای احراز وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به مجلس معرفی شد که رای اعتماد نیاورد.

حاشیه‌های یک وزیر احتمالی

روزنامه کیهان چند روز پیش در مطلبی به قلم حسین شریعتمداری نوشته بود که عناصری از اصلاح‌طلبان سعی دارند با فشار به حسن روحانی فردی را برای وزارت علوم به او تحمیل کنند. او در این سرمقاله چنین هشدار داده بود: «این سه گزاره را کنار هم بگذارید: اول؛ نگرانی و اضطراب بارها اعلام شده دشمنان بیرونی از پیشرفت‌های علمی حیرت‌آور دانشجویان و اساتید ایرانی، دوم؛ خیانت برملا شده اصحاب فتنه در همراهی با دشمنان بیرونی و سوم؛ تلاش کنونی آنها برای تسخیر دوباره وزارت علوم. آیا از کنار هم گذاردن سه‌ گزاره یاد شده به این نتیجه نمی‌رسید که اصحاب فتنه به منظور کور کردن خط علم و خوش‌رقصی دیگری برای دشمنان بیرونی در پی تسخیر وزارت علوم هستند؟! برای آنها همین خوش‌رقصی‌ها حائز اهمیت است و نه موفقیت آقای دکتر روحانی.»

کیهان همچنین در مطلبی که تیترش را هم در صفحه نخست خود قرار داده درباره وزارت علوم چنین نوشته است: «وزارت علوم و نقشه چینی افراطیون برای این وزارتخانه مهم، مورد توجه ناظران قرار گرفته و دو گزینه مورد اشاره (توفیقی - فرجی‌دانا) فاقد کمترین صلاحیت‌ها ارزیابی شده‌اند.»

کیهان با اشاره به نام فرجی دانا نوشته است که او از عناصر دخیل در فتنه 78 بوده است.

حجت‌الاسلام صدیقی هم در خطبه‌های نمازجمعه درباره وزارت علوم چنین گفته بود: «خدا نکند که دولت دچار غفلت شده و وزیر علوم یا روسایی در دانشگاه‌ها منصوب کند که بوی فتنه می‌دهند یا اینکه جریانات سکولار به عنوان حاشیه در دانشگاه‌ها فضای علمی را کمرنگ کنند.»

همراستا با این اظهارات برخی دیگر از چهره‌های اصولگرا هم مطالبی در این مورد مطرح کرده‌اند.

چرا فرجی دانا از مجلس ششم رای اعتماد نگرفت؟

نیمه شهریور 82 رضا فرجی دانا نتوانسته بود از مجلس ششم برای وزارت علوم رای اعتماد بگیرد. از مجموع 220 رای مأخوذه، 86 نماینده به وزیر پیشنهادی رای اعتماد (رأی سفید)، 127 نماینده رای مخالف (رای کبود) و 7 نماینده نیز رای ممتنع (رای زرد) دادند.بدین ترتیب، او پس از جهانگرد، دومین وزیر پیشنهادی خاتمی بود که موفق به کسب نظر مجلس برای حضور در کابینه نشد.

مجلس ششم پیش از او به جهانگرد نیز برای تصدی وزارت پست و تلگراف و تلفن رای منفی داده بود.

اما در جلسه رای اعتماد فرجی دانا چه گذشته بود؟ در این جلسه نورالدین پیرموذن اولین مخالف فرجی‌دانا به عنوان وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه وزیر پیشنهادی باید توانایی تفوق بر فضای علمی کشور را داشته باشد، خطاب به فرجی‌دانا، گفته بود: شما چگونه بار علمی 18 هزار عضو هیئت علمی دانشگاه‌ها را که تجربه بیشتری از شما دارند بر عهده خواهید گرفت؟

سید شمس‌الدین وهابی نماینده مردم تهران از موافقان رای اعتماد به فرجی‌دانا نیز به تجربیات وی در دانشگاه تهران، دانشکده فنی دانشگاه تهران و بخش انفورماتیک این دانشگاه اشاره کرد و گفت: با توجه به شخصیت فردی و اجتماعی فرجی‌دانا، در موفقیت وی در مدیریت کلان جای تردید نیست.

وی وزیر پیشنهادی را فردی متدین، پرکار، باهوش و دارای اعتماد به نفس دانست و افزود: رضا فرجی‌دانا فردی کلان‌نگر است و ذهنی منظم دارد.

نماینده مردم تهران اضافه کرد: فرجی‌دانا در روابط انسانی به گفت‌وگو علاقه‌مند و دارای ظرفیت مشورتی بالایی است.

وهابی تصریح کرد: وزیر پیشنهادی پایبند به قانون است و تجربه مدیریت وی در بحران‌های سیاسی دانشگاه تهران تاکنون موفقیت‌آمیز بوده است.

وی مواضع فرجی‌دانا را درباره ناآرامی‌های 18 تیر 1378 روشن ارزیابی کرد.

الهه کولایی نماینده تهران از موافقان رای اعتماد نیز تجربه کاری فرجی‌دانا را موفقیت‌آمیز دانست و گفت: وزیر پیشنهادی تحول اساسی در دانشکده فنی دانشگاه تهران ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه وزیر پیشنهادی گام مثبتی با دستگاه‌های اجرایی کشور در دانشگاه تهران برداشته است، افزود: وی با پشتوانه علمی و اجرایی وارد این عرصه شده است.

اما احمد پورنجاتی نماینده مردم تهران در مخالفت با وزارت فرجی‌دانا با بیان اینکه ما شخصیت سیاسی می‌خواهیم، نه شخصیت حزبی، گفت: این انتخاب، انتخابی نیست که با انتخابات وزرای قبلی قابل مقایسه باشد.

سید محمدحسن ابوترابی نماینده قزوین نیز از جمله موافقان رای اعتماد به وزیر پیشنهادی به رضایت هیئت علمی دانشگاه تهران از نحوه مدیریت فرجی‌دانا اشاره کرد و گفت: آقای فرجی‌دانا در ناآرامی‌های اخیر دانشگاه تهران و بعد از آن برخوردی مناسب و عقلانی انجام داد که حاکی از توانایی وی در عرصه عمل است.

همچنین ناصر قوامی نماینده قزوین در مخالفت با رای اعتماد با اشاره به اینکه معین در دوران تصدی خود نتوانست از حقوق دانشجویان دفاع کند و مجبور به استعفا شد، اظهار کرد: آیا فرجی‌دانا هم معتقد به دیدگاه معین است و روش وی را تایید می‌کند؟

سید علی‌محمد یثربی نماینده قم از موافقان رای اعتماد نیز به تجربیات علمی و عملی رضا فرجی‌دانا اشاره کرد و وی را از شایسته‌ترین افراد علمی کشور دانست.

نگاهی به اظهارات نمایندگان پس از جلسه‌ای که منجر به عدم رای اعتماد شد هم قابل توجه است:

رئیس مجلس ششم از عدم کسب رای اعتماد دکتر رضا فرجی‌دانا وزیر پیشنهادی رئیس‌جمهور برای تصدی پست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابراز تاسف کرد و گفت: من پیام رئیس‌جمهوری را نیز به نمایندگان اعلام کردم اما سرانجام فرجی‌دانا موفق به کسب رای اعتماد از مجلس نشد.

کروبی این موضوع را که رای عدم اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به دکتر رضا فرجی‌دانا نامزد پیشنهادی رئیس‌جمهوری، سیاسی بوده است، رد کرد و رای نمایندگان را حق طبیعی آنان دانست.

بهزاد نبوی نایب‌رئیس دوم مجلس با بیان اینکه ایشان می‌تواند سال‌ها رئیس دانشگاه تهران بماند اما صلاحیت تصدی وزارت علوم را ندارد، تاکید کرد: رای ندادن به فرجی‌دانا به منزله مجرم بودن ایشان نیست.

غلامعلی حداد عادل رئیس فراکسیون اقلیت مجلس هم در مورد رای عدم اعتماد به فرجی‌دانا گفت: از فضای مجلس این‌گونه استنباط می‌شد که بعضی‌ها نگران از دست دادن دانشگاه‌ها به عنوان ابزار سیاسی هستند.

وی گفت: انتظار می‌رفت مجلس با رئیس‌جمهور همراهی کند.

این عضو کمیسیون فرهنگی گفت: مسلما رئیس‌جمهور با در نظر گرفتن همه جوانب وی را پیشنهاد کرده بود و رای منفی نشانه این است که تلقی مجلس با تلقی رئیس‌جمهور یکی نیست.

حداد عادل گفت: با انتخاب فرجی‌دانا دانشگاه از سیاست‌زدگی خارج می‌شد اما این به منزله خارج شدن دانشگاه از سیاست نبود.

حمیدرضا حاجی بابایی نماینده همدان و عضو فراکسیون اقلیت مجلس نیز گفت: علیرغم تاکیدات رئیس‌جمهور، پیام او، تلفن مجدد و اصرار به کروبی، حزب مشارکت به فرجی‌دانا رای نداد.

نماینده همدان در پاسخ به این پرسش که آیا رای ندادن به فرجی‌دانا را کارشکنی در کار دولت می‌داند یا خیر؟ گفت: تعبیر دیگری غیر از این نمی‌شود کرد. حزب مشارکت به دلیل کار حزبی به اعضا و برنامه‌های خود رای می‌دهد، نه برنامه‌های رئیس‌جمهور.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا نسبت به این کار منسجم حزبی انتقاد دارد یا خیر؟ گفت: خیر، کار حزبی منسجم، خوب و پسندیده است به همین دلیل امروز با جرات گفتم که مشارکت کار خوب و صادقانه‌ای کرد و از این جهت از احزابی که ظاهر و باطنشان تفاوت دارد خیلی جلوتر هستند که این قابل تشکر است.

احمد شیرزاد رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز در مورد علت رای عدم اعتماد مجلس به فرجی‌دانا گفت: در فضای پس از استعفای معین طبیعی بود که حد انتظارات از جانشین وی بسیار بالا برود.

وی با تاکید بر شایستگی‌ها و فضل فرجی‌دانا گفت: رای مجلس نشان داد که توقع از کسی که در این سمت می‌نشیند بالاتر است.

شیرزاد اضافه کرد: خاتمی می‌توانست گزینه‌های مختلف را معرفی کند تا مجلس بهترین را برگزیند.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات در پاسخ به این پرسش که آیا نداشتن وزیر علوم در آغاز سال تحصیلی دانشگاه‌ها مشکلی ایجاد نمی‌کند؟ گفت: خیر زیرا آقای میلی منفرد سرپرست فعلی توانایی اداره این وزارتخانه را دارد.

وی همچنین از عدم مشورت رئیس‌جمهور با مجلس انتقاد کرد و گفت: مجلس به چهار وزیر خاتمی بدون کمترین بحثی رای اعتماد داد ولی در قضیه اخیر چهره فرجی‌دانا برای مجلس ناشناخته بود.

شیرزاد سیاسی بودن وزیر علوم را مورد تاکید قرار داد و گفت: سیاسی بودن به معنای حزبی و جناحی بودن نیست بلکه مهم‌ترین عنصر، پایداری و ایستادگی روی مواضع است و فرجی‌دانا چهره سیاسی در این مورد نبود.

مهدی آئینی نماینده بیرجند نیز سیاسی و اجرایی بودن وزیر علوم را مهم‌تر از علمی بودن او دانست و گفت: وزیر وزارت‌خانه‌های دولت جزء سطوح سیاسی کشور محسوب می‌شوند لذا باید از این نظر مواضع شفاف داشته و سابقه اجرایی آنها مشخص باشد که در مورد آقای فرجی‌دانا این ویژگی‌ها وجود نداشت.

وی در مورد اینکه چرا رئیس‌جمهور اقدام به معرفی یک چهره صرفا علمی کرد؟ گفت: برای اینکه رئیس‌جمهور فردی علمی و کمتر اجرایی است.

الهه کولایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز سیاسی بودن بیش از حد تصمیمات را علت عدم رای اعتماد به فرجی‌دانا دانست.

وی گفت: مجلس به خیال دفاع از معین به فرجی‌دانا رای نداد و یک دلیل غیرکارشناسی دوستان این بود که چون طرف مقابل از وی حمایت می‌کند نباید رای داد.

کولایی افزود: دغدغه ما دفاع از حیثیت و جایگاه دانشگاهیان است که با شعار و رو در رو قرار دادن نمی‌توان آن را حفظ کرد.

وی اظهار کرد: چون آقای فرجی‌دانا سیاسی نیست و جامعه ما به شدت سیاست‌زده است، سیاسی نبودن او یک جرم محسوب شده و رای نمی‌آورد که جای تاسف دارد.

کولایی افزود: آقای معین سیاسی بود ولی آیا توانست به نتیجه برسد و کارش به استعفا نرسد؟

نماینده تهران یک‌جانبه نگری را مورد نکوهش قرار داد و گفت: برداشت من این است که آقای فرجی‌دانا می‌توانست پای دفاع از حرمت و حیثیت دانشگاه بایستد.

آیا فرجی‌دانا بار دیگر به مجلس می‌آید؟

حالا سوال مهم این است که آیا به واقع او گزینه نهایی وزارت علوم است یا اینکه او و مطرح شدنش برای تصدی وزارت علوم تنها یک گمانه‌زنی صرف رسانه‌ای بوده است؟ آیا با واکنش‌هایی که در خصوص معرفی احتمالی فرجی‌دانا پدید آمده است هنوز هم ممکن است او در لیست باقی بماند؟ اگر او پایش به مجلس برسد آیا موفق به کسب رای خواهد شد؟

برای رسیدن به پاسخ این سوال‌ها باید منتظر مراسم مهم تحلیف و رویدادهای تاثیرگذار آن روز باشیم.

نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
انتشاریافته:
در انتظار بررسی: ۰
* نظر:
جدیدترین اخبار پربازدید ها